Wolf Alice - My Love Is Cool (2015)

Label: Dirty Hit

1. Turn to Dust (3:07)
  2. Bros (3:44)
  3. Your Loves Whore (4:57)
  4. You're a Germ (2:53)
  5. Lisbon (3:26)
  6. Silk (4:03)
  7. Freazy (3:14)
  8. Giant Peach (4:35)
  9. Swallowtail (5:41)
  10. Soapy Water (3:42)
  11. Fluffy (2:44)
  12. The Wonderwhy * (6:46)
avatar van brandos
In Nederland is het overheersende beeld dat de Engelsen zich met deze 'hype' weer gek laten maken en voelt iedereen zich verplicht bezwaren in te brengen. Ik had dat zelf ook wel in het begin. Maar deze verdampen geheel na een tijdje. Dit is echt één van de beste platen (en zeker debuutplaten) die ik de laatste tijd heb gehoord. Alice/Ellie heeft sowieso ook wel 1 van de meest sensuele stemmen die ik recentelijk mocht beluisteren. Het meest bijzondere vind ik dat het melodieuze karakter in alle liedjes -of deze nu hard of zacht zijn- overheerst. 'Freazy' is wat mij betreft de undergroundhit van dit jaar, ook al beseft geen enkele van onze dj's dit.

avatar van Zeedeveel
Na het uitbrengen van het debuutalbum My Love Is Cool lijkt het verhaal van Wolf Alice de vorm aan te nemen van een sprookje. De band met frontvrouw Ellie Roswell mocht twee jaar op een rij optreden op het legendarische Glastonbury Festival en door vele muziekcritici werd My Love Is Cool direct gebombardeerd tot jaarlijstmateriaal. Hoe valt dit succes te verklaren?

Wolf Alice is vernoemd naar het korte verhaal Wolf-Alice van Angela Carter dat een toespelling is op Roodkapje en de bekende klassieker van Lewis Carroll. Net zoals het verhaal van Angela Carter is Wolf Alice niet voor één gat te vangen, aangezien de jonge Engelse band op hun debuutplaat meerdere gezichten laat zien; de paradox van het eigen smoelwerk. Enerzijds heeft Wolf Alice geen eigen smoelwerk omdat zij zich niet binden aan een bepaalde muziekstijl, anderzijds krijgt Wolf Alice juist een eigen smoelwerk aangemeten door de diversiteit aan muziekstijlen op My Love Is Cool.

De muzikale bindingsangst van Wolf Alice is al goed te horen op de eerste twee nummers van My Love Is Cool. Openingstrack 'Turn To Dust’, een dreampop nummer, klinkt Cocteau Twins-esque, terwijl het shoegaze-achtige ‘bros’ een ode is aan een oude vriendschap:

remember when we cut our hair?
we both looked like boys but we didn't care
stick it out together like we always do
oh, there's no one, there's no one quite like you

Na de dromerige jaren 80 neemt Wolf Alice je mee naar de rumoerige jaren 90.
 Op 'You're A Germ’ is Wolf Alice aan het bekomen van een relationele nachtmerrie: ‘You ain't going to Heaven (eyes wild, eyes wide) cause i'm taking you down to hell’. Maar Wolf Alice komt muzikaal pas echt goed los op ‘Giant Peach’, een grungy nummer waarin de hel losbreekt in de laatste minuut inclusief een schreeuwende Ellie Roswell. Op ‘Freazy’ laat Wolf Alice horen ook prima muziek te kunnen maken voor een koffiehuis. De afsluiter 'The Wonderwhy’ heeft qua sound iets weg van The Naked and Famous en bouwt langzaam op naar een hoogtepunt.

Met My Love Is Cool heeft Wolf Alice een zeer sterke plaat afgeleverd ondanks de muzikale bindingsangst. Het is nu hopen dat het publiek ook een relatie durft aan te gaan met Wolf Alice, anders weten zij niet wat ze missen.

Misterfool
Tsja over vleesgeworden middelmatigheid gesproken. Dit album bevat gitaarpop met hier en daar invloeden van dreampop en grunge. Met enkel een aardig uitgangspunt kom je er echter niet. Veel melodietjes ontrafelen al snel in "aansteker in de lucht" -muziek die ik ronduit saai vind. Ik kan ook helemaal niks met de stem van de zangeres, Het lijkt of ze enorm haar best doet om stoer dan wel onderkoeld te klinken, maar daar totaal niet in slaagt. Met name de wat schreeuwerige zang werkt op de lachspieren. Nee, ik vermoed dat Wolf Alice niet mijn soort band gaat worden.

avatar van JoaMuse
Tof album, ik verhoog naar 4*. Leuke afwisseling tussen rustige, dromerige stukken en wat wildere nummers. You're a Germ vind ik een uitschieter. Heerlijk dat aftellen naar het refrein, om over het refrein zelf nog maar te zwijgen!

avatar van DargorDT
Die stem... Zo klinkt een engeltje. Nu moet de muziek nog boeien. Ik ben net begonnen met luisteren, wilde weleens horen waar velen zo positief over zijn.

avatar van blur8
Muziek klinkt erg standaard met de gebruikelijke mix van gitaaruithalen voorafgaand en een rustig intermezzo. niets bijzonders. Een goede zangeres maakt nog geen wereldband.
Freazy & Swallowtail zijn geslaagd voor mijn oren.
In Paradiso werden flyers uitgedeeld voor Concert van 11 feb.

avatar van El Stepperiño
Noem het vloeken maar ik krijg af en toe hetzelfde gevoel als bij de Smashing Pumpkins bij deze muziek. Heerlijk

avatar van Leland Palmer
'Silk' is wat mij betreft een prachtige plaat. Ben nog niet super bekend met Wolf Alice, maar volgens mij kan dit, na inmiddels wat speurwerk (en het beluisteren van een aantal nummers), best wel mijn ding zijn.

avatar van Film Pegasus
Wolf Alice is voor mij een wat onopvallende band, volgens mij nooit in de Lage Landen echt doorgebroken. Onterecht, want het debuutalbum klinkt zeer fris en zelfzeker. Geen indie om per se alternatief te willen zijn, maar eerder eigenzinnig, ook al wordt er niets nieuws uitgevonden. Het album klinkt ook aangenaam, nooit saai of te zwaar. In de periode dat dit album uitkwam, kreeg de band enkele nominaties en prijzen bij verschillende awards. Niet alleen voor het album, maar ook als beste nieuwkomer. De entree is best goed gemaakt met dit album. Hopelijk kan ik ze ook eens live zien.

avatar van Hanszel
Nondeju, wat zijn die laatste minuut en 28 seconden van Giant Peach toch lekker!

Verder sluit ik me aan bij zo ongeveer alles wat hierboven is geschreven. Divers, mooi, afwisselend, hard, zacht etc.

Mooi.

avatar van vigil
Twijfelde even over de 4* want Freazy is echt wel een matige track maar gelukkig maken andere nummers dat weer meer dan goed

avatar van Leland Palmer
Soapy Water is zo ondergewaardeerd. Wat een nummer!