The Fray - How to Save a Life (2005)

Label: Epic

1. She Is (3:59)
  2. Over My Head (Cable Car) (3:58)
  3. How to Save a Life (4:24)
  4. All at Once (3:49)
  9. Vienna (3:52)
  10. Dead Wrong (3:06)
  11. Little House (2:32)
  12. Trust Me (3:23)
Typisch mainstream bandje met piano als centraal element in de nummers (vgl. Coldplay ea.)... Erg aangenaam, maar totaal niet origineel.

avatar van Migo
Middelmaat troef.

bro
ik ken enkel How to save a Life en zelfs al het het niet mijn genre war ik de voornaamste vorkeur aan geef vind ik dat echt wel een goed nummer. als ik naar dit soort genre luister moet ik dikwijls, zonder eigleijk een reden , terug denken en dan goeie tijd van vroeger en ik ben pas 16, foute boel zou ik zeggen

ik ben ook 16 en verlang op bepaalde momenten ook hard naar die goede oude tijd, een klein verschil; goede nummers zijn en blijven goede nummers, ook al zijn ze recent! bij deze: dank voor 'how to save a life' ik krijg er gewoon kippevel van!

De drie eerste nummers zijn écht wel de beste, met als uitschieter natuurlijk HTSAL.

All At Once, Look After You, Hundred, Little House en Trust Me zijn best te pruimen, maar Heaven Forbid, Vienna en Dead Wrong... liever niet.

En na drie kwartier gaat de zangstem best wel irriteren.

Blijft 3,5*

Musicer schreef:

En na drie kwartier gaat de zangstem best wel irriteren.

Blijft 3,5*

Als dat na drie kwartier is, dan hoef je nog maar een minuutje te luisteren... valt dan mee zou ik zeggen . Ach op zich luistert de cd wel lekker. Maar het is niet gelijk een uitschieter, dus ik hou het bij een veilige 3... wie weet na verloop van tijd.

yoeridedeygere
marie schreef:

ach, wat een onzin, goede nummers blijven geen goede nummers, dit is zelfs zo'n feit dat ik mijn mening niet hoef te funderen

avatar van Tsjo-Wi
yoeridedeygere schreef:

Hoezo niet

avatar van Haveaniceday
Tsjo-Wi schreef:

Hoezo niet

Goed!=feit, dit is ook al teruggekomen in één van de forumtopics.
Aangezien dit dus een mening is, - en meningen *kunnen* veranderen - kan het zo zijn dat je een nummer met de jaren beter of slechter gaat vinden.

Mwoah begin de cd wel steeds meer te waarderen. Stem heeft wel wat van een jongere versie van de zanger van The Counting Crows. Vergelijking met Coldplay lijkt enkel gebaseerd te zijn vanwege de piano. Hm volgens mij had "November Rain" dan ook een nummer van Coldplay geweest kunnen zijn . Het is gelukkig mijn mening maar. Al bij al begint die cd in ieder geval steeds een beetje meer te boeien. Upgrade naar 3,5.

yoeridedeygere schreef:

Kom op zeg, alsof de nummers die we in de jaren '90 geweldig vonden nu niet meer willen luisteren. Heb laatst een groot aantal nummers uit de begin jaren '00 gepindakaast en moet zeggen dat ik er meer plezier aan beleef dan de "geweldige" nummers van nu. Maar 'How To Save A Life' en 'Chasing Cars' zijn écht nummers die ik over tien jaar nog steeds mooi vind en staan dan ook hoog in mijn iTunes "meest gespeeld" lijst

avatar van Tsjo-Wi
Nee ik vind dit toch echt een saai album. De eerste 3 tracks zijn top en beloven veel goeds voor de rest van het album, maar helaas. Geen een track daarna haalt het niveau van de eerste 3 tracks. Het is niet slecht, maar zo saaaaaai. Het kost me moeite om de cd helemaal af te luisteren, want ik krijg gauw de neiging iets anders op te zetten...

3* dan maar

Géweldig.

Geweldige liederen om voor een toets in een toetsweek te luisteren. Lekker makkelijk om je hoofd leeg te maken.

De single "how to save a life" vind ik echt een van de beste nummers van het jaar...

avatar van Justinx
Hoewel ik deze band '' als eerste'' heb mogen ontdekken op MusicMeter heb ik nog nooit uitgebreid mijn mening gegeven over How To Save A Life van The Fray. Raar eigenlijk gezien dit album toch wel een van mijn beste albums is geworden de afgelopen tijd. Het begon iets voor juni toen ik kennis maakte met The Fray via mijn favo Spaanse blog die kennelijk op de zaken voorliep gezien nog nooit iemand had gehoord van The Fray. En ik dus ook niet. Maar ik was aangenaam verrast toen ik de ijzersterke openers van dit album beluisterde. She Is, Over My Head (Cable Car) en How To Save A Life (en later Little House) - ze behoorde allemaal tot mijn favoriete nummers van dit album. Al snel ging ik dus meer van dit album opzoeken wat alleen maar mooiere nummers opleverde. Mooie ingetogen pop/rock nummers begeleid door prachtig pianospel. Zoals ik al eerder zei wordt de Fray vergelijkt met Coldplay en hoewel ik het daar deels mee eens ben creeert The Fray ook een eigen sound. Lekkere herkenbare pop nummers vliegen je om het hoofd wat mij nu nog doet denken aan die geweldige zomer van vorig jaar toen ik dit album ontdekte. Nostalgische gevoelens plus natuurlijk een ijzersterk debuut brengt mij dan ook op een dikke 4,5*. Van mij mag The Fray aan de media voorbij gaan zodat het geen overcommercieel bandje wordt. Niet dat ik daar nu mee zal zitten want het is uiteindelijk de muziek dat telt. En dat zit zoals je hebt kunnen lezen helemaal goed met How To Save A Life. Wel kijk ik uit naar een nieuw album van The Fray. Geweldige band, maar ik moet me nog steeds inhouden wat betreft een volle score 5*. Maar het gaat die kant op!

Ik ben het album nu aan het downloaden, maar ik verwacht er niet super veel van, want aan de nummers Over My Head en How To Save A Life te horen is het niet echt origineel ofzo.

Hier boven te lezen worden er wat vergelijkingen getrokken met Coldplay, opzich snap ik dat wel, (piano, leadzanger hoge stem), maar Coldplay is natuurlijk wel gewoon vele klasse beter

Ik heb het album nu compleet beluisterd, en moet zeggen dat ik het niet echt veel aan vind. Over my head en how to save a life zijn duidelijk de uitblinkers. En dat komt waarschijnlijk ook omdat ze (vet) veel op elkaar lijken

Dus ik vind het album niet veel, ondanks dus de bovengenoemde nummers.

*2,0

avatar van Justinx
Freekje schreef:

Dus ik vind het album niet veel, ondanks dus de bovengenoemde nummers.

*2,0

Nou, je hebt je mening wel snel klaarstaan, zeg! Ik heb normaal wat meer luisterbeurten nodig wil ik een album objectief beoordelen, maar dat lijk jij niet nodig te hebben. Knap , maar wel jammer want dit album is wel meer dan een 2*.

How to save a live doet mij heel erg aan een ander nummer denken, maar ik kan er maar niet opkomen....iemand die het ook heeft?!

avatar van Gretz
Misschien Boston van Augustana, die vind ik er wel op lijken. Maar die bedoel je waarschijnlijk niet. Of Into the Fire van Thirteen Senses. Dan denk ik vooral aan de opening van het nummer. Maar Piano Rock lijkt sowieso op elkaar, dus het is moeilijk na te gaan wat je precies bedoeld...

bro
met deze cd kun je echt genieten. geen enkel slecht nummer al zijn ze ook niet allemaal even goed. bekeken als cd op zich is het toch een zeer goede cd. 4.5*

ok ja, ondertussen al 4* maar lager gaat ie niet. echt aardig debuut hoor

Ik kende het album al een tijdje. Eerlijk gezegt had ik verwacht dat ik er snel zat van zou zijn. Alleen ik luister het album (nu op mijn I-Pod) nog elke dag! De zanger zn stem is apart, maar ik mag het wel!
How To Save A Life, Heaven Forbid (gezongen door de gitarist Joe King) en Little House (leuke afwisselde muziek) vind ik de mooiste nummers!

Wat ik vooral leuk vind aan the fray is dat ik mezelf vaak kan vinden in de nummers!

5 van mij

Misantro
Leuke cd. De eerste drie nummers zijn super, de overige middelmatig, maar daarom niet slecht!
*3.5

Coldplay achterna, maar niet met glans, zo blijkt. Al vind ik 'Over my Head' een fantastisch nummer. Mooie clip ook. Nog eens de cd deftig beluisteren en ik plak er een cijfer op.

avatar van Jumperjack
Leuke CD, ik begrijp niet dat ik deze niet eerder opgemerkt heb. is echt 2 jaar lang volkomen langs me heen gegaan.

mathieudc
Hele leuke CD. De eerste luisterbeurt leek het mij wat eentonig, maar na wat meer luisterbeurten wordt dit album altijd beter. How To Save A Life is en blijft het beste liedje op dit album, maar er staan nog enkele pareltjes op! Van 3,5 naar 4,5*!

Ben hem nu aan het luisteren, voor de eerste keer, terwijl ik 'over my head' en 'how to save a live' al tig keren heb gehoord. Toch voldoet het totaal aan mijn verwachtingen van deze cd ... Meer blind gekocht op de eerste 2 genoemde nummers. Daar was ik heel erg voor in de stemming en ben dus blij dat de rest van de cd ook zo boeit :D.....

Ik ga ff verder releax luisteren, ik geef later wel een cijfer ..

avatar van AzurixXx
Justinx schreef:

Eigenlijk wou ik precies hetzelfde zeggen, alleen geef ik wel de volle 5 punten hoor
Het is gewoon een geweldig bandje, maar het slaat hier nog niet geweldig aan in ons landje. Mensen sta toch open voor deze Christus-rockers; jullie gaan er nog heel veel plezier aan beleven