divart schreef:
Wat en geleuter zeg. Van Neutral Milk Hotel ken ik maar één fatsoenlijk nummer (In The Aeroplane Over The Sea, wat toch ook al behoorlijk verpest wordt door de vreselijke zang). Beirut laat zich daar niet mee vergelijken, ook al is dit niet echt zijn beste album.
Maar we hebben hier te maken met een zeer welgesteld en getalenteerd jongmens uit de VS, hoe kan je daar nu van verwachten dat die verdriet en doorleefde emotie kan vertolken. Hij kan zijn best doen, maar het blijft nep. Vind ik niet erg,mooie muziek, maar ik zal er niet meer achter zoeken.
Volgens jou kun je blijkbaar alleen emoties vertolken wanneer een zwaar kloteleven hebt? Daarmee insinueer je dus dat dit een beter album zou zijn, wanneer precies hetzelfde album door een depressieve drugsverslaafde gemaakt was in plaats van een Amerikaans broekie. Beoordeel je dan het album of de persoon erachter?
Je opmerking zet me wel aan het denken: ik denk namelijk dat het vooral de perceptie van de luisteraar is die bepaalt wat voor emoties je in bepaalde muziek vindt. En toegegeven: die perceptie is onderhevig aan andere zaken dan puur de klanken uit je speakers en de lyrics uit het boekje. Ook hoe je zelf in je vel zit en wat je over een artiest weet, speelt een belangrijke rol.
Als voorbeeld: Joy Division komt (op mij) veel indringender over sinds ik de film 'Control' gezien heb waardoor ik me beter kan inleven in de totstandkoming van de muziek en deze in de context van Ian Curtis' leven kan plaatsen.
Maar dan nog, muziek kan simpelweg een gevoelige snaar raken zonder dat je ook maar iets weet van de achtergrond van die muziek. Blijkbaar doen Zach Condon en Jeff Mangum (Neutral Milk Hotel) dit bij UndahCovah. Het is dus geen geleuter, maar alleen maar mooi dat hij de gevoelens die dit album bij hem oproept probeert te vertalen in een verhaaltje.
Goed, tot zover hoe ik muziekperceptie zie. Wat betreft mijn perceptie van dit album:
Het album begint met een paar hele mooie nummers. De Beirut-sound brengt allerlei beelden in me naar boven van slavische volkeren met een kloteleven. Toch knap dat een welgesteld Amerikaans jochie dat kan

Hoogtepunt is voor mij het prachtig melancholische 'Postcards from Italy'.
Echter, na dit nummer kakt het album voor mij toch een beetje in. Of in ieder geval, mijn aandacht glipt weg. Dat komt denk ik enerzijds doordat het album heel erg leunt op blaasinstrumenten, en die raak ik na een tijdje beu. Dit kan een kwestie van luistervaring zijn; ik luister niet bepaald veel naar blazersmuziek. De sound van een trompet kan ik waarderen wanneer het een ondersteunende rol heeft, maar na een tijd gaat het geluid me toch wat tegen staan. Daarnaast roepen de nummers eenzelfde sfeer op, waar ik na een aantal nummers ook wel genoeg van heb.
Al met al lijkt 3,5* me voorlopig wel een mooie beoordeling.
Interessant om hier te lezen dat op dit album samengewerkt wordt met iemand van Neutral Milk Hotel. De associatie met NHM had ik zelf niet echt, maar wellicht dat anderen dit hebben door het gebruik van blaasinstrumenten die ook bij NHM terugkomen?