Beirut - Gulag Orkestar (2006)

Folk
Label: Ba Da Bing!

1. The Gulag Orkestar (4:38)
  2. Prenzlauerberg (3:46)
  3. Brandenburg (3:38)
  4. Postcards from Italy (4:17)
  5. Mount Wroclai (Idle Days) (3:15)
  6. Rhineland (Heartland) (3:58)
  7. Scenic World (2:08)
  8. Bratislava (3:17)
  9. The Bunker (3:13)
  10. The Canals of Our City (2:21)
  11. After the Curtain (2:54)
  12. Elephant Gun * (5:45)
  13. My Family's Role in the World Revolution * (2:07)
  14. Scenic World * (2:53)
  15. The Long Island Sound * (1:18)
  16. Carousels * (4:23)
Roelof
Allen

Leuk dat ik als eerste een berichtje mag plaatsen bij dit album. als ik mijn ogen moet geloven is er nog niet bijster veel belangstelling voor/

fijne muziek; slavische muziek , neutral milk hotel esque...
met kazige casio's
stem: jens lekman /rufus ww. niet heel erg spannend, wel genietbaar... postcards from italy is een fantastisch nummer
met grillige trompetjes en een ukulele; dit is een album zonder gitaren, wat wel aardig is om te weten.

een goed album ; een debuut; veelbelovend enzo ;
en de jongen is nog maar 19

Heerlijk album, inderdaad neutral milk op bezoek bij een joodse joegoslaaf. Je moet het album een paar keer achter elkaar draaien, een paar dagen niet en dan weer een paar keer achter elkaar etc. Gaat ie heerlijk in je botten zitten.
Ik krijg ook meteen zin om bv. Underground te gaan kijken, met die heerlijke muziek van Bregovic.

Ik vind dit wel een bijzondere cd: natuurlijk zijn de slavische invloeden anno nu niet echt heel afwijkend meer, natuurlijk horen we Neutral Milk Hotel-invloeden (logisch ook als er vanuit die hoek meegewerkt wordt), natuurlijk horen we soms de stem en muziek van een Jens Lekman terug, zo ook Yann Tiersen en Oi Va Voi.
Het is gewoon een erg fijne plaat waar we zeker door het succes van Sufjan Stevens erg goed mee om kunnen gaan.
Dit verdient inderdaad wel wat meer aandacht op deze site.

Toine Rorije
Ik moest hierbij ook wel aan Patrick Wolf denken. En inderdaad, dit album verdient meer aandacht. Voor de mooiste nummers moet je hier duidelijk bij de eerste helft zijn, de tweede vind ik zelfs wat magertjes. Maar ondanks dat denk ik dat dit album wel goed gaat vallen bij een hoop volk hier.

Toine Rorije schreef:
Ik moest hierbij ook wel aan Patrick Wolf denken.

Nu je het zegt: op deze manier zijn er aardig wat namen als referentie genoemd, daar moeten velen hier toch echt wel wat mee kunnen denk ik.

80% Andrew Bird
20% A Hawk and a Hacksaw

avatar van pauljojo
Nu op de luisterpaal (als Goelag Archipel... Solzjenitzyn? vaag... lijkt me een foutje). In ieder geval kan ik me voorstellen dat deze muziek niet door ieder mooi gevonden gaat worden Ik moet zelf ook nog wennen, maar indruk maakt het alvast zeker!

avatar van Justinx
bubbachups schreef:
80% Andrew Bird
20% A Hawk and a Hacksaw

80% Anrew Bird?! Lijkt me wat veel (van het goeie)

Ik vind hier niet zoveel aan!
Een aantal keren zie ik de naam Neutral Milk Hotel staan, en dat vind ik ook niks. Sorry!

avatar van Ali Chemicali
Ik weet niet of iemand de geschiedenis van het woord Gulag(Goelag) weet.
De befaamde werkkampen van Stalin heette de Goelag Archipel

EDIT: Bart lees eerst een voordat je wat zegt

avatar van Martin Visser
hier moet ik toch even aan wennen. met namen als patrick wolf en andrew bird had ik toch iets andere muziek verwacht.

wel mooi dat je bij het draaien hiervan een hele volle bak melancholie over je uitgestort krijgt. mooi ook die doorleefde trompetten.

ik ga dit nog een poosje draaien en eens kijken wat ik er dan van vind.

Kijk Martin en dit pakte mij dan weer wel meteen.....
Hier had ik weinig tijd voor nodig: gelukkig verschillen we dan toch nog op een aantal vlakken

avatar van Martin Visser
de muziek begint door te dringen. ik draaide plaat vanmorgen weer en begin er langzamerhand de popmuziek in te ontdekken. voorlopige favoriet is Postcards from Italy

avatar van Martin Visser
Beirut slokt je op in slavische sfeer

Deze plaat geeft zijn schoonheid niet zomaar prijs. Daarvoor moet je eerst investeren. En dat betekent draaien tot ie grijs is. Maar dan ontvouwt zich een bijzonder en gevoelig muzikaal landschap en kun je bijna niet meer begrijpen waarom deze plaat je niet meteen naar de keel vloog.

De moeilijkheid zit 'm in de toon van de plaat. Die wordt volledig beheerst door slavische klanken, gespeeld door een Oost-Europees aandoend zigeunerorkest. Droevige klanken van doorleefde trompetten klinken al vanaf de eerste tel van deze plaat. Ze herhalen keer op keer de melodie en worden ondersteund door stemmige mannenzang. Er wordt wat afgetreurd op Gulag Orkestar en de melancholie slaat in grote porties je om de oren.

Het valt bij de eerste paar keer draaien niet te geloven dat dit niet het werk is van een Hongaars dweilorkestje, maar van een 19-jarige Amerikaan, Zach Condon. Het duurt dan ook een poosje voordat je de popsongs in deze muziekstijl ontdekt. En als die prachtsongs eenmaal ontdekt zijn, raak je vanzelf verslingerd aan de plaat. Tenminste, dat overkwam mij.

Zoals gezegd dus heel veel trompetten, maar ook andere volksinstrumenten zoals de accordeon spelen een dominante rol. De dikke slavische saus die is uitgegoten over de muziek geeft die een bijzondere sfeer. En die sfeer is zeer overtuigend neergezet. Geen kraakheldere klanken, maar doorleefde muziek. In de opnames is er een bepaalde klank over de plaat heengelegd die ervoor heeft gezorgd dat dit verre van kil klinkt, maar juist levensecht, melancholisch, treurig en authentiek.

Condon zingt met veel gevoel en heeft daartoe een klagelijke Rufus Wainwright-achtige stem in huis. Hij maakt zodoende een plaat waarin je kan verdrinken. Pas dus op dat je niet al te vaak naar de wodka grijpt bij beluistering. De stijl van de plaat is uniform en de liedjes vormen daardoor een mooi geheel. Toch maakt Condon wel eens een opvallend uitstapje. In dat opzicht is Scenic world een meldenswaardig nummer. Waar heeft Condon deze ouwbollige keyboard vandaan gehaald? En toch komt hij met deze pompiedom-electronica-klanken weg omdat hij die onverwacht combineert met trompet en accordion.

Beiruts debuut Gulag Orkestar is ongetwijfeld een van de merkwaardigste platen van dit jaar tot nu toe. Merkwaardig, maar ook hartveroverend mooi. Langzaam en stapje voor stapje pakt Condon je helemaal in. Hij slokt je op in de sferen die hij zo mooi heeft neergezet. En ineens ben je om en blijk je liefhebber te zijn van wodkadrinkende mannen die onzuiver hun toeters bespelen. Een ongelooflijke prestatie.

handsome_devil
Verhoogd van 3,5 naar 4 sterren. Hij wordt steeds leuker!!

avatar van willemjasper
heerlijk album....prima muziek... een perfecte zomerhit...kopen!!!!

avatar van oruiz
heb vandaag dit album geleend op aanraden van een vriendin, dus ik zal er over een paar luister beurten een oordeel over vellen

Justinx schreef:

80% Anrew Bird?! Lijkt me wat veel (van het goeie)

Maar als stemreferentie een heel behoorlijke.

avatar van IMPULS
Verfrissend anders, al beginnen Balkan- en slavische invloeden én popmuziek meer en meer prettig geïntegreerd te raken. Bij Beirut is dat op -inderdaad- melancholische wijze geslaagd. Een zuiver- én integer eerbetoon aan deze volksmuziek. Enkele minder verrassende tracks.

avatar van VanDeGriend
1,0
Ik was er al bang voor.... wat een vervelend gejengel is dit dan weer zeg. Leuke fluitjes ofzo, trompetjes, een harmonicaatje hier en daar en voor de verandering maar weer eens iemand die zingen wellicht heel leuk vindt maar het echt niet kan. Ik 'citeer' even: "whooowhooowhooowhooo" en dat stuk proza begeleidt met een trekharmonica. Mooi hoor. Het soort muziek waardoor ik de live avonden bij mijn favoriete joegoslavische restaurant oversla.

avatar van Paalhaas
VanDeGriend schreef:

Ik vind het nog best meevallen, maar sowieso: nou en? Het 'kunnen zingen' is (vooral bij dit soort volksmuziek) voor mij niet echt van kritiek belang voor het eindresultaat: een erg geslaagd zigeunerpopalbum.

Inderdaad, Mount Wroclai is een uitstekend liedje. Net zoals er hier wel meer op staan. Alsof er in een lied alleen tekst met betekenis dient te worden gezongen.

Mijn plaat van 2006, met mijlen voorsprong op de rest.

Sietse
ik vind hem steeds leuker worden...in den beginne had ik zoiets van mwah, wel aardig, maar heb ik zoiets van, ja leuk.

Beirut - Gulang Orkestar - Our album of the year for 2006! Aldus de webshop van Rough Trade.

De top 100 in ogen van Rough Trade;

sxesven
Gulang Orkestar?

Mooie plaat!

avatar van AadL
De laatste week van december aangeschaft en resoluut aan mn jaarlijstje toegevoegd. De beste CD, weet ik niet. de leukste, zeker!
En de EP 'Lon Gisland' zat er bij in (release 30-01-07?!). en deze is minstens net zo leuk. hier ben ik voorlopig wel even zoet mee!

avatar van c-moon
Heb deze muziek - eindelijk - ontdekt via Last.FM...
En.. ik overweeg me nu dus ook de aanschaf!! Wat een mooie muziek zeg!

luxaflex
Één van de beste albums van 2006! Ap-soow-luut!

avatar van timhardt
Wel al gestemd blijkbaar, maar nog geen reactie bij gezet. Dit album verdient nochtans hopen reacties. 't Is even wennen (voor mij dan toch) aan de slavische-zigeurachtige riedeltjes, maar eenmaal je je hoofd ervoor openzet, en het laat volstromen met deze prachtige muziek, ben je verkocht. 5*