Beirut - Gulag Orkestar (2006)

Folk
Label: Ba Da Bing!

1. The Gulag Orkestar (4:38)
  2. Prenzlauerberg (3:46)
  3. Brandenburg (3:38)
  4. Postcards from Italy (4:17)
  5. Mount Wroclai (Idle Days) (3:15)
  6. Rhineland (Heartland) (3:58)
  7. Scenic World (2:08)
  8. Bratislava (3:17)
  9. The Bunker (3:13)
  10. The Canals of Our City (2:21)
  11. After the Curtain (2:54)
  12. Elephant Gun * (5:45)
  13. My Family's Role in the World Revolution * (2:07)
  14. Scenic World * (2:53)
  15. The Long Island Sound * (1:18)
  16. Carousels * (4:23)
avatar van hansjuvefan
Vreemd dat zelfs Zach Condon niet van Oost-Europese afkomst is, wat zijn muziek doet vermoeden. Hij heeft de microbe te pakken gekregen toen hij in een bioscoop werkte(op zijn 16 jaar) en daar juist week van de Joegoslavische films plaatsvond(waar veel oost-europese/zigeunermuziek in voorkwam). Zonder veel ervaring van dat genre kan hij toch een prachtig album neerleggen... Hij zingt prachtig en speelt ook mooi trompet.
stem verhoogd naar 4.5*

b3rt schreef:
fans van deze band moeten ook even Devotchka checken, je hoort veel van deze muziek terug in de muziek van Beirut.

5 sterren voor dit album van mij.

Devotchka kende ik voordien niet, maar ik zeker ook mooi. De zanger heeft een mooie stem en het klinkt idd soms beirut

avatar van Djeff-iz-ded
stem verhoogd naar 4.5*

hij zingt in postcards from italy op een italiaanse manier, en de muziek zelf is slavisch, maar de lyrics zijn in het engels, dit is heel uniek.

Uniek zeker ja. Postcards From Italy is ook zo'n prachtig nummer. Het doet me ook echt denken aan zo'n vakantie met je familie als je nog jong bent. (en dat deed het al voordat ik die clip zag )

avatar van hansjuvefan
Deze plaat vind ik toch nog een stukje beter dan The Flying Club Cup, vooral omdat die oost-europese folk-zigeunermuziek me erg aanspreekt.
Het laatste album klinkt minder oost-europees(Het doet me meer denken aan een avondwandeling in Parijs).
Beirut is dus duidelijk een band dat vele verschillende folkmuziek kan maken. En hun muziek reikt zelf verder dan dat, luister maar naar Foutains and Tramways, zeer moderne beat! Dat had ik dus totaal niet verwacht van Beirut.

Zach Condon heeft een zeer 'kwetsbare', maar mooie stem. Hij heeft een prachtige band rond hem gebouwd. Vanaf de eerste seconde tovert deze muziek een glimlach op mijn gezicht.
Er is ook meermaals een belangrijke rol weggelegd voor de tuba en trompet, en dat vind ik jammer genoeg niet in andere hedendaagse muziek...

Jensi

Moeilijk te zeggen, ik ben nog jong

Zo jong en zo'n goede muzieksmaak,dat doe je goed Hansjuvefan!

Als je trouwens liefhebber bent van oost-europese muziek zou ik naar Kocani Orkestar een gaan luisteren,vind je vast ook mooi.

Zach Condon heeft ook live aan een nummer meegespeeld met hun:
Zach Condon & Kocani Orkestar

Moeilijk te zeggen, ik ben nog jong

Nja, ik ook hoor, maar ik bedoelde meer in de zin van tussen de 4 en 10 jaar. Als je nog een rasecht groentje bent

Jensi schreef:

Zo jong en zo'n goede muzieksmaak,dat doe je goed Hansjuvefan!

Zach Condon heeft ook live aan een nummer meegespeeld met hun:
Zach Condon & Kocani Orkestar

Leuke mix tussen folk en modernere beats. Het klinkt wel wat meer arabisch, vooral de zang. De muziek zelf vind ik mooi, maar ik heb het niet echt voor die arabische zangstijl. Er zitten toch een paar mooie trompetsolo's tussen, dat zie ik graag

avatar van hansjuvefan
Op hun myspace staat er nog een optreden van Kocani Orkestar met Beirut. En het gaat hier om een liedje van Beirut.

avatar van Migo
Ik hou persoonlijk meer van het verder geperfectioneerde geluid op The Flying Club Cup. Niets mis met het ruwe en ongepolijste in zijn algemeenheid, maar ik vind dit album net iets te eentonig.

avatar van sander.h
Erg mooi album. Voor mij nog steeds de beste van Beirut, maar ik heb dan ook een zwak voor die typische Slavische melancholie en die vind je op dit album in overvloed. De eerste 6 nummers zijn allemaal erg sterk en bevatten zonder uitzondering enkele geweldige melodieën, met als uitschieter Postcards from Italy.

Ondanks dat het zeker geen slecht nummer is (verre van), doorbreekt Scenic World door zijn plotsklapse electronische basis voor mij toch de tot dan heersende magische sfeer. Beetje jammer. De rest is qua arrangement dan weer vergelijkbaar met het eerste deel van de plaat maar voelt nu wel een beetje als een eiland. Wat mij betreft het enige minpuntje.

De enige bedenkingen die je verder nog zou kunnen hebben zijn tegelijkertijd ook deel van de charme, namelijk dat het nergens technisch perfect is. De zanger heeft bijvoorbeeld geen wereldstem, maar redt zich aardig. Daarnaast is de instrumentatie hier en daar krakkemikkig (trommeltjes niet strak, trompetten die niet tegelijk inzetten e.d.) - maar daar is volgens mij omwille van de sfeer bewust niet teveel aandacht aan besteed, en storen doet het mij dan ook geenszins.

Dit is in ieder geval een zeer welkome aanvulling op mijn collectie, eentje die ik nog vaak langs zal laten komen vermoed ik.

avatar van Paranoid Android
Deze cd is binnen!
En nu binnenkort eens aandachtig gaan luisteren...

avatar van Fatalist
Deze plaat is pure melancholie zonder te verzanden in zeikerige liedjes. Een strakke productie zou afbreuk doen aan de Balkanachtige-sfeer van de plaat. Desalniettemin is het indrukwekkend als je de leeftijd van Zach Condon in beschouwing neemt.

Een maandje geleden ontmoette ik een meisje in de trein. Of beter gezegd, een vrouw, want ze is dik zeven jaar ouder dan ik. Maar hoe dan ook, ze was hier op vakantie. Afkomstig van de andere kant van de wereld en hopeloos verdwaald in die vreemde taal die wij hier spreken. Ik besloot haar te helpen en wat volgde waren drie geweldig leuke dagen.

Helaas, er stond nog een heel continent op haar te wachten en dus moest ik alweer veel eerder dan ik zou willen afscheid nemen. Echter, ik had haar zover gekregen dat ze me kaarten zou sturen opdat ik dan zou weten dat alles goed met haar ging.

Twee weken geleden volgde het eerste teken van leven. Afkomstig vanuit Porto. En vandaag lagen er eindelijk weer twee kaarten op de deurmat. Een kaart uit Monaco en... Een Postcard From Italy!

Postcards From Italy gaat meer dan welk nummer over denken aan die goeie ouwe tijd. En hoewel het niet zo lang geleden was, voelt het alweer als een eeuwigheid sinds ik heel droogjes vroeg: "Are you on vacation?" op een regenachtige middag in de trein.

Dn!S schreef:

Leuke associatie. Mijn eerste positieve associatie met de Balkan heeft een Amerikaan voor gezorgd

avatar van aerogp1
De cover ademt in ieder geval een geweldige sfeer uit! Deze zal ik toch eens gaan beluisteren bij gelegenheid.

avatar van Fatalist
Ik heb net op internet gezocht naar de lyrics van Prenzlauerberg. Helemaal nergens te vinden. Toen heb ik geprobeerd goed te luisteren, maar ik kan er niks van maken. Misschien dat iemand ze heeft, of wel beter engels kan verstaan dan ik?

avatar van aerogp1
Fatalist schreef:

Please.. Do Tell !

Misschien bedoelt hij Condon?

Dn!S schreef:
Misschien bedoelt hij Condon?

Ja dat, Tevens heeft deze band mijn interesse voor oost-europese muziek gewekt. Beetje rondgekeken op youtube. Valt allemaal zeker niet tegen!

avatar van Fatalist
Deze plaat wordt steeds beter. Klinkt als Slavische muziek met een westerse pop-inslag. Alleen jammer dat Gulag Orkestar in zulke slechte kwaliteit is opgenomen, zal wel een bepaalde bedoeling hebben achter gezeten.

Zal Zach Condon veel inspiratie opgedaan hebben in Duitsland?getuige titels als; Prenzlauerberg,Brandenburg en Rhineland?

avatar van indie-nerd
Gister vlak voor het slapen gedraaid..nog niet echt tot me doorgedrongen toen..nu luister ik hem opnieuw..ben bij Italië aangeland, vind het nu echt super klinken! Stem volgt later...

EDIT: had dit bericht beter een liedje later kunnen doen...Mount Wroclai wat een nummer!

avatar van LucM
Erg aparte muziek, een mengeling van Oost-Europese volksmuziek en zigeunermuziek, het klinkt op en top (Oost)Europees maar wordt door een Amerikaan gebracht.
In ieder geval, een stijlvol en sfeervol album dat je na enkele luisterbeurten niet meer los laat.

avatar van Statiegeld
Aan de ene kant vind ik dit echt wel een tof album. Mount Wroclai is echt zo'n nummer voor een regenachtige dag. Aan de andere kant doet me dit heel erg denken aan van die irritante Amerikaanse backpackers die denken dat ze heel Europa kennen.

avatar van sander.h
Tsjonge zeg, gaan Prenzlauerberg, Postcards from Italy of Mount Wroclai ooit vervelen? Wat een juweeltjes zijn dat toch.

* drukt op repeat *

avatar van Musico Pinjo
Statiegeld schreef:

Leuk opgemerkt Statiegeld. Ik had er altijd een gevoel bij dat wat moeilijk onder woorden te brengen is, maar dit klopt wel aardig. Toch wel een erg goede cd, met name ongeveer de eerste helft van de cd.

Statiegeld schreef:

Inderdaad ja, van die Amerikanen die denken zichzelf boven de rest van hun volk te kunnen plaatsen omdat ze naar Millaahhn, Rooahme en Praahgue zijn geweest

Toch had ik dat gevoel zelf niet bij het luisteren. Maar ik kan het wel inzien nu je het zegt.

avatar van Coldplayer
Ik kan me er niet echt in vinden. Vind het eigenlijk een zware belediging voor Zach Condon...

avatar van Sjaakspeare
Ik zie ook niet wat ze bedoelen. Ik bedoel: wat aan deze cd verwijst naar de oppervlakkige verwaandheid die jullie hier blijkbaar bij voelen? Voor mij is het een plaat door iemand die geïnspireerd is geraakt door Europa, niet een album door iemand die wil patsen met zijn Europese rondstruinpalmares. Het klinkt tenslotte allemaal geenszins gemaakt of geforceerd. Dit neemt overigens allemaal niet weg dat ik ''een zware belediging'' weer een overdreven woordkeuze vind. Als mijn geuite gevoel het juiste is, beledigen diegenen met het andere geuite gevoel immers zichzelf op basis van hun muziekbeleving en associatievaardigheid, niet Zach Condon.