Rush - Caress of Steel (1975)

Canada
Label: Mercury

1. Bastille Day (4:40)
  2. I Think I'm Going Bald (3:41)
  3. Lakeside Park (4:10)
  4. The Necromancer: Into Darkness / Under the Shadow / Return of the Prince (12:32)
  5. The Fountain of Lamneth: In the Valley / Didacts and Narpets / No One at the Bridge / Panacea / Bacchus Plateau / The Fountain (19:57)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Rush' eerste symfonische album (de Led zeppelin-veren zijn nu zowat afgeschud) is nog wat onevenwichtig, met het rommelige epic Fountain of Lamneth en het ronduit beroerde I think I'm going bald. Bastille day en The necromancer zijn wel sterk.

Inderdaad! The Necromancer, ik luister er nog steeds graag naar

avatar van Rockfan
Hoogtepunten op dit album zijn Bastille day en Lakeside park, op de rest van het album zijn ze nog zoekende,zeg maar. Het lijken wel niet goed uitgevoerde goeie ideeen.

Waarom wordt dit album altijd opzij geduwd als het over de beste Rush albums gaat???????

The necromancer alleen al beestig nummer. Led zeppelin is nog te horen, maar de proggy kant begint reeds over te nemen.

Nadeel: I think I'm going bald. PLEASE DO!!!

avatar van iemand74
Geweldige cd dit! Een van mijn favoriete Rush albums

Het begint met 3 redelijk 'normale' rock nummers. Bastille Day is duidelijk de beste van de 3, stevige drums en goeie gitaarriffs. De twee daarna zijn mooie nummers, iets lager niveau dan de rest van het album, maar zeker gewoon goeie nummers.

Daarna begint de prog de boel over te nemen. The necromancer is een van Rush beste nummers, wat een sfeer! Geweldig Cygnus x-1 achtig gitaar werk, maar ook rustig en onheilspellend. The Fountain Of Lamneth is ongeveer in dezelfde stijl, misschien nog wel wat rusiger. Geddy is echt op z'n best, dramatische hoge schreeuwen, maar ook rustig en met gevoel.

Ik denk dat iedereen die Hemispheres goed vindt, en ook de Rush albums hiervoor oke vind, deze ook zeker niet slecht zal vinden

4.5

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Devro schreef:

iemand74 schreef:

Voor een beetje Rushfan is dit album natuurlijk een must, want het laat de band in zijn nog rauwe vorm horen. De korte nummers zijn een doorontwikkeling van de korte nummers op de voorgaande twee albums en de beide lange nummers zijn op dat moment iets nieuws voor de band. Elk van de vijf nummers heeft zijn genietbare momenten en de energie is hier en daar inderdaad onweerstaanbaar.

Maar... vergeleken bij de meer vervolmaakte albums die de band vanaf A Farewell To Kings zou gaan maken, is dit allemaal nog erg onevenwichtig en bij vlagen ook ronduit knullig. Vooral The Fountain Of Lamneth is eigenlijk meer een bijeengeraapt zooitje muziekfragmenten. 't Is dat de hoes meldt dat het één nummer is...

De plaat is wat mij betreft dan ook zeker geen aanrader voor beginnende Rush-luisteraars. De gevorderde fan vindt hier genoeg interessants tussen (zo ook naastgetekende), maar dit tot hun beste albums rekenen? Op geen stukken na! Uiteindelijk in zoverre wel onmisbaar dat ik Bastille Day en The Necromancer wel tot de (semi-)essentiële Rushnummers reken. Voor het geheel: een heel krappe 3*.

avatar van rushanne
iemand74 schreef:

Kijk, hier kan ik het mee eens zijn. Alhoewel de eerste nummers nog redelijk hardrockerig zijn, wordt het met The Necromancer en vooral The Fountain of Lamneth een stuk interessanter voor de progrockers. De tekst van dit laatste nummer is ook erg mooi. Van dit nummer wordt nog steeds gezocht naar "de heilige graal", die ene live-uitvoering die er mogelijk zou zijn, maar die niemand in zijn bezit heeft. Zelfs de heren weten niet meer zeker of ze dit live hebben gespeeld, waarschijnlijk door het gebruik van bepaalde "natuurprodukten".

Op het begin had ik niet veel met dit plaatje, het klonk allemaal nog een beetje rommelig, met uitzondering van Bastille Day en Lakeside Park, maar na flink wat luisterbeurten moet ik zeggen dat ik er behoorlijk naast zat, het klinkt inderdaad nog niet zo geperfectioneerd als hun latere werkjes maar het begin is er.

Bastille Day en Lakeside Park zijn heerlijke rock nummers, en ja ik vindt I Think i'm Going Bald nog niet een zo heel slecht muziekaal gezien dan zit het lekker in elkaar, maar ja die tekst he

Maar mijn favoriete nummer van Caress of Steel Blijft toch wel The Necromancer. Het rommelige is vooral te horen in de afsluiter The Fountain of Lamneth, maar dat maakt het er zeker niet minder op. Al met al een lekker plaatje

Oh ja 4 sterretjes (net dan hoor).

avatar van notsub
Dit blijft voor mij een moeilijk geval in het Rush overzicht. Na Fly By Night schiet de band hier te ver door in de probeersels lange afwisselende stukken te gaan schrijven. De drie korte nummers zijn zeker de moeite waard. De lange nummers zijn hier niet aan mij besteed. Deze bevatten teveel gekrabbel zonder een rode draad in mijn beleving. Dit album is een stapje terug om er met 2112 twee vooruit te doen.

avatar van Sir Spamalot
Nummer drie in hun “eerste periode” en eentje met een tweeslachtige identiteit. Prima nummers (Bastille Day, Lakeside Park) en een minder nummer (I Think I’m Going Bald!). Opnieuw zit huisproducer Terry Brown achter de knoppen, maar het was haast- en vliegwerk: slechts 12 dagen om alles op te nemen en te mixen. Het meeste materiaal was echter al op voorhand geschreven tussen het hectische toerleven door. Hierop verschijnen ook de eerste twee lange conceptnummers, epistels, The Necromancer en The Fountain of Lamneth.
Mijn favoriet Bastille Day handelt over de Franse Revolutie en één van Neil Peart’s favoriete onderwerpen: zijn afkeer voor het kuddegedrag van mensen, hoe ze handelen als een meute. Het is een furieuze rocker zoals ik ze graag hoor. I Think I’m Going Bald beschrijft hoe je op een ochtend wakker wordt, in de spiegel kijkt en schijnbaar geconfronteerd wordt met een dunnere haarbos. Het is en blijft toch een vreemde eend in de bijt, misschien zelfs een lelijk eendje of mogen we Rush geen gevoel voor humor toedichten? Lakeside Park is een prachtig rustig nummer, refereert dit naar een dieper verlangen omwille van het drukke leven? The Necromancer bestaat uit drie stukken (Into Darkness / Under the Shadow / Return of the Prince – correctie aangevraagd) en is het vervolg op By-Tor and the Snowdog (album Fly by Night). De gesproken stukken werden gedaan door Neil Peart met een aantal effecten erop. Ambitieus van opzet, niet geheel geslaagd hoewel het laatste stuk Return of the Prince heerlijk blijft om naar te luisteren. Toch een veelbelovende nieuwe richting in hun carrière, meerdere lange nummers zouden er komen op hun volgende albums.
The Fountain of Lamneth bestaat uit zes stukken: In the Valley / Didacts and Narpets / No One at the Bridge / Panacea / Bacchus Plateau / The Fountain - correctie aangevraagd). Het is het eerste nummer dat een volledige albumzijde beslaat (je weet wel, de vinylplaten…) en de inspiratie voor de albumhoes, ontwerper is Hugh Syme die nog veel voor hen zou werken. Als geheel vind ik het ook niet zo geslaagd hoewel het zijn topmomenten heeft (het eindstuk van No One at the Bridge en Panacea).
Caress of Steel laat al mooie dingen zien, hun talent en hun gezamenlijke wil om vooruit te kijken en te gaan. Dat zouden ze met glans bewijzen op hun vierde, 2112.

avatar van iggy
Een beetje deel 2 van fly by night. En weer enkele juweeltjes. Bij de volgende 2112 viel de puzzel definitief in elkaar.

MindRuler
Ben ik de enige die I Think I'm Going Bald goed vind??
Misschien een wat knullige tekst maar lekker gierende gitaren en een groovy nummer dat perfect past na de geweldige opener Bastille Day. Zo'n intro maken ze tegenwoordig niet meer!
Lakeside Park is een dromerig nummer met prachtige melodie.
Dan zijn we aangekomen bij de eerste Led Zeppeliaanse epic van het album: The Necromancer. Return Of The Prince vind ik het beste gedeelte.
Afsluitende epic The Fountain Of Lamneth bestaat uit 6 delen waarvan enkel Didacts And Narpets overbodig is. Bacchus Plateau!
Hier bewijst Rush al tot wat het in staat is. 2112 is inderdaad beter maar toch verdient Caress Of Steel de nodige aandacht want dit album verdient dat.

avatar van Rudi S
MindRuler schreef:
Ben ik de enige die I Think I'm Going Bald goed vind??

Nee hoor, er is nog iemand

Rush - Caress of Steel (1975)

MindRuler
Hehe, dan zijn er nog 2 mensen want ik heb gestemd op Bastille Day en Fountain Of Lamneth.

avatar van Edwynn
Ik stem op The Necromancer en Fountain Of Lamneth. Twee monsternummers waar je lekker in kan verdwalen. I Think I'm Going Bald vind ik wel een mooie luchtige tegenhanger. Afgezien van de wat gekke tekst bevat het best een toffe muzikale inkleuring.
Caress Of Steel luidde bijna de ondergang in van de band, maar ik ben er gek op.

avatar van Red Rooster
De enige studioplaat van Rush die nog in mijn collectie ontbreekt, maar dat is niet omdat ik hem niet goed genoeg vindt (eerder omdat ik deze te goed ken). Dit album verslaat menig album uit de latere periode. Het niveau van de nummers ligt dicht bij elkaar en dat maakt het lastig met stemmen. Het thema van 'I Ihink I'm Going Bald' heeft wat weg van In The Mood (Rush 1974). De tekst vind ik trouwens erg sterk en zal menige ouwe rocker aanspreken
Maar geen nood: ".....even when I'm grey, I'll still be grey my way"

avatar van Ricardo74
Geweldig album. Helaas ondergewaardeerd.
Er zitten geweldig veel afwisselingen in. Hoogtepunt is toch wel The Fountain of Lamneth. Hierin zitten hele mooie afwisselingen tussen rustig en wild. Als je goed naar dit album luister dan hoor je wat een geweldig goede muziekanten dit zijn.
Echt een top album. Maar ja, welke niet van Rush? Ok, Vapour Trails is wel de minste maar dat ligt voor 100% aan de ontzettend beroerde geluidskwaliteit.

Het wordt tijd dat we dit album weer gaan waarderen!!

avatar van rushanne
Ricardo74 schreef:

Het wordt tijd dat we dit album weer gaan waarderen!!

Heb ik altijd gedaan! Maar ik zet hem speciaal nog maar eens op!

avatar van Brutus
Ik vind dat het bij nummers, om de muziek moet gaan en niet om de teksten.
Velen vinden, dat als de teksten nergens over gaan, het nummer ook niets is.

Voor mij moet een nummer lekker in het gehoor liggen, en so what als de tekst niets is.

Wat ik belangrijk vind aan nummers die lang duren, dat ze niet te langdradig worden. dradig worden.

Ik bedoel daar mee, dat je niet halverwege al denkt, was het nummer maar afgelopen.
Er zijn voor mij, maar weinig lange nummers die ik de moeite waard vind.
Iron Maiden, is wat dat betreft een goed voorbeeld,alhoewel ik niet al hun langere
nummers goed vind.

Ik vind de laatste nummers veel te lang duren, je valt er bij in slaap.
Het zijn goede muzikanten, dat geef ik toe, maar toch boeien deze nummers mij niet.

Ik geef voor dit album nog wel een voldoende, maar meer niet.

avatar van Don Cappuccino
Wie de documentaire Beyond The Lighted Stage zag en nooit dit album heeft gehoord zal bijna zeker denken dat het slecht is. Ze laten namelijk niks horen van dit album in de docu. Erg jammer, want dit is echt een ondergewaardeerd album van Rush.

Veel mensen zien het als een achteruitgang ten opzichte van Fly By Night, ik vind het een vooruitgang ten opzichte van Fly By Night. De nummers zijn veel interessanter en zijn heel erg gelaagd. Dit laat Bastille Day gelijk horen, veel overgangen in 5 minuten! I Think I'm Going Bald is een nummer wat klinkt als een nummer van het debuutalbum. Lakeside Park is ook erg mooi.

Maar die laatste 2 nummers of zal ik bijna zeggen avonturen. Wauw! De meest onheilspellende nummers die Rush toch opnam. Bepaalde stukken gitaar in The Fountain Of Lamneth zouden het niet eens zo gek doen bij Opeth, een beetje sinister. Beide nummers boeien mateloos en ik kan er compleet ingaan.

Geweldig album van Rush. 4,5 ster. Het album hierna zou voor de doorbraak zorgen....

avatar van Dream Theater
Natuurlijk was 2112 met zijn geweldige titelnummer een klassieker opti forma maar op deze voorganger zijn de nummers The Necromancer en The Fountain of Lamneth ook van uitzonderlijke klasse. De muziek is zijn tijd ver vooruit maar ook de prachtige teksten van Neal Peart zijn indrukwekkend. Bastille Day is ook een te gek nummer en Lakeside Park een mooie ballad.

avatar van ChiefRocka
Ik behoor tot de groep mensen die dit album tot 1 van de beste albums van Rush allertijden rekent. Waar velen er over spreken dat het rommelig zou klinken heb ik daar nooit last van gehad. Vanaf de eerste keer dat ik het album beluisterde heb ik altijd met grote bewondering naar het album geluistert. En heeft deze cd mij enorm veel genot bezorgt.

De opbouw van het album heeft daar voor mij persoonlijk ook een groot invloed op gehad. Met als uitzondering het nummer I Think I'm Going Bald vind ik het album met elk nummer alleen maar beter worden. Bastille Day is een lekker openings nummer. I Think I'm going Bald is in mijn ogen dan dus het enigste nummer dat iets minder waardering krijgt. Maar met Lakeside Park springt men dan direct al weer terug naar het niveau van daarvoor.

Maar dan begint het voor mij pas echt. Na 3 lekkere nummers om mee in de feeling te komen, krijg je in mijn ogen dan de echte pronkstukken van het album. Eerst met The Necromancer en de geweldige sfeer die dit nummer met zich mee brengt. En met Fountain of Lamneth sluit dit album naar mijn mening af op het absolute hoogtepunt.

Mind Ruler
Bastille Day is wellicht het beste openingsnummer dat Rush ooit maakte.
Wat een waanzinnige riff! I Think I'm Going Bald mag dan een idiote tekst hebben, muzikaal is het geweldig. Lakeside Park heeft betoverende, haast hypnotiserende melodieën.
En dan volgen de klasbakken! The Necromancer (met als uitschieter Return Of The Prince) en The Fountain Of Lamneth! Ik vind 'm eigenlijk in het geheel een beter album dan 2112.

avatar van AstroRocker
Ook dit derde album van Rush is erg sterk. Voor ij is Bastille Day meteen het beste, terwijl we in de laatste twee nummers een blik in de muzikale toekomst van Rush zien. Ik geef 4 sterren.

Lekkere rockplaat met fijne gitaarrifjes. "Bastille Day" is een te gekke track, opent de plaat lekker stevig. Maar "The Necromancer" vind ik het prijsnummer van deze cd. Dat getokkelde gitaarstukje halverwege het nummer - prachtig! "I Think I'm Going Bald" is gewoon humor, maar muzikaal gezien niks op aan te merken. Ik draai deze CD best vaak.

sugartummy
ik vind caress.. beter dan 2112, heb ze lang geleden samen op lp aangeschaft en had/heb toch een duidelijke voorkeur voor caress.. op caress staat geen minder nummer (nee, ook bold niet), terwijl op 2112 de nummers toch gewoon wat minder zijn (oh wee mij). misschien omdat ik een groot led zepfan ben, dat caress mij beter ligt.

avatar van kaztor
Ik vind het een strakke plaat waar de song-ideeën zoals die op de voorganger te horen zijn wat meer uitgesponnen worden. De uiteindelijke vorm hebben ze hier misschien nog niet, maar het wordt wel met een onweerstaanbare drive uitgevoerd waarbij de geweldige gitaarriffs om je oren vliegen. Ik snap sommige lauwe reacties dan ook niet helemaal. Bovendien is het ook een hele interessante plaat waarop de band duidelijk voortgang boekt.

Wederom weer een juweetje dat ik van m'n schatje voor kerstmis heb gekregen.

avatar van freakey
kaztor schreef:
.....Wederom weer een juweetje dat ik van m'n schatje voor kerstmis heb gekregen.

Hoeveel cd's heb jij wel niet gekregen??

avatar van kaztor
Nou, we geven er elkaar aardig wat, maar we weten ook precies hoe en voor welke prijs we ze kopen.
Moet ook gezegd dat het aantal dat we door het jaar heen kopen echt zo veel niet is en dat we er wat geld voor opzij leggen.

(Maar we geven elkaar ook andere cadeautjes).