Van Morrison - Veedon Fleece (1974)

Folk / Rock
Label: Mercury

1. Fair Play (6:14)
  2. Linden Arden Stole the Highlights (2:37)
  3. Who Was That Masked Man (2:55)
  4. Streets of Arklow (4:22)
  5. You Don't Pull No Punches, But You Don't Push the River (8:51)
  6. Bulbs (4:18)
  7. Cul de Sac (5:51)
  8. Comfort You (4:25)
  9. Come Here My Love (2:21)
  10. Country Fair (5:42)
  11. Twilight Zone [Alternate Take] * (5:51)
  12. Cul de Sac [Alternate Take] * (2:56)
Dit is een plaat met een zeldzame eigenschap : als ik ze opzet, daalt er altijd een soort gelukzaligheid over me neer, een soort besef dat ik mij gelukkig kan prijzen naar deze hemelse plaat te mogen luisteren.

Laatst luisterde ik naar "Linden Arden Stole the Highlights" in de wagen, op een regenachtige maandagavond en - ik weet niet hoe ik dit moet beschrijven - toen ik die warme piano-intro hoorde, werd ik er als het ware emotioneel door, al was het een emotie die ik niet kon thuisbrengen.

Hoe het ook zij: dit is een verzameling prachtsongs van het aller-, allerhoogste niveau.

avatar van Paalhaas
Ik betrap mij er de laatste tijd regelmatig op dat ik ineens deze plaat op heb staan, meer specifiek 'You don't pull no punches...'. Vanmorgen op de fiets betrapte ik me er zelfs op dat er zilte druppels over mijn wangen liepen. Het zal de wind wel geweest zijn...

Toine Rorije
Ik ben toch wel erg onder de indruk van 'You don't pull no punches..'. Ik had na mijn mislukte pogingen Moondance mooi te vinden de andere platen van Van maar even links laten liggen, maar vandaag heb ik deze lp toch maar eens in de mediaplayer gestopt. En het is een erg mooie plaat, met hier en daar wat vullertjes (vooral richting het einde) en één absolute uitschieter. Op een of andere manier vind ik de hoes ook erg mooi (terwijl ik niet eens van honden hou).

avatar van Jasper
Van Morrison krijgt hulp van boven. Dit is pure schoonheid. De hoes alleen al, toen ik de hoes voor het eerst zag, wist ik het: dit wordt mijn nieuwe nummer 1. Heb nu de muziek erbij gehoord en ik had het goed ingeschat.

Mensen uit groep 7....

Luister naar Veedon Fleece

"Streets of Arklow" (die fluit!) en "You do'nt pull no punches..." zijn bijzonder groovy en ook bij mij favoriet.

"Who Was That Masked Man" komt ook helemaal aan bij me, en doet me (vreemd misschien) erg denken aan een Isley Brothers ballad uit de 70's.

Jasper schreef:
Mensen uit groep 7....

Luister naar Veedon Fleece

Mis ik nu even iets???

Mis ik nu even iets???

Ja. De mensen waarvoor deze opmerking bedoelt is zullen er dankbaar voor zijn. Kan mensen die niet in groep 7 zitten dat niet aan het verstand brengen. Sorry.

Zie inbox musiecfriek

avatar van musicfriek
Haha, okee dan, ikzelf heb Moondance en Astral Weeks in huis, beiden prachtige albums, deze ook maar eens proberen. Ben gek op die stem van Van Morrison!

avatar van Jasper
Jongen ik ga je voorspellen. Dit wordt je nieuwe nummer 1. Weet ik 1000000 % zeker. Elke noot van dit album zal je tot in het diepst van je ziel raken.

avatar van musicfriek
Hmmm, nog beter dan Moondance? Dan moet het wel verdomde goed zijn! Heeeeel nieuwsgierig nu!

musicfriek schreef:

Ik snap er ook niets van joh. Als ik die berichten van net teruglees vraag ik me af of ik dat zelf wel heb geschreven. Uit het niets kwam dat album ineens opzetten bij mij. Ik weet serieus niet waar t vandaan kwam. Van niets op 1. De muziek in combinatie met de hoes overviel me gewoon. En ook meteen de totale rest van de top 10 veranderd. Van staat er nu 3 keer in, en Belle & Sebastian heb ik van 3,5 naar 4,5 gezet, iets wat ik normaal nooit doe. Het moet blijkbaar zo zijn...

Of dit album er ook voor jou moet zijn, ik heb serieus geen idee. Ik hoop het wel voor je, want zoals ik het ervaar is het sprankelende muziek dat druipt van de melancholie, en daar houd ik van. Nogmaals, waarom ik die berichten net heb geschreven van groep 7 (hoe kom ik er in hemelsnaam op) e.d., ik heb geen idee.

avatar van musicfriek
LOL! Was je aan het trippen ofzo??

Ik denk t ja .

Maar met de luisterbeurt wordt dit geheel mooier. Net als op Astral Weeks ontbreekt de hele couplet-refrein structuur bij de meeste nummers. Maar ik vindt op Veedon Fleece de melodieen en akkoordenwisselingen (en daar draait het toch om in de muziek) nog mooier uitpakken dan op Astral Weeks. Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar er zitten op dit album zoveel verborgen briljante pianoloopjes, ritmewisselingen en wat al niet meer dat Veedon Fleece voor mij toch specialer en beter is dan Astral Weeks. Al die elementen zorgen zoals Tony het hierboven al ergens aangaf voor een soort van geluksgevoel. En als je dat kan creeren in de muziek dan ben je voor mij een grootheid.

avatar van Jasper
Ooit zal ik Van Morrison persoonlijk bedanken voor wat hij me hier heeft gegeven. Hoe, weet ik niet, maar ik doe het gewoon. Op zo'n manier dat hij me eeuwig dankbaar zal zijn.

avatar van Jasper
Eigenlijk zou iedereen deze plaat moeten horen, zelfs al denk je dat je hem niet mooi vindt . Want dan pas zal je beseffen hoeveel zoiets voor je betekent

avatar van Jasper
stemgemiddelde stelt dus ook niks voor. Of t nou 2,54 is of 4, 26. Wat zou jou dat verdomme interesseren. Luisteren!

avatar van musicfriek
Ken dit album nog steeds niet. En hetgene wat me ervan weerhoudt is het nummer You Don't Pull No... Sorry, maar vind het irritant om naar te luisteren. Zijn stem vind ik zo lelijk in dat nummer, terwijl de muziek prima is. Misschien toch maar blijven proberen dan, maar geef het weinig hoop...

musicfriek schreef:

Dat is echt een van de allermooiste nummers die hij gemaakt heeft. Ik begrijp wel wat je stoort aan die stem, maar daar moet je je dan maar even overheen zetten. Uiteindelijk ga je dat waarschijnijk nog waarderen ook.

avatar van musicfriek
Het vreemde is, ik heb Moondance en die vind ik van begin tot eind echt prachtig, maar dit nummer... Nee, ik weet niet wat het is...

Toine Rorije
Terwijl hij daar ook nog wel eens een rare stem op wil zetten. You Don't Pull No... is trouwens meer een Astral Weeks-achtig nummer (en ook niet heel representatief voor de rest van dit album)

jah maar....

the dutchman schreef:
jah maar....

het zal nog niet zijn ,

wat een schijf !!!

avatar van musicfriek
Zo, eindelijk deze in zijn geheel beluisterd. En ook dit is weer een prachtig album! Bevalt me ook weer stukken beter dan Astral Weeks (evenals Moondance). Zelfs het nummer You Don't Pull No Punches.. trek ik steeds meer, vooral de muziek is geweldig goed. Van Morrison is geen hap-slik-weg-artiest, je moet er wel even voor gaan zitten. Maar als je hem grotendeels door hebt, dan is dit puur genieten geblazen.

Nu nog maar een keertje Astral Weeks proberen, eens kijken of we nu eindelijk eens vriendjes kunnen worden.

Favoriete songs van dit album: Cul de Sac en Comfort You.

avatar van sherpa
Volgens de filosoof Immanuel Kant (1724-1804) bestaat naast "het schone" ook "het sublieme".
Een gewaarwording van het sublieme treedt op wanneer waarneming van iets dat schoon is op een bepaalde manier teveel is om te kunnen bevatten.

Sublieme plaat dus.

avatar van pauljojo
Astral Weeks en Moondance zijn beide prachtige platen (4*), maar hebben me nooit helemaal weten te grijpen. Toen ik dit album net luisterde zat ik al vanaf de eerste tonen van Fair Play op het puntje van mijn stoel. Ik dacht... "Wow!"

Maar die eerste klanken waren slechts het begin. Met de lyrics op schoot luister ik verder. Het werd mooier en mooier en toen ik bij Streets of Arklow dacht "Nu komt er vast een dipje" kwam het hemelse You Don't Pull No Punches. Een van de mooiste luisterervaringen die ik ooit gehad heb.

Tegen het einde van de plaat verwacht je natuurlijk een aantal opvullertjes, maar ook de laatste nummers halen minimaal 4,5* niveau.

5* voor deze prachtplaat! Top 10 binnenkort?

fredpit
Wat een hoge score heeft dit album op mume..Nu werk ik daar zelf ook aan mee. Ik kan namelijk niet anders als 5* geven aan dit album. Toch vind ik hem kwalitatief (qua compositie's ,eenheid, zangkwaliteit Van ) iets minder dan Moondance of Astral Weeks.

We hebben het dan over niet al te grote verschillen en muziek beoordeel je vooral ook op gevoel en laat dat nu net het sterkste punt van dit album zijn...heel bijzonder hoe Van met dit album op je gemoed werkt. Ik moet wel met heel "wollige termen" gaan spreken om duidelijk te maken wat ik hier precies mee bedoel en dat zal ik de onschuldige lezer maar niet aandoen

Laat ik het album liedje voor liedje eens bekijken

* Zet lp op *

Fair Play Gewoon fijn liedje van dit soort liedjes heeft Van er meer gemaakt. Ik verbaas bij dit liedje altijd een beetje over de stem van Van..Een beetje rare keelklank.
Linde Arden Stole The Highlights Mooi..In dit liedje valt de piano die je zo prominent op dit album hoort voor het eerst goed op Ik zie op mijn hoes bij keyboards Jeff Labes en James Trumbo staan. Deze namen zeggen mij niet zoveel maar mischien dat het bij iemand anders belletjes doet rinkelen 5*
Who was that Masked Man...Ik ben geen liefhebber van falsetstemmen. Ik associeer dat altijd met disco..hmm 1974
Streets of Arklow Hier begint voor mij Veedon Fleece eigenlijk pas echt.....Ik wordt meegenomen op een organisch klanktapijt blablabla (wollig taalgebruik ).. prachtig!! 5*
You don't pull no punches.. Het vorige nummer was slechts een opstapje naar dit...deze beleving. Waanzinnig!! en niet helemaal van deze wereld. Ik als luisteraar verlaat hier ook vaak even het alledaagse 6*.. Alleen voor dit nummer is het al de moeite waard dit album aan te schaffen. Het nummer heeft het etherische van Astral Weeks maar mist de onrust van dat album...zonder aan intensiteit in te leveren overigens. Die onrust is nu juist wat mij aan Astral weeks nog wel eens stoort. Als Astral Weeks geheel in deze sfeer...'als als' . De piano ..heel de begeleiding
Bulbs We belanden weer op aarde met het uptempo Bulbs. Lalalalalaaa .Ik vind dit altijd weer zo'n tegenvaller na het vorige nummer, terwijl het toch een prima maar niet uitzonderlijk nummer is.
Cul de Sac Simpel liedje, maar daar maakt Van in een goede bui dan weer iets uitzonderlijks van. Van's stem en techniek maken hier het verschil 5*
Comfort You Het onbekende pareltje..Klein en fijn en Van in een romantische bui.
Come Here my Love Het nog onbekendere pareltje. Klein en nog fijner en Van in een...Van Morrison weet het voor elkaar te krijgen romantisch te zijn zonder smakeloos te worden.
country fair Tsja...hier wordt het iets te zweverig en new age achtig..Muziek voor country fairs idd

* Snel de naald omhoog *

Moet ik hier nu een 4,5 of een 5 geven ? Het mist in zijn geheel de eenheid van AW en MD. Astral Weeks is magischer, uniek, maar ook compromisloos.. Moondance is vrijwel perfect en van een constanter niveau en lijkt een bundeling van alle stijlen en ideeen van Van. Toegankelijk zonder aan kwaliteit in te leveren.

Veedon Fleece heeft met You Don't Pull.. natuurlijk wel een troef van formaat in huis...En het is verder gewoon een sfeervol en sympathiek album, waarvan ik de eventuele schoonheidsfoutjes eigenlijk niet wil zien..

Ik kan niet anders als 5* geven

Jasper schreef:

Nondeju! Het is nog waar ook! Dit bericht is van 14 maart 2006 en deze week is je voorspelling uitgekomen namelijk. Knap van je zeg