Van Morrison - Veedon Fleece (1974)

Folk / Rock
Label: Mercury

1. Fair Play (6:14)
  2. Linden Arden Stole the Highlights (2:37)
  3. Who Was That Masked Man (2:55)
  4. Streets of Arklow (4:22)
  5. You Don't Pull No Punches, But You Don't Push the River (8:51)
  6. Bulbs (4:18)
  7. Cul de Sac (5:51)
  8. Comfort You (4:25)
  9. Come Here My Love (2:21)
  10. Country Fair (5:42)
  11. Twilight Zone [Alternate Take] * (5:51)
  12. Cul de Sac [Alternate Take] * (2:56)
avatar van KampF
Haa ouwe friek eindelijk zover. Welkom bij de Ik-heb-een-plaat-van-Van-op-één club

avatar van musicfriek
KampF schreef:

Haha, oud..

Ik heb al eens eerder in de club gezeten, heb Moondance ook ooit op 1 gehad Maar deze vind ik nu veruit zijn beste, wat een plaat mensen, wat een plaat..

Wel lastig om aan cd te komen, is niet op grote schaal aanwezig blijkbaar. Maar toch gevonden, kost me zo'n €12,-. Geen geld voor zo'n juweel natuurlijk

avatar van Tribal Gathering
Yup, deze is inderdaad fenomenaal. Deze zou zo mijn top 10 in kunnen ware het niet dat Astral Weeks er al staat.

De B-kant wordt weinig genoemd, maar deze vind ik net zo goed als de A-kant. Bulbs is een van Van zijn lekkerste singles. Cul de Sac is een zeer lekkere relaxte song. Comfort You en Come Here My Love zijn twee prachtige romantische nummers. Country Fair is een hele mooie sfeervolle afsluiter.

Ik snap niet dat er users zijn die het hebben over vullertjes. Dit zijn gewoon 5 steengoede nummers.

avatar van KampF
Oeps, mijn bericht is even weg.

Nou, ik heb deze maar direct een 4,5* gegeven (Van platen ontdekken doe ik op een relax tempo ).. Echt heel erg mooi! You Don't Pull No Punches, But You Don't Push The Rive... werd ik echt helemaal stil van... Gebeurt niet vaak. Ongelooflijk..

EVANSHEWSON
Tribal Gathering schreef:

Zo ervaar ik deze plaat ook. Prachtplaat van een prachtzanger !

En een aanra(N)der voor iedereen die van tijdloze muziek houdt !
4.5 sterren voor mij **** 1/2

basketballerke
Fenomenale plaat van Van the Man. Inmiddels vind ik de plaat iets beter dan Astral Weeks. Vind deze net wat sfeervoller, en Van's stem is iets rustiger, wat de luisterervaring ietsjes prettiger maakt.
Een beste hieruit zoeken is bijna onmogelijk, maar mijn voorkeur gaat toch al gauw uit Comfort You en de geweldige afsluiter Country Fair. Wow, wat dat is me een geweldig nummer. Gevolgd door Streets of Arklow (beiden met fluit). Meer heb ik voorlopig niet te zeggen, deze zou best nog kunnen stijgen in m'n top 10.

Streets of Arklow is misschien wel het beste Van-nummer

avatar van floris013
Mis toch wat up-tempo nummers, desalniettemin een dikke voldoende.

Wie is overigens Linden Arden en waarom steelt ie de hoogtepunten?

avatar van Edjo
Na enkele luisterbeurten kan ik niet anders concluderen dan dat dit album een dikke vette notering in mijn top 10 verdient!! Wat een schitterende muziek. Van begin tot eind kippenvel!!

EVANSHEWSON
Edjo schreef:

Ik heb Astral Weeks al in mijn top tien staan en weiger 2 platen van dezelfde artiest erin op te nemen.

Maar Veedon Fleece is natuurlijk nauwelijks minder subliem te noemen dan Astral Weeks.
Van Morrison rules, zoveel is zeker!

Veedon Fleece is een biezonder warme en sfeervolle plaat van een zeer originele singer-songwriter.
Blijf bij mijn 4.5 sterren ****1/2

Linden Arden stole the highlights....

Uit een openstaand raam hoor je de pianoklanken, lopend door een schemerige, zomerse avond.
Hier wordt de Ierse op drift geraakte man tot een mythe van
een zich buiten de wet plaatsende held, niet bang voor een vechtpartij maar "He loved the little children".
Voor mij is Veedon Fleece het grootste album aller tijden.
In muziek vertaalde streams of consciousness waarin de geest van Van gewichtloos rondvliegt, met als magisch hoogtepunt de droom van het voorgoed verloren paradijs gelegen "in the country fair".
De lokkende stemmen in de achtergrond vlak voor het einde zijn sirenen van eeuwen her en verklanken het Ierse verlangen voorgoed.

avatar van Paalhaas
Ik begrijp niet al je zinnen, maar het klinkt alleraardigst.

avatar van indana
Ik ben 1 keer in Arklow geweest en het is werkelijk onbegrijpelijk dat iemand over dit stadje (dorp eigenlijk) zo'n mooi liedje kan maken, maar goed daarom is Van naturlijk een muzikant en ik niet. Eigenlijk staat er geen enkel zwak nummer op dit album, eigenlijk geen enkel middelmatig nummer, sterker nog geen enkel nummer wat niet tot het allerbeste werk van Van Morrison behoord. Bij mij hoor je inderdaad de achterkant van de LP door de voorkant heen en andersom. Minstens even sterk als Astral Weeks. Inderdaad hanteerd hier Van weer, net als op Astral Weeks, het zgn. stream of consciousness. Ooit door James Joyce gebruikt in zijn boek Ulyses.
Met dit album heeft Van bij mij krediet voor de rest van zijn muzikale loopbaan.
The Streets of Arklow....als je er nog nooit geweest bent moet je er misschien ook maar niet heen gaan. Je mocht de uitvoering van Vans nummer er eens minder door gaan vinden.....

Een hoop superlatieven maar ik kan er niet veel mee. Waar velen de stem van Van Morrison roemen daar blijf ik dat een groot struikelblok vinden. Mij raakt het maar zelden en het album weet me niet echt bij de strot te grijpen (ik vind het soms maar traag voort gaan). Moondance vind ik een heel stuk aangenamer, Astral Weeks is al wat minder en dit album had ik aanvankelijk een zelfde beoordeling gegeven maar ik ga er toch een halfje afhalen.
Sorry mensen, maar het zal nooit echt iets worden tussen mij en deze meneer (op Moondance na dan ).

avatar van gemaster
Net als bij Aero bevalt Moondance mij veruit het beste, maar ook dit vind ik een erg mooie plaat. Het klinkt allemaal lekker lichtvoetig en die stem van Van past perfect bij de muziek. Derhalve een mooie 4* voor dit album.

avatar van citizen
Het is moeilijk uitleggen waarom iets je raakt en iets anders niet. Zeker bij Van Morrison's meesterwerk Veedon Fleece is het geen doen. Waarom is dit een meesterwerk? Ik zou het niet onder woorden durven brengen, dat doet af aan diens schoonheid. Beluisteren en oordeel zelf.

avatar van Zeno
indana schreef:

Geestig, Ik ben ook speciaal omgereden in Ierland om deze beroemde straten te bezichten en er is werkelijk niets aan.

avatar van Paap_Floyd
Ik luister deze nu pas voor het eerst en ik ben verrast. Misschien vind ik deze nog beter dan Astral Weeks. "You Don't Pull No Punches, But You Don't Push The River" is echt prachtig. Heerlijke plaat.

avatar van S.T.
Kan iemand mij vertellen waar deze CD te koop is?

avatar van Marco dB
Over een paar maandjes verschijnt ie opnieuw in de remaster.

avatar van Timotheus
Ik ben er nog steeds niet uit welke plaat van Van Morrison er bij mij op één staat... Deze of Astral Weeks. Eigenlijk maakt dat ook niks uit.
Wat een topplaat is en blijft dit, bij iedere luisterbeurt word ik helemaal meegevoerd, wat een stem heeft die man. Wat mij betreft een van de beste zangers die er is.
Hoogtepunten van dit album: Who Was That Masked Man, Streets Of Arklow en Come Here My Love

basketballerke
Van Morrison, wat een artiest, waar ik nog altijd veels te weinig van ken eigenlijk. Deze had ik alweer een hele lange tijd niet meer gehoord, en zoals gebruikelijk voor mij moest ik maar weer eens merken dat ik al die tijd wel heel erg veel moois gemist heb. Sterker nog, dit is echt Van's beste. Elk nummer is geweldig, maar Country Fair spant de kroon, nog altijd.

basketballerke
We stood and watched the river flow
We were too young to really know
In the country fair, oh, in the country fair

We laid out in the long green grass
And never thought that it would pass
In the country fair, in the country fair

On an old, on an old open day
On an old rainshine open day
In the country fair
In the cool night air
In sweet summer time

De kern van deze plaat, de kern van Veedon Fleece, en dat met slechts een snede uit het laatste nummer gegeven. Deze plaat is fotografisch, deze plaat ís Ierland; het land waar de man zijn inspiratie zocht voor een nieuw album na de scheiding met zijn vrouw. Muzikaal gezien heeft dat 'm in ieder geval heel veel goeds gedaan, van een sound die we al van Van kende is hier geen sprake.

Met Fair Play openen we Veedon Fleece, een Van Morrison zich weer in wanend in de 'stream of conciousness' in een nummer draaiend rondom een Iers 'ironisch' bedoeld compliment: Fair play to you. We horen een jazzy-achtig geheel, met een diepe bass, een piano, een gitaar, rustig voortstuwende drums en een prachtige stem van Van, een uitstekend begin van deze plaat. En de betekenis van dat gezegde heb ik niet nodig overigens, waarom zou ik de moeite doen, magie, mensen, magie...
Maar het kan nog beter, Linden Arden Stole the Highlights is ondanks zijn lengte een van de absolute hoogtpunten van deze plaat. We horen hier het verhaal van een verloren mythe, van de Ierse man die de wet naar zijn eigen hand neemt, drinkt, leeft met een wapen, and he loves the little children, like they were is own. Dit lijkt haast wel uit een film te komen, u kent ze wel, van die erg aandoenlijke, met een man in de hoofdrol waar je, ondanks zijn daden, toch mee leeft. En dan wordt dit allemaal ook nog eens ondersteund door een niet te beschrijven mooie piano en een fenomenaal zingende Van Morrison...
Who Was That Masked Man sluit perfect aan op hetzelfde verhaal, met een falsetto zingende Morrison, minder krachtig en aandoenlijk als Linden Arden, maar nog altijd van hoog niveau.
En dan worden we definitief gezogen in deze plaat. In Streets of Arklow wordt een sprookjesdorp beschreven; het is er groen, kalm, ver weg van de grote wereld, het is er perfect dus eigenlijk. En wat horen we daar, jawel, een fluit, een prachtig instrument.
Met het langste nummer, You Don't Pull No Punches, But You Don't..., gaan we op reis met Van, langs zijn jeugd, langs de kust van Ierland, zoekende naar een mythologisch voorwerp, de Veedon Fleece. Het nummer is complex; gitaren, fluiten, percussie en voornamelijk een ruime strijkerssectie vormen de instrumenten in dit epos, dat ook tekstueel ijzersterk is: You Don't Pull No Punches mag met gemak een van Van's sterkste composities genoemd worden.

Bulbs vormt een brug naar een toegankelijker gedeelte op deze plaat, minder wordt het echter niet. Hier horen we een Van in een vrolijke bui, een 'country' bui.
Cul de Sac maakt dan de beest in Van los. Vooral naar het einde toe blaft de man er flink op los, maar het klinkt allemaal prachtig, natuurlijk.
En dan moet en zal Morrison toch nog een zoetsappige love-song maken. Comfort You is het toegankelijkste, het gelukzalgiste nummer op Veedon Fleece. Je weet bij Van echter dat het altijd heel erg mooi blijft klinken, hoe dan ook.
Dan volgt er weer een breuk, de laatste op deze plaat. Met de laatste twee nummers stijgen wij en Van boven onszelf uit, we gaan zweven. Come Here My Love is kort maar krachtig, Country Fair is het absolute hoogtepunt op deze plaat. De manier waarop Van hier zingt over zijn 'beloofde land', zijn verloren paradijs is gewoon niet in woorden te beschrijven. Je waant je bij die rivier, je waant je door het lange gras in die nacht in die zomer, maar het is allemaal maar een illusie, moet ook ik samen met Van na 5:42min concluderen. Dit is heel erg mooi, heel erg mooi...

Er bestaan zo'n vijftig platen op deze planeet die ik makkelijk in m'n top10 zou kunnen stoppen en in feite stuk voor stuk van hetzelfde niveau zijn, Veedon Fleece bevindt zich echter bij het groepje van de absolute elite, een hoekje waar tot nu toe eigenlijk alleen Sigur Rós een plaatsje had. Als je je in dit hoekje bevind, kom je daar denk ik ook niet meer uit. Een groots hoogtepunt in de geschiedenis van de muziek van een grootse muzikant.

avatar van BlueVelvet
basketballerke schreef:

...maar geen Sigur Rós in je top10 te bespeuren...

basketballerke schreef:

Country fair is ook mijn favoriet na You don't pull no punches. Fijn dat er nog iemand is hier die die mening deelt.

Pink Queen
basketballerke schreef:

Iemand op Rateyourmusic.com stelde dat het lijkt alsof Van naar truffels aan het zoeken is.

Verder mooi stuk

avatar van LucM
Ontzettend mooi album van Van Morrison, prachtalbum die mij niet los laat en steeds maar opnieuw wil beluisteren. Warme en sfeervolle plaat van Ierse singer-songwriter, prachtig gezongen met soulvolle stem. Samen met "Astral Weeks" vind ik dat het beste album van Van the Man.
Alle nummers vind ik top, maar als ik twee nummers moet kiezen zijn dat "You Don't Pull No Punches, But You Don't Push the River" en "Country Fair".
5 sterren voor dit meesterwerk, want als ik minder geef bega ik een misdaad!

Pink Queen schreef:

steeds vaker en vaker zet ik dit album op en als gaat zo op weg richting zelfde waardering als het fenomenale Astral Weeks

avatar van musicfriek
Marco dB schreef:
Over een paar maandjes verschijnt ie opnieuw in de remaster.

Gisteren eindelijk deze op CD aangeschaft, de remaster welteverstaan en ben er erg blij mee. Het album was sowieso lastig te vinden en nu vond ik hem voor slechts 10 euro. De alternate take van Twilight Zone vind ik persoonlijk zeer de moeite waard. Ook het geluid van de remaster is erg goed. Nu nog meer genieten van prachtige nummers zoals You Don't Pull No Punches..., Who Was That Masked Man en Country Fair. Ja, het staat vast voor mij, dit is en blijft het beste Van Morrison album voor mij 5 sterren dubbel en dwars waard!