Ghost - Meliora (2015)

Zweden
Metal / Rock
Label: Loma Vista

1. Spirit (5:15)
  2. From the Pinnacle to the Pit (4:02)
  3. Cirice (6:02)
  4. Spöksonat (0:56)
  5. He Is (4:13)
  6. Mummy Dust (4:07)
  7. Majesty (5:24)
  8. Devil Church (1:06)
  9. Absolution (4:50)
  10. Deus in Absentia (5:37)
  11. Square Hammer * (3:59)
  12. Nocturnal Me * (5:13)
  13. I Believe * (4:06)
  14. Missionary Man * (3:42)
  15. Bible * (6:34)
avatar van Kill_illuminati
Kronos schreef:

Ondanks alle kritiek blijf ik het sinds de cd hier in huis ligt ook maar draaien en ik weet ook niet goed waarom. Mijn punten van kritiek blijven gelden maar op een of andere manier vind ik het toch wel lekkere muziek. De duivel zal er wel mee gemoeid zijn.

Soms heb je dat met bepaalde albums. Ik heb dat met het album van Killers Be Killed. Ik heb er veel op aan te merken, maar toch draai ik nog altijd heel vaak.

avatar van Apieknar
Fantastische plaat van Ghost! Infestissumam is hiermee overtroffen als je het mij vraagt. Klinkt allemaal wat duisterder dan de vorige plaat, maar heeft ook een mooi melodieus nummer: He Is (beste nummer van de plaat!).

Heb de mannen van Ghost twee maanden geleden live gezien. Tijdens het optreden kwamen de nieuwe nummers ook goed tot hun recht. Vooral met het nummer Absolution ging de hele zaal mee! Petje af voor dit geweldige album!

buizen
Wat een verschillende ervaringen/reacties hier.

Don Cappuccino schreef:
..Dit is zeker geen metalplaat. Ik moet denken aan artiesten als Alice Cooper, ABBA,
Blue Öyster Cult en Deep Purple..

Dat klinkt alvast goed ! en dat voor een album uit 2015. Even checken op Spotify.

avatar van Henjo
3,66 uit 66 stemmen. .... De duivel zal blij zijn

avatar van Casartelli
Lekker album, maar Metal is wel een wat overdreven label, gewoon Rock lijkt op het eerste gehoor wel voldoende. Heerlijke catchy zangpartijen in het laatste nummer.

Een zeer toegankelijk metal album, hoor er Amorphis, Alice in Chains, Type O Negative en Alice Cooper in terug, maar Ghost klinkt gemakkelijker in het gehoor.
Voor mij liggen de roots hiervan meer in de jaren 90.
Met het uiterlijk vertoon verwacht je een meer Black metal gerichte band, maar dit is een stuk minder zwaar, wel een goed album.

clan of izula
Wel mooi toch , eerst vond ik er niet veel aan maar het heeft wel iets en daarom luister ik er steeds weer naar. De act is grappig en zelf geen last van de stem van papa 1 2 en 3. Jammer dat pinkpopoptreden niet doorging. Year zero blijft mijn favoriet.

avatar van namsaap
Afgelopen zaterdag Ghost live mogen aanschouwen op GMM. Ook daar komen de nummers van dit album uitstekend uit de verf. Een van de hoogtepunten van het festival.

avatar van frolunda
1,5
Wel iets beter dan zijn voorgangers maar heel veel vind ik het nog steeds niet.Dit derde album van Ghost bevat kinderlijke pop metal (waarbij het metal gehalte overigens erg laag is) die definitief de nek wordt omgedraaid door de slechte zang.Muzikaal is het allemaal wel iets interessanter geworden maar gezien de hele act er omheen kan ik dit nog steeds niet serieus nemen.Trap er niet in.

avatar van namsaap
frolunda schreef:
Trap er niet in.
Waarin?

avatar van frolunda
1,5
De visuele act Ghost die het erg matige niveau van de muziek moet verbloemen...........maar goed dat is mijn mening,gezien je waardering zul je er ongetwijfeld anders over denken.

avatar van Kronos
De visuele act vind ik volstrekt belachelijk. De muziek daarentegen is best aardig.

avatar van Pinsnider
Ach jongens, deze mensen komen uit Zweden. En het leuke aan Zweden vind ik altijd dat er zo ontzettend duidelijk te horen is dat ze er gewoon heel erg veel plezier in hebben (voor zover je daar binnen dit genre over mag spreken). Gewoon lekkere liedjes. Ik vind dit ook een heerlijk plaatje om zo eens op te zetten en zeer veel genietbaarder dan zwaarder werk van serieuzere acts.

Pinsnider schreef:
(...) (voor zover je daar binnen dit genre over mag spreken). (...)

Wat bedoel je precies?

avatar van Pinsnider
Plezier. Terwijl het vaak over hel en verdoemenis gaat in de teksten. Toch hoor ik hier wel degelijk plezier. Met de nodige knipogen. En dat vind ik vaak zo geniaal aan Zweden.

avatar van The_CrY
De metal die ik luister straalt juist plezier uit. Vandaar dat ik even verbaasd was.

avatar van Pinsnider
Noem eens wat als je wilt. Want daar ben ik altijd geïnteresseerd in!! En niet zelf flauwe grappen maken hè? Anders stuur ik kabouter wesley op je af...

avatar van The_CrY
Ik zou niet durven Maar bands als Accept, Twilight Force, Gloryhammer, Powerwolf, maar ook zeker Iron Maiden, Judas Priest, Threshold, Freedom Call, en vrijwel alle Duitse power metal die ik niet genoemd heb... Helloween, Gamma Ray, Iron Savior. Meestal stralen ze het plezier vooral live uit. Shadow Gallery schiet te binnen. Ghost hoort inderdaad in die rij thuis wat mij betreft. Heerlijke muziek met een zelfbewuste vorm van satire.

avatar van Pinsnider
Top!! Ga ik zeker eens luisteren!! Buiten Iron Maiden en Judas Priest ken ik ze niet. Iron Maiden is inderdaad top en het plezier spat er nog steeds vanaf.
Mag ik daar Korpiklaani aan toevoegen..?? Vast al bekend, maar die schiet mij dan weer te binnen...

avatar van The_CrY
Die hoort daar absoluut bij! De Scandinavische metalscene is een zeer plezierige scene, zo gezegd.

avatar van Alicia
Metal for verMOMmies? Dan is dit de ultieme plaat voor een geslaagde thema-fuif: goede melodietjes en niet al te heftige zang en gitaren. Voor iedereen toegankelijk en succes verzekerd.
Komt op de playlist voor het aanstaande griezelfeest!

Square Hammer op CD2 van Deluxe Edition is een toppertje! Daar staan trouwens nog meer goede nummers op. Zelfs 4* of meer waard!

Iets in de buurt van Alice Cooper, Kiss en AC/DC. Vind het wel beter dan de meeste Metal meuk van tegenwoordig. De nummers zijn erg toegankelijk, melodieus en zelfs redelijk memorabel; "He is" vind ik echt prachtig, maar ook Cirice en Deus in Absentia (geweldig die kerkgezangen!) kunnen me erg bekoren. Samen met Rammstein is dit één van de weinige metalbands die ik echt kan smaken. Dit zijn van die bands die het genre een echt goede reputatie bezorgen.

avatar van Kronos
Zware gitaarriffs en zeurderige zang, dan denken wij ten huize Kronos in de eerste plaats aan Black Sabbath. Daar is het allemaal mee begonnen. Wat reputatie betreft komt Ghost nergens in de buurt. Al blijft het wel een leuk samenraapsel, waarin ook veel van Mercyful Fate / King Diamond te vinden is.

Lachende derde
frolunda schreef:

Het enige kinderachtige aan deze band is het imago, mits je dat imago serieus neemt.
In mijn ogen is het een gimmick, die voor de nodige aandacht heeft gezorgd: een in bedrijfskundig opzicht uitstekende zet, hoewel er vanuit artistiek oogpunt natuurlijk wel haken en ogen aanzitten.
Muzikaal gezien is dit een uitermate geslaagd album. Men put hier uit de rijke traditie van de seventiesrock waarin met name de late jaren '70 en de vroege jaren '80 zich doen gelden. Blue Öyster Cult - al menigmaal als referentie genoemd te dezent - maar ook Cheap Trick; UFO, ja: zelfs Wishbone Ash zijn niet de minste invloeden waar een band zich aan kan laven. En het NWOBHM-sausje is onweerstaanbaar eigenlijk. Wereldbestormend is het allemaal niet meer, maar dat de band toch voorziet in een behoefte van deze toch wat in de vergetelheid geraakte muziek vind ik dan weer fantastisch. Heerlijk album, wat ik aanvankelijk links liet liggen vanwege juist dat puberale imago.
Deze muziek betitelen als "kinderachtige pop" geeft naast een beperkt vocabulaire blijk van erg weinig kennis van de pop-/rockgeschiedenis. Ik zou zeggen: meer luisteruren maken. En oriënteert u zich vooral breed. Kom dan over een paar jaar nog eens met een oordeel.
In pakweg 1979 was dit album uitgegroeid tot een klassieker. Zeker weten.
Ik zet 'm nog een keer op.