Van Morrison - Inarticulate Speech of the Heart (1983)

Label: Warner Bros.

1. Higher Than the World (3:42)
  2. Connswater (4:09)
  3. River of Time (3:02)
  4. Celtic Swing (5:03)
  5. Rave on John Donne (5:12)
  6. Inarticulate Speech of the Heart No. 1 (4:53)
  7. Irish Heartbeat (4:40)
  8. The Street Only Knew Your Name (3:36)
  9. Cry for Home (3:44)
  10. Inarticulate Speech of the Heart No. 2 (3:53)
  11. September Night (5:16)
Heerlijk gevoelig album van Van met wat zweverige celtic invloeden.. Ik draai het al dik 20 jaar ...
Was een van mij allereerste CD's

fredpit
Instrumentale nummers, keltische invloeden, new age, synthesizers..zijn niet de termen waar ik snel enthousiast van wordt.

Overgoten met een jazzy, spiritueel (bevlogen) Van Morrison sausje wordt het duidelijk een ander verhaal.

het is vooral een "warme"plaat.... ik weet het, vage persoonlijke mening, maar de Van Morrison liefhebbers die dit lezen begrijpen denk ik wel wat ik hier mee bedoel.

(mijn cursur knippert rustig door terwijl ik al luisterend naar deze plaat dromerig naar een computerscherm staar...)

droomplaatje...

avatar van indana
Het is moeilijk wakker blijven bij dit album en net als de oogleden zich overgeven aan de zwaartekracht komt er zo'n nummer als The Streets Only Knew your Name. Gelukkig, even wakker worden, om vervolgens definitief de ogen te sluiten bij de volgende 3 nummers en in een luid ronken te vervallen.
Een erg saai album voor wie het nog niet duidelijk was.

avatar van beaster1256
RAVE ON .......MR. VAN THE MAN !

avatar van Madjack71
Dit album kan in 1ste instantie wat minder bevlogen aandoen als eerdere albums van the Man. Doordat het ook wat meer gelaagd is met synthesizers, zou je bijna er aan voorbij gaan, dat Van Morrison zich ook hier nog heeft omringt met goede muzikanten, die toen een paar jaar al een bijdrage leverden aan zijn albums. De nostalgie van een Fleedon Fleece bijv. doet het niet echt evenaren, maar het is ook zo'n 10 jaar later en van nostalgie is begin jaren tachtig niet veel over. Het staat in de nieuwe tijd; de jaren tachtig en in dit geval nog aan de goede kant er van. Idd. een warme plaat, die ik graag nog eens opnieuw zal draaien over een nieuwe set.

avatar van Basel
Ondergewaardeerd en heel bijzonder album. Goed om bij in te slapen en dat is niet negatief bedoeld.

avatar van heicro
Eén van zijn mindere albums. Van en zweverige sythezisers gaan wat mij betreft niet samen.

avatar van kaztor
Ik was juist blij verrast met deze cd die ik vorig jaar samen met wat andere Van-cd’s op Ebay aanschafte.

Het is vrij onconventioneel van opzet, alsof de volgorde van de nummers in een bui van pure gemoedsrust tot stand is gekomen. Ook vormt de mengelmoes van Keltische instrumentals, new age, synthesizers en Van’s soulvolle vertolking een warme, behaaglijke deken van geluid waarin het heerlijk wegdompelen is. De gelukzaligheid en compleetheid dat dit album uitstraalt vertaalt zich feilloos naar elke luisteraar die niet vies is van iets dat buiten de conforme lijntjes durft te kleuren.
Een meesterwerk!