China Crisis - Autumn in the Neighbourhood (2015)

Label: Stardumb

1. Smile (3:32)
  2. Down Here on Earth (3:18)
  3. Autumn in the Neighbourhood (3:46)
  4. Because My Heart (3:19)
  5. Bernard (3:58)
  6. Joy and the Spark (3:15)
  7. Being in Love (3:17)
  8. Fool (3:47)
  9. My Sweet Delight (2:57)
  10. Tell Tale Signs (3:41)
  11. Wonderful New World (2:55)
ard
Heerlijk album. gaat voor mijn gevoel terug naar Flaunt The Imperfection. Wat een lekkere nummers, goodfeel muziek.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ga ik eens naar luisteren, dit is altijd een fiijne band geweest.
Als dit album Flaunt The Imperfaction zelfs maar benaderd heb ik de plaat snel in huis.

avatar van orbit
Komt nu werkelijk iedere band opeens weer met een restart?

avatar van blur8
Autumn in the Neighbourhood & Fool gisteren live gehoord in Zoetermeer.
Als vanouds herkenbaar en toch van nu. Geweldig.
Maar de CD was niet beschikbaar.....?

ard
Was gisteren ook in Zoetermeer, heerlijk concert.
CD is helaas niet meer te bestellen via PledgeMusic.

avatar van Edwin
blur8 schreef:
Maar de CD was niet beschikbaar.....?

Jij ook al. Toen het eerste bericht hier verscheen, ben ik gaan zoeken. Dat het album tot stand is gekomen via een vaag soort crowdfunding was me bekend, maar hoe je het album in huis krijgt is een ander verhaal. Ik heb het vooralsnog opgegeven.

ard
Komen 24 september a.s in De Boederij (Zoetermeer). Altijd fantastische concerten van China Crisis.

avatar van Chameleon Day
En staat ook niet op spotify...?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoe kunnen we het album nu in hemelsnaam beoordelen ?

Misterfool
Als één album wordt uitgebracht, maar niemand kan het (op spotify) horen, bestaat het dan wel.
En ik dacht dat het raadsel van de boom die omviel in het bos al lastig was....

avatar van WesleyX16
Toch wel nieuwsgierig hoe dit album klinkt. Gisteren naar het concert geweest. Super concert. Ze hebben zelfs humor. Op Hannah Hannah na al mijn favoriete nummers gespeeld. Mijn broer krijgt hem. Dus ik ga hem zeker beluisteren. Eigenlijk gek dat It's too late er niet op staat. Heel goede goede trouwens.

Oké ik zie dat It's too late een cover is... Ik vind het net een China Crisis nummer.

avatar van gaucho
Ik heb in mei 2014 iets ongelofelijk stoms gedaan. Omdat de twee kernleden Gary Daly en Eddie Lundon neerstreken in het landelijke Dalfsen, mocht ik voor een regionale krant een gesprek met ze hebben voor een artikel (de kop van het artikel is overigens niet van mij, de foto ook niet).
In de studio waar ze dit album aan het afmixen waren, mocht ik een aanzienlijk deel van het nieuwe album beluisteren. Klinkt goed, dacht ik, en in plaats van te vragen of ze mij een exemplaar wilden toesturen (tegen betaling uiteraard), dacht ik: daar ga ik binnenkort wel een keer achteraan. Maar al kort na het verschijnen van dat interview was dat album nergens meer te krijgen. Ik heb 'm later nog een keer of twee op eBay aangeboden zien worden voor een eurootje of 60, maar verder is hier nauwelijks aan te komen. Ook Spotify heeft 'm niet. Tja, het risico van een crowdfunding-release kennelijk...

Jammer, gemiste kans, zou je denken. Met wat zoekwerk heb ik 'm uiteindelijk wel kunnen downloaden, maar het blijft jammer dat dit album niet wat breder beschikbaar is. Want voor CC-fans die het werk uit de jaren tachtig kennen, is dit een aangenaam plaatje dat tegelijk vertrouwd en vernieuwend klinkt. Veel bekende introspectieve klanken, veel keyboardwerk en ritmisch vaak interessant. Een aantal nummers hiervan had zo op pakweg Flaunt the imperfection of Hollow horse kunnen staan. Een nieuwigheidje zijn de country-achtige klanken (inclusief pedal-steel guitar) op de verstilde afsluiters Tell-tale signs en Wonderful new world.

Dat nummer It's too late (leuk bewerkte cover van Carole King, dat helemaal klinkt als een CC-nummer) kende ik trouwens nog niet. Geen idee of dat rond dezelfde tijd is opgenomen, maar klankmatig zou het wel passen. 'Ns kijken of ik dat nog ergens aan mijn gedownloade album kan toevoegen.

avatar van Janz
Afgelopen zaterdag speelde China Crisis enkele nummers van dit album in Zoetermeer. Het klonk goed. Het album was er te koop voor 30 euro. Een hoop geld, vond ik. Toen ik bedacht dat dit wel eens het gevolg van de Brexit zou kunnen zijn, besloot ik toch maar tot aanschaf over te gaan. Helaas ging mijn voorganger in de rij met het laatste exemplaar er van door. Nu baal ik dat ik niet wat impulsiever heb gehandeld.

avatar van Alicia
Autumn in the Neighbourhood is een heel aardig luisterliedjes album van China Crisis, waarvan ik slechts de hitjes uit de jaren '80 ken. Sindsdien ben ik de heren compleet vergeten. Ga de eerste paar albums toch maar eens een keertje aan mijn collectie "The Unforgettable Eighties" toevoegen.

avatar van Ceasar
Vanavond na hun optreden kunnen kopen. En laten signeren.

avatar van Roadbuilder
Zeer fraaie en goed geproduceerde plaat van China Crisis. Veel mooie nummers, waaronder het prachtige nummer "Fool".

avatar van blur8
Verrassing op Spotify: Autumn in the Neighbourhood is eindelijk digitaal beschikbaar.
Het ongrijpbare album is nu gewoon te bewonderen.

avatar van Alicia
Mooi!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dat is goed nieuws! Gaan we beluisteren, indien de plaat me bevalt wil ik het album wel fysiek in huis zien te krijgen.

Smile
Vanaf de openingsnoten is duidelijk waar we heen willen. Klassieke popmuziek met een grote K, met op elk moment het juiste acccent om het zo beluisterbaar mogelijk te maken. Dat klinkt als wetenschap maar is luistergenot.

Down Here on Earth
Zo CC. zo harmonieus, die subtiele trompet op het juiste moment, overlopend in een pianoklank. Bijna schaamteloos, maar daarom zo goed, Daarom!. Gewoon muziek maken die je zelf mooi vindt en wij mogen meegenieten.

Autumn in the Neighbourhood
Bekend van recente optreden en zo terecht. Onweerstaanbaar heupwiegend ritme met op elk moment de juiste break, het juiste bas of gitaar accent.

Because My Heart
Normaal krijg ik van een steelgitaar ter plekke uitslag, maar er zijn verzachtende omstandigheden. En die heten Eddie Lundon. Hij weet het direct zo intenst smaakvol te laten klinken.

Bernard
De inzet van het refrein: Gitaar, Drums, Bas & Koper is ogenschijnlijk zo simpel, en tegelijk van z'n grote schoonheid. Geen idee wat ik daar van moet bewoorden. Veel te mooi. en dan wordt elke herhaling anders gespeeld.

Being in Love
De weelderig rond dwaalende tonen worden fraai verstoord door de ruwe gitaarsolo. En zo perfect gezongen. Ik denk nu al dat dit mijn album fav is.

Fool
Stuwend ritme, achtergrond zang en trompet. Bijna te eenvoudig met een minimale tekstregel, maar t gebeurd met het juiste gevoel en daarom werkt het zo wonderwel fraai.

My Sweet Delight
Nu hoor ik weer een harmonica, gewoon een klein extra accent.

Tell Tale Signs
Dit album is vooral op het conto van gitarist Eddie. Daarom natuurlijk deze bijna instrumental.

Wonderful New World
Gezongen door Eddie, om maar even duidelijk te maken wie de bandleider is.

Everyone You Know
Niet op CD, wel digitaal. maar vermoedelijk wel uit de zelfde opname sessies.
Iets meer uptemo Eenvoud is de kracht en dan is zelfs lalalalala geoorloofd.

Wat een kado uit Liverpool. en laat ik er maar niet omheen draaien door te twijfelen. Dus zonder enige twijfel *****.

avatar van Chameleon Day
Het album nu twee keer beluisterd. Kwaliteitspop is het zonder meer. Goede productie en arrangementen. Of het songmateriaal zo sterk is, durf ik nog niet te zeggen. Maar dat kan na pas 2 luisterbeurten ook een (heel) goed teken zijn. Anders dan mijn voorganger, krijg ik van de steelgitaar wel een lichte uitslag. Vooralsnog...

avatar van Ceasar
blur8, ik heb even het boekje van de CD erbij gepakt. En ik moet een aantal van jouw beweringen corrigeren:
- Wonderful new world: wordt niet gezongen door Eddie maar door Gary. Sterker nog, Eddie speelt er niet eens op mee! De akoestische gitaar wordt gespeeld door Gary en de steel gitaar door Stuart Nisbet
- Tell Tale Signs: Eddie speelt of zingt hier niet op mee!
Eddie is niet de bandleider maar Gary is dat. Er staat op dit album slechts één nummer dat Eddie geschreven heeft, en ook zingt: Fool. Verder heeft Eddie alleen aan Being in love meegeschreven. De rest is allemaal door Gary geschreven. Alleen of met anderen.
- Because my heart. De steel gitaar wordt niet door Eddie gespeeld, die doet op dit nummer alleen de background vocals. De steel gitaar wordt gespeeld door de al eerder genoemde Stuart Nisbet, die ook de solo op Being in love speelt.
De inbreng van Eddie is op dit album beperkt. Er zijn meerdere nummers waarop hij helemaal niet meedoet, er staan songs op waarop Eddie alleen achtergrond zang doet, en alle solo's worden door anderen gespeeld.
Maar dit alles neemt niet weg dat dit een prachtig album is.

avatar van blur8
Typisch geval van klok & klepel enzo. Wist dat het een album alternatief tot stand was gekomen.
Moet toch maar op zoek naar fysiek exemplaar om meer detailinfo te krijgen. Dank voor jouw onderzoek en het rechtzetten van mijn onzin. Autumn in the Neighbourhood wordt er alleen maar mooier door.

avatar van Ceasar
Op 7 augustus komt dit prachtige album op vinyl uit, met een extra track: Everyone you know.