Cuby+Blizzards - Desolation (1966)

Blues
Label: Philips

1. Things I Remember (1:55)
  2. Hobo Blues (6:19)
  3. Just for Fun (2:52)
  4. I'm in Love (6:20)
  5. Gin House Blues (7:35)
  6. Desolation Blues (3:02)
  7. Five Long Years (4:18)
  8. Let's Make It (2:16)
avatar van Droombolus
Niet meer voor te stellen dat dit een baanbrekende plaat was 40+ jaar geleden, maar dat was het echt ...........

Een plaat die na 40 jaar nog steeds niet gedateerd klinkt. Wat een prachtige blues plaat!!

avatar van gijs van e.
Ik heb m!!! Gekregen van een kennis die de lp's die hij dubbel had wegdeed. Echt goede muziek.

avatar van vin13
Droombolus schreef:

Ik kan het me wel voorstellen want er zijn nadien weinig nakommelingen geweest die zo goed klonken. Eelco Gelling was in die tijd al een van de betere gitaristen van Nederland.
Blues en de echte R&B zijn het ondergeschoven kindje van de popmuziek. Bluesgrootheden zoals John Mayall hebben ook hun lof geuit voor Cuby and the Blizzards.

Wat gaan deze drenten toch tekeer op dit album. Lekkere pure plattelands blues. Desolation was mijn eerste confrontatie met de bluesmuziek
dit album zal mij altijd blijven ontroeren.

avatar van henk01
Ik hoor deze voor de eerste keer, wat een heerlijke cd !

Geweldige uitvoering van Gin House Blues staat hierop! Deze vind ik nog net iets beter dan haar bekendere opvolger...

avatar van kareltjemusic
Onze blues koning Harry Muskee is vandaag overleden.

avatar van Daaf
kareltjemusic schreef:
Onze blues koning Harry Muskee is vandaag overleden.

Helaas had ik dat nodig om deze muziek te leren kennen, maar wat is dit fantastisch. Helemaal als je bedenkt dat dit van eigen bodem komt.

avatar van woutorrmusic
Wat is Gin House Blues toch geniaal.... Vooral met dit weer!

avatar van Ronald5150
Deze plaat is een mijlpaal uit de Nederlandse popgeschiedenis. Cuby + Blizzards is de eerste Nederlandse band die begrijpt waar de blues over gaat. Alleen de titel van de plaat, "Desolation", straalt al een en al blues uit. Harry Muskee zingt alsof zijn leven er vanaf hang: gedreven, wanhopig, gejaagd, zo intens en vol emotie. Daarnaast spant Eelco Gelling de kroon met zijn mooie indringende en zo gloedvolle gitaarspel. "Gin House Blues" is prachtig, net als "Hobo Blues", maar ook de interpretatie van bluesklassieker "Five Long Years" is geweldig. Muskee en consorten spelen het niet klakkeloos na, maar storten hun ziel en zaligheid erin en geven het een eigen smoel. Dit geldt eigenlijk voor alle tracks op "Desolation". Cuby + Blizzards staan op eenzame hoogte en dit debuut was baanbrekend voor die tijd, en staat anno 2012 nog steeds als een huis.

Hendrik68
Zeker weten. Wel apart trouwens dat dit album een hoger gemiddelde heeft dan Groeten uit Grollo. Het verschil is weliswaar minimaal, maar ik meen toch te mogen stellen dat Groeten uit Grollo een tandje beter is. Daar is elke song echt af en in alles net iets volwassener. Vooral het begin (Things I remember) vind hier ik nogal wat schreeuwerig overkomen en ook Just for fun bevalt mij maar matig, voor de rest geen commentaar op dit prachtige album. Veel blanken spelen de blues, Muskee WAS de blues. Nauwelijks een andere blanke op deze aardkloot te vinden met meer blues in zijn bloed.

Stijn_Slayer
Groeten uit Grolllo is inderdaad volwassener en wat kundiger. Muskee was als blanke veel meer blues dan bijv. Clapton.

avatar van Tony
Hendrik68 schreef:

Een tiende lager qua beoordeling, maar wel van 2x zoveel stemmers. Hoe bekender en hoe meer stemmers, hoe moeilijker het wordt om een hoog gemiddelde vast te houden, denk ik.

Hendrik68
Dat zal er inderdaad mee te maken hebben.

Muskee was als blanke veel meer blues dan bijv. Clapton

Kijk, nu zijn we het eens helemaal eens. Bij Clapton lijkt het veel meer op iets wat toevallig op zijn pad is gekomen. Hij excelleert op gitaar, maar om nou te zeggen dat hij het ultieme bluesgevoel uitstraalt, nou nee. Als zanger vind ik Clapton zelfs buitengewoon matig. Ik ben er trouwens achter gekomen dat de meeste Engelse blues mij maar matig bekoren kan.

Stijn_Slayer
Hoe populairder iets wordt, hoe meer mensen er mee in aanraking komen waarvan het minder hun ding is. Bij dit debuut zul je meer de echte C+B fans aantreffen, bij Grollo meer mensen die de plaat kennen of af en toe eens draaien. Vind zelf Grollo wel beter.

Er zijn op MuMe wel een aantal uitzonderingen (bijv. Beatlesplaten, Dark Side of the Moon en Harvest, die alsnog een torenhoog gemiddelde halen), al is blues misschien weer iets minder mainstream.

avatar van Simon-Hans
Tony schreef:

een hondertste....dat is dus eigenlijk geen verschil....
Ikzelf heb meer met Desolation.....

avatar van Tony
Nu is het een honderdste, in juli 2012 was het toch echt een tiende verschil...

avatar van Jan 1970
Heerlijke vroege Cuby-plaat. "Just for Fun" neemt de luisteraar mee naar Grolloo (toen nog Grollo) en vertelt over bijzondere mensen uit het dorp van Harry Muskee. "Hobo Blues" en "Let's Make It" zijn van John Lee Hooker.
De hoes vertoont een duidelijke overeenkomst met The Rolling Stones - Out of Our Heads [US] (1965)

avatar van Droombolus
Met alle loftuitingen over Harry en Eelco blijf ik het vreemd vinden dat het blijkbaar niemand opvalt wat Hans Waterman voor 'n een geweldige drummer was. Voor mij stortte het geluid van de band echt voor een groot gedeelte in toen hij vervangen werd door Dick "boem-boem-tsjak" Beekman op de 3e LP

Geweldig album

Top album van één van de beste nederlandse bluesband ooit. Top!!

avatar van heartofsoul
Al vond ik Cuby + Blizzards eigenlijk nooit écht blues (maar dat komt uiteraard doordat ik van meet af aan zo gegrepen was door Lightnin' Hopkins, John Lee Hooker, Elmore James en al die andere échte blueszangers) - een goede plaat is dit natuurlijk wel. Cuby zingt de longen uit zijn lijf (al vind ik dat soms wel een beetje overdone klinken) en de Blizzards spelen fantastisch. Vooral Henk Hilbrand (piano) en Hans Waterman (drums) vielen mij op, naast Eelco Gelling natuurlijk.Als favorieten heb ik aangemerkt Hobo Blues, waarin Harry Muskee de John Lee Hooker-sfeer heel aardig oproept en het fraaie Desolation Blues.

Goed album, dat na bijna 50 jaar (!) nog steeds fier overeind blijft.

avatar van Forza
Kwalitatief prima blues, goed gezongen en gespeeld. Ik vind Hobo Blues en Five Long Years de hoogtepunten.

avatar van Drs. DAJA
Droombolus schreef:

Ik kan het me juist heel goed voorstellen. Ik heb hem nu op staan en vind het nog steeds ongelofelijk; ik verkies de laatste tijd steeds meer ‘zwarte’ blues boven de ‘witte herinterpretatie’. Ik zat een tijdje te twijfelen over de authenticiteit van de witte blues (wat ik moreel gezien verwerpelijk vind maar ik voel in bijv. de stem van Eric Clapton niet de urgentie en authenticiteit die ik bij B.B. King, Muddy Waters of Robert Johnson wel hoor). Dan heb je natuurlijk nog de hele theorie over afkomst en doorleefdheid die de stem kan vormgeven maar ik merk dat ik Harry Muskee simpelweg wel geloof, en het valt me op deze plaat weer op hoe vol overgave en overtuiging hij zingt. Een tijdje geleden kwam Daniel Lohues met de theorie dat blues geen kwestie is van zwart of wit maar dat de achtergrond van arbeid (en platteland) daarbij veel meer een rol speelt.

Hoe het wel of niet zit; Cuby voelt voor mij als authentieke blues (rock) en o.a. dit album legt dat fantastisch vast. En zo vaak betrap je een artiest/album niet op authenticiteit dus; ja, ik vind dit album nog steeds baanbrekend.

D'Ouwe Nelis
Dit is het eerste album van Cuby + Blizzards. In die tijd was de blues erg populair bij blanke Britse jongeren zoals Mick Fleetwood, John McVie, John Mayall en Eric Clapton. Cuby (Harry Muskee) en de Blizzards waren de Nederlandse tegenpolen.

Ik heb de originele LP en de recente re-release en ik zie net dat de cover foto van de band een net wat groter beeld heeft dan op het origineel. Daardoor is het bovenste hoofd een stuk minder 'gescalpeerd'.

avatar van nlkink
De charme van een album als Desolation (en Groeten uit Grollo) is voor mij persoonlijk dat de up tempo nummers niet zozeer in het blues idioom zitten maar tegen de garagerock of freakbeat aanhangen door de tomeloze energie waarmee het wordt gespeeld. Op latere albums zou de groep technisch beter worden maar ging er iets van die intensiteit verloren. Dat geldt overigens ook voor de losse singles uit pakweg 1966-1967 die je niet op de reguliere albums kunt vinden maar nu netjes op chronologische volgorde op Cuby+Blizzards - The Golden Years of Dutch Pop Music (2014) staan.

avatar van jorro
Bijzonder om dit album tegen te komen in de 100 Greatest Albums of 1966. weliswaar op een bescheiden 89e plaats, maar het is een op de VS gerichte lijst met meest muziek uit dat land. In Best Ever Albums staat het album op 240.
De zang of misschien meer de wijze van zingen is even wennen. Het geeft wel goed de emoties van de tekst weer. Het vergt daardoor wat luisterbeurten.
Eenmaal gewend is dit een prima album met een aantal fraaie nummers. Vooral de wat langere nummers Hobo Blues, I'm in Love en Gin House Blues zijn favoriet.

avatar van Gommans
Hollands Drentse blues, gitaarwerk van Eelco Gelling is idd erg goed, de stem van Harry Muskee erbij...fantastisch. Er zou nog meer moois volgen. Gewoon erge goede, vieze, smerige, sluipende blues. Heerlijk.