Wilco - Star Wars (2015)

Label: dBpm

1. EKG (1:16)
  2. More... (2:44)
  3. Random Name Generator (3:50)
  4. The Joke Explained (2:33)
  5. You Satellite (5:17)
  6. Taste the Ceiling (3:15)
  7. Pickled Ginger (2:30)
  8. Where Do I Begin (2:55)
  9. Cold Slope (3:11)
  10. King of You (2:41)
  11. Magnetized (3:40)
avatar van vinylbeleving
Even off topic, maar iemand wel eens opgevallen hoe erg de stem van Jeff Tweedy op sommige momenten op die van Elvis Costello lijk?

vinylbeleving schreef:

Misschien even naar je pitch-control kijken? (Gezien je username luister je waarschijnlijk op vinyl) Nee, ik hoor het niet zo, eerlijk gezegd.

Deze plaat een paar weken geleden voor mijn verjaardag gekregen. Nu bezig de noot te kraken. Ik ben het met velen eens dat de instrumentaties en de gekozen sound mij eerder opvallen dan de songs, op You Satellite na. Nu heeft geen enkel Wilco album mij altijd meteen bij de strot (dat beschouw ik dan ook als handelsmerk van Wilco, het geleidelijk onder je huid kruipen na veel luisterbeurten), maar hij klinkt wel erg aangenaam en de korte speeltijd zorgt er wel voor dat ik hem wat sneller tussendoor opzet. Ik heb sowieso niets tegen korte albums, mijn filosofie is eerder: Als je een album echt te kort vindt, dan kan hij alleen maar goed zijn. Remedie is simpel: Repeat!

Maar goed, voordat ik dit bericht weer veel te lang ga rekken met quasi-wetenschappelijke observaties cq. taalkundige spitsvondsten (dat woord heb ik zelf bedacht) rest mij voorlopig een obligaat:

Hij moet nog even doordringen. Ik wacht nog even met stemmen.

Robertus schreef:

Stomme opmerking. Vinyl wordt pas in november gereleased, las ik.
Inmiddels komen hier bij mij langzaamaan de krenten naarboven gedreven:

Random Name Generator
The Joke Explained
You Satellite
Cold Slope
Magnetized

Fijn album met een lekkere, doch ietwat doffe sound. Het introotje (EKG) vind ik in zijn dreiging ook wel iets hebben.

Vergelijking met Velvet Underground vind ik wel wat ver gaan. Die waren namelijk exact het tegenovergestelde van dof: trebly en krassend.....

avatar van Savant
Voor de liefhebbers: bij de limited vinyl (paar euro meer) zit een downloadkaart voor het album, maar ook voor het Pitchfork concert. Toch aardig van die jongens

avatar van BenZet
Oef, dit valt me eigenlijk erg tegen. Een wat flauw album, dat er op geen moment echt uitspringt. Solo project van Tweedy viel me ook al wat tegen, hopelijk kunnen ze de trend doorbreken en weer een echt goede plaat afleveren!

Gisteren op Best Kept Secret toch echt weer fenomenaal goed. Ook de nummers van Star Wars klinken fantastisch live.

Robertus
Ik heb een vreemde gewaarwording bij You Satellite. Ik kan het ritmisch niet goed volgen. Geniale truc van Glenn Kotche of ik word zelf seniel, ik weet het even niet.

Wat ik bedoel: Soms heb je van die nummers die je ritmisch "foppen" in het begin (soort psycho-akoestische illusie dat je de afterbeat aanziet voor de normale beat of andersom), maar van zodra de zanger of de bassist erin komt dat die spanning wordt opgelost...

Welnu, bij You Satellite wordt bij mij die spanning het hele nummer vastgehouden. De oplossing komt niet, zelfs niet wanneer ik me probeer te concentreren op de zang....

Het nummer lijkt op een zootje; net alsof elk bandlid in een andere maatsoort speelt/zingt. Er wordt continu om elkaar heen gewoven zonder dat er een ritmisch patroon in zit. Of eerder, dat ik die niet kan vinden. Curieus, maar ook wel leuk. Het zal wel het wiskundige aspect van muziek zijn of zo. Deze band zet mij op het verkeerde been, terwijl ik nota bene zelf muzikant ben. Of misschien wel juist daarom?? Dit heb ik haast nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij bepaalde vormen van progrock/metal, waar toch wel heel wat vaker en opzichtiger wordt gestoeid met onnavolgbare ritmes en dergelijke..

Geniale song dus!

avatar van harm1985
Weinig verheffend album. Staan op Random Name Generator en The Joke Explained maar weinig nummers op die memorabel zijn. Een Wilco onwaardig album vind ik te ver gaan maar ik mis wel de typische Wilco sound op dit album.

Hopelijk bevalt Wilco Schmilco me beter. 3*

avatar van Wickerman
Met dit album is niets mis: recht toe, recht aan, met prachtig gecultiveerde noise zo hier en daar. Ik zie dit album samen met Schmilco als een dubbelaar. Het geluid van Star Wars contrasteert prachtig zijn melancholische opvolger.

Ik merk wel, dat Star Wars op vinyl op de een of andere manier beter luistert dan op cd. De pauze tussen de nummer halverwege de plaat werkt verbazingwekkend goed.