John Coltrane - Ascension (1966)

Alternatieve titel: Edition II

Jazz
Label: Impulse!

1. Ascension (Part I) (18:57)
  2. Ascension (Part II) (21:38)
fredpit
Geen idee.

Jij verbaast je...ik geef antwoord in de hoop dat je er iets mee kan.
Verder wil ik je niets opdringen.

Got the point !
Ik leg hem nog eenmaal op de draaitafel.
Wie weet valt het kwartje.
Bedankt voor je reactie.

avatar van HammerHead
Gish schreef:
Ik heb hem nog thuis liggen, over 5 dagen gaat hij terug naar de uitleen. Hoe vaak moet ik hem volgens jou dan draaien voordat de lijntjes samen komen ?

Misschien 1 keer, misschien 100 en misschien komen de lijntjes wel nooit samen.

Gish
Misschien 1 keer, misschien 100 en misschien komen de lijntjes wel nooit samen.
Laten we beginnen met eenmaal, dat overleef ik nog wel.

Gish
78:53 minuut later, heb inmiddels barstende koppijn.
Vermoeid verplaatst ik mij naar de kamer naast mij en hoor mijn vriendin lachend "Voyage Voyage" meezingen met Kate Ryan.
Zelden was geluk zo dichtbij.

eazyfan
Haha, klinkt alsof je op sterven ligt? Of je oren dan... En eigenlijk luister ik alleen de 40:23-versie, 2de was niet de "echte opname". Nou jammer dat het je niet bevalt, maar Ascension overtreft toch nog Kate? Tenzij je vriendin echt zo goed zingt natuurlijk, ik vind mijn geluk eerder in muziek en in de ontdekking van dit soort prachtalbums .

Die Coltrane-solo .

Dat de tweede niet de echte opname is kan me echt een worst wezen, luister gewoon eens beide - Veel mensen krijgen toch juist koppijn van Captain Beefheart?

Over het album.
Werkelijk verschroeiend, "alle remmen los". Dit album luisteren is alsof je extreem energiek danst op de onnavolgbare noten van de muziek, maar tegelijkertijd keihard in je stoel word gedrukt, gedrogeerd, zo erg dat je niets meer kan bewegen, niets meer voelt, behalve de muziek. Het is alsof die lui hun instrumenten aan het verkrachten zijn, dat intressant vinden en het op YouTube zetten (toendertijd zonder beeld op LP, uiteraard). Geniaal

Gish schreef:
78:53 minuut later, heb inmiddels barstende koppijn.
Zelden was geluk zo dichtbij.
Jou raad ik das Maschinengewehr aan, dat is zware artillerie, het grove geschut Daarbij vervaagd dit album vind ik, en nog geen klein beetje zelfs.

Gish
Vrolijke feestdagen eazyfan, geen muziek voor onder de kerstboom zullen we maar zeggen. Hoewel de naalden er wel tegelijk van uitvallen. En het moet nog kerst worden.
Make love not war !

Paalhaas schreef:
Toen ik zag dat je een berichtje had geplaatst, dacht ik: die heeft 'm vast een halfje verlaagd en dat komt-ie even uitleggen.
Sta mij dan toe een betere reden te verzinnen, ik heb nu dit volledige album herluisterd (de 2 opnames).

Edition II vind ik zoals gezegd een stuk beter, alle solo's zijn naar mijn mening wat aardiger, de volgorde vind ik ietwat geslaagder en die drumsolo in Edition I vind ik maar minder. Al opent Edition II wat minder sterk is het wel stukken beter vind ik.

Waarom geef ik dit nu als grote Coltrane-fan geen 5*?

Ik vind niet alle solo's erg geslaagd, sommigen vind ik maar wat opvulwerk, ,,misschien maar normaal dat sommige solo's minder zijn als ze met zoveel zijn?" Vanzelfsprekend maar sommige solo's zoals die van Johnson vind ik minder, ook kan McCoy (die ik anders briljant vind) mij hier niet zo bekoren. Die dubbelbassisten leveren over het algemeen ook goed werk, maar hun solosamenspel vind ik ook niet al te prachtig, misschien moet ik dit nog wat meer luisteren, eerst nog eens aankopen. Maar momenteel vind ik het spelniveau en alles geen 5* waard.

Nu goed?

Gish schreef:
Nee hoor, en ik ben zeker niet bang dat me iets ontgaat.
Je kan toch niet alles luisteren.
Maar inderdaad, dit is absoluut niet mijn ding.
Ben wel Coltrane fan maar dan voornamelijk van zijn vroegere stijl. "A Love Supreme" vind ik erg goed. Maar sommige freejazzexperimenten kunnen mij niet bekoren.
Wel verbaas ik me er over dat een aantal medegebruikers hier blijkbaar ademloos naar kunnen luisteren, maar traditionele jazz- albums nauwelijks opmerken. "Miles Ahead" bijvoorbeeld.

En je kunt je niet voorstellen dat eindeloos hetzelfde blijven doen binnen een strak stramien van eerst akkoordprogressies, daarna toonreeksen, sommigen van ons misschien zijn gaan vervelen, net als het de musici die het New Thing gingen maken verging? Ik kan best naar wat jij "traditionele jazz" noemt (dat is eigenlijk een term die refereert naar de stijl jazz van vóór het swing-tijdperk) luisteren, maar als musicus gesproken vind ik free jazz en collectieve improvisatie veel interessanter.

Heemskerktollie
Gossiemijne wat een power zeg! Ik ben even m'n toupetje aan het zoeken want die is er zojuist afgeblazen. Soms lijkt het wat chaotisch maar er is altijd weer een duidelijke lijn in te ontdekken. En dan al die mannen die hierop meespelen! Als je de free-jazz wereld al een beetje kent zul je zien dat er enorm veel toonaangevenden op dit gebied uit de 60's aanwezig zijn. Die keiharde overblowing notes van Sanders en dat rare 'vervormde' spel van Shepp. Dat blijft indruk maken gewoon. Over Trane wil ik maar één ding kwijt: net zo adembenemend als altijd. Amen!

eazyfan

Ik heb deze net nog herluisterd en ,,damn", het verveelt maar niet! (Hoe zou dat ook kunnen?). Coltrane's solo en die van Pharoah vind ik echt briljant, de rest doet mooi mee en ook al vond ik McCoy hier in het begin niet zó vind ik hem nu ook echt een van de beteren hier. Eigenlijk vind ik alle solo's erg goed, wat me wel opvalt over Edition II tegenover Edition I is dat deze toch wat ingetogener is (vind ik), en elke keer die Coltrane solo begint of voordat Coltrane zelfs echt begint en gewoon zijn intrede aan het doen is: kippenvel! . Jazz op zijn allerbest , 40min van hard actie in 1 avontuurlijke compositie,

4,5* blijft dik staan met een lage kans op verhoging.

eazyfan schreef:

Dat is het mooie van jazz Dardan. Je ontdekt altijd weer nieuwe dingen en je mening verandert vaak over de muzikanten.

Ik heb me ook maar 's gewaagd aan deze muzikale odyssee. Ik ben heelhuids thuisgekomen, maar weet nog steeds niet helemaal wat me overkomen is. Binnenkort nog maar 's een keertje overdoen.

avatar van Mr. B
Ik vind het contrast zo mooi tussen de serene rust die de hoes uit straalt en de complexe avant garde jazz die er van af spat als je dit album draait.

wcs

Wat is dit ?????? Ben net compleet weggeblazen door coltrane en zijn vrienden, erg rare muziek maar hier ga ik nog naar luisteren. Nadat ik a love supreme steeds beter vond dacht ik hier wel klaar voor te zijn maar dit is nog 1000 keer experimenteler. Toch vind ik het goed, naast blue train, a love supreme, my favourite things, soultrane, olé coltrane en one down, one up is dit weer een meesterwerkje. Tot nu nog niks slechts van coltrane gehoord, zijn er nog die ik echt moet hebben ?

eazyfan
Giant Steps lijkt me nog een topper voor je First Meditations (For Quartet) en Live at the Village Vanguard zijn ook de moeite waard Interstellar Space is ook Coltranegekte, dan wel solo .

En voor het geval je iets nog extremers wil is er nog altijd Machine Gun .

Heemskerktollie
Wil je een wat exprimenteler John Coltrane Quartet horen, luister dan eens naar "Sun Ship" (let op Tyner's huiveringwekkende solo's).
Minder experimenteel dan "Ascension" (minder blazers) maar wat pittiger dan "A Love Supreme".

Giant Steps is inderdaad ook een must!
Wil je zijn Village Vanguard Records beluisteren (ook een must), dan moet je geen genoegen nemen met "the master takes" maar koop gewoon de 4cd box-set.

Ik kan je nog een hoop aanraden maar aan deze heb je voorlopig wel genoeg

wcs
Heb nu al een paar tips op de pc staan( giant steps en de village vanguard box bevallen zeer) maar machine gun vind ik niet dus die zal ik ooit toevallig eens in de winkel moeten tegenkomen

wcs
Hij dringt nu meer en meer tot me door, elke avond speel ik deze nu voor het slapengaan waarna hij me eventjes van alles ontrekt en me naar een ander universum meeneemt. Uitgeput en compleet leeggezogen door deze plaat val ik dan als een blok in slaap om de volgende ochtend toch weer versteld te staan van de genialiteit van dit meesterwerk. Meer en meer onderscheid ik ook de verschillende melodieeen en valt alles op zijn plaats ,het laatste halfje moet er dus ook aan geloven : 5*

wcs
Zelf luister ik het vaakst edition 2 omdat ik die nog straffer vind, zijn de anderen het hier mee eens of wordt de 1ste editie als de beste aanzien ? Misschien wel eens interessant om de verschillende meningen hieromtrent te te horen.

avatar van The Scientist
Wat mij een beetje tegenstaat aan dit album is dat het solo na solo na solo is... Op zich zitten er wel fijne stukken in, maar waarom moeten die blazers nou 1 voor 1 gaan soleren... Doe mij maar lekker een plaat a la Coleman's Free Jazz, waarop de musici met zijn allen hlemaal los gaan... wat hier ook wel af en toe gebeurt.. dat vind ik ook de sterkere punten van het album.. de solos gaan me wat vervelen..

avatar van Paalhaas
wcs schreef:

Coltrane zelf vond II in ieder geval de beste volgens de liner notes. Ik ga daarin met hem mee.

Heemskerktollie
Nou nou Dardan, dat ben ik helemaal niet met je eens. Je vertelt het bijna zo, alsof je het over feiten hebt. Het blijft joú mening. Ik vind zijn solo juist briljant en zijn manier van spelen überhaubt. Hij was ook één van de grote vernieuwers in de jaren '60 en Trane huurde hem niet voor niets in. Waar Ayler was? Dit was niet echt Ayler's muziek denk ik. Hoewel hij en Trane grote invloed op elkaar hadden verschilden hun muziek toch teveel van elkaar. Daarom hebben ze denk ik nooit samen wat opgenomen. Ze waren vrienden en bewonderden elkaar dus een studio-sessie zou toch logisch zijn, maar ik denk dat deze heren toch zelf ook vonden dat hun muziek teveel verschilde.

Heemskerktollie
Huh, heb ik hier nou zojuist op een niet bestaand bericht gereageerd? Moet ik mezelf toch eens na laten kijken.

edris.
Die eazyfan is wel sneaky.

eazyfan
Ik heb mijn bericht verwijderd voor ik Heemskerktollie's bericht zag, dus sorry het ging per ongeluk.

Het komt erop neer dat ik John Tchicai's solo op dit album ongelooflijk slecht vind, zoals ik zei "ik vind" dus, ik spreek niet over feiten Ik vind zijn solo zwak en niet passend op dit album. Het begin met een paar lage noten die nergens naartoe gaan, alsof hij er helemaal geen zin in had, ongelooflijk slechte solo vind ik. Dat hij een grondlegger e.d. was kan goed zijn, Coltrane koos idd alleen maar topmannen, maar hier vind ik hem maar erg zwakjes. Ik vind alle solo's magnifiek en bewonderingswaardig, behalve die Alt Sax daar.

Heemskerktollie
Dit zouden ze eens in een bejaardenhuis moeten afspelen. Das weer es wat anders dan Jantje Smit

eazyfan
Ah ah Als wij 80 worden zullen we deze plaat samen luisteren - deal?

Eens zien of we het nog aankunnen.