John Coltrane - Ascension (1966)

Alternatieve titel: Edition II

Jazz
Label: Impulse!

1. Ascension (Part I) (18:57)
  2. Ascension (Part II) (21:38)
Heemskerktollie
Geen probleem. Daar wil ik m'n gehoorapparaatje wel harder voor zetten

Benno
Er zijn een aantal redenen waarom je Ascension kunt bewonderen: het pure vakmanschap van de makers; de vernieuwingsdrang die aan alle kanten ervan af spat; de poging om Ornette Coleman’s Free Jazz om te zetten in de stijl van Coltrane zelf. Voor mij is het album echter vooral een combinatie van dit alles.

Het begrijpen en waarderen van dit album gaat hand in hand met het begrijpen van tonaliteit in jazzmuziek. Deze tonaliteit is met name gericht op het op een vrijzinnige manier bouwen rond akkoorden. Dit veranderde echter allemaal met het eerdergenoemde album van Coleman: niet de akkoordenwisselingen waren belangrijk maar de wisselingen in modaliteit. De modaliteitsladder is een toonladder die met name gebruikt wordt in kerkelijke muziek. Dergelijke modaliteitswisselingen vinden we ook in de, in onze oren, archaïsch en vreemd aandoende wereldmuziek. Met name die wereldmuziek waar akkoorden als maatstaf voor muziek ontbreken.

Op het gebied van vernieuwingsdrang moet de waardering voor dit album uitgaan naar de manier waarop Coltrane de plaat in elkaar heeft wensen te zetten. Het bereiken van modaliteitswisselingen was immers al eerder gedaan, het wisselen in modaliteiten door meerdere muzikanten in een vrije context niet. Coltrane riep echter een aantal van de meest getalenteerde jazzmuzikanten op uit zijn tijd en stuurde hen zonder enige repetitie vooraf de studio in. Deze vrije aanpak van opnemen resulteerde aldoende in twee stukken Ascension, waarvan deel II (hoewel eerder uitgebracht dan deel I) in mijn ogen het beste deel is.

Nu zou het allemaal nog fout kunnen lopen met dit album. Maar hier komt het derde punt wat betreft de bewondering voor Ascension om de hoek: het vakmanschap van de muzikanten zelf en Coltrane voorop. Zij brengen vanuit een ongestructureerd lijkend geheel solo’s die werkelijk prachtig zijn en stuk voor stuk gebaseerd op de eerdere genoemde modaliteitswisselingen. Dit wordt nog eens extra versterkt door het feit dat binnen de orkaan van modaliteitswisselingen de improvisaties uiteraard opgebouwd zijn uit akkoord- en nootwisselingen (gebaseerd op bluesritmes). De ritmesectie speelt echter door met modaliteitswisselingen en zo ontstaat een enigszins vervreemdend effect – de absolute reden waarom deze plaat voor zoveel mensen onbegrijpelijk is. De vrijheid van het spel en de opzet van de opname leiden tot een plaat die met recht vernietigend en brandend genoemd mag worden. Elke muzikant probeert de andere af te troeven, mijns inziens een van de fijnste eigenschappen van jazzmuziek (hoewel niet iedereen het hiermee eens zal zijn).

De bevrijding voor Coltrane van reguliere opnametechniek en soleertechniek (rond akkoorden) leent zich voor de titel Ascension, een opstijging van Coltrane uit zijn kooi. Voor Coltrane zelf zal het gevoelt hebben als een bevrijding uit het eigen lichaam; een opstijging naar een nieuw niveau van jazz. Met deze kennis is het mogelijk om zelf ook een dergelijke bevrijding te voelen van normale ritmes en schema’s in muziek. Zodoende is het voor mij een interessant, goed en mooi album omdat het appelleert aan de bevrijding die ik graag in muziek wil voelen. Het gaat hierbij om het gaan naar “an other place”.

Benno
Het is misschien een beetje een recensie die weinig zegt over hoe ik het album beleef enzo, maar het is voor mij ook eerder een interessant dat een emotioneel intens album, hoewel je er wel degelijk gevoelens bij hebt natuurlijk - het richt zich met name op de onderbuikgevoelens.

Ssscht...
Man, dit swingt zooooo hard!!!!

Velen zullen misschien nu denken 'swingen?! is die zot!!", ewel ik weet het ook niet!
Wat Elvin Jones hier presteert is trouwens ook ongelooflijk! Hij zorgt volgens mij samen met Tyner voor een harde, stevige en stomende structuur (structuur? ja raar maar waar ).
Die duidelijk Traniaanse beginsolo van Coltrane is ook memorabel!!

Scores durf ik nu nog niet te geven. Maar een dikke vijf sterren zit er dik in.

Father McKenzie
Ik heb van Coltrane enkel Blue Train en een copietje van een verzamelaar; Moet ik tot mijn schade of schande bekennen.... Is dit een goeie om de man's jazz wat beter te leren kennen???

avatar van korenbloem
Nee!!! ik zou gewoon beginnen bij a love supreme (zijn meest bekende album, is tevens een van de meest bekende en geeerde jazz albums die er zijn), of Giant Steps, Ole Coltranw My Favorite Things My Favorite Things. Ascension is een freejazz spectacel, als je dat wat lijkt moet je gewoon bij deze beginnen.

Father McKenzie
Ah, bedankt voor de tip, als het free jazz is... dan vrees ik ervoor dat het niet aan me besteed zal zijn.

Heemskerktollie
Korenbloems tips zijn uitstekend voor iemand die wil beginnen met Trane. Ascension kan afschrikken als je niet van freejazz houdt. Ik zie ook een 4,5 van u bij Stellar Regions ?

Father McKenzie schreef:

Patrick!

Ik zie tot mijn blije verbazing dat dit meester werk toch een 4* krijgt.

Heel erg benieuwd naar je argumentatie en zijn er nog meer free-jazz projecten die je bevallen?

avatar van Sandokan-veld
Waarom weet ik niet, maar ik heb totaal geen weerstand tegen Coltrane. Alles wat hij heeft gemaakt vind ik meteen bij de eerste keer horen geweldig, en hoe gekker, hoe beter. Zelfs wat ik al gehoord heb van die vreemde planeetplaten die hij aan het einde van zijn leven maakte sleept me volkomen mee. En ik ben niet eens een jazzkenner ofzo. Modaliteit? Collectieve improvisatie? Het kan me aan m'n reet roesten, eerlijk gezegd, Coltranes muziek spreekt gewoon tegen me.

Ik snap dat dit niet iedereen zijn of haar ding is, maar waar ik niet bij kan is mensen die zeggen dat ze deze muziek niet 'begrijpen'. Er valt toch niets te begrijpen? Het is toch geen kruiswoordpuzzel die je moet oplossen ofzo?

avatar van andnino
Dus hoevaak luisteren kost het om hier bewondering voor op te brengen?

1000000000000 keer

Grapje hoor. Geen idee eigenlijk, ik was van de eerste maal al tamelijk verkocht. Wat ik verder wel vind is dat het nog iedere luisterbeurt groeit. Toch zal dit nooit mijn favoriete Trane kunnen worden. Ik hou meer van de sfeer van een kleine bezetting zoals in o.a. Sun Ship.

avatar van andnino
Dan denk ik dat dit niet mijn plaat is. Ik hou vooral van jazz om de sfeer, niet om het technisch vernuft of de experimenteerdrang.

Kosinski
Sorry mensen, heb het nu 4 x geprobeerd maar het is voor mij een onmogelijke opgave gebleken deze 2 tracks uit te zitten.
Ik weet dat sommigen van jullie dit briljant vinden, fijn voor jullie, maar ik kan dit Free Jazz project niet trekken.
Instellar Space, Impressions en Sun Ship etc luister ik wel met plezier.
Coltrane blijft ook mijn favoriete jazzmusicus.
Het album Ascension helaas niet. Zal met mijn stem niet plaatsen om het mooie gemiddelde te verlagen uit respect en bewondering voor de beste man.

avatar van unaej
Had deze nog op anderhalve ster staan... Hoe triest.

unaej schreef:
Had deze nog op anderhalve ster staan... Hoe triest.

Hoe zo?

korenbloem schreef:

Hoe zo?

Dat ik dit werk nog zo heb kunnen onderschatten...dat vind ik nogal beschamend.

avatar van VanDeGriend
Slowchat verwijderd

avatar van unaej
Dit album is begin dit jaar opnieuw uitgebracht (EAN 0602517920248). Weet iemand iets over de geluidskwaliteit van die re-issue? De hoes is immers een exacte kopie van wat in deze box verschenen is, en daarover zijn de commentaren vernietigend...

Ik wordt razend nieuwsgierig. Ik ken A Love Supreme (in mijn top tien en een favoriet van me voor ik zelfs maar de significantie van het album kende of de plaats van Coltrane in de Jazz wereld), Blue Trane, My Favorite Things, Coltrane, werk van hem en de Duke en Davis etc., maar hier heb ik me nog niet aan gewaagd.

Wordt spannend, want wat Sandokan-veld heeft met Coltrane heb ik met Hancock. Tot ik tegen Sextant aanliep...Dat is nog steeds een brug te ver... Benieuwd hoe deze gaat vallen.

Zwaar denk ik

Ssscht...
looooodzwaar Succes! Hou ons op de hoogte, wil je?

Dussss.....Inmiddels geluisterd. Het begin deed me erg denken aan een stukje uit de halve Monty Python B film 'Erik the Viking', waar een bende pythonian idiots een orkest vormen en besluiten te gaan musiceren...Das geen compliment...

Maar langzaam komt hij op gang, en zeker het tweede nummer heeft stukken die prima zijn (zeker het deel van +- minuut 15-22, maar daarna ook nog). Dit is een nummer dat ik zo zou kunnen opzetten, en dat zal zeker nog vaak gaan gebeuren. Ik geef nog geen waardering, want ik het het album pas 2x beluisterd. Maar deze stijl is ook iets dat ik kan waarderen. Vind het iig meer dan een verzameling geluid, wat ik erg bij Sextant had.

voltazy
ik heb dit album vandaag maar eens naar 5 sterren gebracht.

pretfrit
was het een lange rit, of viel het wel mee?

voltazy
pretfrit schreef:
was het een lange rit, of viel het wel mee?

ik had ascension al meer dan 2 jaar op 4,5 staan, dus ja
het is idd bijzonder geformuleerd (naar ik aanneem doel je daarop)

pretfrit
dit is precies wat ik wou weten

dank

avatar van Kronos
Sandokan-veld schreef:

Ik zou het ongeveer zelf zo geschreven kunnen hebben. Een jazzkenner ben ik hoegenaamd niet. Zelfs niet eens een groot liefhebber in die zin dat ik het heel veel draai. Maar Coltrane is altijd raak. Hij maakt voor mij bijna alle andere jazz overbodig.

avatar van Nakur
Oh fantastisch zeg. Ik had de afgelopen jaren de discussie over Ascension wel gevolgd op MuMe, maar alle reacties over '10000000 keer luisteren', loooooooooodzwaar' en zo vele anderen die weerhielden me van een aankoop. Nu Ik Ascension voor een habbekrats heb weten te bemachtigen, vraag ik me stellig af 'what the fuzz is all about'?
Coltrane en co vlammen uit de startblokken en vormen hoogtepunt na hoogtepunt. Ik vind het zelfs betrekkelijk eenvoudig om beroerd te raken, ik heb echt geen 1000000X luisterbeurten nodg. Misschien een elitaire, snobistische opmerking, maar ik zie de schoonheid in Zeitkratzer, Peter Brotsmann Octet en Supersilent, en dan valt dit reuze mee.

avatar van Edwynn
Na een hele diepe slaap ontwaak ik in een stikdonkere kamer. Ondanks het feit dat mijn ogen aan het duister gewend zijn geraakt, zie ik geen hand voor ogen. Op de tast moet ik op zoek naar de deur. Langs de muren en obstakels strompel ik in de richting waar de deur zich zou moeten bevinden. Als ik eenmaal voor de deur sta en hem open, word ik ineens overweldigd door een zee van licht die zich voor mij uitstrekt. Verblind als ik ben zie, ik ongeveer net zoveel als dat ik daarvoor in het duister zag.

Na een tijd begin ik weer langzaam kleuren te onderscheiden. Als mijn ogen uiteindelijk hersteld zijn van de prikkende pijn, blijk ik in een idyllische omgeving te zijn beland waar de enorme diversiteit aan kleuren en geuren, de meest prachtige flora en fauna nog altijd mijn zintuigen tot het uiterste drijven.

Het kost moeite om al die pracht en praal te ontwaren uit de stortvloed van prikkels die mijn zintuigen teisteren.

Maar één ding weet ik zeker. Vanaf de eerste seconde was ik tot in mijn vezels gefascineerd geraakt.

Zo heb ik de eerste luisterbeurt van Ascension zojuist een beetje beleefd. Hoewel ik het niet direct doorgrond heb, krijg ik er nu al geen genoeg van. Ik heb hem direct besteld, samen met Meditations en hoop dat ze snel op mijn deurmat ploffen.