Public Enemy - Fear of a Black Planet (1990)

Label: Def Jam

1. Contract on the World Love Jam (1:48)
  2. Brothers Gonna Work It Out (5:03)
  3. 911 Is a Joke (3:17)
  4. Incident at 66.6 FM (1:37)
  5. Welcome to the Terrordome (5:25)
  6. Meet the G That Killed Me (0:44)
  7. Pollywanacraka (4:13)
  8. Anti-Nigger Machine (2:39)
  9. Burn Hollywood Burn (3:04)

met Ice Cube en Big Daddy Kane

10. Power to the People (3:48)
  11. Who Stole the Soul? (3:51)
  12. Fear of a Black Planet (3:42)
  13. Revolutionary Generation (5:43)
  14. Can't Do Nuttin' for Ya Man (2:46)
  15. Reggie Jax (1:35)
  16. Leave This Off Your Fu*kin Charts (2:31)
  17. B Side Wins Again (3:45)
  18. War at 33 1/3 (2:07)
  19. Final Count of the Collison Between Us and the Damned (0:48)
  20. Fight the Power (4:42)
Maak maar eens een opvolger van een meesterwerk (It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back). Veel groepen struikelden daarover, Public Enemy niet. Ook op deze plaat zijn de gebruikte breaks, beats & samples weer geweldig. Ze zijn veel funkier dan je zou denken bij deze heftige teksten en gestructureerde chaos. En er zijn van die mooie details, zoals dat lekkere orgeltje op de titelsong. Ongemerkt swingt deze geweldige plaat regelmatig: concentreer je maar eens op die breaks & beats. Ook hier geldt dat de combinatie van rauwe hip hop, directe teksten en ijzersterke breaks een volgend hoogtepunt in de hip hop geschiedenis oplevert.

Er staat vrijwel geen minder nummer op dit album. Ik vind Flavor Flav hierop zelfs wat beter klinken dan op de voorganger. Wat minder 'hyper'. Chuck B blijft natuurlijk 'the king'. Wat een onvoorstelbaar goede rapper is dat toch. Hij brengt cool en tegelijk woedend en betrokken de maatschappij kritische teksten. Wederom een fantastische plaat!

PriestMaiden
Een van de belangerijkste platen uit de hip hop/rap geschiedenis. Het ligt wat in het verlengde van It Takes A Nation of Millions to Hold us Back. Het klinkt wel een beetje gedateerd. Het nummer met Ice Cube is mijn favoriet. Maar ik ben toch meer fan van het album 'Amerikkka's Most Wanted. Heel erg deze stijl (Bomb Squad), betere mc dan Chuck D in mijn oren.

avatar van vigil
Ja beste mensjes dit is toch wel mijn fave hip-hop album, Welcome to the Terrordome is echt fantastisch!

avatar van Oortrommel
Voor Public Enemy was er niemand die het deed als hen. Na Public Enemy is er niemand die het deed als hen. Enough said.

Dit is voor mij It Takes a Nation... Part 2. Alleen nog iets extremer in message en nog iets agressiever qua stijl en delivery. Professor Griff is tussen beide albums de groep uitgezet na vermeende anti-semitische uitlatingen (of dit een besluit was van de groep of hun 'management' laat ik hierbij in het midden) en o.a. dit akkefietje bracht de groep in een zeer negatief daglicht, wat ook in de vele interludes en tekstverwijzingen naar voren komt. Ik houd van mensen die zelf nadenken en een eigen mening uiten, en daar krijg je als luisteraar van Fear of a Black Planet genoeg van voorgeschoteld.

On a personal note: er zit m.i. een zeer grote kern van waarheid in de boodschappen die Chuck D en Flavor Flav verkondigen op deze plaat. Zeker voor die tijd, maar ook anno 2014 nog (helaas).

avatar van Come On
Godverdorie wat is dit vet. Wordt zo niet meer gemaakt. Echt baanbrekend en grensverleggend. Wauw!!!

avatar van Silky & Smooth
De muziek is enorm energiek, maar het is jammer dat het tempo er net te vaak uitgehaald wordt door skits, gesproken delen en soms ook de Flavor Flav.

avatar van Michael_1980
Zeer sterk album. Naar mijn mening net ietsjes minder dan z'n voorganger.

avatar van Come On
Vanavond nog eens opgezet. Beste en nog steeds meest relevante album van de band. Top.

avatar van Funky Bookie
Ik vind deze niet zo sterk. De skits halen ontzettend het tempo eruit, daardoor kost het moeite pom erin te blijven.

avatar van Weirdo Wizzy
Voorganger is een van mijn favoriete hiphopalbums ooit. Blijf dit maar een rommelig plaatje vinden. Staan wel een paar lekkere tracks op hoor zoals Burn Hollywood Burn, Fight The Power natuurlijk en het titelnummer niet te vergeten, maar verder vind ik het toch maar een stuurloze brei.

avatar van bennerd
Het titelnummer is pure kracht. Onder de chaos in dit album zit overigens ook best veel groove.

avatar van gweah
Ben het wel eens met de bovenstaande berichten. Bij vlagen is het sterk tot briljant, maar het is ook een stuurloze brei met teveel skits en collages, en te weinig echte songs. De volgorde, met een van de beste tracks helemaal achteraan als een soort bonus track, helpt ook niet.
Daarom vind ik voorganger Nation Of Millions ook beter, daar staan meer knallers op.