Frank Zappa - Waka / Jawaka (1972)

Jazz / Rock
Label: Bizarre

1. Big Swifty (17:22)
  2. Your Mouth (3:22)
  3. It Just Might Be a One-Shot Deal (4:16)
  4. Waka / Jawaka (11:18)
Misterfool
oke oke mischien een slechte vergelijking. punt blijft dat zowel Fripp als Zappa meesterlijke gitaristen zijn en bij de top van de wereld horen.

zullen we het nu weer over het album hebben

avatar van Pruimpit
Dit is samen met Hot Rats, Burnt Weeny Sandwich en The Grand Wazoo toch wel een van mijn favoriete Zappa's.

'Your Mouth' en 'It Just Might Be A One-Shot Deal' zijn vermakelijke niemendalletjes (One Shot Deal heeft ook een erg toffe pedal steel solo van Sneaky Pete Kleinow), maar de kersen op de taart zijn de lange instrumentale nummers: Big Swifty en het titelnummer. Eigenlijk is het een soort big band jazz-fusion, maar dan met een duidelijke Zappa-signatuur.

Ergens heb ik het altijd jammer gevonden dat FZ niet veel meer van dit soort big band-platen heeft gemaakt. Sowieso luister ik de laatste jaren eigenlijk voornamelijk nog naar zijn instrumentale werk, want van 'Yellow Snow', 'Titties and Beer', 'Dinah-Moe Humm' en dergelijke werkjes is inmiddels de lol wel een beetje af.

Joy
kaztor schreef:
Hmm... Nou, in een live-setting was Fripp ook niet vies van wat gejam hier en daar.

vraag ik me af, ik heb um gezien en de man was van begin tot end verscholen achter instrumentenmateriaal en int donker leunent tegen een krukje de meets weirde herrie uit zijn gitaar te toveren en het klopte allemaal

maar tzou kunnen, albums als thrak lijken mij iig soort van jamsessies

avatar van ricardo
Wat een virtuositeit op dit album eigenlijk. Het is bijna niet bij te houden wat een verschillende deuntjes en riedeltjes, vooral op het eerste nummer, dit album doet niets onder voor Hot Rats en The Grand Wazoo vind ik.

avatar van kaztor
Ik heb gister deze op vinyl gescoord bij Concerto, een origineel prachtexemplaar van het Bizarre-label! (Heb ook Chunga's Revenge gekocht, idem dito)

En het klinkt vele malen dynamischer dan de cd, kan ik je vertellen.
De cd lijkt veel vlakker te klinken.

avatar van dj maus
deze moet ik ook nog op vinyl

die Chunga klinkt ook heel anders op vinyl
niet zo helder, maar wel veel dynamischer en natuurlijker

avatar van kaztor
Man man... er lagen er nog meer. Ik denk dat ik de smaak te maken heb. Heb gister de I Don't Wanna Get Drafted-single op Ebay gescoord!!

En wat is het heerlijk om het artwork zo groot te zien. Het is net alsof ik in die tijd leef en werkelijk de sfeer proef van 'een nieuw Zappa-product' met die originele labels!

Ik zou het te gek vinden om albums als Mothermania, Cruisin, Hot Rats of Sleep Dirt te vinden. Ze wijken sterk af van de cd's. Helaas zijn de Verve-albums vrij duur.

Stijn_Slayer
Big Swifty en Waka / Jawaka behoren tot de beste Zappa nummers. Your Mouth en It Might Just Be A One-Shot Deal zijn ook goed, maar minder geweldig dan die andere. Daarom 4,5* i.p.v. 5*

avatar van ricardo
Geweldig album inderdaad, erg jazzy ook en in dezelfde lijn als Hot rats en Grand Wazoo vind ik. Ik beluister hem niet veel, maar dat word ook steeds moeilijker natuurlijk als je er steeds meer albums van Zappa bij gaat kopen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Herkenbaar probleem Hoezeer ik ook een nog liefdevollere relatief met Waka/Jawaka probeer op te bouwen, het is niet mogelijk omdat de man zoveel anders moois heeft gemaakt. Ik ben persoonlijk ook steeds meer fan aan 't worden van zijn Jazz/Orkestrale albums. Het kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat!

avatar van ricardo
Ik ben deze nu even weer aan het beluisteren, maar dit is toch wel een heerlijk virtuoos en tegelijk ook rustgevend album. Een superplaatje gewoon. De titeltrack is gewoon heerlijk, en echt kippevel en voor positieve onderbuikgevoelens in je losmakend. Deze maar wat vaker mee de auto in naar het werk toe, want ik heb deze nog maar 2 keer afgespeelt, en hij is de moeite vaker zeker waard.

avatar van Ataloona
Deze Zappa is voor mij onbekend : is dit nog iets ala hot rats of meer apostrophe

avatar van dj maus
allebei niet

hooguit er ergens tussen in

beetje Bob James-achtig, bij vlagen, met een flinke scheut Allman Brothers Band

avatar van ricardo
Deze is natuurlijk een stuk meer Hot Rats dan Apostrophe, vandaar ook de text hot rats op beide waterkranen. Deze is ook bijna volledig instrumentaal, en een album zonder humor, of gekkigheid. Een album van de serieuze kant van Zappa dus.

avatar van kaztor
Bij Zappa weet je nooit wanneer het serieus is of niet. Z'n muziek is zelfs gecomponeerd met enkele grappig bedoelde strofes erin. Let maar 'ns op z'n gezicht als er instrumentaal werk gespeeld wordt op het podium. Weasels Ripped My Flesh bevat bv. ook amper teksten, maar klinkt zo kolderiek als de pest.

ricardo schreef:

Oke deze moet ik dus hebben aangezien hot rats mijn favoriet is

avatar van ricardo
Als Hot Rats jouw favoriet is dan is Waka Jawaka zeker aan te bevelen, en ook het album van Zappa samen met de Mothers, The Grand Wazoo, ligt ook ongeveer in dezelfde lijn. En het live album Imaginairy Diseases is ook geweldig, en ermee te vergelijken, maar dan live. Of het schitterend virtuoze live album Make A Jazz Noise Here zou jou ook weleens erg goed kunnen bevallen. Het is een enorme zoektocht bij Zappa, maar als je vooral van instrumentale en virtuoze albums houdt, zijn bovengenoemden echte aanraders. Ook vind Ik Guitar en Shut Up And Play Yer Guitar ook erg goede albums, en aanraders..

ricardo schreef:

ja ik ken ondertussen the grand wazoo, Make a Jazz Noise Here Shut up en de meeste platen uit de jaren 70 uit de jaren 80 ken ik helaas nog haast niks maar ik zal dit album en Imaginary Diseases eens proberen Thnx voorr de tip

Deze heb ik nu 1keer beluisterd en hij is top
hij ligt wel een beetje in het verlengde van Hot Rats.
Deze zal ik de komende dagen nog wel luisteren

Antonio
In Baltimore, 69 years ago, a boy was born who would soon be playing very mediocre drums for a while, produce fake porn soundtracks, have a short failed carreer designing greeting cards, and play music on a bicycle. Luckily that was just the beginning!

Wiki Jawaka

FZ heeft het helaas niet mogen halen, maar toch ''vier'' ik vandaag een beetje zijn 69e verjaardag met het briljante Waka/Jawaka, The Grand Wazoo en Imaginary Diseases

avatar van ricardo
Waarom niet met vier albums dan Antonio? Want Hot Rats hoort daar m.i ook gewoon bij hoor.

Antonio
ricardo schreef:

Goed punt, alleen heb ik daar helaas geen tijd meer voor.
Ik ga namelijk met een paar minuten de deur uit, op weg naar de kerstborrel van mijn werk.
De eerste 3 consumpties zijn gratis, wat zullen ze lekker smaken

Wellicht vannacht na thuiskomst, met mijn beschonken hoofd nog even Hot Rats op de draaitafel

avatar van jellorum
Wat blijft dit toch genieten telkens opnieuw. Verveelt nooit. Your Mouth is natuurlijk minder dan de 3 overige nummers maar nog altijd erg goed.
Waka/Jawaka blijft mijn favoriet hier. Genius!

avatar van ricardo
Wat is Big Swifty toch een heerlijk en aangenaam lekker stukje muziek. Lekker op de bank liggen en lekker genieten van een perfect nummer. Super plaatje dit.

avatar van ricardo
Deze ga ik nu echt een 5* geven. Geweldig sfeervol plaatje die ik zowat de hele week in de auto heb afgespeeld. Er staat geen minder moment op, goede plaat en zeker bijna net zo goed als Hot Rats.

avatar van Pink
ricardo schreef:

Aha weer een voor op de wishlist!

avatar van ricardo
Zet The Grand Wazoo, Imaginairy Diseases en het live album uit 1988 Make A Jazz Noise Here dan ook maar gelijk op die lijst, want is ook in datzelfde straatje.

avatar van Pink
Die laatste heb ik en die bevalt erg goed!

avatar van ricardo
En Guitar en Shut Up And Play Yer Guitar zou ook wel iets voor jou kunnen zijn. Staat ook bol van de instrumentale virtuositeit. Als je eenmaal met Zappa bezig bent, dan komen die albums allemaal vanzelf wel een keer aan de beurt.

avatar van ricardo
Deze vandaag in de auto even weer afgespeeld. Het eerste en laatste nummer suuuuuuuuuuper gewoon. Misschien wel het allerbeste reguliere Zappa album voor mij.