Frank Zappa - Waka / Jawaka (1972)

Jazz / Rock
Label: Bizarre

1. Big Swifty (17:22)
  2. Your Mouth (3:22)
  3. It Just Might Be a One-Shot Deal (4:16)
  4. Waka / Jawaka (11:18)
Stijn_Slayer
Wat een heerlijke slide guitar solo op 'It Just Might Be a One-Shot Deal'. Het klonk al héél bekend, en toen ik in het boekje keek zag ik staan dat het "Sneaky" Pete Kleinow is (o.a. Flying Burrito Brothers). Zappa had een goed oor voor talent.

Alleen 'Your Mouth' had er van mij niet opgehoeven. Te simplistisch, en het valt bovendien geheel uit de toon.

Verder een geniale plaat, essentieel voor wie zich Zappa liefhebber noemt.

avatar van ricardo
Beste Zappa reguliere album voor mij, en aangezien ik alleen maar reguliere albums in mijn top 10 wil hebben nu, deze in mijn top 10 gezet.

avatar van Pink
Afgelopen weekend deze aangeschaft samen met The Grand Wazoo, beide voor 8,99. Mooi prijsje, nu tijd vinden om ze te luisteren en dan volgen de cijfers.

avatar van dj maus
ricardo schreef:

An heb je Absolutely Free en We're only in it for the money zeker nog niet goed beluisterd...

dj maus schreef:

Nee klopt nog geen tijd voor gehad.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Totaal niet te vergelijken met dit Jazz Fusion geweld. Ik ben benieuwd wat je van de monumenten van de jaren '60 vindt van de Moeders der Uitvinding! Ik kan voor mezelf niet zeggen wat ik beter vind, oimdat het te ver uit elkaar ligt daarvoor.

avatar van ricardo
Ik wel, ik weet wel wat ik beter vind.

Stijn_Slayer
De laatste tijd heb ik weer vaak naar dit album geluisterd.

Geweldig hoe Zappa in de eerste 55 seconde van 'Big Swifty' al meer muziek heeft gestopt dan anderen in een heel album doen.

Stijn_Slayer schreef:

Mooi gesproken en uiteraard volkomen waar

avatar van kobe bryant fan
Prachtige Zappa plaat alweer, het aanduiden van twee favorieten was niet moeilijk want Big Swifty en Waka/Jawaka springen er echt uit. Twee prachtige nummers. Maar ook de twee 'opvullertjes' Your Mouth en It Just Might Be a One-Shot Deal zijn erg goed, al is Your Mouth wel de minste van de plaat. 4,5*

kobe bryant fan schreef:

Vooral die pedal steel guitar solo van ''Sneakey Pete'' Kleinow (van de Flying Burrito Brothers) in It Just Might Be A One Shot Deal is voor altijd geniaal

Wees welkom in de wondere wereld van Zappa en nog veel plezier gewenst op je ontdekkingsreis

Kom er nu net pas achter, maar toch nog R.I.P. voor weer een Zappa musicus:

Tony Duran

Anthony (Tony) Philip Duran of Bruceville, Texas passed away on December 19, 2011 surrounded by family in his home after a two year battle with Prostate Cancer.

Kom er nu net pas achter, maar toch nog R.I.P. voor weer een Zappa musicus:

Tony Duran

Goh, wist ik ook niet... RIP Tony....

avatar van niels94
De beste Frank Zappa die ik tot nu toe gehoord heb! Heerlijke jazzrock à la Hot Rats, maar dan nog een tikkeltje fijner. En die slide gitaar solo op It Just Might Be a One-Shot Deal is inderdaad

avatar van kobe bryant fan
Big Swifty is sowieso één van de beste Zappa nummers die ik ken.
Blijf ik van genieten.

avatar van ricardo
Deze heeft ook mijn voorkeur t.o.v Hot Rats. Moeilijk uit te leggen waarom, maar deze klinkt nog lekkerder en voel ik me nog meer bij thuis. Wellicht het beste Zappa studio album voor mij.

avatar van Stalin
Mike Keneally has heard the new Waka/Jawaka master and says it’s “endlessly better-sounding than the existing CD - it sounded like the vinyl I had in the 70s but better. I think this will be the definitive issue of the catalogue, sonically - Joe [Travers] is being real diligent about the many titles which are badly in need of upgrade, finding the right original masters to do the job and transferring them lovingly.”

Link

avatar van freakey

Ik hou het lekker bij m'n ouwe vinyl en cd versies, geen enkele zin om dit NOG een keer aan te schaffen.... hoe goed Keneally dit ook vindt....

freakey schreef:

De 21e staat hij ook nog eens in Groningen...

Stadsverrader Maartenn en ik gaan de 20e naar Utrecht en ik heb net voor mezelf nog 1 kaartje voor Groningen gekocht

Ga ik zeker proberen....

De 21e staat hij ook nog eens in Groningen...

Ga ik zeker proberen.....

avatar van Sir Spamalot
Met Waka / Jawaka ben ik aan deel 15 van mijn reis door het oeuvre van Frank Zappa, het is het vijfde album dat onder zijn eigen naam is uitgekomen. Tot nu toe kan ik zeggen dat ik een voorkeur heb voor het solowerk van Frank Zappa, spijts de albums Lumpy Gravy en 200 Motels die ik niet zo prettig vind.

Vier nummers maar? Wel twee lange instrumentale nummers met Big Swifty en het titelnummer, de andere twee nummers zijn korte nummers met zang. Het jazzy Big Swifty ligt aanvankelijk niet gemakkelijk in het gehoor maar laat veel virtuositeit horen. Your Mouth laat niet de gebruikelijke humor horen, maar bevat venijnige teksten over leugens. Het instrumentale middenstuk van It Just Might Be A One-Shot Deal is geweldig: wat een mooie gitaarsolo! Waka / Jawaka is heerlijk relaxed.

Deze vijfde vind ik wel een prettige luisterervaring, na het uitstekende Hots Rats (de hoes bevat een referentie naar dat album, kijk eens naar de waterkranen) en Chunga's Revenge een meer dan geslaagd album. Opnieuw vier sterren. Volgend album wordt The Grand Wazoo.

Als je deze mooi vindt gaat The Grand Wazoo je zeker ook bevallen

avatar van thesceneisnow
freakey schreef:
Als je deze mooi vindt gaat The Grand Wazoo je zeker ook bevallen

..en de vele albums die nog zullen volgen!

Overigens geniet dit album altijd mijn voorkeur boven hot rats, die gek genoeg vele malen vaker wordt genoemd in allerlei (top)lijsten.

avatar van Rudi S
Eh, ja maar dat is ook een echt juweeltje zeg.

avatar van Niek
Potjandikkie! Wat een heerlijke muziek! Soms knotsgek en soms verrassend melodieus, en beide versterken elkaar. Helemaal blij mee. Heb nu Apostrophe, Hot Rats en deze, maar ga zeker doorzoeken naar pareltjes van deze man .

Niek schreef:

In dat geval ook meteen The Grand Wazoo luisteren zou ik zeggen.
Opgenomen in dezelfde periode als Waka/Jawaka, maar dan met een big band van 20 man.
Tevens heeft hij in de laatste 4 maanden van 1972 het materiaal van beide albums ook live gespeeld.

Hierbij een opname met de zogenoemde Petit Wazoo.

Dit is Zappa Jazz zoals alleen Zappa Jazz kan klinken - prima album, prima composities, uitstekende musici.

avatar van wazoo
Waka/Jawaka vond ik altijd geweldig, maar een beetje schel en blikkerig (LP en CD). Inmiddels heb ik alle 2012 remasters in huis. De wijziging is samengevat "een extreem positieve boost". Mocht iemand nog twijfelen over de aanschaf van de remasters: hier krijg je geen spijt van!

avatar van saxotoon
En soms dan zet ik hem een tijdje in een hoek en luister er even niet naar.
En dan pak ik hem weer op en zet de volumeknop open. Om te voelen of ik het nog mooi vind.
Yep, nog steeds.
(vrij naar KK) (ook mooi, trouwens)