Frank Zappa - Waka / Jawaka (1972)

Jazz / Rock
Label: Bizarre

1. Big Swifty (17:22)
  2. Your Mouth (3:22)
  3. It Just Might Be a One-Shot Deal (4:16)
  4. Waka / Jawaka (11:18)
Aap
Ik ben altijd heel benieuwd naar de reacties als ik deze CD uitleen aan mensen die 'm voor het eerst gaan luisteren, vooral als ze onbekend zijn met Zappa. Als 'Big Swifty' inzet dan zie ik ze denken 'WAT IS DIT?' Het lijkt mij nl. onmogelijk dat iemand dit bij de 1e keer luisteren werkelijk waardeert. Pas na de 3e of 4e keer krijg je wat grip en na een keer of 10 ga je het werkelijk waarderen. Ik heb deze CD nu een keer of 25 geluisterd en ik denk dat ik nu het grijze vlak tussen appreciëren en mooi vinden eindelijk gepasseerd ben. En heb ik het met name over de 2 lange instrumentale nummers.
Voor mij is dit nu zo onderhand een van de hoogtepunten in Zappa's
oeuvre, samen met Hot Rats, Chunga's Revenge, The Grand Wazoo en Freak Out.

Aap
Natuurlijk is dit nog lang niet een van zappa's meest ontoeganklijke werkjes. Moet je eens proberen om naar 'Lumpy Gravy' te luisteren. Ben er niet eens zeker van of het meeste daarvan eigenlijk wel kwalificeert als muziek.

Joy
goede plaat, regelmatig beluister ik hem

avatar van platedraaier
Hoogtepunt van deze plaat is Big Swifty. Geen aanrader voor een beginnend Zappa luisteraar. Wel als je into geweldige avant garde instrumentale muziek bent.
Er gebeurd veel met genoeg tempowisselingen en een terugkerend thema.

Fijn dat er nog meer mensen zijn die Big Swifty kunnen waarderen! Voor mij een hoogtepunt, ook nog na zo'n dertig jaar regelmatig luisteren. Voor mij zit de kracht vooral in het drumwerk, het is alsof de drummer steeds net en honderdste tel later is dan je verwacht.
Maar ook het blazerswerk, de bas en dan zeker ook de opbouw van het nummer. OOk de andere nummers zijn behoorlijk goed trouwens.

avatar van schizodeclown
Aap schreef:

Sorry,maar dan is die mythe bij deze ontkracht.Net namelijk voor de eerste keer beluisterd,en het valt hartstikke mee eigenlijk,in de zin dat het zowiezo te volgen is.Dat het virtuositeit ten top is valt niet te betwijfelen natuurlijk.
Ik denk dat dat ook komt omdat alle muziek hier ook niet echt wereldvreemd voor mij is,maar vooral ook omdat ik heel erg kan genieten van geluidsmuren.
Dit is tot nu de beste Zappa voor mij,met Big Swifty als hoogtepunt.
Voor mij hadden de vocalen er niet ingehoeven eigenlijk,maar past er toch ook wel weer bij.Normaal hou ik echt niet van country met wat ik tot nu toe daarvan heb gehoord,en toen de solo inkwam bij It Just Might Be a One Shot Deal dacht ik van oh nee,maar toch kon ik er heerlijk indromen,maar goed oppassen dat je dat niet te lang gaat doen he want daarna...
Maar goed,vooral de gitaar,en dan vooral bij Big Swifty is buitenaaaards mooi

avatar van Paalhaas
Ook ik vond dit trouwens direct goed.
En die 3,5/5 mag best een halfje hoger.

avatar van schizodeclown
Kijk eens aan
De melodieen pakken je ook gelijk

Aap schreef:

Ik vind het redelijk toegankelijk, vooral als je via Hot Rats bent beginnen te luisteren naar Zappa. Dit is een plaat waarvan de nummertjes zich ineens vastbijten in je hoofd en er nooit meer weg gaan. Het is pure jazz-fusion, op een Zappiaanse manier. De vocale nummertjes vormen een soort aangename brug tussen de 2 hoofddelen Big Swifty en het titelnummer.

5!!!

avatar van Aurum
Geweldige plaat dit. Bijna weer van Hot Rats niveau. Alleen Your Mouth is een klein dipje.

avatar van ricardo
Als het morgen een beetje meezit ga ik deze even aanschaffen want dit Zappa plaatje heb ik nog niet,schijnt in het verlengde van Hot Rats te liggen.

avatar van kaztor
Met de aanschaf van deze cd zorg je er zelf voor dat het meezit!

idd

wederom verassend om te ontdekken waar zappa zijn inspiratie nu weer vandaan heeft gehaald, en hoe

avatar van ricardo
Mijn jubileum en dus 25e Zappa aankoop gedaan vanavond.Deze plaat ligt inderdaad in het verlengde van Hot Rats,met als beste nummers het titelnummer en Big Swifty.

"Your mouth" is een niet zo boeiende 'filler'. De rest van de CD biedt toch een half uur vermaak van de bovenste plank. Met name "Big Swifty" en "Waka/Jawaka" zijn geweldig. Invloeden van Davis' "Bitches brew" en "In a silent way" zijn duidelijk hoorbaar.

avatar van ricardo
Vanavond had ik even een instrumentale Zappa bui, deze heb ik nog maar 1 keer gedraait, net even opgezet, maar steeds weer ben ik onder de indruk van wat Zappa allemaal in muziekland heeft betekend, pure kunst is het natuurlijk de muziek die Zappa heeft voortgebracht. Op deze plaat ook weer muziek van een ongekend hoog niveau, ik moet deze toch maar wat vaker beluisteren, net als The Grand Wazoo, want die plaat beluister ik ook te weinig. Van begin tot eind een super goed album vind ik, als er al een zwakkere broeder op zou staan dan komt voor mij het nummer Your Mouth daarvoor in aanmerking.

avatar van kaztor
Ach, Your Mouth mag van mij best, het is 'm gegund, die 2 minuten lichtvoetigheid. Ik vind het wel prettig luistervoer tussen het geniale geweld in.

De man heeft dit trouwens allemaal vanuit z'n rolstoel bestiert nadat hij door een jaloerse leipeling van een podium geduwd is.

Ja, de passie was duidelijk aanwezig . Gelukkig heeft hij die akelige val overleefd. Wat zou de wereld zijn geweest zonder van alles van Waka/Jawaka tot Make a Jazz Noise Here?

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid."

avatar van dj maus
Big Swifty waaiert me wat te ver uit, hoewel niet slecht.
Your Mouth is aardig, maar bepaald niet essentieel.
It Just Might Be A One-Shot Deal is klassiek vanwege de heerlijke steel guitar-solo.
Waka/Jawaka is DA bomb. Kan zich haast meten met Son Of Mr. Green Genes van Hot Rats.

Joy
de eeste zapp cd die ik kreeg van mijn vriendin, toffe meid

een van mijn favoriete zappa plaatjes, heerlijk die lange (improvisatie?) stukken

avatar van kaztor
Een vriendin die een Zappa cd geeft...

Joy
inmiddels een vriendin ipv mijn maar onsterfelijk door die gift

Misterfool
mijn eerste gedachte bij big swifty. die moet echt absoluut in huis halen. perfecte muzikaale maniacale gekte à la Fripp

avatar van jellorum
wederom een geniale zappa-plaat....

Misterfool schreef:

fripp?

explain pls

Misterfool
robert fripp: de gitarist van King crimson.

weet een controleerbare anarchie van geluiden te maken. en nog erg mooi by the way. van daar de lijn met zappa want die kan dat ook.

Joy
ik ken fripp wel, maar ik vind zijn spel toch niet veel lijken op zappa

avatar van kaztor
Zappa's spel vind ik sferisch en kleurrijk klinken, Fripp's spel klinkt eerder... tsja, kwaadaardig.

Joy
de term eclectisch kwam in me op bij fripp

geen id wat het betekend maar waar zappa voornamelijk de bocht uit vloog op gevoel mbt gitaarspel,is fripp juist een controlfreak die iedere noot 12 keer overdacht wilde hebben

de muziek is beide wel evenzo vreemd en apart dan wel uniek, maar als ik me een samenwerking zou moeten voorstellen denk ik niet dat daar ooit iets fatsoenlijks uit zou zijn gekomen

daarvoor staan de heren te ver van elkaar af

edit, eclectisch = grieks voor kiezen

zit ik toch goed

avatar van kaztor
Hmm... Nou, in een live-setting was Fripp ook niet vies van wat gejam hier en daar.