Tindersticks - Tindersticks (1993)

Label: This Way Up

1. Nectar (2:41)
  2. Tyed (4:11)
  3. Sweet Sweet Man Pt. 1 (0:42)
  4. Whiskey & Water (5:51)
  5. Blood (4:52)
  6. City Sickness (4:00)
  7. Patchwork (4:41)
  8. Marbles (4:31)
  9. The Walt Blues (1:08)
  10. Milky Teeth (2:53)
  11. Sweet Sweet Man Pt. 2 (1:06)
  12. Jism (6:04)
  13. Piano Song (2:40)
  14. Tie-Dye (4:00)
  15. Raindrops (6:16)
  16. Sweet Sweet Man Pt. 3 (1:45)
  17. Her (3:29)
  18. Tea Stain (2:08)
  19. Drunk Tank (4:44)
  20. Paco de Renaldo's Dream (4:22)
  21. The Not Knowing (4:58)
  22. The Sorrow the Joy Brings [Demo] * (4:04)
  23. Fruitless [Demo] * (2:03)
  24. Whiskey & Water [Demo] * (5:39)
  25. For Those... [Demo] * (3:59)
  26. Blood [Demo] * (4:50)
  27. City Sickness [Demo] * (4:15)
  28. Patchwork [Demo] * (4:23)
  29. Raindrops [Demo] * (5:38)
  30. Piano Song [Demo] * (4:46)
  31. Sweet Sweet Man [Demo] * (4:51)
  32. Visiting [Demo] * (5:25)
  33. Drunk Tank [Demo] * (5:41)
totale tijdsduur: 1:17:02 (2:12:36)
avatar van T.A.
willemmusic schreef:

Kan kloppen, ik doel op het nummer hierboven van onderhavige cd.

Het is denk ik Wrong van Novastar.

avatar van VictorJan
Verwijzingen naar TVU en John Cale zijn de enige die ik hier ook in hoor, want met Nick Cave vind ik dit niet erg te vergelijken. Nick Cave zingt wel krachtiger en intenser, Staples zingt véél meer laidback. Ian Curtis en Michael Stipe kan ik al helemaal niet begrijpen.

avatar van dix
dix
VictorJan schreef:
Ian Curtis ..... kan ik al helemaal niet begrijpen.

Luister nog eens naar 'Her'

avatar van HugovdBos
Mijn eerste kennismaking met de muziek van Tindersticks. Ik dacht even dat ik naar Nick Cave aan het luisteren was, al verschilt Stuart qua zang natuurlijk wel. Maar ik merk al gauw vele gelijkenissen op in de muzikale stijl en de donkere kanten die naar voren komen uit de teksten. De muziek zelf is bloedmooi met de strijkers en blazers tussendoor die dat rauwe kantje eraan geven. Veelal ontroerende nummers die met elkaar een prachtig album vormen.

avatar van EttaJamesBrown
Wereldmuziek. Weids en meeslepend. Bedoeld om je steeds op het verkeede been te zetten, om net op tijd je weer mee te laten sleuren in het revrein. Of het ravijn...

avatar van Wickerman
Gisteren op de naam, en ook wel de hoes, gekocht. Muziek klinkt verdomd fijn. Neigt een beetje naar Madrugada, alleen dat wat luchtiger opgezet. Niet luchtig in de zin van positiever, maar in de zin van dat er wat meer 'lucht' zit in het geluid tussen de instrumenten. In de stem van de zanger hoor ik ergens Nick Cave, maar hij is bijna onverstaanbaar soms.

Een heerlijke cd om op te schrijven denk ik.

Wat een briljant debuut! Zoveel gewaagde en vernieuwende muziek. Raindrops is een hoogtepunt in het Tindersticks-oevre.

avatar van Erwin.c
De beste vergelijking met Stuart Staples die ik hoorde is Bryan Ferry met een verstopte neus.....?

Raindrops en patchwork FANTASTISCH

Samen met Waiting for the Moon is dit hun fraaiste album (vind ik!!) .op plaats 3 zet ik Can Our love. Op 4 Curtains. De rest herhaling van zetten met een uitschieter op Falling down the mountain (... Harmony arround my table....)

amboly schreef:
en dit hoogstandje hebben ze ook never meer geëvenaard.......

Zeldzame goede band. Jammer dat ik tot 2 keer toe een liveoptreden van hen niet kon velen.
Gelukkig liggen de albums bij mij op de plank

avatar van dix
dix
Boomersstory schreef:

Je zag ze twee keer live en vond het twee keer ondraaglijk slecht? Ik zag ze drie keer en dat was niet altijd even goed maar toch nooit teleurstellend.

dix schreef:

er stonden een stel houten Klazen en een zanger die mij erg afstandelijk overkwam. Zodoende

avatar van Niek
Ik had hier hoge verwachtingen van maar het valt me vies tegen. Wickerman heeft het over lucht in de muziek, maar ik hoor juist een met strijkers dichtgesmeerde geluidsmuur. Het kan me niet raken en dan duren die bijna 80 minuten erg lang. Ik ga het nog wel vaker proberen. Sommige aspecten spreken me wel aan, met name de rustiger stukken. Maar het is vooralsnog te weinig voor een voldoende.