Atmosphere - God Loves Ugly (2002)

Label: Rhymesayers

1. Onemosphere (2:17)
  2. The Bass and the Movement (4:02)
  3. Give Me (4:00)
  4. F*@k You Lucy (5:31)
  5. Hair (3:21)
  6. Godlovesugly (3:50)
  7. A Song About a Friend (4:26)
  8. Flesh (4:07)

met I Self Divine

9. Saves the Day (3:42)
  10. Lovelife (3:33)
  11. Breathing (3:00)
  12. Vampires (4:17)
  13. A Girl Named Hope (2:07)
  14. Godlovesugly Reprise (1:47)
  15. Modern Man's Hustle (3:45)
  16. One of a Kind (3:28)
  17. Blamegame (4:47)
  18. Shrapnel (6:53)
avatar van MJ_DA_MAN
Uiteindelijk toch best tegenvallend. Eerste deel van de CD boeit me niet echt veel. Aan Slug ligt het niet, maar ik vind Ant echt veel minder produceren dan voor Brother Ali. Tweede deel van de plaat is dan gelukkig gewoon goed maar een paar erg sterke tracks (Vampires, Modern Man's Hustle). Ik geef hem 3,5*, veel minder dan ik vooraf op had gehoopt.

avatar van thomzi50
Fuck You Lucy en God Loves Ugly zijn geweldige nummers, echte wereldtracks, maar toch was er sprake van een lichte teleurstelling bij dit album. De producties bevallen me niet altijd evenveel, soms komt het lichtelijk kaaltjes of eenvoudig over, maar hopelijk gaat dat weg als ik het nog wat vaker luister.. De raps vind ik prima, maar weten het geheel niet naar een hoger niveau te trekken. Al met al kom ik niet verder dan gewoon prima, dus 3,5*

Social_Mask
Even weer wat Atmosphere albums opgezet, waaronder deze. En jah, ik ben genoodzaakt om dit te verhogen. Geweldige duo, die Ant en Slug. Mijn favoriete producer en mijn nr 3 beste rapper.
4,5*, wel vind ik You can't imagine.. wát beter.

avatar van Chrisseh
Beetje off-topic, maar mag ik vragen wie 1 en 2 zijn? Nieuwsgierig

Social_Mask
Natuurlijk mag dat. Mijn nummer 1 is en blijft 2Pac, niet echt schokkend volgens mij. Nummer 2 was Eminem, maar dat is nu Talib Kweli, geweldige rapper. Shady staat 4de. Wel moet ik zeggen dat nu ik zoveel Atmosphere achterelkaar heb gehoord, Slug toch nog mijn nummer 2 is

avatar van Kos
Kos
Het is me een raadsel waarom dit zo populair is. Best aardige producties af en toe (d.w.z. wel origineel), maar toch verre van echt geweldig.
En die rapper is eerder storend dan een meerwaarde.
Misschien zit de kunst in de teksten die ik niet echt heel goed gevolgd heb.

Relax
Storende rapper... deze man is juist geweldig, maar jij voeld het gewoon niet.

avatar van Kos
Kos
Dat bedoel ik ja. Z'n stem doet me 3 keer niks.

Die track Flesh bijvoorbeeld is al een stuk beter omdat er (goede) gastrappers meewerken.

avatar van Conway Twitty
Kos schreef:

Misschien zit de kunst in de teksten die ik niet echt heel goed gevolgd heb.

Ook

Most of this garbage I write that these people seem to like
Is about you and how I let you infect my life

Ever since I was a young lad with a part-time dad
It was hard to find happiness inside of what I had

I wear my scars like the rings on a pimp
I live life like the captain of a sinking ship

Appears more clear in it's simplest form
Nobody sees tears when you're standin' in the storm

See I gave up lying, but I still tiptoe
I'm as stubborn as they come, and I'm known to hit low
If I had a chisel, I would carve out a hole
For me to hide in everytime the mighty wind blows
Since no one knows, where the hell we gonna go
I'm gonna stand right here, until the end of the show
I'm gonna clap my hands, so don't pass the chance,
To unsnap my pants, get on my lap and dance

The way she listen to what the MC said
She might as well plug the RCA cords into her head
Taking that into consideration, at the center of creation
Cats still criticize my frustration raps

avatar van Stapler
Welk woord (en wat is dat in het NL) staat er eigenlijk doorgestreept?

avatar van BoordAppel
Loes volgens mij. Loves verkeerd geschreven dus, betekent ook helemaal niets.

avatar van MJ_DA_MAN
Loes/Lucy? Als je het in het Nederlands zou vergelijken zou dat het meest logische zijn. Maar mij lijkt het ook gewoon dat het een spelfout moet voorstellen.

avatar van Stapler
Ah.. dat verklaat een boel

Lekker plaatje trouwens!

avatar van MJ_DA_MAN
O ja, om Slug te citeren na de vraag wie Lucy is:

Lucy was my cat.

avatar van Naomi Watts
Mijn eerste confrontatie met Atmosphere.

Wat een plaat is dit. Heerlijk producewerk, Slug is magistraal; articuleert duidelijk, heeft een heerlijke flow en is werkelijk oprecht. Zelden gebeurt het dat een zeer emotioneel geladen plaat ook echt oprecht gebracht wordt, Slug slaagt daar wel in. Daar zit de kracht van dit album.

F*@k You Lucy, a Girl Named Hope, Vampires en Godlovesugly zijn mijn favorieten maar het hele album vind ik van een enorm hoog niveau.

Ik ben nu al fan en ga zeker op de korte termijn meer beluisteren van Atmosphere. Gelijk ook maar kaartjes besteld voor hun show in Tivoli.

5* en een top 10 notering. My discovery of the year.

avatar van Korhymes
Zucht, wat een heerlijk cynische sfeer heeft dit album toch. Misschien ligt het aan het feit dat ik nu in mn puberteit zit en alle bijbehorende moodswings heb maar ik ga echt helemaal op in de teksten van Slug. Ant's beats zijn vooral in het begin behoorlijk kaal maar ik vind dat goed erbij passen. Ik moest er ff aan wennen, maar nu verdient het gewoon een dikke 5 en een plekje in mn top 10.

avatar van thomzi50
Ik heb de precieze quotes niet uitgetypt, maar wel erg grappig dat Slug gisteren in het interview zei dat hij dit album eigenlijk niet zo sterk vond. Hij vond het te eentonig, en dacht dat het beter was geweest als hij een flink aantal tracks had geschrapt.

avatar van neyonn
Mijn eerste kennismaking met Atmosphere gebeurde via dit album en ik blijf het na al die jaren een sterk album vinden (wat weet die Slug daar nu van? ). Akkoord, er staan een aantal nummers op die je onder de categorie 'filler' zou kunnen plaatsen maar eigenlijk zijn die ook wel nog van een meer dan behoorlijke kwaliteit.

4 sterren

avatar van j.b.b.l
Nummers 1tm 10 vind ik een beetje op een matig niveau hangen qua producties waardoor Slug zijn flow niet echt goed klinkt in mijn oren.Na een paar luisterbeurten ben ik er steeds meer aan gaan wennen en heb ik er ook minder last van gehad maar het is duidelijk dat het laatste gedeelte van dit album beter is met Vampire als hoogtepunt.Lyricly zit dit album gewoon goed inmekaar,had niks anders verwacht.Voor nu een 4,0 maar het kan in de toekomst nog stijgen.

avatar van GarnalenPeller
Hush little lady, don't say a word.
Or the rest of the village gonna know you're disturbed

RedLightCityBoy
Van de beats van Ant ben ik wel te spreken.
Goede afwisseling in instrumenten en er zit er niet 1 echt slechte bij.
Daarnaast vindt ik Slug voor een blanke rapper redelijk.
Nooit slecht maar ook nooit heel erg uniek.

Nummers als: The Bass and the Movement, Fuck You Lucy en Modern Man's Hustle zijn erg sterk.

lambf
Niet slecht, maar wel een saai album. Af en toe zijn er wel lekkere momenten, maar die zijn spaars. Dat komt vooral door Slug, ik vind hem niet echt geweldig. Soms brengt hij zij raps wel leuk,, maar meestal niet, soms klinkt hij zelfs ongeïnspireerd.

Toch zijn er wel enkele uitschietende nummers. Zo is Flesh best leuk, vooral de percussie is een leuke toevoeging en Blamegame is ook niet vervelend, leuke reggae productie, en eindelijk krijg ik ook iets van de sfeer mee.

RedLightCityBoy schreef:
Van de beats van Ant ben ik wel te spreken.
Goede afwisseling in instrumenten en er zit er niet 1 echt slechte bij.
Daarnaast vindt ik Slug voor een blanke rapper redelijk.
Nooit slecht maar ook nooit heel erg uniek.

Slug nooit erg uniek
Luister de tekst eens

Maarten||
Wel een lekkere uitlaatklep, dit album. Een aantal nummers zijn gewoon écht geniaal. Toch nog een gemiddeld album, gezien in mijn ogen.

Social_Mask
Heb de laatste tijd weer eens wat Atmosphere beluisterd, waaronder dit album.

Tot en met Saves the Day zijn het allemaal stuk voor stuk erg sterke nummers. Helaas klinken nummer 10, 11 en 15 wat minder als je ze afzonderlijk gaat luisteren, maar dat gaat niet op als je het album in zn geheel luistert. Blamegame vind ik het minste nummer, maar een nummers als Vampires en Shrapnel maken veel goed. Het album zou wat beter zijn als sommige nummers weg waren gelaten zoals Hair. Leuk concept en best grappig, maar hetzelfde verhaal als sommige nummers op het tweede deel.

Ik vind het een 4,5* waard ondanks nummers die zo weggelaten hadden kunnen worden staat het album wel als een geheel. De sterke beats van Ants en Slug die scherp komt maakt dit een waar genot. Beste nummers zijn Fuck You Lucy, Godlovesugly, A Song About a Friend en Vampires... en Flesh.

avatar van Boris91
Dat gevoel wat Slug in zijn muziek legt is toch geweldig. Komt misschien ook door zijn stem, maar het komt bij mij echt over alsof hij goudeerlijk is en alles wat hij kwijt wilt ook echt zegt. Zoals bij veel rapper-producer duo's is Ant de perfecte voor Slug met zijn prachtige beats. Ben momenteel verslaafd aan Saves the Day, geweldig. Dit is niet iets wat ik dagelijks check, maar er zijn periodes dat ik echt veel Atmosphere luister.

Dikke 4.5* voor dit album.

Vergo
Stem verhoogd naar 5*, dit is een classic album!

Voor mijn gevoel het beste album van Atmosphere. Slug komt geisoleerder op één onderwerp terug. Met name Lucy(zn kat) maar we weten dat hij doelt op een random meisje waar hij waarschijnlijk zijn hebben en houden mee heeft gedeeld en vast en zeker ook zoon Jacob mee heeft gekregen. Maar dit is een speculatie, ik heb het hem niet gevraagd.

Ten eerste, de beats zijn lekker fris. Melancholisch en euforisch tegelijk, en dat zijn de beste beats. Daarnaast is Slug een geweldig lyricist en op dit album komt hij ietwat toegankelijker voor een breder publiek. Ik vind elke track op het album gewoon goed in elkaar gestoken, misschien tracks als "Give Me" iets beter dan een track als "Flesh". "Song About A Friend" is gewoon geniaal in one-liners...ja ik maak hier geen woorden aan vuil, ik heb hem origineel gekocht en na release datum luister ik hem nog steeds. Maar weinig hiphop-platen die voor mij zoveel consistentie bevatten.

5 sterren

avatar van hiphopisntdead
Ik denk dat ik dit het beste Atmosphere album vind.
Tracks als God Loves Ugly, Lucy en Hair zijn mooi en ook wel grappig.

4.5*