Todd Rundgren - A Wizard, a True Star (1973)

3,87

Label: Bearsville

1. International Feel (2:50)
  2. Never Never Land (1:34)
  3. Tic Tic Tic, It Wears Off (1:14)
  4. You Need Your Head (1:02)
  5. Rock & Roll Pussy (1:08)
  6. Dogfight Giggle (1:05)
  7. You Don't Have to Camp Around (1:03)
  8. Flamingo (2:34)
  9. Zen Archer (5:35)
  10. Just Another Onionhead; da da Dali (2:23)
  11. When the Shit Hits the Fan/ Sunset Blvd. (4:02)
  12. Le Feel Internacionale (1:51)
  13. Sometimes I Don't Know What to Feel (4:16)
  14. Does Anybody Love You? (1:51)
  15. I'm So Proud (10:34)
  16. Hungry for Love (2:18)
  17. I Don't Want to Tie You Down (1:56)
  18. Is It My Name? (4:01)
  19. Just One Victory (4:59)
83 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 5 februari 2012, 14:45 uur [permalink]
Hey kaztor.Ik ken een aantal stukken via internet en da's zeker niet verkeerd. Utopia's beginalbums kenmerken een groot avontuurlijk gehalte. Ik ga er zeker voor.
Ik spring altijd een beetje van de hak op de tak qua muziek. Er is ook zoveel.

avatar van kaztor
geplaatst: 5 februari 2012, 14:56 uur [permalink]
Zekers, ik ken het verschijnsel. Raar fenomeen ook, dat muziek.

Deze maanden word Todd's hele handel weer opnieuw uitgebracht als 2-fers (2 albums gecombineerd).
Vorige week kregen we RA / Oops, Wrong Planet! binnen en volgende maand valt TR's Utopia / Another Life op de deurmat.
We hebben net The Ikon beluisterd. Laat ik het maar houden bij 'Dat belooft nog wat!'
Vooral erg Zappiaans.

avatar van kaztor
geplaatst: 5 februari 2012, 14:59 uur [permalink]
Stijn_Slayer schreef:
Dat is één herkenningspunt op de hele plaatkant. Ik bedoel natuurlijk dat de nummers geen standaard popstructuur hebben waarin steeds opnieuw teruggekeerd wordt naar hetzelfde couplet of refrein.

Okee, dat verandert de zaak natuurlijk.

geplaatst: 7 oktober 2012, 09:45 uur [permalink]
Neal Peart schreef:

TODD was zijn tijd ver vooruit

geplaatst: 28 januari 2013, 16:58 uur [permalink]
Stijn_Slayer schreef:
Ja. Heb er wel de opname van, maar daar gaat steeds iets mis met z'n stem (die wegvalt).

Gaat alleen tijdens de eerste nummers mis. Puike live-opname, beduidend beter dan de studio-uitvoering.

geplaatst: 19 april 2013, 10:23 uur [permalink]
Dit album heeft van alles net een beetje te veel. Te lang, te gek, te meeslepend, te afwisselend, teveel productie, teveel inspiratie, te geniaal ook. Daar laat ik het dan maar bij.

geplaatst: 19 april 2013, 13:32 uur [permalink]
Groeplaatje Fedde. Als je eenmaal het eerste freakerige gedeelte hebt doorstaan en weet te waarderen, dan ben je al een heel eind.
Vanaf nr.13 wordt het songmatiger en dat zijn echt klasse songs.
Ik krijg nooit meer genoeg van Sometimes I Don't Know What To Feel.
Maar het is geen makkelijke kost. Druk plaatje.

geplaatst: 19 april 2013, 13:40 uur [permalink]
Fedde schreef:
Dit album heeft van alles veel. Lang, gek, meeslepend, afwisselend, veel productie, veel inspiratie, geniaal ook. Daar laat ik het dan maar bij.

Heb in je bericht overal die "te" weggehaald en nu ben ik het helemaal met je eens.

geplaatst: 19 april 2013, 14:16 uur [permalink]
Tony schreef:

Te geniaal, schreef ik ook. Bestaat dat? Ben blij dat je een echte fan bent. Ik ga beter luisteren en begin met nummer 13.

geplaatst: 19 april 2013, 15:46 uur [permalink]
Ik ben geen fan in de zin dat ik alles van Todd heb en/of goed vind. In tegendeel, de misperen in het oeuvre van Todd zijn legio als je het mij vraagt.

Deze A Wizard, A True Star is moeilijk te doorgronden, vergt echt wel een paar intensieve luisterbeurten voor het kwartje valt, maar daarna heeft het album zich in al haar schoonheid aan mij geopenbaard, zoals maar weinig albums voor elkaar hebben gekregen, vandaar mijn Top 10 honorering voor Todd als artiest, die voor mij juist met dit album zijn finest (bijna) hour met ons deelt.

geplaatst: 19 april 2013, 21:51 uur [permalink]
@Tony: Ik begrijp het, ik bedoelde ook fan van dit album. dat ben je toch wel met 5 sterren. Je Top10 mag er ook zijn trouwens, met Sunflower erin.

Ik stem nog even niet. Eerst veilig langs de Dogfight Giggle en de Onion Head zien te komen zonder geraakt te worden door een pijl van de Zen Archer. Genoeg spanning. Eigenlijk bijzonder dat zo'n album na 40 jaar nog zo veel oproept.

avatar van woutorrmusic
geplaatst: 4 juni 2013, 23:39 uur [permalink]
Wat een interessante muziek maakt deze man, zeg; het album hiervoor, en het album daarna, gelijke klasse. Vooralsnog geef ik dit trio vier sterren, maar, zo bewijst het verleden, hoe vaker ik een album draai, hoe hoger ik het waardeer...

geplaatst: 8 juni 2013, 20:30 uur [permalink]
bikkel2 schreef:
Het is me gelukt. nummers 1 t/m 12 vormen een soort plakwerkje van stukjes die bij elkaar horen, geen los zand, maar een stuk 'overdenking van de zin des levens' op z'n Todderiaans, met als kop en staart International Feel en Le Feel Internacionale.

Leuk detail, Rundgren zingt hier:
"Wait another year,
Utopia is here and there's always More"

Vooruitziende blik? Of was hij al bezig met Utopia in '73?
(De groep Utopia ging in '74 van start. More wordt hier met een hoofdletter geschreven en verwijst natuurlijk naar het boek Utopia uit 1516 van de humanist Thomas More)

Daarna komen de ballads en de opmerkelijke soulmedley. I Don't want To Tie You Down is een gevoelig hoogtepunt, doet een beetje denken aan Torch Song. Is It My Name is dan weer een humorvolle hardrocker (humor en hardrock is alleen bij Rundgren een gebruikelijke combinatie) die voor het nodige contrast zorgt. Just One Victory is een anthem zoals we ook op andere albums als afsluiter tegenkomen. te vergelijken met Sons Of 1984 en Love Is The Answer.

4 sterren, maar de opvolger Todd krijgt er van mij nog een hele punt bij.

geplaatst: 5 november 2013, 16:30 uur [permalink]
Ondergewaardeerd album, maar TODD levert al jaren alleen maar top(!) werk af.
Dit is ook weer zo'n schoonheid van een plaat

geplaatst: 5 november 2013, 17:08 uur [permalink]
Waarom ondergewaardeerd Neal? 87 stemmen, 3,87 gemiddeld, da's toch niet slecht? Jij en ik waarderen 'm hoger, maar is 'ie daarom ondergewaardeerd?

geplaatst: 5 november 2013, 17:57 uur [permalink]
Door ons niet maar ik dacht meer destijds bij het uitkomen dat dit album minder hoog werd aangeslagen. Todd speelde dit album LIVE in Paradiso twee jaar geleden (of was het drie jaar geleden?) en ik had een wereld avond!!

geplaatst: 5 november 2013, 18:21 uur [permalink]
Ah zo. Dat weet ik niet, toen deze uitkwam luisterde ik naar verzamel LP's met sprookjes en kinderliedjes.

Maar dat is wel vaker, dat een album pas jaren en jaren later een ware klassieker blijkt te zijn. Dit album was in al zijn productionele en muzikale weirdness zijn tijd een beetje vooruit in 1973, zoals je zelf al concludeerde.

Ik vind trouwens, nu ik het zo eens bekijk, dat jij 'm zelf ook onderwaardeert Neal. Wat denk je ervan?

geplaatst: 5 november 2013, 20:10 uur [permalink]
quite right

geplaatst: 5 november 2013, 20:15 uur [permalink]

geplaatst: 5 november 2013, 20:18 uur [permalink]
Tony schreef:
...toen deze uitkwam luisterde ik naar verzamel LP's met sprookjes en kinderliedjes.
Geen sprookjes op dit album ?

En dan kunnen we nu door naar dat andere meesterwerk: dubbelaar Todd.
Dan doe ik er voor The Wizzard een halfje bij. (dat is toch geen stemfraude, hoop ik?)

geplaatst: 2 januari 2015, 20:27 uur [permalink]
Absoluut briljant album, in het oeuvre van Todd is dit toch wel zijn magnum opus. De eerste maal dat ik het album hoorde (lang,lang geleden) was ik gelijk overdonderd door het kaleidoscopisch karakter van
(vooral) kant één, en geïmponeerd door de kwaliteit van de songs. Zwakke plekken vertoont A Wizard namelijk niet, maar ik moet wel zeggen dat de plaat beter klinkt op cd dan op vinyl. Eén van mijn mooiste rock-albums, en ik ben er nog steeds niet op uitgeluisterd. Het vinylalbum heb ik in mijn collectie gehouden vanwege het mooie artwork.

avatar van Lura

geplaatst: 3 januari 2015, 09:34 uur [permalink]
heartofsoul schreef:

Door de meeste critici wordt echter Something/Anything? gezien als zijn beste album. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit naar Runt. The ballad of Todd Rundgren. Het blijft muziek

geplaatst: 3 januari 2015, 12:57 uur [permalink]
Ja, Lura, die drie albums zijn voor mij een beetje ex aequo. Op Runt The Ballad of Todd Rundgren staan zijn beste ballads, Something/Anything biedt van alles wat, en wel op het hoogste niveau, en A Wizard, A True Star is zijn beste experimentele album. Het hangt een beetje van mijn stemming af, welke ik prefereer (dat heb ik wel bij meer artiesten ). A Wizard bevalt mij trouwens het best als het zonnig, warm weer is. Dan komt de sfeer van het album bij mij beter over.
Dat zal overigens bij iedereen weer anders uitwerken.