Donny Hathaway - Live (1972)

Soul
Label: ATCO

1. What's Goin' On (5:17)
  2. The Ghetto (12:06)
  3. Hey Girl (4:01)
  4. You've Got a Friend (4:31)
  5. Little Ghetto Boy (4:30)
  6. We're Still Friends (5:12)
  7. Jealous Guy (3:08)
  8. Voices Inside (Everything Is Everything) (13:40)
avatar van Sig Ramsmouth
verplichte kost voor de echte soulliefhebber

avatar van beruk
right on, baby!

prachtig, prachtig, prachtig!!!

Vooral little ghetto boy, en de lekker lange nummers The Gehtto en Voices inside (die bas-partij alleen al!).

Aanrader: het andere livealbum (in performance) van deze sublieme soul zanger bevat hele mooie ballads

avatar van Reijersen
Geweldig om te horen hoeveel gevoel Hathaway met alleen zijn stem al in de nummers kan leggen. Daarnaast speelt de man prachtig piano.
De band voegt ook echt iets toe aan de live-performance. Dit is één van de allerbeste live soulcd's die er bestaan.

avatar van Martin Visser
dit swingt de pan uit.... Ik ben helemaal verslingerd geraakt aan Donny's stem en pianospel. Hij kan moeiteloos nummers langer en langer maken zonder dat het verveelt (The ghetto). Leuk aan deze plaat is vooral de reactie van het publiek. Ik heb het idee om ook in dat rokerigere, warme jazzhol te zitten en ergens achteraan aan een van de tafeltjes het concert te mogen aanschouwen. waarbij je niet alleen naar de band kijkt, maar ook je ogen laat afdwalen over het publiek om te zien hoe mensen genieten. dat effect geeft deze plaat

eazyfan
Een van mijn 5 favoriete zangers geworden na het luisteren van dit pracht van een album, alleen een doodszonde dat hij zijn wondermooie stem alleen op het laatste laat horen bij The Ghetto en Voices Inside (Everything is Everything): tijdens de track zelf luister je naar instrumenteel gedeelte met publiek, dat vind ik erg jammer, daardoor kan ik dit toch geen 4,5* geven. Dit album opent zo mooi met een cover van Marvin's grootste hit: What's Going On, mijn 2 favo's zijn: You've Got a Friend en Lil Ghetto Boy, die blijven echt fantastisch. Als het publek dan nog eens af en toe mee doet: dan kan ik het niet laten van mee te zingen! Zo héérlijk, te mooi voor woorden. Hey Girl vind ik ook gewoon een topper! Alleen jammer van die 2 lange tracks met te weinig gezang.

****

avatar van dj maus
Soms wat te zoet voor mij, maar als het los gaat, zoals in The Ghetto, is dit geweldig.

klassieker

avatar van kemm
Grappig: de eerste 4 nummers zijn opgenomen in The Troubadour in Hollywood en de laatste 4 nummers in The Bitter End in New York, behalve de bass-solo op 'Voices Inside', die is dan weer van in Hollywood. Een goede oplossing, zo zijn ze een heel album lang on point. Echt verschil tussen beide kanten van de LP merk je toch niet. Integendeel, deze live-registratie klinkt als één sterk opgebouwd groovend geheel met op de juiste momenten wat intiemere songs. De uitgesponnen versies van 'The Ghetto' en 'Voices Inside' storen me dan ook absoluut niet. Zoiets werkt op zulke platen. Wat deze Live-LP nog meer meerwaarde geeft zijn de nieuwe songs (of covers) die niet op de reguliere albums staan, maar wel gemakkelijk hetzelfde hoge niveau halen.
Live in levende lijve zal niet meer gaan, maar dankzij dit album valt dat net wat makkelijker te accepteren.

avatar van Ataloona
Erg mooie plaat, zo rustig met de koptelefoon op en laat op de avond. Ik krijg er gewoon een warm gevoel van, heerlijk Ongelovelijke stem en zijn cover van Jealous Guy is fantastisch, veel beter dan het origineel. Ik ga zeker meer van de man checken!

En You've Got A Friend die mij al bekend was is echt een kippevel moment, prachtige interactie met het publiek. Geld eveneens voor Lil Ghetto Boy die ik leerde kennen via het album van John Legend & the Roots.

avatar van Sandokan-veld
Die versie van You've Got A Friend is niet zozeer een liveperformance als wel een soort collectief orgasme van het publiek. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit waarom het, zonder dat je erbij geweest bent, ook nog werkt op plaat, jaren na dato. Hele aparte opnames, dit.

Mooi album, Jealous Guy heeft me naar hem toe gebracht doordat de piano regelmatig gebruikt wordt als sample. Maar de rest mag er ook wezen, met in de hoofdrol The Ghetto; schitterend!
Het live element zorgt er voor dat je de muziek nog veel intenser beleeft, ook de kleine oneffenheden zijn eigenlijk juist wel mooi!

Legendarisch.
Hoewel hij de laatste 10 jaar iets bekender lijkt te zijn geworden in ons land (daarvoor hoorde ik zijn naam i.i.g. nooit) is hij vergeleken met Marvin Gaye en Stevie Wonder toch een grote onbekende.
Terwijl hij bij een select groepje soul helden hoort wat mij betreft.

Zijn andere live album (In Performance) bevalt mij net iets beter vanwege de ballads, maar The ghetto en Voices inside (die bas...) zijn nummers waar je onmogelijk op stil kunt blijven zitten.

avatar van Ingo
Sinds kort heb ik een nieuwe liefde: live Soul albums. Aan de grondslag van deze vlam staat het toepasselijk getitelde album Live van Donny Hathaway. Laat me je uitleggen waarom ik dit nou zo'n fantastische plaat vind.

Het jaar is 1971. De Soul viert zijn hoogtijdagen en is een niet weg te denken onderdeel van de emanciperende zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten. Het publiek dat deze avond aanwezig is heeft er zin in. Zodra de band de eerste tonen van het openingsnummer, een cover van een inmiddels klassiek Marvin Gaye nummer, inzet roept een jongedame in het publiek op ritmische wijze enthousiast “what's going on!”. De sfeer is gezet en zal geen moment meer afwezig zijn.

De sound die de band naar voren brengt is vol en warm, en vertoont naast de typische Soul-sound ook trekjes van Funk. Het pianospel van Donny speelt een grote, veelal opzwepende, rol. Verder zijn er twee gitaren, een basgitaar, een drumstel en conga's in het spel. De band is op elkaar ingespeeld en zet geen voet verkeerd. Meermaals is er ruimte voor wat muzikale improvisatie en jamt men er lustig op los, wat het stilhouden van de voeten erg lastig maakt. Gelukkig moet je dat ook helemaal niet willen.

Ook Donny's zang is niet anders dan vol en warm te noemen. Met een stem zoet als honing en de bezieling van dominee laat hij het publiek uit zijn hand eten, zonder een moment in gezapigheid te vervallen. Het hoogtepunt van samenspel tussen publiek en artiesten is gedurende het nummer You've Got A Friend, wanneer het publiek vol bezieling (schijnbaar is het aanstekelijk) woord voor woord meezingt. De sfeer is ongekend en het is onvoorstelbaar dat er ook maar één aanwezige onberoerd gelaten is.

Op het album Live zetten Hathaway en zijn muzikale compagnons, bijgestaan door de aanwezige toeschouwers, een muzikale prestatie van wereldklasse neer. Wie zich ooit heeft afgevraagd hoe het genre Soul aan zijn naam komt doet zich er goed aan deze plaat een draai te geven. Een aanrader voor elke muziekliefhebber.

avatar van Johnny Marr
Hoe onderschat is deze man? Wat een schande, hij zit inderdaad niet ver van het niveau van een Gaye of een Wonder. Eén van de mooiste live-albums van de jaren '70 die ik al heb gehoord, denk ik. Vooral The Ghetto is achterlijk mooi, en zijn covers mogen er ook zeker zijn.

avatar van vinylbeleving
Grandioos goed dit livealbum. Die stem, och die stem!
Op een goede installatie is het net alsof Donny in je huiskamer staat te zingen, wat een heerlijke plaat!

avatar van harencoor
Ik ken dit album nu een jaar of 30, maar wat blijft dit goed zeg. Muzikaal sterk, een stem als een klok, alles klopt. Een geweldig Live album.

avatar van Verbston
vinylbeleving schreef:
... Die stem, och die stem!
...

De mooiste die er wat mij betreft is.

avatar van Cannabooze
Dat dit een parel van een live album is, was me wel bekend. Toch was ik nog niet over gegaan tot de fysieke aankoop.

Tot vandaag.
Struinend door de Record Store Day release bakken, sprong deze in het oog. (De letters begonnen nog net niet te knipperen.)
Tja.. dan moet je.

Thuis direct op de speler gelegd. Daar zal die nog wel een tijdje blijven liggen, want - man o man - dit klinkt als een klok.
Geniaal live album.

Cannabooze schreef:

Geniet er van. Ken je "In performance" ook?

Verbston schreef:

De mooiste die er wat mij betreft is.

Zeker één van. Luther Vandross hoort daar ook bij vind ik.

avatar van Verbston
Aangezien er helaasch maar enkele beeldregistraties van Donny gemaakt zijn, wil ik jullie graag wijzen op die van The Ghetto.
Ein-de-lijk openbaar beschikbaar, 51 jaar na dato. Met bijna dezelfde bezetting als op dit album

Dichter dan dit kom je niet bij wat er zich heeft afgespeeld in de concertregistraties voor dit album!
Thank me later

avatar van crosskip
Je komt nog eens ergens terecht dankzij Kanye. Lekkere plaat hoor!