Roger Waters - The Wall (2015)

Alternatieve titel: The Soundtrack from a Film by Roger Waters and Sean Evans

Label: Legacy

1. In the Flesh? (4:14)
  2. The Thin Ice (2:48)
  3. Another Brick in the Wall, Pt. 1 (4:08)
  4. The Happiest Days of Our Lives (1:27)
  5. Another Brick in the Wall, Pt. 2 (3:45)
  6. The Ballad of Jean Charles de Menezes (2:54)
  7. Mother (6:44)
  8. Goodbye Blue Sky (3:40)
  9. Empty Spaces (2:46)
  10. What Shall We Do Now? (1:30)
  11. Young Lust (4:02)
  12. One of My Turns (3:26)
  13. Don't Leave Me Now (4:12)
  14. Another Brick in the Wall, Pt. 3 (1:23)
  15. Last Few Bricks (3:15)
  16. Goodbye Cruel World (1:32)
  17. Hey You (4:42)
  18. Is There Anybody Out There? (2:41)
  19. Nobody Home (3:44)
  20. Vera (1:08)
  21. Bring the Boys Back Home (1:54)
  22. Comfortably Numb (7:34)
  23. The Show Must Go On (2:31)
  24. In the Flesh (4:42)
  25. Run Like Hell (6:27)
  26. Waiting for the Worms (4:01)
  27. Stop (0:30)
  28. The Trial (6:30)
  29. Outside the Wall (4:29)
avatar van Stalin
Thuurke schreef:
Ik heb de dvd gezien en vindt het meer op de soundmix playbackshow lijken.

avatar van bikkel2
Dark Side Of The Moon ten spijt, The Wall is Roger Waters zijn echte geestekindje.
Zijn strubbelingen met de dood van zijn vader Fletcher Waters, die sneuvelde in de 2e wereldoorlog, heeft eigenlijk zijn hele loopbaan als rockartiest bepaald.
Je kunt hem verwijten dat hij de laatste ( pakweg)
20 jaar nogal is blijven hangen in de erfenis van Pink Floyd, want natuurlijk moet er voor een politiek bevlogen artiest en tekstueel brein als
Waters , genoeg voer zijn voor nieuwe muziek.
Anderzijds heeft hij nooit veel voldoening gehad aan het live peformen. De stadionhallen waren een hel voor hem, omdat de boodschap vervloog in kabaal, rook en drank.
Er werd flink gecashed, maar het bracht Waters eigenlijk alleen frustratie.
Dat uitte zich dan weer in de band en het hele spektakel The Wall op de buhne in 1980/ 81 was nauwelijks meer een groepsproject......sterker nog, er werd nog amper gecommuniceert.
Dat Waters een lul was, ziet hij nu ook wel in en laat dat ook af en toe door schemeren.

Met de wijsheid en de technologie van nu, zie ik de logica van de nieuwe uitvoering van The Wall dan ook wel in.
Heel veel shows zijn er toendertijd niet gedaan en de Berlijnshow uit 1990, was nu niet bepaald representatief te noemen.
Waters wilde het nu goed doen. De oorlogen en ellende zijn alleen maar toegenomen, dus The Wall is in dit kader nog heel actueel.
Het zien van deze registratie is van belang, om de doodeenvoudige reden dat het een spektakel is wat zijn gelijke niet kent in de rockwereld.
Strak geregistreerd ( kan niet anders) visueel verbazendwekkend en het moet gezegd....een nog altijd vitale Waters.
De dvd bevat dan tevens een rode draad waar Waters zich per auto verplaatst en vooral de dood van zijn vader benadrukt.
Het wordt alsmeer duidelijk dat hij dit nu als afgesloten wilt zien en lijkt vooral op zoek naar de laatste puzzelstukjes.
Het haalt de vaart wat uit het concert, maar op een bepaalde manier past het ook wel.
Hij koos bewust niet voor een aparte docu. Het is zijn levenswerk, zijn beleving en dat moeten we dan maar op de koop toe nemen.
En natuurlijk hebben we dit live gezien.....en gelukkig maar.
De band is goed. Het gemis van Gilmour valt mij in instrumentale zin niet eens echt op.
Dave Kilminster heeft zijn feel wel en Snowy White doet ook goed werk.
Qua zang mis ik hem meer. Gilmour is wat dat aangaat wel een vocalist die onlosmakelijk verbonden is met de band Pink Floyd. Op het originele album is hij veel te horen.

Ok, het is niet overall live, maar grotendeels hoor ik een Waters die live zingt. Wellicht wat geholpen in de hoge regionen, maar toch.

Het nodige kippevel kwam weer terug en dat is andermaal het bewijs dat The Wall zeker behoort tot de beste conceptalbums/ rockopera's ever.
Voor mij trouwens de beste.
Een in alles perfect staaltje entertainment, met een boodschap en iets om over na te denken.
Ook nu nog, want Waters zijn boodschap is hier van aller tijden blijkt maar weer.

De muur is nu definitief gevallen. Het verhaal is nu echt klaar.
Hopelijk heeft hij nog iets nieuws in petto.

avatar van berken
Afgelopen week heb ik de dvd binnengekregen. Hier heb ik lang naar uitgekeken. Het concert 2 jaar geleden in Werchter was het mooiste ooit vertoond en de verwachtingen waren dan ook hoog. Ik had deze ook graag in de bioscoop gezien maar dat is me helaas niet gelukt.

De dvd die ik nu heb vind ik werkelijk een aanfluiting. Van een concert dat zo in de perfectie is uitgevoerd had ik wel meer verwacht. Niet alleen de beeldkwaliteit is slecht maar ook de opnames vind ik niet goed. Ik had gehoopt dat je er in meegezogen werd net als destijds in Werchter maar verre van dat.

avatar van bikkel2
Als je dit spektakel live heb mogen bewonderen, is het minder krachtig als je het op dvd ziet.
Er gebeurt erg veel tijdens dit concert en het echt live mee maken is de ultieme belevenis.

Het is voor mij vooral een mooie herinnering en ben blij dat ik het af en toe eens terug kan zien.
Maar de echte kick kreeg ik ook tijdens het concert waar ik zelf bij was.

avatar van Lamontagne
Prachtig mooi weergegeven ik baal na het zien dat ik toen niet geweest ben!

De band is fantastisch, natuurlijk mis ik Gilmour maar het charisma van Waters met dit geweldige document is legendarisch

avatar van ricardo
Afgelopen week hier de dvd van gezien, maar echte indruk maakte het zeker niet op mij. Je kunt wel zien dat waters hier enorm heeft uitgepakt, en dat het misschien wel 1 van de grootste shows ooit in de buitenlucht op muziekgebied gegeven is. Dit is echt zo,n concert waar je echt bij moet zijn. Ik had naar de bioscoop gewild, maar helaas was dat maar 1 dag, en was alles al uitverkocht. Ik moet het dus helaas met de dvd doen. Wel mooi gemaakt allemaal, maar vind die oude film van the wall met die animaties erin gewoon stukken mooier. En ook in the flesh zal ik vaker gaan opzetten dan deze. Was een mooi project the wall, maar ook mooi genoeg nu eigenlijk. De cd,s ga ik ook zeker niet erbij kopen, dan speel ik liever die dubbelaar uit earls court van begin 80 af. Op basis van de dvd ga ik hier wel een cijfer voor geven, omdat het geluid gelijk is als op de cd,s. Op basis van kwaliteit een 5, maar vanwege gebrek aan inspiratie en steeds maar putten uit oude bronnen een 2, dan kom ik gemiddeld op een 3.5, en dat vind ik eigenlijk ook nog te hoog voor de dvd of cd,s! Zal hem denk ik niet vaak gaan zien, omdat het mij net iets teveel van het goede is. Prima dat waters nog met zoiets als dit bezig is, maar breng het dan niet op cd en dvd uit, en houd het gewoon bij een eenmalig concert, en die ene bioscoopdag!

Dit was er eigenlijk gewoon eentje om in het echt bij te zijn

avatar van harm1985
Heb deze op blu-ray. Maar nog niet de tijd gehad om te kijken. Morgen misschien.

avatar van pmac
De bonus dvd is in elk geval wel aardig. Gilmour die Comfortumbly numb doet tijdens het Wallspektakel in Londen en Mason die nog even zijn gezicht laat zien bij Outside the wall. De stukjes interviews van Waters geloof ik wel. We kennen zijn verhaal inmiddels wel en Waters heeft nou eenmaal minder charisma dan Gilmour ofzo. De inkijkjes achter de schermen zijn dan wel weer bere interressant. De concertfilm zelf moet ik nog kijken. Ben benieuwd. Ik heb een tijdlang de dvd van een optreden in Chicago gehad en die was al indrukwekkend ondanks dat het een bootleg was. Ik ga er binnenkort maar eens een avondje voor zitten.

avatar van pmac
Niet helemaal de topic maar heb de blue ray inmiddels gezien en deze viel me eerlijk gezegd wat tegen. De show is netjes weergegeven maar door de beelden van Waters' roadtrip langs oorlogsgraven ook niet helemaal compleet. Die beelden van de roadtrip met het commentaar van Waters hadden beter apart als bonus gediend. Het is ook half ge-acteert en dat doet ook wel afbreuk aan de impact. Bovendien is de nadruk wel heel erg gelegd op de anti oorlogcampagne terwijl grote delen van het verhaal achter de Wall toch veel meer is (Another Brick , Mother, Young lust en daarna de reactie van Pink als een rechts extremist). Het verhaal wordt dan ook nergens duidelijk. Er bestaat een bootleg DVD van een optreden in Chicago uit 20 10 of 11 die eigenlijk veel beter als herrinerring dienst doet omdat de show integraal wordt weergegeven zoals de kijker hem destijds gezien heeft. Is dan alles slecht? Nee. Wat je nauwelijks in de zaal ziet zijn de fantastische muzikanten die geweldig spelen. Ze spelen voor een groot deel buiten het zicht van het publiek maar vormen op de dvd wel een fraai inkijkje. En de beelden zelf zijn natuurlijk haarscherp. Zelf had ik overigens liever de eerste versie met kleinere zalen gezien op dvd. Waters wil kennelijk laten zien hoe groot hij was tijdens deze tour. De man balanceert tussen hoogmoedswaanzin en genialiteit. Want laten wel wel wezen. De show was geniaal. En de muziek om toch maar even naar de topic te gaan; uitstekend.

Stijn_Slayer
De blu-ray valt me heel erg tegen. Wie heeft het bedacht om uitgerekend een buitenshow op te nemen? Binnen, in een gecontroleerde omgeving, is de uitvoering beter en kan er meer. De beleving is absoluut niet representatief voor, of zelfs vergelijkbaar met, de liveshow. Denk alleen al aan alle geluidseffecten (wie heeft er niet achterom gekeken toen hij levensecht geweerschoten en kinderen hoorde huilen?) die volledig wegvallen. En inderdaad de video faalt erin om het concept goed weer te geven. Het wordt thematisch een fragmentarisch zootje zonder heldere, rode lijn.

Op de muziek is niet veel aan te merken, Gilmour wordt ook vrij goed vervangen, maar het voegt in principe niets toe aan: Pink Floyd - Is There Anybody Out There? (2000)

Die tezamen met de film blijven voor mij het meest interessant van alle The Wall-releases.

avatar van pmac
Aanvankelijk was er een binnenshow (kort na het Gelredome 2011 ) in Athene opgenomen voor dvd release. Die verhoudingen kloppen gewoon beter dan dat megalomane stadion gedoe. Je zou maar ergens aan de zijkant hebben gestaan.....

Wat me het meeste stoort aan de DVD/BD zijn die fragmenten ertussen in de auto .. op het kerkhof .. met zijn kinderen .. in het cafe in Frankrijk ... Neemt voor mij de gehele sfeer van het concert weg .. en in godsnaam waarom op de NL/EU versie van de BD niet de versie Comfortably Numb met David Gilmour als bonus ??!! Nee dan moet ik weer zo'n compleet niet-verkrijgbare BD dubbelaar zijn te krijgen .. grrrr

avatar van malariamug
bikkel2 schreef:

Maar de echte kick kreeg ik ook tijdens het concert waar ik zelf bij was.

helemaal mee eens de dvd weet de concert ervaring niet vast te leggen.
ik gebruik deze dvd dan ook om herinneringen aan die avond in de arena weer op te halen. je ziet toch weer projecties op de dvd die je bent vergeten.

avatar van Darkzone
Als ik bijna alle ovenstaande berichten zo lees, lijkt het wel of ik hier op MovieMeter zit ipv op MusicMeter. Volgens mij zijn de waarderingen ook gegeven alsof het de film is en niet de cd/lp.

avatar van uffing
Dat is inderdaad een beetje het probleem met deze release. Zonder de beelden bij is het een beetje een klinische ervaring. Niet meer dan een mooie herinnering voor diegenen die de optredens hebben bijgewoond. Wat dat betreft kun je beter "Is there Anybody out there?" luisteren.