Elbow - Cast of Thousands (2003)

Label: V2

1. Ribcage (6:27)
  2. Fallen Angel (4:07)
  3. Fugitive Motel (5:51)
  4. Snooks (Progress Report) (4:00)
  5. Switching Off (5:05)
  6. Not a Job (4:23)
  7. I've Got Your Number (4:48)
  8. Buttons and Zips (3:57)
  9. Crawling with Idiot (4:41)
  10. Grace Under Pressure (4:57)
  11. Flying Dream 143 (1:48)
  12. Cast of Thousands - Intro * (2:14)
  13. Ribcage [Live] * (6:05)
  14. Fallen Angel [Live] * (4:24)
  15. Fugitive Motel [Live] * (5:37)
  16. Snooks (Progress Report) [Live] * (6:03)
  17. I've Got Your Number [Live] * (5:36)
  18. Switching Off [Radio Session] * (4:52)
  19. Not a Job [Radio Session] * (3:06)
  20. Grace Under Pressure [Radio Session] * (5:18)
  21. Fugitive Motel [Radio Session] * (5:31)
  22. I've Got Your Number [Radio Session] * (4:50)
avatar van wowter
titan schreef:
Grace under pressure is trouwens recentelijk "gejat" door Coldplay. Fix you (de nieuwe single van Coldplay) lijkt namelijk verdacht veel op dit nummer. Chris Martin heeft overigens zelf ruiterlijk toegegeven dat Fix you op Grace under pressure is gebaseerd.

Waarmee indirect min of meer wordt aangetoond, dat een deel van het oeuvre van Elbow het werk van Coldplay overbodig maakt....

avatar van Cor
Cor
Blijft makkelijker hangen dan 'Asleep In The Back'. En ik vind 'm ook iets beter. Elbow heeft een eigen, beetje loom geluid, maar hier wordt het gaspedaal (voor Elbow-begrippen dan) soms ook even ingetrapt. 'Fugitive Motel' blijft een mooi nummer.

avatar van Hedser
Ik blijf dit toch de minste Elbow vinden. Het geluid van dit album is wat killer dan die van de andere drie. Een positieve uitzondering hierop is het nummer Fugitive Motel, één van de beste nummers van Elbow. Grace Under Pressure vind ik daarentegen ronduit irritant.

avatar van oceanvolta
Dit was mijn kennismaking met Elbow. Switching Off was het eerste nummer wat ik van ze hoorde, het is nog steeds mijn favoriet. De sfeer van dat nummer is zo geweldig. Dat tikkende geluidje op de achtergrond, de trage percussie en zang. De melodielijn van de zang is zo intens mooi. Deze clip geeft goed het gevoel weer dat ik krijg als ik naar dit nummer luister. You, the only sense the world has ever made

Fugitive Motel en Crawling with Idiot zijn mijn andere favorieten van dit album dat als geheel erg sterk is. Het is echt een album dat in één keer geluisterd moet worden om in de juiste sfeer te blijven. De schitterende cover past ook nog eens perfect bij de sfeer van het album.

Leuk om te vermelden is dat het einde van Grace Under Pressure tijdens hun optreden op Glastonbury is opgenomen. Ze vroegen iedereen mee te zingen met het nummer. Achteraf kon het publiek zich via hun website registreren om zo vernoemd te worden in het boekje bij de cd. Al die namen staan nu ook daadwerkelijk in het boekje.

avatar van Leeds
Hedser schreef:

Laat nu net blijken dat ik deze plaat, samen met The Seldom Seen Kid, tot favoriet mag aanvinken. Ik herinner me nog goed toen ik de hoes voor het eerst zag. Ik kon er precies niet aan weerstaan. Indertijd blind aangekocht. De eerste luisterbeurten waren maar weinig positiefs. Maar doorheen de jaren toch weten te waarderen.

avatar van Ice Cream Man
Fugitive Motel...

avatar van beezz
Dit is het pure, gepassioneerde en gedreven geluid dat ik zo geweldig vind van deze voortreffelijke band. Het lijkt alsof het live is gespeeld. Heerlijk directe sound. Topband

avatar van Banjo
mooi gezegd Beezz ik ga m binnenkort voor het eerst beluisteren ik heb er zin in!

avatar van Banjo
mijn eerste luister beurt en ik ga eerst voor 3 1/2 ster...

avatar van Ducoz
Goede plaat, maar in mijn ogen wel een stap terug van het debuut.
Vooral met de opener heb ik het idee dat het een eeuwigheid duurt, misschien dat dat na een paar luisterbeurten overgaat

avatar van Stijn_Slayer
Iets meer een groeiplaat dan hun debuut. De ontwikkeling richting The Seldom Seen Kid is duidelijk ingezet. De sound wijkt erg af van het debuut, en heeft al meer dat frivole, lichte karakter. Vooral 'Not A Job' vind ik schitterend, maar ik houd ook erg van 'I've Got Your Number'. Dat wil ik ze wel eens voor een festivalpubliek zien doen!

Een stap terug vergeleken met hun debuut, maar wel weer een erg sterk album, en zeker geen stap terug in hun ontwikkeling.

avatar van Justinx
Speciale editie van deze plaat is op komst, verschijnt op 5 maart. Cast of Thousands, naast Leaders of the Free World, is in een nieuwe verpakking gestoken en bevat een volledig DVD-album met daarop alle nummers voorzien van een film(-pje). Daarnaast vind je een tweede cd met niet eerder uitgebrachte live-versies en radiosessies van een aantal nummers op de plaat.

Ik ga de aankoop zeker overwegen. Heb deze plaat vroeger veel afgespeeld, maar heb nooit de fysieke versie in huis gehaald.

avatar van The Eraser
Op alle albums van Elbow staan er een aantal absolute wereldnummers, maar ook een paar skippers. Consistent zijn ze niet, maar achja als er op elk album dat uitkomt een Fugitive Hotel of Switching Off zou staan ben ik een tevreden man

avatar van Tony
Ik vind dit misschien wel de sterkste Elbow. Evenwichtiger dan Asleep, veel beter dan opvolger Leaders, wat ik echt een teleurstelling vond. Seldom Seen Kid is dan wel hun grote doorbraak, maar veel braver dan deze Cast of Thousands. SSK kan wat mij betreft dus ook niet aan Cast of Thousands tippen. Draai deze nog regelmatig, net als Asleep in the Back. Top!

avatar van Pepino
Met een meer donkere en grimmige toon, is dit een Elbow-album dat ik niet gewend ben.
De songs die meer naar de ballade en het koor neigen behoren tot mijn favorieten, omdat ze het herkenbare Elbow-sfeertje bevatten.
Desalniettemin voor herbeluisteren vatbaar!

avatar van FrodoK
Ik ga deze langzaam aan steeds meer waarderen! Er staan toch een paar heel mooie pareltjes op: Fallen Angel en Fugitive Motel komen wel erg fijn binnen.

WPE
Jazeker...een prima album. Maar ik vind alles wat ik tot nu toe van Elbow heb gehoord (en gekocht) niet verkeerd, integendeel. Een erg verfrissende en originele groep.

avatar van Alicia
Daar ben ik het absoluut mee eens. Met drie albums in huis, een vierde op komst en nu deze weer... en dan heb ik er zelfs nog een te gaan. Dat album zal dus waarschijnlijk ook nog wel binnenkomen. Ik maak, voor zover het kwaliteit betreft, graag mijn collectie compleet! Dit is namelijk een topband!

Ik moest wel even lachen om die uithaal in het nummer "Snooks"...Peter Gabriel's "Darkness" maakt een ongeveer dezelfde reactie los! Ben ik ook fan van, trouwens...

avatar van FrodoK
Hier loop ik toevallig tegenaan:
Elbow - "Switching Off" - LIVE - YouTube
Heel erg mooie live uitvoering van Switching Off... Heb gelijk verhoogd naar 4,5.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Halfje omhoog, heb dit album toch wat onderschat en waardeer de plaat steeds beter. Fugitive Motel is wel een parel in hun oeuvre.

avatar van Slowgaze
Naar aanleiding van de nieuwe ben ik weer in de oude Elbow-platen gedoken, en hoewel ik #TeamAsleepintheBack was, begin ik nu wel te twijfelen nu ik steeds vaker deze weer eens draai. Cast of Thousands doet weinig voor het debuut onder met mooie, wat toegankelijkere maar vaak alsnog behoorlijk weerbarstige nummers. Welverdiend halfje erbij.