Marillion - B'sides Themselves (1988)

Label: EMI

1. Grendel (17:15)
  2. Charting the Single (4:48)
  3. Market Square Heroes (3:56)
  4. Three Boats Down from the Candy (4:01)
  5. Cinderella Search (4:21)
  6. Lady Nina (3:43)
  7. Freaks (4:04)
  8. Tux On (5:12)
  9. Margaret [Live] (12:17)
  10. Cinderella Search * (5:24)
avatar van Thuurke
Bij deze de listing van all 12 single cd's uit de 12 cd box, 1 nummer minder dan de nieuwe 3 CD versie. Garden Party (lange versie). Conclusie: eigenlijk was het concept van bovenstaande B'sides Themselves helemaal zo gek nog niet.

Going Under stond niet op de Clutching At Straws lp maar wel op de cd versie.

Disc: 1
1. Market Square Heroes
2. Three Boats Down from the Candy
3. Grendel

Disc: 2
1. He Knows You Know (7" Edit)
2. Charting the Single
3. He Know You Know (12" Edit)

Disc: 3
1. Garden Party (Edit)
2. Margaret (Live Edit)
3. Charting the Single (Live)
4. Margaret (Live)

Disc: 4
1. Punch and Judy (7" Version)
2. Market Square Heroes (Re-recording Edit)
3. Three Boats Down from the Candy (Re-recording)
4. Market Square Heroes (Re-recording)

Disc: 5
1. Assassing (7" Version)
2. Cinderella Search (7" Version)
3. Assassing
4. Cinderella Search

Disc: 6
1. Kayleigh (Single Edit)
2. Lady Nina (Single Edit)
3. Kayleigh (Alternate Mix)
4. Kayleigh (Extended Version)
5. Lady Nina (Extended Version)

Disc: 7
1. Lavender
2. Freaks
3. Lavender Blue

Disc: 8
1. Heart of Lothian (Edit)
2. Chelsea Monday (Live)
3. Heart of Lothian

Disc: 9
1. Incommunicado (Single Version)
2. Going Under
3. Incommunicado
4. Incommunicado (Alternate Mix)

Disc: 10
1. Sugar Mice
2. Tux On
3. Sugar Mice (Radio Edit)
4. Sugar Mice (Extended Version)

Disc: 11
1. Warm Wet Circles (7" Remix)
2. White Russian (Live)
3. Incommunicado (Live)

Disc: 12
1. Freaks (Live)
2. Kayleigh (Live)
3. Childhoods End? (Live)
4. White Feather (Live)

Kingsnake
Staan die boxsets niet op MusicMeter? Zo niet, wordt het niet eens tijd om die toe te voegen.

Die mini-ceedeetjes zijn een combinatie van de 7" en 12" versies van de respectievelijke singles die EMI heeft doen uitkomen, plus de eerste EP.

Als je die maxi's en singles hebt (wat er niet eens zo gek veel zijn), dan is die boxset geen enorme toevoeging aan je collectie.

avatar van vigil
Running On Empty schreef:

Nee hoor gewoon een hoop oud karton en plastic. .

Je hebt het nu toch niet over je Genesis foto's heh

avatar van Running On Empty
vigil schreef:

Je hebt het nu toch niet over je Genesis foto's heh

Wie? Ik? .......

avatar van vielip
Een interessant album. In de eerste plaats natuurlijk omdat een aantal nummers destijds lastig te krijgen was. Ten tweede omdat de meeste nummers absoluut de moeite waard zijn! Nummers als Grendel, Market square heroes, Freaks, Tux on, Lady Nina, Cinderella search, Three boats down en Margaret vind ik persoonlijk om te smullen
Het artwork behoort inderdaad niet tot het betere van de band...

avatar van puppy
Vreemd dat Tux On hier zo weinig stemmen krijgt, vind het toch zeker een van de beste nummers van dit album! Samen met Grendel eigenlijk wel het beste.

MindRuler
Kwalitatieve collectie. Sommige bands zitten zelfs op hun reguliere albums nog niet op het niveau van deze B-sides. Ik ga uiteraard geen namen noemen.

Ozric Spacefolk
Ik heb het idee dat Tux on nooit afgemaakt is... Het eerste deel van de song is met electronische drums opgenomen, pas in het tweede deel hoor ik Ian Mosley...

Óf hij speelt det eerste deel van de track om een electronische kit in, alleen heb ik hem dat nog nooit eerder horen doen...

Een grote misser is ook de ingekorte versie van Cinderella Search (de versie op deze plaat is de 7"versie, terwijl de 12" versie veel fijner is)...

avatar van ChrisX
Ozric Spacefolk schreef:

Lady Nina is op basis van een drumritme uit een drumcomputer. Ze hebben dat apparaat overigens nog steeds want het stond in het Marillion Museum tijdens het vorige Marllion weekend in Nederland. Daarnaast zijn een aantal nummers op Holidays In Eden op een elektronische set ingespeeld waarbij ik er zeker van ben dat het gebeurd is met No One Can.

MindRuler
Tux On is zo geweldig goed met een glansrol voor Fish tijdens de refreinen.
Cinderella Search en Freaks zijn mijn andere favorieten.

Ozric Spacefolk
Jammer dat op deze cd, een kortere versie staat van Cinderella Search dan op de 12" van Assassing...

Dit was een fijne aanvulling op de eerste 4 cd's.
Later met de remasters en de 12 inch box een beetje overbodig geworden.

avatar van Ernie Ball
Alleen al vanwege Grendel! Een all time favorite of mine, gaaf nummer.

avatar van musicborst
Ooit gekocht als mijn tweede Marillion cd na CAS... Dacht toen dat dit hun nieuwe cd was! Ik kwam er thuis achter dat deze niet helemaal dat was wat ik dacht! haha, ik begreep toen pas ook de titel! Ja, maar de cd heb ik wel veel gedraaid en daarna volgde heel snel de rest van hun discografie. Het begin van een, voor mij, wel zeer stormachtig Marillion tijdperk.

Ozric Spacefolk
Mijn eerste plaat was The Thieving Magpie en daarna ook deze.

Van uit die twee platen ben ik uit gaan bouwen tot een collectie waar je u tegen zegt.

Alleen Grendel is voor mij al een reden om deze plaat de maximale score en de eerste plek in mijn top 10 te geven. Meesterlijke plaat die in de 24 jaar dat ik het al luister nooit aan kracht heeft verloren. Waanzinnig. 5,0

avatar van Edwynn
Zijn de Market Square Heroes-versies andere versies dan op de oorspronkelijke EP? Ik zie in elk geval een tijdsduurverschil tussen de nummers.

Edwynn schreef:

Er zijn sowieso een 7" en een 12" versie. In 1982 verscheen een single van Market Square Heroes (korte versie) en een EP (met Grendel en lange versie van Market Square Heroes).

Maar, echter, er is nog een versie (met John Martyr op drums), want de single van Punch & Judy uit 1984 kende twee b-kantjes (Market Square Heroes en Three Boats Down from the Candy).
Deze re-recorded versies van deze songs staan op deze plaat.

Dus de originele versie van beide songs niet!!!!

avatar van Leptop
Leuk album voor de fans. Enkele goede nummers en vooral 1 grote buiging voor: Tux On.
Briljant venijnig.

avatar van BoyOnHeavenHill
Interessante CD, toch ook maar gekocht, en net binnengekregen. De uitgebreide versie van Cinderella search heb ik gelukkig op de dubbel-CD-versie van Fugazi.

Ozric Spacefolk
Na bijna 30 jaar begrijp ik eindelijk de taalgrap van de titel.
Ach, kan ik er eindelijk eens een beetje om grinniken.

avatar van Jumpjet
Oei da's aan de late kant.
Hoewel.. vorige week zag ik zomaar ineens na 34 (!) jaar de 'gezichten' op de tot dan toe raadselachtige hoes van deze plaat..

Ozric Spacefolk
Het is ook maar net hoe je het uitspreekt. Doordat ik verkeerd uitsprak, viel het kwartje.

De gezichten bij Police, daarvan was ik me dan wel weer direct bewust.

Het batman-logo, daarvan dacht ik overigens dat het een mond met rotte tanden was.

avatar van Jumpjet
Ozric Spacefolk schreef:

Is het dat niet dan?

avatar van BoyOnHeavenHill
Mooie actie om alle nooit op elpee verschenen B-kantjes van Marillion op één compilatie uit te brengen – je zou willen dat dat gebeurde bij àl je favoriete bands. Maar wat je dan óók zou willen is dat het bij al die favoriete bands ook zo'n kwalitatief hoogwaardige verzameling opleverde, want hoewel je B'sides themselves natuurlijk niet met een zorgvuldig samengesteld studio-album mag vergelijken ligt de lat ook hier behoorlijk hoog. Grendel spring uiteraard het meest in het oog, maar als persoonlijke favorieten heb ik toch Three boats down from the candy en Cinderella search aangemerkt. Die composities zijn als geheel al sterk, maar dat maakt eigenlijk niet eens uit, de eerste minuten zouden bij wijze van spreken uit niets anders dan een kiestoon hoeven bestaan, want zodra in beide nummers de melodische wending en de daaropvolgende climactische passage aanbreken ga ik bij allebei voor de bijl, ik ben nou eenmaal een sucker voor zulke triomfantelijke finales. (Wat jammer toch dat ik voor de volledige versie van Cinderella search naar mijn bonus-disc van Fugazi moet grijpen – die 71 extra seconden hadden hier toch óók nog wel op gepast?)
        Ik moet overigens bekennen dat ik deze band toch wel met héél andere ogen ben gaan bekijken sinds ik in Martin C. Strongs The great rock discography (1998) zag dat het zesde nummer van deze CD eigenlijk niet Lady Nina heet maar Lady Ninja...

avatar van Rockfan
Grendel nu aan het luisteren en ik denk steeds aan "The Web" en "He Knows You Know"

avatar van bikkel2
Altijd een zwak behouden voor Lady Nina.
Volgens mij de Flipside van Kayleigh toendertijd.
Er is zelfs een clipje van.
Had niet gepast op Misplaced Childhood natuurlijk.
Mooi nummer, wat meer pop, maar het past de band goed.

avatar van Rockfan
Zeker een goed nummer hoewel ik het meer de sfeer van Clutching At Straws vind hebben.

Het is wat weemoediger dan bv. Kayleigh

avatar van bikkel2
Rockfan schreef:

Het is wat weemoediger dan bv. Kayleigh

Mee eens.

avatar van vigil
bikkel2 schreef:
Altijd een zwak behouden voor Lady Nina.

Er is zelfs een clipje van.
Mooi nummer, wat meer pop, maar het past de band goed.

Het is een single in Amerika geweest, vandaar de clip