De Staat - O (2016)

Label: Caroline

1. Peptalk (3:57)
  2. Make the Call, Leave It All (4:18)
  3. Get on Screen (4:17)
  4. Murder Death (5:02)
  5. Blues Is Dead (3:05)
  6. Baby (4:05)
  7. Time Will Get Us Too (6:23)
  8. Round (3:33)
  9. Life Is a Game (Ladadi Ladadada) (2:45)
  10. Systematic Lover (4:03)
  11. Help Yourself (2:44)
  12. She's with Me (4:33)
avatar van dennis1808
De eerste single 'Peptalk' sinds vandaag op Spotify!
Hij doet een beetje, nouja sterk denken aan 'Sweatshop'

avatar van jellecomicgek72
Ja, lekker nummer.

avatar van Rvdz
Voor de mensen zonder Spotify

Lekker nummer! Ben vooral gecharmeerd van de zang dit keer.

avatar van The_CrY
Heerlijke single! Lijkt erop dat ze de stijl van I_CON gaan doorzetten.

avatar van Godan
Die videoclip van Peptalk...haha. Rocco is The Man!

Wat een geweldige band is dit toch. Ben benieuwd naar het nieuwe album.

avatar van dennis1808
Ik ben wel bang dat na het majesteuze 'I_Con' dit album alleen maar tegen kan vallen...

avatar van hidalgo
hier lik ik mijn borst voor nat laat maar komen die hap
een van de beste nederlandse band s

avatar van peterjames777
Oh. Mijn. Hemel.
3voor12 heeft de primeur van Get on Screen. Damn, wat een vette, vieze track!

Get On Screen! Hel ja! Vind hem iets beter dan Peptalk

avatar van ArnoldusK
Na een paar luisterbeurten gaat de opgetogenheid er toch beetje vanaf.
Desalniettemin een goede Nederlandse band.
Interessant label overigens.... De Staat is een beetje een vreemde eend (of zie ik dat verkeerd?)

En te pindakazen

Volgende week de lp.... gevolgd door een concert in februari. Nu nog even in de Bowie-modus, straks toch eens luisteren.

Mocht je nog twijfelen over de titel: in Time Will Get Us Too vliegen de O-O-O's je op een gegeven moment rond de oren. Een nummer dat me gek genoeg een beetje aan Blur doet denken. Een naam die me wel vaker te binnen schiet ook al besef ik dat het niet echt kloppend is. Puur gevoel dus.

Peptalk is een perfecte binnenkomer voor het nieuwe album van De Staat die onlangs wereldwijd in de belangstelling kwam te staan door de video van Witch Doctor, geprezen door heel veel mensen (o.a. Tommy Lee) die er gek van waren. Een nummer dat inmiddels al meer dan twee jaar oud was ook.
Dit nummer deed me denken aan de latere dEUS, dat doet Help Yourself trouwens ook. Geen vervelende vergelijking lijkt me.

En daarna stuitert het album alle kanten op met de mededeling dat er veel elektronica is toegevoegd zoals ze dat ook al op I_Con deden. Eigenlijk borduren ze gewoon voort op die sound. 'Never change a winning album' zullen ze gedacht hebben. Wel schijnt Florre nu echt alles in eigen hand gehouden te hebben (produceren, mixen) en je merkt dat er dan ook sprake is van een zekere ontspannenheid.
Ze weten dondersgoed dat I_Con een knappe plaat was en daardoor lijkt het haast een natuurlijk vervolg geworden van die fantastische plaat.
Beetje funk, beetje disco, rock, en de gekte van Witch Doctor heet hier Life Is a Game (Ladadi Ladadada).

'O staat symbool voor iets wat eeuwig doorgaat' aldus De Staat, 'voor tijd'. O is een lekker groovend album, klinkt natuurlijk, ontspannen en gaat zoals gezegd gewoon verder waar ze gebleven waren op I_Con.
Dat kan verkeerd uitpakken als het minder goed klinkt, maar dat vind ik niet. Niet beter, niet slechter. Even goed.

Daarmee bewijst De Staat steeds meer een band te zijn die er toe doet in Nederland, en mogen we op dit moment erg trots zijn dat Nederland meer en meer van dit soort geweldige bands in huis heeft.

Tijd om de podia op te zoeken en dat doen ze dan ook. Ik zal erbij zijn in de nieuwe zaal Annabel in Rotterdam.

avatar van peterjames777
Ik zit hier met een glimlach op mijn gezicht. Murder Death, Baby, Round en Systematic Lover zijn tracks die er uit springen bij de eerste luisterbeurt. Moddervet!

avatar van midnight boom
De Staat is aangekomen op een punt in hun carrière waar veel beginnende bands enkel van kunnen dromen. Wat ooit begon als slaapkamerproject van Torre Florim is anno 2016 uitgegroeid tot een hecht vijftal dat na drie studioplaten en een fraaie EP weinig meer te bewijzen heeft. Dat de Nijmeegse rockers inmiddels een kernwaarde binnen de hedendaagse Nederlandse muziek zijn betekent echter niet dat de band bij de pakken neer is gaan zitten. Hoewel de hoes en albumtitel anders doen vermoeden, is deze plaat een rijke aanvulling op het repertoire van De Staat. Het begint al met de vooruitgeschoven single en tevens openingstrack van de plaat. 'Peptalk' is typisch De Staat, maar dan wel genadeloos aanstekelijk, op het irritante af. Het nummer wordt gedragen door een moddervette riff waar een Josh Homme jaloers op zou zijn. Deze single is representatief voor de plaat, laat daar geen verwarring over bestaan. Catchy en direct zijn de sleutelwoorden van O. Niet alleen het gitaar- en drumwerk klinkt als een klok, het zangwerk is nog hitgevoelig ook. Centraal staat de stoere praatzang van Florim, maar er is ook steeds meer ruimte voor hoge, meerstemmige koortjes. Vaak ook met een knipoog, dankzij het droogkomische en sarcastisch karakter van de muzikanten. O is recht-toe-recht-aan, lomp en ragt zompig vooruit. De sfeer gaat hier en daar richting stonerrock, inclusief de dikwijls aanwezige, haast kitscherige synthesizerloopjes. Zeven van de twaalf liedjes klinken als potentiële radiohits. Het elektronisch getinte 'Systematic Lover' is daarvan de koploper, terwijl 'Murder Death' en 'Make The Call, Leave It All' waarschijnlijk de nieuwe favorieten in de liveshows gaan worden. Dat de tweede helft soms wel erg plat dreigt te worden en er een misser is te vinden in het wat ongeïnspireerde 'Time Will Get Us Too' mag niet verhullen dat De Staat weer in vorm is. Deze plaat mag dan wat minder 'stekelig' en verrassend zijn dan de voorganger, met O gaat De Staat scoren. En hoe.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van E-Clect-Eddy
De Staat is de afgelopen jaren in een vergeten hoekje van mijn herinneringen terecht gekomen en pas daar vorige week weer opgemerkt. Die mooi blauwe hoezen van de single nodigde uit om weer eens te luisteren.

Het klinkt vertrouwd ondanks dat ik tot dan toe maar één nummer kende van De Staat. Zij vallen bij mij dan ook in de categorie RETRO dat wil zeggen ze klinken als iets/iemand die ik in het verleden ook al naar geluisterd heb. In dit geval komt dat ook omdat er vaak een effect zit op de leadvocal die me doet denken aan de stem Hugh Laurie (=Blues is not Dead ). Ze hebben ook wel wat weg van We Are Scientists.

Ook de synthguitar geluiden doen denken aan elektro-rock (zoals ze dat rond 2000 noemden) uit de VS eigenlijk een beetje pre-Electroclash. Bovendien doet het ook denken aan een mid 80s band uit de Nieuw Zeeland / Australië waar ik nu niet op kan komen. Ik hou wel van dat Synthguitar geluid op die albums en kan deze van De Staat dan ook goed waarderen. Naast de singles vind ik Blues is Dead erg fijn maar ook Time Will Get Us Too en She's With Me

avatar van Erikpol
peterjames777 schreef:
Oh. Mijn. Hemel.
3voor12 heeft de primeur van Get on Screen. Damn, wat een vette, vieze track!
terwijl de track erna (Murder Death) nog vetter/viezer is.

avatar van Grecio
Heerlijk album! Voor mij een upgrade van I_Con. Ik vind alle tracks lekker, behalve She's With Me, die gaat iets te traag voor mijn smaak. Murder Death, Blues is Dead & Systematic Lover zijn uitschieters voor mij. Volgende week wordt dat live echt genieten.

avatar van Bert Wasbeer
leuke plaat, mooie kleur vinyl. Helaas geen digital download, das toch een dompertje want nu moet ik zelf weer aan de slag met knippen en plakken.

avatar van Woutout
Murder Death.....wat een groove! Mooie blauwe goed klinkende persing hier op de draaitafel en een glimlach van oor tot oor. Inderdaad bouwt De Staat hier de sound van I_Con verder uit, maar het valt mij ook op dat het bandgeluid nog strakker is en bijna elke track belacheliijk catchy is. Heel erg fijne plaat!

avatar van El Stepperiño
Staan zeker 4 en 4,5 sterren-nummers op, maar ook een paar mindere wat mij betreft. Murder Death vind ik zeker erg lekker

avatar van eightynine
Feest voor de oren, lachend door het album heen.

Heerlijk album, en het blauwe vinyl staat leuk op de draaitafel.

avatar van The_CrY
I_CON had voor mij het verrassingselement. O heeft dat niet. Ik heb het gevoel dat Torre af en toe op de automatische piloot gaat bij nummers als 'Peptalk', 'Baby', of 'Help Yourself'. Gelukkig zijn het altijd wel gewoon hele lekkere nummers en staan daar toch pareltjes als 'Time Will Get Us Too' en 'Life is a Game' tegenover. Hele degelijke en consistente Staatplaat vooral, maar het grijpt me vooralsnog niet bij de strot.

avatar van Matthijs72
Naast een paar ballads en veel strakke, stuwende songs ook vooral 1 heel goed "liedje" : Make The Call, ...

Grappige teksten op leuke hooks (o.a. vertraging in Blues is Dead en dan knalhard weer verder).

Als Torre Florim zingt vind ik het net als aERodynamIC wel degelijk Damon Albarn-ish klinken, ik had dezelfde associatie met Blur in ieder geval.

Meest gevarieerde album van De Staat en een zeer goeie toevoeging aan hun toch al niet misselijke repertoire.

avatar van WoNa
Met O zet De Staat een belangrijke volgende stap in zijn carrière. Mijn indruk was dat de band na 'I-Con' zo niet verder kon zonder zichzelf of te herhalen of de sound op te blazen. Groter, drukker, imposanter kon niet. Door in de mix van O lucht te creëren, schept de band ruimte binnen zijn muziek en maakt de typische De Staat effecten nog imposanter. Ik moet ook denken aan een cactus die zichzelf mooi probeert te maken. Het lukt De Staat nog ook.

O pleased in een veel directere vorm. De vraag die dan opkomt of dat op de langere termijn ook zo is. De tijd zal dat leren, maar mijn indruk is van wel. Het songmateriaal is sterk, de uitvoering goed en het enthousiasme nauwelijks te temperen. De Staat heeft de juiste vierde stap gezet.

avatar van thetinderstick
Eerste luisterbeurt was gisteren. Ik moet zeggen dat ik niet gelijk razendenthousiast was. De sound op "O" is wat cleaner dan op "I-Con". Het verassingselement is ook een stuk minder aanwezig. Een aantal nummers zijn zelfs radiovriendelijk te noemen. Op zich niks mis mee, maar oppervlakkigheid ligt toch wat op de loer. Duidelijk is in ieder geval dat de synths hier een prominentere rol spelen dan op de voorganger.

Toen zag ik de band gisteravond aan het werk in Doornroosje; wat een show was dat! Bijna alle nummers van "O" werden gespeeld, en nu in een wat rauwere uitvoering. En tja er zitten toch wel verdomd lekkere nummers bij. "Peptalk" is mijn niet favoriet, maar natuurlijk een geheide hit. "Make the Call", "Murder Death", "Help Yourself", "Life Is A Game (Ladadi Laladada)", "Systematic Lover", "Get On Screen", allemaal hebben ze van die lekkere gitaarrifs of synthgeluiden.

Rustpuntjes als "Time Will Get Us Too" (misschien wel mijn favoriet) en "She's With Me" heeft het album echt wel nodig tussen al dat hitgevoelige geweld.
Al met al wordt het niveau van "I-Con" niet gehaald (commercieel gezien zal het wel een stap vooruit zijn), maar het is toch wel een lekkere plaat weer. Score zit ergens tussen de 3,5 en 4*. Na de show van gisteren wordt het dat laatste.

avatar van dynamo d
Geniaal hilarische video van Peptalk. Idioot eigenlijk dat ik De Staat nog helemaal niet kende. Gauw dit album in huis halen.

dynamo d schreef:

Wacht maar totdat je I_Con opzet

avatar van AstroStart
De Staat eigenlijk nooit echt geluisterd, terwijl ik wel wat solomateriaal van Torre Florim in mijn bibliotheek heb. Toch wel de ontdekking van 2016, voor mij. Erg leuke muziek. Catchy en vrolijk.

Enig puntje is dat ik van een vintagesausje houd - zoals de uitvoeringen op het vorige album. O is soms wel erg clean.