Animal Collective - Painting With (2016)

Rock / Folk
Label: Domino

1. FloriDada (4:05)
  2. Hocus Pocus (3:16)
  3. Vertical (4:14)
  4. Lying in the Grass (3:34)
  5. The Burglars (2:43)
  6. Natural Selection (2:41)
  7. Bagels in Kiev (2:48)
  8. On Delay (3:48)
  9. Spilling Guts (1:58)
  10. Summing the Wretch (3:08)
  11. Golden Gal (4:41)
  12. Recycling (4:06)

avatar van arcade monkeys
Die single belooft al veel goeds

avatar van Noere
Erg catchy die single.. beetje een feestnummer voor op een neon verlichte draaimolen met veel springende tijgers enzo. Leuk, ben benieuwd.

avatar van oolong
Wat een feest!

gelekt !

khonnor
Blij blij blij dat ze terug zijn. Met een glimlach van oor tot oor luisteren naar de wonderlijke kleurrijke wereld van dit dierencollectief

khonnor schreef:
Blij blij blij dat ze terug zijn. Met een glimlach van oor tot oor

dat heb ik ook.
komt niet in de buurt van het meeste werk dat ze voor Chz maakten ( maar dat was dan ook wel zo grandioos), maar is voor mij een stap voorwaarts t.o.v dat album en de soloprojecten die daarna volgenden.
Een paar nummers die wel dichtbij komen zijn Vertical (echt heel fijn), evenals The Buglars, Summing The Wretch, On Delay en toch ook Floridada. daarnaast sluit het album ook heel gezellig af met Recycling

en hij groeit

hier de lyrics

Het is jammer dat de band niet volhoudt wat ze eigenlijk duidelijk voor ogen hebben (denk ik): ogenschijnlijk simpele popsongs schrijven, met qua songteksten duidelijk diepere lagen.

Op de eerste vijf liedjes gaat alles nog goed. Gegarandeerd dat je de hele dag Flori-dada-floridada aan het zingen bent. Ook "My feet can't cross the parking lot
The parking lot is way too hot"
blijft al aardig in mijn hoofd zitten.Daarna lijkt de band, althans op muzikaal gebied, wat haast te krijgen: beats knallen in sneltreinvaart voorbij, qua zanglijnen is het een onverstaanbaar rommeltje en dat is deze keer eens niet positief. Synthlijnen lijken ook niet meer te doen dan een beetje piepen en desoriënteren, maar het voelt nogal leeg. Vooral bij On Delay en Spilling Guts is dat lege gevoel extra aanwezig, helemaal als blijkt dat het ook tekstueel nogal vlak is.

Tekstueel is dit album namelijk erg de moeite waard om uit te pluizen. Des te meer jammer dat Natural Selection en Bagels in Kiev muziekaal zo vlak zijn, want inhoudelijk zijn het prachtig serieuze liedjes. De ëën handelt onder andere over "grote bazen" die stiekem de (economische) wereld regeren, zonder dat je het door hebt. De ander gaat over de armere mens, die vaak onder slechte werkomstandigheden en met honger moeten werken, Maar zelfs het aanstekelijke Flloridada is stiekem een slim liedje over onenigheid tussen mensen van verschillende provincies, rangordes en geslacht.

Jammer van dat middenstuk dus, want hierna valt het album gewoon weer terug op open, toegankelijke pop. Wellicht niet zo aanstekelijk als de eerste vijf liedjes, maar toch krachtig genoeg om te blijven hangen. Dit had uiteindelijk dus een album kunnen (misschien wel moeten) zijn dat vocale call-and-response spelletjes, catchy refreinen en toch slimme teksten, harde percussie/beats, vreemde samples en psychedelische synths samensmeedt tot ëën uitdagend, spannend geheel. Wat overblijft is een half geslaagd album, dat op de goeie momenten erg gefocust klinkt, dat wel.

avatar van KampF
Animal Collective, het zal altijd mijn favoriete groep blijven. Het was een muzikale opvoeding. Nu ik opgevoed ben blijft het bij -wel leuk-, en gun ik het deze huisvaders van harte, de nakomertjes die ze maken.

Dit album is een fijn wegluisterding.

KampF schreef:

Dit album is een fijn wegluisterding.

je bedoeld dit werk blijft bij "wel leuk' toch? dat zou in mijn ogen wel komen, komt bij lange na niet bij hun werk voor CHZ,

avatar van Lexcoaster
Ik word helemaal nerveus, chagrijnig en pislink van de singles. Wellicht dat eerder werk van Animal Collective mij beter bevalt, want van deze muziek spring ik zowat door het raam.

avatar van sj0n88
Lexcoaster schreef:

Als je een leuk en boeiend leven hebt, dan kan ik je adviseren om het oudere werk van Animal Collective er niet bij te pakken.

avatar van Lexcoaster
Tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen.

?

avatar van Twilight
Begrijp ik ook niet zo. Ik vind het oude werk van Animal Collective zeer de moeite waard.

avatar van Cor
Cor
Toch niet zo dramatisch als hier en daar (pers) wordt voorgesteld. Ik word wel vrolijk van deze AC-deuntjes. Kijk, dat het geen 'Merriweather Post Pavillion' is, weet ik ook wel, maar dit is prima te beluisteren.