Pusha T - King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude (2015)

Label: GOOD

1. Intro (2:33)
  2. Untouchable (3:09)
  3. M.F.T.R. (4:07)

met The-Dream

4. Crutches, Crosses, Caskets (2:24)
  5. M.P.A. (4:45)

9. F.I.F.A. (2:18)
  10. Sunshine (3:13)

met Jill Scott

avatar van Yestsida
Deze short film hoort bij het album: Darkest Before Dawn. Pusha T zelf en Rotimi (bekend van televisieserie Power en als G-Unit-artiest) spelen er in mee, Kid Art is de regisseur.

avatar van Yestsida
Pusha T stelt niet teleur!

Een groot Clipse fan ben ik nooit geweest, maar Pusha T is solo naar mijn mening één van de beste artiesten in Hip Hop. MNIMN is één van mijn favoriete albums van de laatste jaren en de twee Fear of God delen zijn ook mooie werken. De mixtape Wrath of Caine moet ik nog eens een kans geven, afzonderlijke nummers beluister ik tegenwoordig ook met veel plezier, dus als volledig project zal het ook wel beter binnenkomen dan 2 jaren geleden.

King Push - Darkest Before Dawn: The Prelude is zoals de naam al doet vermoeden een zoethoudertje voor z'n derde soloalbum: King Push. Door de korte speelduur van een halfuur gunt King Push zichzelf geen ruimte voor fouten en/of fillers op z'n tweede album.

Pusha T bewijst hier weer een fenomenaal rapper te zijn. Maar vooral zijn teksten, delivery en wordplay zijn hetgeen wat deze president van G.O.O.D. Music doen uitblinken.

Alle producers die meegewerkt hebben aan deze LP leveren werkelijk waar fantastisch werk af. Namen zoals Metro Boomin, Timbaland, Boi-1da, Frank Dukes, Hudson Mohawke, Diddy, Kanye West, J. Cole, Q-Tip en Baauer halen het beste uit deze MC. De producers hebben hier beats gebakken die ze normaal niet snel maken. Nee, Pusha T heeft ze naar zijn wereld gebracht om zo een donker album uit te brengen.

Timbaland is diegene dat misschien wel het beste opvalt in deze lijst van indrukwekkende producers. Untouchable, Retribution en Got 'Em Covered zijn alle drie van zijn hand en vooral de eerste twee genoemde zijn gewoonweg geniaal.

De rest van het album beluister ik met evenveel liefde en plezier. Met de Intro door onder andere Metro Boomin wordt de toon meteen gezet voor de rest van de CD. M.F.T.R. (More Famous Than Rich) bewijst nog maar eens dat Pusha T en The-Dream een gouden combinatie zijn. Diddy zorgt voor een goede minimalistische beat, Push heeft in het verleden al bewezen dat hij goed uit de voeten kan met zo'n producties. Op Keep Dealing is het vooral Beanie Sigel dat de show steelt, aangename verrassing! Het album wordt perfect afgesloten met F.I.F.A. en Sunshine.

Ontzettend moeilijk om een favoriet nummer aan te duiden, maar als ik er één moet geven is het toch M.P.A. (Money, Pussy, Alcohol). Pusha T, Kanye, Pretty Flacko, The-Dream en Cole hebben hier een heerlijk rustgevend nummer in mekaar geflanst.

Pusha T zelf en Diddy hebben als executive producers van dit project een kort maar krachtig meesterwerkje gebrouwen. Mijn verwachtingen voor King Push (normaal april 2016) waren al torenhoog, maar door deze Prelude ben ik nog meer gehypet!

Voor mij persoonlijk het tweede beste album van 2015!

Dikke 4*.

avatar van Delars
Ben nu benieuwd of er ook tracks van dit project verschijnen op King Push. Deed Rick Ross wel met Black Market.

avatar van MJ_DA_MAN
Delars schreef:
Dat lijkt me niet gezien dit gewoon een normaal album is en Black Dollar een mixtape.

avatar van Delars
Daar heb je een punt.

avatar van Ralph.
Fok dit album is zo hard dat ik me amper kan voorstellen dat King Push beter wordt.
Die beat van Retribution lijkt zo van een Green Velvet plaat te komen. Timbaland komt echt hard hier met zijn producties.

avatar van 3dwardVan3
Een kort album (33 minuten) van Pusha T, het is dan ook The Prelude. Zijn vorige (My Name Is My Name) heb ik niet gehoord, maar dit is echt een Hip Hop album zoals dat anno 2016 moet klinken. Duidelijke rap, gebalanceerde geproduceerd, met producties van oa. Timbaland, Kanye West en Q-Tip. Untouchable kent een sample van Biggie Smalls. Ergens in 2016 komt er een vervolg met het inmiddels aangekondigde album King Push,.

Beetje tegenvaller. Ben het album gaan luisteren vanwege M.F.T.R., wat ik een erg vet nummer vind. Helaas haalt de rest bij lange na dat niveau niet. De raps zijn wel strak, maar muzikaal en tekstueel vind ik het niet boeiend genoeg om een hoog cijfer te geven.

avatar van Chicken Sun
Ik snap het idee niet helemaal, prelude? In 2016 komt er nog een album van Pusha? Met driedubbel veel zo tracks dan ofzo, deze incluis? Of met allemaal andere, nieuwe nummers?

Hoe dan ook, dit mag er al zijn. De beats zijn érg hard en Pusha zelf laat geen steek vallen. De iets kalere tracks (Untouchable, CCC) vind ik beter dan de meer poppy tracks waar R&B artiesten hooks zingen. Ook apprecieer ik dat hij over iets meer spreekt dan drugs dealen (Sunshine is heel sterk)

4 *

avatar van Ralph.
Ik ben echt verliefd op Pusha T .
Waarschijnlijk in april hem live zien in Paradiso.

avatar van Raul
Freakin hard album weer van Push, die gast stelt toch zelden teleur, wat een heerlijke rapper
Zijn muziek grijpt me meteen bij de keel

Wanneer komt die volgende uit?

avatar van Holla
Raul schreef:
Zijn muziek grijpt me meteen bij de keel

Wanneer komt die volgende uit?

Hij zei ten tijde van dit album april, maar hij zei ook ooit dat dit album in april zou komen.

avatar van Johnny Marr
Hard album blijft dit.

avatar van thgryda
Deze over het hoofd gezien vorig jaar (of het jaar ervoor zelfs). Vreemd aangezien Pusha T een van de weinige commerciële artiesten is die ik echt kan appreciëren. Hij doet me altijd aan een betere rappende versie van Kanye denken. Alleen is hij geen topproducer en dat resulteert dan al vaak in inconsistente albums waar zware bangers worden afgewisseld met wat flauwere nummers. Met een speelduur van 33 minuten verspreid over 10 nummers, heeft dit album daar duidelijk minder last van, al steekt MPA er voor mij echt bovenuit.

avatar van Harderwiek
Yes, wat een album blijft dit.

M.F.T.R. is echt perfect. Wat een kwaliteit levert deze man al jaren af zeg