Damien Jurado - Visions of Us on the Land (2016)

Folk / Rock
Label: Secretly Canadian

1. November 20 (2:00)
  2. Mellow Blue Polka Dot (3:27)
  3. Qachina (3:48)
  4. Lon Bella (3:12)
  5. Sam and Davy (3:32)
  6. Prisms (2:19)
  7. Onalaska (3:34)
  8. Taqoma (3:41)
  9. On the Land Blues (2:47)
  10. Walrus (3:13)
  11. Exit 353 (3:14)
  12. Cinco de Tomorrow (3:27)
  13. And Loraine (2:35)
  14. A.M. Am (3:16)
  15. Queen Anne (2:20)
  16. Orphans in the Key of E (3:04)
  17. Kola (2:34)
Blinde aanschaf!
In Mei staat deze sympathieke kerel op de Nederlandse planken.

avatar van Renoir
Niet in mei, jurado, maar in april. Op 7 april in Doornsroosje en op 8 april op Motel Mozaïque. En op 9 en 10 april in België (Genk en Brussel). Kijk maar. Maar met je eerste opmerking ben ik het 100% eens!

avatar van jurado
Excuses, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

avatar van Bruno_6
De afbeelding is avast een stijlbreuk met zijn eerdere albums, maar het ziet er geweldig uit.

avatar van jurado
Damien gaat gewoon verder waar hij mee bezig was, mooie muziek maken.
Eerste track staat inmiddels op Tidal en Spotify .
Mooi psychedelisch nummertje.

avatar van sj0n88
Wow, lang album qua aantal nummers (lengte van de nummers staat er nog niet bij). Ik ben daar meestal een beetje huiverig voor, maar laten we het afwachten. De heer Jurado staat doorgaans garant voor een flinke portie kwaliteitsmuziek. Eerste single is in ieder geval prima!

avatar van Musico Pinjo
Linkje naar sterke videoclip van "Exit 353" toegevoegd. Ben erg benieuwd naar dit album, dit eerste vrijgegeven nummer is veelbelovend!

avatar van SébastienY
Een vrij lange Jurado met 52 minuten, maar wel een treffelijke worp. Had ook niet anders verwacht van hem. Gewoon een volgende in het rijtje van "goede albums" van Jurado.

SébastienY schreef:

Gelekt dus? Ik wacht wel tot dat de plaat op de deurmat valt.

avatar van wexxel99
Het label heeft ook de nieuwe Suuns gelekt, deze staat pas in april op de rol

avatar van wexxel99
Dit is zeker niet een 'gewoon goede' plaat van Damien geworden. Met deze nieuwe plaat treedt Damien definitief toe tot de eredivisie van de hedendaagse songwriters.
Je merkt dat hij steeds meer experimenteert met zijn studiomogelijkheden. De nummers worden meer aangekleed met geluidjes(effecten), dit overigens zonder dat de nummers druk gaan worden of overgeproduceerd klinken. Hij slaagt erin om zijn nieuwe songs ondanks de effecten toch klein en breekbaar te laten aanvoelen, heel erg knap. Enkele songs zijn behoorlijk psychedelisch van aard, denk aan de laatste Israël Nash.
Buitencategorie en voor mij het eerste meesterwerk van 2016...4,5*

avatar van Linius
Sample van zichzelf in het tweede nummer, ik vind het mooi.

avatar van sj0n88
Fijn dat de eerste reviews in ieder geval al positief zijn!! En eh Damien, is het niet een idee om voor het verschijnen van je album nog een tweede single te droppen?

avatar van midnight boom
Die tweede single is inmiddels verschenen.
Fascinerende plaat is dit geworden...

avatar van Norrage
Fantastische plaat. Alsof alle ideeen van Maroqopa en Brothers samen zijn gekomen dot een Magnum Opus. Zijn beste!

avatar van Bruno_6
De tweede video staat online: QACHINA.

Mijn eerste kennismaking met Damien Jurado. Met name de iets meer psychedelische nummers zijn van zeer hoog niveau ('Lon Bella' in het bijzonder). Op andere momenten komen emotionele krachtige klanken langs, zoals het kort durende 'Queen Anne', dat je in 2:20 op een gedenkwaardige en positieve manier kan meesleuren naar een andere wereld. Sommige passages hebben wel meerdere luisterbeurten nodig om écht goed te settelen. Althans, dat bemerkte ik bij mijzelf.

Hoe dan ook is 2016 tot op heden het jaar van de singer-songwriters. In de afgelopen weken werd ik al aangenaam verrast door releases van Doug Tuttle en Ray LaMontagne. 'Visions of Us on the Land' komt daar nog eens achteraan. Genieten.

avatar van Bruno_6
Ben hem nu voor de eerste keer aan het beluisteren. Leuk, dat citeren uit eerdere albums.

avatar van Norrage
Album van het jaar vooralsnog:

Damien Jurado lijkt elk album een klein beetje meer door te breken, maar een totale doorbraak naar het grote publiek is nog niet bereikt. Niet erg, want juist het kleinschalige van zijn muziek is wat de muziek zo mooi maakt. Toch zoekt Jurado nu al 3 albums lang een wat psychedelischer, rockender en grootser geluid op, begeleid door een overkoepelend thema: het nieuwe land, Maroqopa (ook de titel van de eerste in de serie). Het vorige album was al zeer geslaagd, vonden we op pat-sounds, en Visions Of us On the Land is de volgende stap.

Ik val meteen met de deur in huis, net als bij die vorige recensie. Waar Brothers and Sisters of the Eternal Son goed was in eenvoud en kort maar krachtig was, is Visions of Us On The Land nóg beter. Dat komt door het meer veelzijdige karakter van de plaat, en ook de grotere lengte. De nummers afzonderlijk zijn korter geworden, maar het aantal nummers is nu groter. De nieuwe plaat kent er 17 en nergens passeren die de 4-minuten grens. Op deze nummers wordt er tegelijkertijd geëxperimenteerd met een nieuw geluid (bijvoorbeeld de synths op het rockende Exit 353, of de blazers op Walrus) en geput uit oude geluiden, waar zelfs oude teksten en melodieën hergebruikt worden (een sample van zichzelf op Mellow Blue Polka Dot, en herkenbare melodiestructuren op Qachina). Elk nummer beland (met als hoogtepunt Onalaska). Leidraad door het album heen is het psychedelische en mythische geluid, en de vele herkenbare muziekstukken. Hoorden we daar nou een rif die we een paar nummers eerder ook hoorden? Was dat stukje tekst nou nieuw of van het vorige album? Hierdoor blijft het album continu pakkend en spannend en doet Jurado precies dat beetje extra om het album naar een nieuw plan te tillen.

Damien Jurado hergebruikt op Visions of Us On The Land zijn bestaande geluid, vooral dat van de vorige twee albums, en maakt er een soort ultieme mix van die misschien wel als zijn voorlopige magnum opus kan worden beschouwd. Het is misschien een wat langere zit dan we van hem gewend zijn (51 minuten), maar een wel een adembenemende reis door het fictieve land Maroqopa.

Pat-sounds: Album Damien Jurado - Visions of Us On The Land (2016) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van midnight boom
Platen van Damien Jurado waren altijd al iets om naar uit te kijken, des te meer sinds de 43-jarige Amerikaan met Maraqopa (2012) een ander pad is gaan bewandelen. De man met gitaar werd plotseling verlicht door een opvallende experimenteerdrift. Als gevolg daarvan ging Damien Jurado volop de mogelijkheden binnen de opnamestudio zoeken en die inspirerende tocht komt met Visions Of Us On The Land voorlopig ten einde. Het is de laatste plaat van een project dat als drieluik de boeken in mag gaan. Bij het beluisteren van de nieuwste Jurado blijkt het sterke Brothers and Sisters of the Eternal Son (2014) een overgangsplaat geweest te zijn. De psychedelische aankleding dreigde steeds meer van het liedje te winnen, waaruit bleek dat Jurado wat zoekende was. Anders is dat op het nieuwe Visions Of Us On The Land. Het is een meeslepende en verbazingwekkende plaat geworden die een zeventiental (!) nieuwe liedjes bevat. Ambitieus dus, maar dat weet Jurado prima te verbloemen. Het veelzijdige songmateriaal steekt goed in elkaar, maar het overall-sfeertje is eveneens mateloos interessant. Mysterieus en volop psychedelisch, in de geest van de hoes, maar nergens gekunsteld. Nick Drake en onze eigen Jacco Gardner weerspiegelen soms in dat prettig bevreemdende geluid. Ja, dit is de rijkst gearrangeerde Jurado-plaat tot dusver, waarbij de intieme kant van Jurado wordt overschaduwd door een volwaardig bandgevoel. Jammer is dat niet want Visions Of Us On The Land is een behoorlijk meeslepende plaat geworden. Bijna een uur vliegt voorbij, zonder dat je daar als luisteraar erg in hebt. De trilogie is op bijzondere wijze voltooid.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van HugovdBos
In 2012 wist Damien Jurado zijn droomwereld tot leven te wekken in het zinderende en prachtig uitgevoerde concept van Maraqopa, het idee zou uiteindelijk uitgroeien tot een psychedelische albumtrilogie. Na het vervolg met Brothers and Sisters of the Eternal Son uit 2014 komt het slotstuk er in de vorm van Visions of Us on the Land. Een slotstuk waarin de inmiddels 43-jarige Amerikaanse muzikant gebeurtenissen uit zijn persoonlijke leven verwerkt in de karakters van zijn droomwereld. Daarbij betrekt hij niet alleen de zware tijden en depressies die door de jaren heen een rol in zijn leven hebben gespeeld, maar zoekt hij ook de verbinding met het ontdekken van nieuwe werelden in het grote universum. De hoofdpersoon die na een auto-ongeluk in een spirituele reis terecht komt zoekt in het laatste werk van de trilogie naar verlossing. Damien’s muzikale ervaringen die al teruglopen tot begin jaren negentig maken van hem een uiterst gedreven muzikant binnen de folk en rock. Voor de opnames van het album werkte hij opnieuw samen met Richard Swift, de producer die de kracht van het intieme en epische op geslaagde wijze wist samen te smelten op Damien’s twee voorgaande albums.

Op November 20 vervolgd Damien zijn weg in de droomwereld van Maraqopa. De drums en bellen voeren het tempo op in de emotionele gedachten van de twee hoofdpersonages, waar de strijkers het verleden en het heden met elkaar verbinden. Met zijn kracht de poëzie in korte zinnen tot betekenis te laten zijn voert de piano je verder de fictionele wereld in. Het nummer loopt over in de akoestische gitaarklanken van Mellow Blue Polka Dot, waarin Damien’s echoënde zang de kleurrijke wereld tot leven wekt. Het oplopende en ontsporende ritme kent zijn gelijkenissen met die van Bill Callahan, al blikt Damien in zijn muzikale weg terug op de klanken van zijn twee voorgaande (Silver Timothy) albums. De verbinding ontstaat door de terugkeer naar Maraqopa, waarbij het christelijke geloof een belangrijke schakel vormt in de zoektocht van de hoofdpersoon naar verlossing. Qachina voert het verhaal verder in een spirituele ontdekkingstocht. De orgelklanken en wisselende drumritmes laten de tocht voelen als een door de hitte overspoelde dag in de woestijn. Klankrijk in het gebruik van keyboards, synths en percussie, maar net zo fraai in de zoektocht naar het nut van het leven van de hoofdpersonen. Een ondoordringbare blik laat de twee onsterfelijken kijken op alles wat er te ontdekken valt en het leven bij de dag. De rijke combinatie van filmische melodielijnen en psychedelische klanken zorgen ervoor dat een nummer als Lon Bella een vrij intensief ontwikkelingspatroon kent. Synths en ritmische klanken van orgels maken van de wereld een plek waar de laatste mensen het aardse bestaan verlaten en de zoektocht naar hemelse vrijheid tot in het diepst van het bewustzijn doordringt. De gedachten kleuren echter de weg voor de mannelijke hoofdpersoon en laten hem ook bewust worden wat zich niet alleen buiten de aarde afspeelt, maar ook in het diepste van de planeet zelf.

Sam and Davy laat een wat zwaarder geluid horen, mede door de inkomende bombast van de drums en het onheilspellende gitaar getokkel. De onderliggende duisternis laat de personen Sam en Davy bewust worden van hun onsterfelijkheid en zorgen met de strijkers en synths voor het fascinerende schouwspel van het buitenaardse en het gene waar de mens zich bewust van is. Op Prisms dragen de akoestische klanken de schittering van Nick Drake in zich mee, om vervolgens met dagdromen de herinneringen aan het verleden te laten opkomen. De eenvoud maakt van Jurado’s stem een uiterst kwetsbare, waarin zowel geloof als spiritualiteit de vragen van wedergeboorte en leven na de dood het mannelijke hoofdpersonage bezig houden. Onalaska is onmiskenbaar te linken aan de muzikale stijl van zijn Maraqopa trilogie, psychedelisch en folks, met een hoofdrol voor de gitaren en synths. De weg die de personages afleggen voeren het duo naar de vermoeidheid van het bestaan en de zoektocht naar het einde. Levensvragen passeren de ontspannende klanken van het harpsichord en de onderliggende lagen van orgels, synths en percussie. Op Taqoma is het de akoestische gitaar die het ritme aanvoert, op een wat donkere grond. Het lange termijn denken doet zich aan in de vriendschappen die ontstaan en de liefdes die opbloeien. De opbouw van het nummer is hevig door het oplopende ritme en de filmische klanken van een western. De vervreemde gitaarklanken snijden hard door de de structuur van het nummer heen, om de hoofdpersonage’s in een dwaling van buitenaarde invloeden terecht te laten komen.

On the Land Blues verbindt zich als eerst geschreven nummer van het album zowel aan de titel als aan de thematiek van het album. Het rustgevende ritme laat de fouten uit het verleden passeren en ontroerd in de momenten die worden losgelaten. Het land waar de hoofdpersonen groot zijn geworden en dat door de jaren heen grote veranderingen heeft ondergaan. Door de eenvoud van de klanken weet Damien de aandacht op te eisen in zijn aangrijpende zang, waar vlagen van emoties in doordringen. Het nummer staat ver af van het indringende en swingende Walrus. Furieuze 70’s rock gedrenkt in psychedelica en terug te vinden in de vele verwijzingen naar de hoes. Het vleugje jazz-fusion dringt zich aan het saxofoonspel en laat de man terugkeren naar de stedelijke gebieden, om zijn nutteloze gevoel om te zetten in een gevoel van eigenwaarde. Het psychedelische gaat over in de tijdloze klanken van Exit 353. De opkomende zon straalt het licht uit van de liefde, waar het thuisgevoel van de aarde overheerst. Het tweevoudige vocale geluid geeft de extra emotionele kracht, waarmee het nummer in gitaarklanken een aangrijpend vervolg krijgt in de schoonheid van de menselijke vriendschappen en de diepzinnigheid van het geloof. Het geheel straalt één en al kracht en muzikaliteit uit, vertaald naar het hoogstaande fuzzy gitaarspel en overweldigende synthmelodieën.

Cinco de Tomorrow kent een breekbare klank in de gevoelens die de hoofdpersoon bezit. De magie van de klank wordt toegepast in de sprookjesachtige samenkomst van gitaren, keyboards en percussie. Verre klanken uit het universum drukken hun stempel op de sterren en de planeten waar nieuw leven opbloeit. Het leven kent echter de liefde, waar de waarde veel groter van is dan dat wat onze gedachten over het buitenaardse kunnen begrijpen. Jurado’s klasse als muzikant vertaald zich in zijn ontroerende stemgeluid op And Loraine. De ondersteunende zangstemmen laten het zonnige Californië opdoemen in de zomerhitte, om de twee personen uit het verhaal te herenigen. De slide gitaar en gospel vieren hoogtij in de diepgaande klankenstroom. A.M. AM straalt de pure poëzie uit van herhalingen en doet de man realiseren dat de liefde hem de kracht gaf verder te gaan met zijn leven. De rustige door synthesizer ontwikkelde melodieën zorgen voor een sentimentele slag, die Damien perfect weet in te vullen met zijn warme zang. Pakkend is zijn ontroering op Queen Anne, waar de tijd de lijn vormt voor een liefdevolle verbintenis tot in de eeuwigheid. De laatste etappe van het album is vooral een liefdevolle blik op het bestaan en Damien’s ontworpen wereld Maraqopa. Zo zacht en zoet, maar voor Damien zijn zang het perfecte moment om de aandacht op te eisen. Orphans in the Key of E kent de kracht in de eenvoud van de muzikale richting, pure folk en denkend aan Nick Drake. Damien weet elk woord van emotionele waarde te voorzien, om de luisteraar te laten wegzinken in de gedachten aan vroeger en de ontwikkeling die een persoon gedurende zijn leven doormaakt. De liefde slaat over in ongeloof en verdriet, waar de band als een onbekende klinkt. Slotstuk Kola klinkt als een ode aan Silver Katherine en vormt een terugblik op het leven. Een terugblik die dieper gaat dan de liefde alleen, want met dit vaarwel sluit Damien op gepaste wijze een indrukwekkende trilogie af.

Visions of Us on the Land is het aangrijpende en muzikaal beladen slotstuk van een overweldigende trilogie. Hoe Damien Jurado de verbinding legt met zijn personages en hun visie zowel aan kracht laat winnen als in pure schoonheid laat ontwaken geven zijn talent als muzikant weer. Zonder moeite wisselt hij psychedelische en ondoordringbare klanken af met akoestische pareltjes, om met de synths verschillende muzieklagen aan elkaar te verbinden. De aandacht en status die hij verdiend heeft hij nog niet gekregen, maar met de emotievolle en poëtisch getinte nummers ontvangt hij iets veel waardevollers, namelijk zijn droomwereld Maraqopa.

Afkomstig van mijn website Platendraaier.

avatar van Venceremos
Hele mooie plaat, alleen wat een slechte kwaliteit vinyl zeg; dof, snel een kraak op, aanloopgroef veel te kort waardoor plaat gelijk begint. Raar, want de 3e (ltd) LP klinkt wel weer normaal.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Damien Jurado - Visions Of Us On The Land - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Damien Jurado ontdekte ik rond de start van het huidige millennium, toen zijn muziek opeens wel heel nadrukkelijk werd gepromoot door het prachtige Britse muziektijdschrift Uncut.

Sindsdien heeft de Amerikaanse muzikant me eigenlijk pas één keer teleurgesteld. Van het in 2000 uitgebrachte Postcards And Audio Letters (dat vooral is gevuld met gesprekken) kan ik geen chocolade en vooral geen muziek maken, maar al zijn andere platen zijn prachtig.

Het geldt ook weer voor het deze week verschenen Visions Of Us On The Land, dat net als zijn twee voorgangers een nogal psychedelisch geluid laat horen.

Het is een geluid dat Damien Jurado op Visions Of Us On The Land verder heeft geperfectioneerd. De Amerikaanse singer-songwriter heeft flink geknutseld aan het geluid op zijn nieuwe plaat. Met name de tracks vol invloeden uit de psychedelica zijn voorzien van een overvol geluid vol speciale effecten, maar Damien Jurado is er ook in geslaagd om zijn songs te voorzien van een uiterst functionele en volstrekt tijdloze instrumentatie.

Luister naar Visions Of Us On The Land en je gaat een aantal decennia terug in de tijd. Dat is niet zonder risico, want ook met zijn nieuwe plaat moet Damien Jurado weer opboksen tegen een flink aantal klassiekers uit het verre verleden, maar ook dit keer slaagt hij daar moeiteloos in.

Visions Of Us On The Land bevat ruim 50 minuten muziek en in die 50 minuten komen maar liefst 17 tracks voorbij. Dat klink fragmentarisch, maar een fragmentarische plaat is Visions Of Us On The Land zeker niet. Ik heb de plaat inmiddels flink wat keren beluisterd en zie de 17 tracks op de plaat steeds meer als één fascinerend geheel.

Het is een geheel dat associaties oproept met tal van klassiekers uit het verleden, maar Damien Jurado heeft inmiddels zelf ook een uit duizenden herkenbaar geluid. Op het eerste deel van de plaat, met vooral psychedelische tracks, wordt de spanning flink opgebouwd, maar de muzikant uit Seattle maakt ook nog altijd de bezwerende en intieme folk van zijn vroege platen.

Het maakt van Visions Of Us On The Land een plaat die je opslokt en meesleept naar bijzondere landschappen als het landschap op de bijzondere cover. Er zijn niet veel muzikanten die 50 minuten weten te boeien met een plaat als deze, maar naar de nieuwe Damien Jurado luister je weer ademloos. Prachtig. Erwin Zijleman

avatar van Gladius
Ik kwam zijn nieuw album op het spoor via de Canvasconnectie, waarin Jurado het heeft over z'n nieuw album, maar ook over de kunstenaars & muzikanten die hij bewondert of hem beïnvloed hebben.
Nog meer dan een maand te bekijken op: De Canvasconnectie - Damien Jurado | kijk online | canvas.be

Dank voor de link, Gladius. Overigens, zijn er meer mensen met problemen aangaande de vinylpersing, zoals Venceremos?

Gladius schreef:

Thanks voor de link!!

Marjet schreef:

Nee, eigenlijk niet. De aanloopgroef is heel normaal en de plaat klinkt alsof hij speciaal voor vinyl gemastered is: analoog dus. Ik vind het juist mooi klinken. Vanmorgen heb ik in de platenzaak naar de cd geluisterd, die klinkt inderdaad wat 'gelikter'. De LP heeft mijn voorkeur. En al het artwork van de Deluxe editie is erg fraai.

Goed om te weten, west. Ik heb de deluxe versie vandaag aangeschaft. Het is een flink dik pakket en ik raad ieder aan om bij twijfel wel degelijk voor de 3lp versie te gaan. Het artwork is van een uitzonderlijke kwaliteit.

Ondertussen ben ik door 'Visions of Us on the Land' fan geworden van Jurado. Zijn laatste twee albums zijn werkelijk magistraal en hij heeft muziek weten te creëren - zoals hij zelf ook zegt - dat niet in genre's is te vatten. Zijn muziek vormt ook een weerspiegeling van Jurado's leefomgeving. Je hoort en voelt de Amerikaandse landshappen, straten en wegen door de klanken heen. Bijzonder.

avatar van Venceremos
Dan had de CD ook lo-fi moeten klinken, had ik geen probleem gevonden. Ondanks fantastisch artwork en mooie witte demoplaat toch ietwat het gevoel gekregen een kat in de zak te hebben gekocht.

Desalniettemin nog meer zin gekregen de man live aan het werk te gaan zien. Nijmegen staat bij mij garant voor magische momenten; Jurado onder een goed gesternte.

Venceremos schreef:

Damien staat vaak zelf bij zijn merchandise na de show, ik heb ooit een lp door hem laten signeren. Ik zou je probleem gewoon voorleggen, wellicht kan hij iets voor jou betekenen. Prima kerel waar je ook gewoon een kletspraatje mee kan maken.