The Whitest Boy Alive - Dreams (2006)

Noorwegen / Duitsland

7. Figures (3:56)
  8. Borders (5:26)
  9. Golden Cage (4:08)
  10. All Ears (3:19)
lekkere muziek. heel relaxt sfeertje gedurende de hele cd. vooral de nummers met de funky basslijnen (zoals Golden Cage) vind ik erg lekker. ook leuk om te weten dat hier een stukje Kings of Convenience in zit

Na vier keer luisteren in een tijdsbestek van ongeveer 24 uur mag je toch wel zeggen dat ik 'hooked' ben!

Heerlijke muziek voor onderweg dit. Burning, Inflation, Fireworks, Figures, Borders en Golden Cage zijn stuk voor stuk zeer genietbaar. de andere nummers heb ik net iets minder mee, maar zijn toch ook leuk.

avatar van barrett
Het deed mij eigenlijk denken aan Weezer, zij maken ook zeer minimalistische rockmuziek, aloewel dat hier het gitaarspel toch beter is.

avatar van Raul
Heb Rules al helemaal plat gedraaid en ga nu (in de omgekeerde volgorde dus ) Dreams eens even draaien... Hopelijk net zo'n lekker plaatje (of beter zelfs als ik mensen om me heen mag geloven)

avatar van berghti
Raul schreef:

Zo is het. Plat draaien die platen. Al zijn het allerminst platte platen.

Lekkere niets-aan-de-hand-muziek die met Burning gelijk al sterk van start gaat.
De funky basslijnen vallen mij eigenlijk ook het meest op en de zang van Erlend Øye is en blijft heerlijk relaxed.
Dit debuut vind ik iets sterker dan de opvolger hiervan maar als ik echt moet kiezen dan ga ik toch voor Kings of Convenience.
Gelukkig hoeven we niet te kiezen en is het heerlijk switchen tussen de verstilde, dromerige rust van Kings of Convenience en het iets zomerser en dansbaarder Whitest Boy Alive. En solo is Øye ook zeer goed genietbaar: wat wil een mens nog meer?!

avatar van feebl
Zeer leuk albumpje! Net iets beter dan de opvolger.

avatar van Smiechtel
Ik weet niet wat het is met Figures, maar ik krijg er kippenvel van.

Het heeft iets surreeels vind je niet?

avatar van Smiechtel
Het is vooral behoorlijk melancholisch. Beste nummer van de plaat.

Nu dat ik weer eens Dreams aan het luisteren ben bevallen de rustigere nummers Above You en Done With You (met name deze) me meer dan voorheen. Done With You neemt heel goed zijn tijd, ik vond het eerst een beetje te langdradig, maar nu is het precies goed. Lekker lange instrumentale passages. Ideaal loungemoment zo in het midden.

avatar van Toelietoesh
Heerlijk simpel en toch niet commercieel

prachtig album met als kroon fireworks, heerlijk nummer, weet iemand een filmpje met een goed live versie van dit nummer

avatar van Niek
Prachtig plaatje. Wat baal ik dat ik deze gasten aan me voorbij heb laten gaan tijdens Lowlands...

Voor het slapen gaan, beetje bij wegdromen, genialer bestaat bijna niet!!!

Niek schreef:

Was gewoon het beste van Lowlands!! Gelukkig had ik al van ze gehoord, wat een super flow bij dat concert, HEERLIJK!!!

avatar van Kuk
Kuk
Prima plaat met enkele heerlijk kale songs, maar dat geldt jammer genoeg slechts voor de helft van de nummers. Daarnaast laat de afwisseling ook wel enigszins te wensen over. Vrolijk word ik er wel van, zeker nu zo het zonnetje voorzichtig doorkomt hierzo (:

Prettige popmuziek, heel relaxed gespeeld met minimale middelen. De opener is een uitschieter, maar de rest is niet veel aan en wilt maar amper blijven hangen. Jammer, want ondanks dat The Whitest Boy Alive hier en daar bewijst beter te kunnen, blijft het grootste gedeelte hangen op het niveau van achtergrondmuziek, een beetje saai.

avatar van blur8
Mijn advies: blijven doorluisteren tot [Figures], en [Golden Cage].
Deze CD is echt meer dan alleen [Burning].
De opvolger [Rules] bekijkft wel iets meer.

Inflation en Fireworks zijn ook wel oké, maar helemaal afluisteren wilt niet altijd lukken door het saaie Don't Give Up, en Done With You is ook niet direct de topper van de plaat. Maar hij komt af en toe nog wel eens voorbij op m'n mp3-spelertje.

En de opvolger staat ook in de planning

avatar van Floydian
Ik vind {Done with you} juist het lekkerste nummertje. Hoe alle instrument geleidelijk, op hun beurt wachtend, inkomen. Top liedje.

Karl schreef:

En de opvolger staat ook in de planning

Mooi, ik vind Don't give up namelijk het hoogtepunt van dit album.

Maar al met al is het allemaal leuk en aardig wat de heren doen, het blijft toch wel iets dat je live moet ervaren, daar valt alles op zijn plek, daar blijkt dat Erland heel goed weet hoe dancemuziek in elkaar steekt en ondanks dat het op plaat allemaal wat tam en braaf lijkt is stilstaan dan geen optie, ook al wil je niet bewegen, je gaat het toch doen .