Lou Reed - New York (1989)

Rock / Pop
Label: Sire

1. Romeo Had Juliette (3:11)
  2. Halloween Parade (3:33)
  3. Dirty Blvd (3:29)
  4. Endless Cycle (4:03)
  5. There Is No Time (3:46)
  6. Last Great American Whale (3:42)
  7. Beginning of a Great Adventure (4:57)
  8. Busload of Faith (4:50)
  9. Sick of You (3:26)
  10. Hold On (3:24)
  11. Good Evening Mr. Waldheim (4:36)
  12. Xmas in February (2:57)
  13. Strawman (5:54)
  14. Dime Store Mystery (5:03)
  15. Romeo Had Juliette [Live at Warner Theatre, Washington, DC, 3 / 14 / 1989] * (4:44)
  16. Halloween Parade [Live at Joseph Meyerhoff Symphony Hall, Baltimore, MD, 3 / 16 / 1989] * (4:51)
  17. Dirty Blvd. [Live at Wembley Arena, London, UK, 7 / 14 / 1989] * (4:18)
  18. Endless Cycle [Live at the Warner Theatre, Washington, DC, 3 / 14 / 1989] * (4:38)
  19. There Is No Time [Live at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (5:35)
  20. Last Great American Whale [Live at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (6:05)
  21. Beginning of a Great Adventure [Live at Wembley Arena, London, UK, 7 / 14 / 1989] * (7:23)
  22. Busload of Faith [Live at the Falconer Theatre, Copenhagen, Denmark, 6 / 8 / 1989] * (5:05)
  23. Sick of You [Live at the Tower Theatre, Upper Darby, PA, 3 / 17 / 1989] * (5:21)
  24. Hold On [Live at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (3:34)
  25. Good Evening Mr. Waldheim [Live at Joseph Meyerhoff Symphony Hall, Baltimore, MD, 3 / 16 / 1989] * (4:01)
  26. Xmas in February [Live at Joseph Meyerhoff Symphony Hall, Baltimore, MD, 3 / 16 / 1989] * (3:43)
  27. Strawman [Live at Wembley Arena, London, UK, 7 / 14 / 1989] * (5:21)
  28. Dime Store Mystery [Live at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (6:22)
  29. Romeo Had Juliette [Single Version] * (3:07)
  30. Dirty Blvd. [Work Tape] * (1:54)
  31. Dirty Blvd. [Rough Mix] * (3:35)
  32. Endless Cycle [Work Tape] * (1:06)
  33. Last Great American Whale [Work Tape] * (2:09)
  34. Beginning of a Great Adventure [Rough Mix] * (5:02)
  35. Busload of Faith [Acoustic Version] * (2:40)
  36. Sick of You [Work Tape] * (1:26)
  37. Sick of You [Rough Mix] * (3:40)
  38. Hold On [Rough Mix] * (2:44)
  39. Strawman [Rough Mix] * (5:59)
  40. The Room * (3:37)
  41. Sweet Jane [Live Encore at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (5:51)
  42. Walk on the Wild Side [Live at the Mosque, Richmond, VA, 8 / 8 / 1989] * (3:57)
avatar van LucM
De kale en ongepolijste productie past perfect bij de onderwerpen van de songs, ze krijgen hierdoor nog meer zeggingskracht.

avatar van Lennonlover
Mooie plaat met erg goeie gitaar rifs en een leuke drive. Alleen vind ik de meerderheid van de songs een beetje tegenvallen. De zang slaagt ook tegen. toch 3,5 voor de wederom fantastische Lou Reed-sound

DonDijk
Vind het toch wel een geweldige cd eigenlijk hoor. Staat voor mij gelijk aan Transformer.

stuart
Hoewel ik het op zich wel één van de beste Lou Reed albums vind, is het niet écht aan mij besteed.

avatar van korenbloem
volgens mij doet Beginning of a Great Adventure aanspraak op een van de mooiste solo reed nummers.

avatar van bertus99
stuart schreef:

Klinkt niet echt logisch, tenzij je alle overige Lou Reedalbums niet om aan te horen vindt

stuart
bertus99 schreef:

De enige die echt leuk vind is Transformer, de rest boeit me niet zo, hoewel hij nog wel goede (qua songmateriaal) gemaakt heeft. Lou Reed is verder niet zo 'mijn ding' qua smaak. Als ik dit album puur op smaak zou moeten waarderen zou het niet zo'n hele hoge waardering krijgen. Die hele stemmerij hoeft voor mij niet zo nodig; voor een ander misschien wel.

avatar van Madjack71
Prima album van Mr. Reed en zo op de valreep van de jaren tachtig nog een meesterwerkje afgeleverd.
Destijds op Pinkpop gezien, alsook Mr. Dylan op Torhout/Werchter. Ruwe nummers, met zijn hoekige zang en scherpe onderwerpen.
Dit kan met gemak mee, met zijn beste werken.

avatar van GothicBowie
Een meesterwerkje inderdaad dat gerust mag geplaatst worden naast ''Berlin'' en ''Transformer'' als een van zijn beste albums

avatar van Lennonlover
Leuke songs. Fantastische riffs en goeie sound. Ik blijf bij mijn initiele 3,5*. The Last Great American Whale is héérlijk!

avatar van Von Helsing
Meesterwerkje van Lou Reed, en dan met name Dirty Blvd. (over 42nd street), There Is No Time, Halloween Parade, Romeo Had Juliette en Sick of You.

Eigenlijk staat elk lied op zichzelf en je ruikt als het ware de streets of New York, en dan vooral Brooklyn.

avatar van Madjack71
Voor een album dat ik 5* heb gegeven is enige uiteenzetting wel toepasselijk.
M.i is dit Lou Reed op zijn best; tekstueel messcherp, pakkende gitaar hooks, maatschappij kritisch en vocaal eigenzinnig.
De band die hem hierin ondersteunt draagt het geheel met verve.
Dat Moe Tucker een bijdrage had op o.a Last Great American Whale is te merken, met haar typische geroffel komt de sfeer van VU weer boven drijven.

Sterke nummers genoeg te noemen op dit meesterwerk. Zelfs als de muziek wat vlakker lijkt, is dat een valkuil, want de ironie die daarin verweven zit, komt dan zelfs nog duidelijker naar voren.
Nummers als Endless Cycle en Sick of You zijn daar een prima voorbeeld van.
There is no Time en Busload of Faith varen wel op de tekstuele hooks van: There is no time.... en You can't/can.... Het zijn mooie stukjes declamaties, die het scherpe oog van Lou op de maatschappij van toen duidelijk visualiseerd.

De boodschap van dit album is er toch al niet een van positivisme en hoop, maar in de afloop van de vlakke jaren tachtig was daar ook niet veel reden toe. Ik vind ook dat 20 jaar na dato, dit album nog steeds staat als een huis, vooral tekstueel. Lou klinkt in sommige nummers meer als een dichter dan zanger en dat misstaat hem niet.

Afwisseling ook genoeg te vinden, de klank van de gitaar is helder en herkenbaar en geeft dit album een geheel eigen geluid.
Voorkeuren voor nummers, voor mij lastig om aan te geven. De sterke nummers zoals Dirty Blvd/Halloween Parade en Last Great American Whale mogen evident zijn. Maar daarmee zou ik het jazzy Beginning of a great Adventure, het cynische Endless Cycle en Sick of you, alsook de scherpte van There is no time en Busload of Faith tekort doen. Eveneens als de mooie afsluiter Dime Store Mystery met zijn krachtige sfeer.

Idd. staat elk nummer op zichzelf en hebben ze de kracht middels de tekst eenieder een eigen gezicht te laten zien. De riffs zijn dik in orde en heel consistent door geheel het album. Door de wijze waarop Lou het zingt/zegt komt de essentie sterk naar voren en is het welhaast een instrument van zichzelf.

Wat ik me wel kan indenken is dat sommigen misschien de muzikale variatie missen en eerder daardoor geneigd zijn om af te haken. Maar m.i is dat juist in deze een kracht en vind ik het een maatschappelijk conceptalbum geworden.

Een van de betere uit zijn oeuvre uit de matige jaren tachtig.

Down_By_Law
Helemaal mee eens Madjack, maar ik zou ook zeker 'Strawman' noemen: één van Reed's beste nummers ooit (misschien wel dé beste). 'Sick Of You' vind ik ook geniaal: erg maffe tekst die vreemd genoeg op het laatst plotseling niet meer rijmt. Alleen Lou Reed komt daarmee weg.

Dit hele album is fenomenaal, en overtreft elke andere plaat die hij gemaakt heeft. Van zijn jaren '80 albums zijn verder alleen "The Blue Mask" (1982) en "Legendary Hearts" (1983) grote aanraders.

avatar van Madjack71
Down_By_Law schreef: maar ik zou ook zeker 'Strawman' noemen: één van Reed's beste nummers ooit (misschien wel dé beste).

...Klopt, staat bij mijn favoriete tracks, dus mag zeker genoemd worden.

avatar van dazzler
Ik zag Lou Reed in 1989 op rock Werchter.
Daar speelde hij als hoofdact met een uitstekende band
dit album song na song ... de sterren van de hemel ...

Als bisnummers: een paar oude hits ... Satellite of Love ...

Absoluut een 5 sterren plaat ...

dazzler schreef:
Ik zag Lou Reed in 1989 op rock Werchter.
Daar speelde hij als hoofdact met een uitstekende band
dit album song na song ... de sterren van de hemel ...

Als bisnummers: een paar oude hits ... Satellite of Love ...

*jaloers*

Stijn_Slayer
Ik heb hem net besteld op CDWOW, voor 3 euro laat ik deze natuurlijk niet liggen. Wat kan ik een beetje verwachten op deze Reed plaat? Vergelijkbaar met Transformer en Coney Island Baby, of meer te vergelijken met Berlin en Magic and Loss?

avatar van dazzler
Vergelijkbaar met Magic and Loss.
Een plaat als een roman: 14 hoofdstukken
die je moet beluisteren in de opgegeven trackorder.

Heel competente begeleidingsband, zeer pakkende teksten
en rockmuziek zoals rockmuziek hoort te zijn ... geweten schoppend.

Klassealbum van een klassebak.

Eerst beluisteren zonder tekstvel: laat de muziek op je inwerken.
Later haal je de verhalen van gebroken mensen in the big apple erbij.

Deze plaat ... is the beginning of a great adventure ...

Aha, dankjewel.

Stijn_Slayer
Ik heb hem net beluisterd. Het album begint zeer sterk, maar zwakt daarna toch iets af. Met name de rockende nummers zijn erg sterk, de rustige zijn een stuk minder. Lou wil nog wel eens vergeten dat hij gewoon aan het praten is. Op Magic & Loss staan ook van dit soort nummers, maar daar werkt het op de een of andere manier toch beter. Van wat ik tot nu toe gelezen heb zijn de songteksten ook vrij goed. Toch duurt dit album wel wat te lang, maargoed al met al een mooie 4*.

avatar van Slowgaze
En mijn *4,5 zet hem precies op een gemiddelde van *4.

avatar van Helicon
Een masterpiece van de 'aardsoptimist' Lou Reed. Zwartgalllige teksten de mensheid. Topnummer voor mij Strawman.(over de loosheid van de Amerikaanse droom)

"Does anyone need another politician caught with his pantsdown, money sticking in his hole"

Heel plastisch verwoord.

avatar van Slowgaze
Ons aller Loud Reed schijnt nogal te dwepen met allerlei literaire voorbeelden, wat niet door iedereen in dank afgenomen wordt (pretentieus laten zien dat hij ook wel slim is). Nu ben ik zelf ook een grote dweper, ik hou bijvoorbeeld erg van het werk van Jack Keroauc (On the Road). Daar hebben we het bruggetje naar de Beat Generation, want de teksten op New York zijn meer dan ik ooit van hem gehoord (voor mijn gevoel?) nogal beïnvloed door die literaire stroming, waarvan ook Kerouac deel uitmaakte.

In de teksten (van literair niveau!), die hoe cliché, maar hoe waar kleine verhaaltjes zijn, behandelt Lou allerlei zaken die nu eenmaal voorkomen in een grote stad als New York. AIDS, kindermishandeling/misbruik en Vietnam-veteranen zijn maar enkele van de onderwerpen. Bovendien laat Lou tegen het einde aan de American Dream nog eens goed uit elkaar spatten; wat een lege luchtbel bleek dat te zijn.

Zo, als een boek of een film, krijgen we veertien kijken op de stad en kunnen we concluderen dat het met de mensheid flink de verkeerde kant op gaat, maar er is altijd hoop, zelfs op deze bij vlagen ongemakkelijk nihilistische plaat is er hoop. Dat er een hele buslading vertrouwen bij moet komen, lijkt een onbegonnen zaak, maar het idee is er. En dat is een idee dat blijft. Pluk het, lijkt Lou tussen de regels door naar je te sissen.

Slowgaze schreef:

Wel, van iemand die op universitair niveau Engelse literatuur studeerde,
mag je wel wat verwachten, toch, zelfs al is zo iemand rockartiest.

Fijn dat je het album ook kan smaken.

Heerlijke LP hoor.
Mag ik hierbij even de kans aangrijpen om te informeren naar de literaire helden van Lou? Burroughs en Poe ben ik al tegengekomen, maar heb jij wat meer namen aan die lijst toe te voegen, Dazzler?

avatar van dazzler
Ik ben helaas zelf geen literair gediplomeerde.
Dus op je vraag kan ik onvoldoende antwoorden.

Maar zijn album Magic & Loss en ook zijn ode (met John Cale)
aan Andy Warholl aka Songs for Drella hanteren een gelijkaardig
verhaal- en verteltechniek. Lou Reed de roman rocker.

Hij speelde New York ook altijd integraal live
in dezelfde trackorde als het album ... als een boek dus.

vanson
Zo'n 20 jaar na het hoogtepunt van de Velvet Underground komt Ome Lou met het sterkste album dat hij tot nu opgenomen heeft. Vuige, vieze gitaren uit je linker- en rechterspeaker, een hele relaxte voordracht, en elk nummer is raak.

avatar van Slowgaze
Ligt het nou aan mij of is deze hoes een ode aan de eerste van de Ramones?

avatar van pintjebier
Eerder een ode aan The Village People

avatar van perrospicados
Rock 'n Roll volgens het boekje. Ze zouden zo in de garagebox verderop aan het oefenen kunnen zijn (zou ik wel even gaan kijken )