Gang of Four - Entertainment! (1979)

Punk / Rock
Label: EMI

1. Ether (3:51)
  2. Natural's Not in It (3:06)
  3. Not Great Men (3:05)
  4. Damaged Goods (3:27)
  5. Return the Gift (3:05)
  6. Guns Before Butter (3:47)
  7. I Found That Essence Rare (3:13)
  8. Glass (2:28)
  9. Contract (2:39)
  10. At Home (He's a Tourist) (3:30)
  11. 5:45 (3:40)
  12. Love Like Anthrax (4:20)
  13. Outside the Trains Don't Run on Time * (3:16)
  14. He'd Send in the Army * (3:41)
  15. It's Her Factory * (3:10)
  16. Armalite Rifle * (2:51)
  17. Guns Before Butter [Alternate] * (4:25)
  18. Contract [Alternate] * (2:48)
  19. Blood Free [Live] * (3:17)
  20. Sweet Jane [Live] * (3:20)
Staat nu voor de tweede keer op en mensallemachtig wat klinkt die gitaar geweldig rauw en goed! Dit is echt een onverwachte, maar 'o zo plezierige ontdekking voor mij!

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door Cygnus:

Al ben ik wel bekend met een aantal postpunk revival bands (die ik overigens niet zo bijzonder vind, uitzonderingen daargelaten), ‘echte’ postpunt ken ik nauwelijks (behalve bijvoorbeeld Joy Division). Daar moest maar eens verandering inkomen, aldus Cygnus. En gelijk heeft hij, het is toch een vrij essentieel stukje muziekgeschiedenis waar ik maar eens wat meer van moet leren kennen. Te beginnen dus met de band Gang of Four, die ik al wel kende van naam, maar waarvan ik geen idee had hoe ze klinken.

Het album heet Entertainment! en dat is geen ontoepasselijke titel: entertainment brengt het namelijk zeker. Heerlijke basloopjes, waar Flea van the Red Hot Chili Peppers, die hier sowieso wel op lijken, duidelijk deel van de mosterd vandaan heeft, vormen telkens de basis waarna er catchy gitaarriffjes en fijne zanglijnen overheen worden gelegd. Ook levert de melodica (o.a. bekend van Tomorrow Comes Today van Gorillaz) een niet te versmaden bijdrage aan het vrolijke geheel. Alles is zeer strak gespeeld en het niveau is constant, een teken van de hoge kwaliteit die deze band hier aflevert.

Het is zo’n album dat je bijna altijd wel op kunt zetten, waarna je lekker met je hoofd kunt meeknikken op de muziek. Een album dat heerlijk is op de achtergrond, maar ook als je wilt ontspannen en volgens mij zou je op sommige nummers juist prima helemaal los kunnen gaan. ‘Gewoon’ erg fijne muziek dus, echte entertainment, maar veel meer vind ik het ook weer niet, het briljante hoogtepunt 5.45 daargelaten (want is me dát even een geweldig nummer ). Wel is het dusdanig leuk en catchy en ook nog eens zo strak gespeeld dat het een erg fijne ontdekking is. Ik zal me binnenkort zeker eens aan Wire of The Sound wagen, iets dat ik sowieso al eens wilde gaan doen.

avatar van Cygnus
De titel Entertainment! is zeker toepasselijk, maar niet om de reden waarom jij denkt... Het slaat op het aanbod van televisieprogramma's uit die tijd, dat volgens de Gang of Four steeds gewelddadiger werd. De titel komt uit het nummer 5:45: guerilla war struggle is the new entertainment.

avatar van nightfriend
Ik zou eerder zeggen dat het over het geweld van het nieuws gaat en wat dat dan weer met mensen doet. Dat het over het nieuws gaat blijkt uit het feit dat zanger Jon King eerder zingt: at a quarter to six, I watch the news eating from my.....
Er zat /zit altijd veel sociologie in de teksten van GoF, soms zoomen ze daarbij zo in op de persoon dat het bijna psychologie wordt.

Entertainment! als titel kun je verder nog veel breder zien, als passend bij de anti-consumentisme teksten van GoF.
Maar Niels heeft volgens mij ook wel gelijk: het ging bij GoF om de boodschap die ze bewust verpakten als een vorm van vermaak. Zelf duidden ze hun muziek aan als "perverse dansmuziek".

Not Great Man gecoverd door een Javaanse gamelangroep

avatar van Ward
Hahaha geniaal! Hoe zouden ze er echt bij gekomen zijn om dat nummer te coveren?

Om even de betweter uit te hangen: ook al maken ze gamelan (javaanse muziekstijl) is de groep zelf volgens mij Japans, aangezien het introductiepraatje in het Japans is.

avatar van wilbur
Hé een nieuwe culturele revolutie !!
Was de vorige niet geëindigd bij de arrestatie van de bende van 4?

Dat is China

avatar van barrett
TC Matic lijkt hier anders ook heel sterk op, voor de liefhebbers van het genre misschien ook eens TC Matic checken.

Cured
Dit album maar weer eens even beluisteren binnenkort. Goed gemiddelde van 3,97 bij 210 stemmen, da's iig niet verkeerd. Het kon mij niet echt bekoren in mijn herinnering (het pakte me niet), maar misschien 'luister' ik er nu anders tegenaan.

avatar van Germ
Germ (crew)
Heerlijk swingend plaatje. Doet me vooral denken The Clash.

Classic.
1 van de beste postpunk platen, on par met bv unknown pleasuren of 17 seconds.

Het messcherpe gitaar geluid van Andy.
Fok man wat een held ben/was jij!!!
R.I.P.

avatar van Cellulord
herman schreef:
Not Great Man gecoverd door een Javaanse gamelangroep

Mooie uitvoering! Doet me meer dan het orgineel.

avatar van Cellulord
Germ schreef:
Heerlijk swingend plaatje. Doet me vooral denken The Clash.

Juist!
Vind dit wel stukken beter.
3.25*

Cellulord schreef:

Juist!
Vind dit wel stukken beter.
3.25*

Vind het totaal niet op the Clash lijken, dit is veel hoekiger, vergelijk beide debuutalbums eens met elkaar.
Dat kenmerkende gitaar en basgeluid is bij de Clash vind ik heel anders, the Clash is ook weergaloos.

avatar van herre48
Gang Of Four | 77-81 (LP Box) - shop.thisisdig.com

als iemand zich eens wil laten gaan...