The Chemical Brothers - Dig Your Own Hole (1997)

Dance / Electronic
Label: Freestyle Dust

1. Block Rockin' Beats (5:14)
  2. Dig Your Own Hole (5:27)
  3. Elektrobank (8:19)
  4. Piku (4:55)
  5. Setting Sun (5:29)
  6. It Doesn't Matter (6:14)
  7. Don't Stop the Rock (4:50)
  8. Get Up on It Like This (2:47)
  9. Lost in the K-Hole (3:53)
  10. Where Do I Begin (6:57)
  11. The Private Psychedelic Reel (9:22)
  12. It Doesn't Matter [Alt Mix / 28/9/96] * (11:52)
  13. I Love Tekno [Alt Mix / 4/10/96] * (6:48)
  14. Electrobank [Demo / 3/6/96] * (7:43)
  15. Cylinders [25/9/96] * (6:14)
  16. Where Do I Begin [Alt Mix / 15/6/96] * (6:31)
  17. Loops of Fury [Live at Lowlands Festival, 1997] * (4:34)
  18. Not Another Drugstore [Live at Lowlands Festival, 1997] * (2:05)
  19. Block Rockin' Beats [Live at Lowlands Festival, 1997] * (4:42)
  20. Leave Home [Live at Lowlands Festival, 1997] * (4:18)
  21. Song to the Siren [Live at Lowlands Festival, 1997] * (2:42)
  22. Three Little Birdies Down Beats [Live at Lowlands Festival, 1997] * (3:32)
  23. It Doesn't Matter [Live at Lowlands Festival, 1997] * (9:11)
  24. Don't Stop the Rock [Live at Lowlands Festival, 1997] * (3:09)
  25. Electrobank [Live at Lowlands Festival, 1997] * (5:00)
  26. Piku [Live at Lowlands Festival, 1997] * (2:19)
  27. Playground for a Wedgeless Firm [Live at Lowlands Festival, 1997] * (2:51)
  28. Dig Your Own Hole [Live at Lowlands Festival, 1997] * (5:27)
  29. Setting Sun [Live at Lowlands Festival, 1997] * (9:01)
  30. Chemical Beats [Live at Lowlands Festival, 1997] * (9:46)
  31. Hey Boy Hey Girl [Live at Lowlands Festival, 1997] * (1:53)
  32. Mind:Response [Live at Lowlands Festival, 1997] * (8:37)
totale tijdsduur: 1:03:27 (3:01:42)
avatar van royals
Echt één van de weinige klassiekers in het bigbeat genre. De ideeën zijn nog iets verder uitgewerkt en dat levert gelaagdere en meer sfeervolle nummers. Een nummer als Elektrobank klinkt misschien simpel maar bestaat al uit zo'n 300 verschillende samples! Setting Sun en Block Rockin' Beats zijn natuurlijk de klassiekers die echt uit je speakers knallen. Ook Where Do I begin heeft een heerlijke climax en het intro en de opbouw van The Private Psychedelic Reel heb ik zelden zo spannend gehoord in een nummer. Het lijkt net of de gehele muziekgeschiedenis van geluiden in dat ene nummer is gemixt. De nummers lopen ook mooi over, alleen ja, hier en daar duren nummers wat te lang maar dat is ergens ook de kracht van dit album.

avatar van fl00r
Waanzinnig goed album.
Het dendert zo fijn door.
Als een trein zou ik zeggen

jolie banane schreef:
Waar komt de dat geweldige bas loopje van block rockin' beats vandaan????

Let There Be More Light van Pink Floyd.

avatar van trebremmit
Ik denk dat herman gelijk heeft met die sample, zo staat het ook in het boekje die bij de cd zit.

herman schreef:
Is dat niet Gucci Again van Schooly D?

Edit: Ik zit er zelf ook naast, Whosampled zegt dat het deze track is.

Sample basloopje

avatar van UK-Choonz
Zonder meer het hoogtepunt van Tom en Ed Chemical. Dit is een en al muzikale bruutheid en vernuft.

Helemaal boven zichzelf uitstijgen doen ze met The Private psychedelic reel. Echt een prachtige track. Niet normaal man.

avatar van Ernie
Lost in the K-Hole
heerlijk nummer

trebremmit schreef:

Edit: Ik zit er zelf ook naast, Whosampled zegt dat het deze track is.

Sample basloopje

Volgens Wikipedia:

The bassline resembles the one heard at the beginning of the Pink Floyd song "Let There Be More Light", while the bass sound is believed to be sampled from The Crusaders song "The Well's Gone Dry".

We hebben allebei een beetje gelijk dus.

Van Schoolly D - Gucci Again is de stem gesampled.

avatar van Shelter
Dit album was ooit voor mij helemaal het, maar als ik het nu weer luister valt het tegen.
De eerste 2 tracks zijn de hoogetepunten en de rest kabbelt er een beetje bij voor mij.
Ik kan sowieso nooit een heel chemical brothers cd afluisteren.

Misterfool
Een mijn leukere aankopen: deze van tcb. Swingt werkelijk de pan uit. Het laatste nummer is zowaar een meesterwerk!

avatar van Eis-T
Deze heeft een speciaal plekje veroverd. Samen met "Further" hun beste werk. Dit is wat revolver was voor de beatles.

Nog steeds jammer dat bigbeat zichzelf rond de eeuwwisseling de nek om gedraaid heeft. De vrijheid en diversiteit in die muziek is ongekend.

Nooit verwacht dat ik ooit via The Beatles bij The Chemical Brothers zou belanden, maar She Said, She Said heeft wel erg veel raakvlakken met Setting Sun.
Met de rol van Noel Gallagher komen ze aardig in buurt van deze klassieker.
Ook hiermee bewijzen ze weer eens hun veelzijdigheid.
Hun beats zijn uiteraard heel herkenbaar, maar ze drukten wel duidelijk hun eigen stempel op de dance in de jaren 90.
Om een ander voorbeeld te noemen; Bodyrock van Moby zou nooit ontstaan zijn als hij niet eerst naar Block Rockin' Beats had geluisterd.
Exit Planet Dust had al geweldige composities, maar kwam als geheel nog rommelig over.
Dig Your Own Hole is voor mij hun meest complete album.
Hier hadden ze hun vorm gevonden, welke later in verschillende tracks terug te horen bleef, maar als geheel weten ze voor mij deze plaat niet meer te overtreffen.

deric raven schreef:
Bedoel je hier niet Tomorrow never knows ? Setting sun "leent" het drumpatroon daaruit.

Nee, maar daarbij is het inderdaad nog duidelijker hoorbaar.
Nooit geweten, dus eigenlijk is Setting Sun nog meer een ode aan The Beatles dan wat ik er uit haalde.

avatar van BoyOnHeavenHill
Volgens de Engelse wiki-pagina bij dit nummer: "The Chemical Brothers refer to "Tomorrow Never Knows" as their "manifesto"; their 1996 track "Setting sun" is a direct tribute to it." (Sst... niet verder vertellen, maar ik luister liever naar Setting sun dan naar Tomorrow never knows...)

avatar van Arrie
Ze hebben trouwens nog een tweede maal verwezen naar Tomorrow Never Knows. Ook Let Forever Be klinkt duidelijk geïnspireerd door dat nummer. En toeval of niet; ook hier Noel Gallagher op zang.

Als je Noel Gallagher achterstevoren uitspreekt hoor je ook duidelijk Paul Is Alive.

avatar van Eis-T
Ook op hun nieuwste plaat kan je een trippende acid interpretatie vinden van Tomorrow Never Knows in de vorm van "I see you there".
Andere tracks die in mijn oren naar Tomorrow Never Knows verwijzen zijn Spiritualized - I Think I'm in Love (Chemical Brothers Remix) en de machtige afsluiter van dit album: The Private Psychedelic Reel. hoofdzakelijk door het gebruik van de sitar.

avatar van Slowgaze
Redelijk album, klein zeventje. Muzikaal steekt het interessant in elkaar, maar het dendert allemaal nogal ongenuanceerd door (wat verder redelijk paradoxaal is gezien de muziek wel knap in elkaar steekt; afijn jullie snappen wat ik bedoel). De laatste twee nummers vind ik veruit het tofst. 'Where Do I Begin' is heel geslaagd. Verder is dit qua dance en electronica niet helemaal mijn kopje thee vrees ik.

avatar van Arrie
Nou, ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt... Hoezo dendert het ongenuanceerd door?

avatar van Ernie
Wat een trip is The Private Psychicedelic Reel toch.

Echt een bazenplaat deze 2de van The Chemical Brothers. Met Block Rockin' Beats vliegen ze er direct goed in maar alles blijft op hoog niveau en zelfs Noel Gallahger past hier perfect bij. Ook Elektrobank is het vermelden waard.
Blijkbaar volledig opgebouwd met een toestel van Belgische makelij waarmee je laag na laag kon opstapelen en overdubben en sampelen heb ik ooit gezien in een documentaire over Belpop op canvas. Lost in the K-hole en het titelnummer zijn de huisfavorieten.

1 van de platen van de BigBeat beweging die je moet hebben. 4*

avatar van BoyOnHeavenHill
Ten tijde van de release blind gekocht op basis van een enthousiaste recensie (in ?De Volkskrant?) toen ik nog geen flauw idee had wat ik bij deze muziek kon verwachten. In het begin kon ik hier dan ook weinig tot niets mee, maar na een paar keer draaien begon het kwartje te vallen, en na nóg een paar keer draaien was ik al net zo enthousiast als de eerder genoemde recensent. Misschien dat ik Elektrobank soms wat te lang vind duren, maar verder maken het spelplezier, de flow, de rijkdom aan ideeën, de inventiviteit en het gevoel mijnerzijds dat ik me midden in een extatische psychedelische trip bevind hier toch één van de meest overdonderende platen uit het elektronische dansgenre van, samen met Second toughest in the infants (mijn vuurdoop in deze muziek, als je Underworld en de Chemicals tenminste met elkaar mag vergelijken) en Come with us (losser en nog nèt wat leuker dan Dig your own hole). Mijn liefde voor deze muziek heeft niet erg lang geduurd, maar elke keer dat ik dit album opzet voel ik toch weer de opwinding van toen. Mooiste individuele momenten: de sploosh na 6½ minuten van Elektrobank, het invallen van de bas als een soort uitgesteld "next level" na 1½ minuten van It doesn't matter, en het hele slotnummer.
        Overigens kwam en kom ik nooit in clubs of discotheken, en ik ben dus ook nooit met de Chemicals op de dansvloer geweest; ik beluister dit album niet als muziek om op te dansen maar gewoon als "muziek om te luisteren" (hetgeen niet hetzelfde is als "luistermuziek"), en als zodanig kan ik er nog altijd niet minder dan ***** voor geven. "Yes yes y'all!"

Vrij stevige 4****: zal hem zeker nog eens opzetten met dan dat mogelijke halfje omhoog op het spel.
Wat jammer dat dit genre eigenlijk niet meer bestaat, er is een vrij ernstig tekort aan meer 'beperkte' elektronische muziek: in de jaren 90 moesten de artiesten zich veel meer binnenstebuiten keren voor een maximaal resultaat. Dat doen de heren in deze plaat.