dEUS - The Ideal Crash (1999)

Belgiƫ
Label: Island

1. Put the Freaks Up Front (5:14)
  2. Sister Dew (5:35)
  3. One Advice, Space (5:46)
  4. The Magic Hour (5:23)
  5. The Ideal Crash (5:00)
  6. Instant Street (6:15)
  7. Magdalena (4:58)
  8. Everybody's Weird (4:51)
  9. Let's See Who Goes Down First (6:23)
  10. Dream Sequence #1 (6:31)
  11. You Can't Deny What You Liked as a Child *
  19. Magdalena [Live at Bataclan, Paris] *
  20. Everybody's Weird [Cinerex Remix] *
  21. Everybody's Weird [Soulwax Remix] *
avatar van IMPULS
Heb wat meer met het freaky werk van hun eerdere jaren. Desalniettemin bijzonder sterke -gelaagde- composities, met dat verrassend beukende 2e stuk van Instant Street.
Toch vind ik het album licht voorspelbaar geworden. Maak ik er een 4 van.

wat een heerlijk album. In het begin vond ik er absoluut niks van. Ik heb hem overlaatst nog is een kans gegeven en beseft dat dit absolute klasse is. Absoluut het betere Belgische werk en zelfs internationaal moet dit niet onderdoen. Mijn favoriet is sister drew, zeer mooi gevoelig nummer. Sprong er al van in het begin positief uit.

avatar van Darkshines
Het is idd een lekker album, maar het raakt me helaas toch net te weinig om het heel vaak te draaien. Misschien heeft het met de mix te maken. Soms heel vrolijk met volksachtige muziek( vooral dat liedje met die banjo) en dan weer zo droevig(idd alla radiohead) maar kwalitatief gezien zeker een goed album. Misschien groeit ie toch nog.

avatar van Jazper
Darkshines schreef:
Misschien groeit ie toch nog.

Toen ik m voor het eerst hoorde, vond ik m vrij vlak. Maar dat veranderde snel, na vaker luisteren. Het bleek een echt groeiplaatje. Wat een topnummers. Sister Dew, One advice, space, the ideal crash.

Maar op een of andere manier draai ik het nu bijna nooit meer. Niet meer zo'n behoefte aan ofzo. Dus toen werd het een beetje een krimpplaatje.

Dus misschien groeit ie toch nog, maar zou dus ook zomaar nog kunnen krimpen.

avatar van jeroen1904
Nog steeds hun meesterwerk vind ik. Weet nog toen ik eerste keer de single instant street hoorde en deze niet zo super vond. Na enkele beluisteringen werd die beter en beter. Dit gevoel heb ik ook met het hele album. Deze plaat klopt gewoon van nr 1 tot 10. Dit in vergelijking tot WCS (soms nog wat rommelig), in a bar , under the sea (een paar mindere nummers) en Pocket revolution (iets te overgeproduced). Met one advice , space heeft Barman zijn ultieme popnummer geschreven vind ik. Magdalena en Sister Dew zijn perfecte rustige nummers. Everybody's weird stuitert van links naar rechts en terug, enz, enz, Eigenlijk bestaat de plaat alleen maar uit hoogtepunten. Wereldplaat

een prachtig meesterwerkje van een fantastische band. dit album is 55 minuten lang puur genot.

avatar van voskat
Half geslaagd, als je het mij vraagt.
Veel van hetzelfde. Weinig verrassingen.
The Magic Hour, Instant Street, The Ideal Crash en Everybody's Weird vind ik dan nog het fijnst.

avatar van Pinsnider
Subliem!! Ik ben het met de meesten hier wel eens: prachtige plaat met "mooie liedjes" maar toch ook nog wat stuiterplaatjes, met als absolute uitschieter natuurlijk het tweede deel van Instant Street.

avatar van rrremberrrt
Dé plaat van dEUS, voor mij dan toch! Laat je vooral niet afschrikken door een eerste luisterbeurt! Dit is dé groeiplaat bij uitstek... Instant street is gewoon subliem, en daarenboven moet geen enkel van de andere nummers echt onderdoen!
Kortom: mijn absolute lievelingsplaat!

PS: Vind 'The ideal crash' toch nog altijd stukken beter dan 'Pocket Revolution', die mij ondanks dat ik een superfan van dEUS ben nog altijd niet echt kan bekoren.

Feeder
The magic hour is ongetwijfeld 1 van de prachtigste songs die ik ooit gehoord heb. Twee jaar geleden was ik op reis naar Duitsland en khad deze net voor we vertrokken gekocht. Kben toen helemaal verliefd geworden op deze plaat. Kleg hem nu nog af en toe op en telkens weer ontroeren songs als sister dew, the magic hour en magdalena mij. Heerlijk

'Cause everybody's weird and they all think they're god

yoeridedeygere
The Magic Hour, Sister Dew, Instant Street, kortom een prachtig album

avatar van oruiz
kwam op mijn pad, nadat ik deus laatst live Istant street zag spelen. Dus ik dacht laat ik deze plaat eens gaan luisteren. Mijn mening zal spoedig volgen

avatar van moedermaria91
Dit is dEUS ten top...
Staat niet voor niets op 1 in men top 10

dEUS op zijn best. Zeker lekkerste album.

Geweldig album en ik heb nog niet alle nummers echt goed gehoord. Maar "Put the freaks up front" vind ik echt geniaal evenals "Sister Dew". btw weet iemand waar je deze een beetje goedkoop op de kop kan tikken? overal waar ik hem gezien heb is hij nog rond de 20 euro.

je moet is kijken in de free record-shop, daar heb ik 3 dEUS cd's gekocht voor maar 25 euro !!!
maar je kan ook is gaan kijken in een fnac of mediamarkt, daar zijn de meeste cds echt zeer goedkoop, ik denk nu aan cd's als tool hun nieuwste ( 10 euro ), the doors cd's ( 5.99)
het zou me echt verbazen dat the ideal crash daar ook nog steeds 20 euro kosten.
veel zoekplezier

avatar van ZERO
felix89 schreef:
veel zoekplezier

Sterker nog: deze week in MediaMarkt (Antwerpen) geweest en daar kostte The Ideal Crash €6,49. Ik heb hem dan ook gekocht! Alle andere dEUS-albums waren €6,99!!

avatar van gemaster
Prijs kwaliteit verhouding was dus een beetje scheef

Hmmm hier in Enschede bij de MM hebben ze alleen Worst Case Scenario en die heb ik al =[ Voor de rest bij de FRS hebben ze ook geen Ideal Crash en bij de Plato is ie 20 euro, naja dan koop ik hem ooit wel een keer als ik ergens anders in NL kom

avatar van Koekebakker
Bij de CD-Uitleen in Enschede kun je hem bestellen voor 17,66 heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Praktisch alle cd's zijn daar erg voordelig te bestellen.

avatar van ZERO
gemaster schreef:
Prijs kwaliteit verhouding was dus een beetje scheef

Absoluut! Maar ik heb ook Pixies' "Doolittle" voor €6,99 en Tools "AEnima" voor €9,49 gekocht! De prijzen zijn wel vaker voordelig in MediaMarkt A'pen! Ik wil hier geen reclame maken ofzo, maar een cdliefhebber kan véél euro's uitsparen in MM!

Davez
Man man wat ben ik weg van Deus. Moest instant street komen van een Britse of Amerikaanse groep het had in elk 'beste nummer aller tijden lijstje' gestaan!

Ik vraag me overigens af waarom ik deus pas leer kennen na al die jaren. Ik heb hun muziek nooit op de radio gehoord.

Het goede aan muziek is dat het eeuwig is, je kan het blijven ontdekken, het is nooit te laat!

avatar van moedermaria91
Davez schreef:
Man man wat ben ik weg van Deus.

dEUS!

Feeder
moedermaria91 schreef:

dEUS!

fantastisch album! meer dan ooit het luisteren waard en je blijft er nieuwe dingen in ontdekken. Nou goed ik kan niets nieuws meer zeggen geloof ik als ik zo snel even de reacties lees.
dikke 5 !

Ben ik nou gek? Ik vind namelijk alleen het titelnummer sterk op dit album.

Zal het weer eens 'grijs draaien'

avatar van lebowski
Starless schreef:
Ben ik nou gek?

Draai Instant Street of Magdalena en stel zelf de diagnose

Het beste!Geen twijfel mogelijk!
Ik zou 'Let's see who goes down first' het etiket van 'minste nummer' kunnen opkleven,maar kgaa't ni doen..

heb deze cd net, het geweldige 'Instant Street' ken ik al langer, maar ook 'Sister Dew' en 'Magdalena' zijn ook wonderschoon. Behalve 'Let's See Who Goes Down First', ligt deze plaat me al zeer goed in het gehoor. Ik wacht alleen nog wel even met m'n oordeel

Beste Jesse en Daan_dc ,

het is zeer normaal dat je in het begin 'Let's See Who Goes Down First' een minder nummer vind, het is een beetje het buitenbeentje van deze cd samen met ''everybody's weird'' maar na een aantal luisterbeurten ga je zeker en vast ook dit nummer apprecieren, vooral die potten en pannen percusie is fantastisch