dEUS - The Ideal Crash (1999)

Belgiƫ
Label: Island

1. Put the Freaks Up Front (5:14)
  2. Sister Dew (5:35)
  3. One Advice, Space (5:46)
  4. The Magic Hour (5:23)
  5. The Ideal Crash (5:00)
  6. Instant Street (6:15)
  7. Magdalena (4:58)
  8. Everybody's Weird (4:51)
  9. Let's See Who Goes Down First (6:23)
  10. Dream Sequence #1 (6:31)
  11. You Can't Deny What You Liked as a Child * (4:53)
  12. Sam Packinpah's Daughter [Demo] * (3:48)
  13. Shoulda Snuck Out [Demo] * (5:59)
  14. There * (1:34)
  15. Sister Dew [Demo] * (6:08)
  16. Instant Street [Demo] * (6:00)
  17. Exotica (Demo Let's See Who Goes Down First) * (5:43)
  18. Dream Song (Demo Dream Sequence #1) * (6:50)
  19. Magdalena [Live at Bataclan Paris 1999] * (5:00)
  20. Everybody's Weird [Cinerex Remix] * (3:23)
  21. Everybody's Weird [Soulwax Remix] * (6:52)
avatar van jellecomicgek72
Vraag me nog steeds altijd af waarom er een kapotte paprika in de binnenkant van het hoesje staat...

avatar van Kronos
Dat is gewoon de paprika waarop de persoon op de voorkant van de hoes ideaal gecrasht is.

Instant Street is mijn favoriet, voor mij een van de beste stukjes muziek ooit gemaakt (vooral het einde). Voor de rest erg sterk album, zeer gevarieerd en af en toe lekker experimenteel. Helaas ben ik hem op de duur toch iets minder gaan vinden, in het begin dacht ik dat het een plaat zou zijn die maanden in mijn speler zou zitten, en hoewel ik hem af en toe nog eens speel, ben ik het geheel toch af en toe een tikje saai gaan vinden. De nummers 'One Advice Space', 'The Magic Hour' en 'Magdalena' zijn de mindere van dit album, en hoewel ze niet slecht zijn, gaan ze me toch een beetje vervelen op den duur.

Hier herken ik me wel in:
Boreq schreef:

Maar:
De nummers 'One Advice Space' [...] de mindere van dit album
One Advice, Space is naast Instant Street en het openingsnummer juist het nummer dat ik nog steeds echt buitencategorie vindt. De rest heeft voor mij ook wel zijn magie verloren, na al die jaren.

avatar van lebowski
herman schreef:
De rest heeft voor mij ook wel zijn magie verloren, na al die jaren.

Voor mij zijn het juist de twee afsluiters die nooit hun magie verliezen en nog steeds tot het beste behoren dat dEUS op plaat heeft gezet.

avatar van Gloeilamp
Ik vind de openingstrack en Sister Dew de beste nummers. Het album heeft bij mij nog niets ingeboet, sommige nummers worden zelfs nog steeds beter.

Jullie kennen het album natuurlijk al veel langer, ik hoop dat het album me blijft boeien!

Het boeit me nog steeds wel hoor, zo erg is het ook weer niet. Maar de waardering voor een album gaat bij mij vaak verschillende fasen door en de laatste jaren is het dus wat minder geworden. Hetzelfde heb ik gehad bij Worst Case Scenario, die ik ook een tijdje niet veel heb gedraaid, maar nu vind ik die juist weer erg goed.

avatar van 1996Customer
Daar straks gekocht voor 9.99 en voorlopig een echte topper.
Had eerst de compilatie gekocht en vond het goed maar ik wou meer,en omdat hun laatste plaat net uit was besloot ik die te kopen(ook briljant trouwens),daarna kocht ik vantage point(een goede cd maar toch iet minder dan de rest)en dan nu deze 'The Ideal Crash'.
Met geweldige singles als instant street(de meest briljant,geniale 3 minute durende outro),het fragiele sister dew en het expirimentele titelsong.Het openingsnummer is ook geweldig alsook de afsluiter dreamsequence.dEUS bewijst wat mij betreft nogmaals dat het een band is die verschrikkelijk onderschat is,al is het mischien beter zo dan dat de groep immens gehypt wordt(zoals dat nu gedaan werd met 'constant now').De groep heeft een cultstatus in Belgie en zijn sterren in andere landen.Wederom weet belgie niet wat doen met zo'n talent 4.5 is mijn voorlopig oordeel

avatar van IllumSphere
The Ideal Crash klinkt een stuk minder speelser dan zijn twee voorgangers. Daarom ook dat ik vind dat deze plaat een meer volwassen houding aanneemt tegenover die twee voorgangers. Het lijkt alsof de fase van het experimenteren (en dus het zoeken naar welke stijl het best past bij deze band) voorbij is. Tom stelt zich ook wat meer op de achtergrond, wat eigenlijk toepasselijk is voor de sfeer van het album. Het is niet echt vrolijk, ook niet depressief, maar het klinkt als een dipje. Een moment waar je even afvraagt wat je nu hemelsnaam aan het doen bent. En wat anderen in hemelsnaam doen. Nu hoor je hier en daar iets over een breuk, dus misschien dat die breuk de olie die het vuur deed aanwakkeren was.

avatar van pdonidvie
IllumSphere schreef:

Stef was vertrokken en heeft de experimentjes meegenomen.

Everybody's Weird begin ik steeds meer te waarderen, misschien wel daarom dat dit album er een halve ster bij krijgt.

avatar van jellecomicgek72
Nu nog verhogen naar een 5*

Misterfool
Heerlijke bombastische rockplaat. Deus heeft een erg avontuurlijke sound; zelfs na meerdere luisterbeurten blijft deze plaat verrassen. Met name de laatste twee composities hebben enkele onverwachte wendingen. Ook bewijzen de heren sublieme songwriters te zijn. Hoogtepunt is Instant street, met die geweldige conclusie . Iets zegt me dat ik nog wel eens vaker een album van deze belgen koop.

Schitterende album hoes trouwens

Yann Samsa
Misterfool schreef:
bombastische rockplaat.

Misterfool

Sorry Ferre, maar ik ken progrockbands die een stuk minder bombastisch zijn dan dEUS op deze plaat: (alleen al een nummer als Let's see who goes down first) Geen probleem overigens! Ik hou er wel van.

avatar van LucM
Erg bombastisch vind ik dit niet, veeleer melancholiek en bij momenten zelfs ingetogen, al is het avontuur ook zelden weg (maar minder experimenteel dan de voorgangers).

Misterfool
Ah komop man, luister eens naar die gierende mellotron's, scheurende gitaren, songstructuren die overal en nergens heen gaan. Absoluut bombastisch Het is op zijn minst een heel stuk hoogdravender dan your average 90's band.

avatar van Pinsnider
Ha, als je het vergelijkt met die rammelende folk-rock en huilerige singer-songwriter-toestanden die tegenwoordig vooral op 3fm voorbij komen zou ik dit ook bombastisch noemen. Maar als ik het afzet tegen de oude Muse....:-)

avatar van niels94
Volgens mij verwar je nu vol en gelaagd met bombastisch.

avatar van staralfur
Ik denk dat ik In A Bar, Under The Sea nét iets beter vind, maar dit is gewoon een topplaat. Instant Street is voor mij het hoogtepunt (dat einde!) maar ook nummers als Everybody's Weird, Dream Sequence, Sister Dew en Magdalena hoor ik na al die jaren nog steeds heel erg graag. Ik verloor dEUS uit het oog na Pocket Revolution, maar de eerste drie albums zitten nog steeds in mijn hart

Jemfenigkleite
staralfur schreef:
Ik verloor dEUS uit het oog na Pocket Revolution

Wees gerust, je hebt niet veel gemist.

avatar van staralfur
Jemfenigkleite schreef:

Wees gerust, je hebt niet veel gemist.

Ja, daar kwam ik achter toen ik ze op Rockin' Park zag. Met uitzondering van Quatre Mains vond ik de "nieuwe" nummers maar matig, gelukkig speelden ze ook veel oude klassiekers.

Ik moet me corrigeren trouwens: toen Vantage Point uitkwam heb ik ze nog in Doornroosje gezien. Maar van dat album vind ik alleen Slow en the Architect nog leuk.

Jemfenigkleite
staralfur schreef:
Met uitzondering van Quatre Mains vond ik de "nieuwe" nummers maar matig

Ieder album bevat inderdaad nog een paar nummers die goed te pruimen zijn. Maar het niveau uit de jaren 90' is ver zoek.

avatar van Niek
Groeit redelijk gestaag door ondertussen. De eerste twee tracks zijn weergaloos, en het algehele geluid ligt me ook steeds beter. Ik ga die Rock Rally in de gaten houden; Amatorski is immers ook geniaal .

avatar van Johnny Marr
The Magic Hour vind ik het allerbeste nummer van dEUS. Heb ik volgelingen?
Vooral de outro na 3:40 is zóóóó bloedstollend mooi...

avatar van corn1holio1
In elk geval 1 van hun hoogtepunten!

avatar van ArthurDZ
Zou ik waarschijnlijk niet in mijn persoonlijke dEUS-top 10/20 zetten, maar een mooi nummer is het zeker!

Kanshebbers voor dat toplijstje op dit album zijn zeker Instant Street met dat magnifieke outro (uiteràààrd), One Advice Space (lekker dromerig), en het In A Bar-esque Everybody's Weird.

Deze cd is voor mij net niet van het niveau van de vorige twee platen, maar toch luistert ie zo fijn weg dat ik hem toch nog vaak genoeg opzet.

avatar van corn1holio1
Vergeet Magdalena niet, vind ik persoonlijk hun 'mooiste' (dus niet perse hun beste).

avatar van Johnny Marr
Wat een bruut meesterwerkje dit. Hoe kon ik toch al die tijd zo 'ignorant' zijn en denken dat dit onterecht zo hoog stond in de top 250? Guess i've seen the light...

The Magic Hour en het titelnummer regeren nog ietsje meer dan de rest, en 'Let's See Who Goes Down First' en 'Dream Sequence #1' vind ik net ietsje minder dan de rest. Bestond dit album uit 'Put The Freaks Up Front' tot en met 'Everybody's Weird' zou dit kans hebben gemaakt op 5*.