dEUS - The Ideal Crash (1999)

Belgiƫ
Label: Island

1. Put the Freaks Up Front (5:14)
  2. Sister Dew (5:35)
  3. One Advice, Space (5:46)
  4. The Magic Hour (5:23)
  5. The Ideal Crash (5:00)
  6. Instant Street (6:15)
  7. Magdalena (4:58)
  8. Everybody's Weird (4:51)
  9. Let's See Who Goes Down First (6:23)
  10. Dream Sequence #1 (6:31)
  11. You Can't Deny What You Liked as a Child * (4:53)
  12. Sam Packinpah's Daughter [Demo] * (3:48)
  13. Shoulda Snuck Out [Demo] * (5:59)
  14. There * (1:34)
  15. Sister Dew [Demo] * (6:08)
  16. Instant Street [Demo] * (6:00)
  17. Exotica (Demo Let's See Who Goes Down First) * (5:43)
  18. Dream Song (Demo Dream Sequence #1) * (6:50)
  19. Magdalena [Live at Bataclan Paris 1999] * (5:00)
  20. Everybody's Weird [Cinerex Remix] * (3:23)
  21. Everybody's Weird [Soulwax Remix] * (6:52)
Bij dit album zie ik vaak recensies die erop wijzen dat je het album vaker moet luisteren (wat bij mij nu al gebeurt, vooral door instant street, magdalena en sister dew) om het echt mooi te vinden. De echte schoonheid van de nummers waar sommigen het hier over hebben, heb ik helaas (nog) niet ontdekt. en felix, ik hoop dat bij mij (als ik die schoonheid van de nummers ontdek) daarbij ook 'Let's See Who Goes Down First' zich ontpopt als een meesterwerkje van barman & co

Jesse schreef:

Toch vreemd dat hij dan op nummer 1 staat in jouw top tien

[quote="Feeder]

Toch vreemd dat hij dan op nummer 1 staat in jouw top tien
[/quote]

Was inderdaad wat voorbarig van mij, maar je moet weten dat ik na mijn bericht 'The Ideal Crash' nog een luisterbeurt heb gegeven en vervolgens mijn top 10 heb aangepast. Ik ben trouwens zelden op het eerst gehoor zo overdonderd geweest als bij deze.

Weet iemand over welke film Barman zingt:

let accusations fly
like in that movie
You know the one where Martin Sheen
waves his arm to the girl on the street

Badlands dacht ik. Alhoewel er velen zeggen dat Tom het over Wall street heeft. Maar daar komt zo geen fragment in voor. Toch ?

Feeder schreef:

Niet dat ik me kan herinneren, neen. Badlands moet ik dan maar eens gaan zien... Bedankt, in elk geval.

avatar van Xel
Xel
tjonge..... Nadat ik deze cd in het jaar 2000 had uitgeleend (en nooit meer terug kreeg), heb ik 'm eind vorig jaar maar weer gekocht.
En hij wordt weer steeds beter...... Zo langzamerhand begint deze cd bij mij tot de categorie "klassiekers" te horen.
Tóch een stukje beter dan dEUS' laatste cd en absoluut beter dan WCS en IABUTS
Instant Street is mijn favoriete dEUS-song.

Groetjes,
Xel

Jezus, deze stond eerst veel hoger in de top lijst ofniet? Prachtig album, een 4 krijgt ie van mij

Joy
JJ_D schreef:

funny, wie zegt dat het om een bestaande film moet gaan?

amoebe schreef:

Tjah, het gaat de laatste tijd erg slecht met de albums van dEUS in de top250. Het is om van te janken

Bovendien Amoebe, wat een top tien

dEUS is voor mij zo'n band die eigenlijk niets fout kan doen. Mijn live-kennismaking was liefde op het eerste gezicht en naar aanleiding daarvan het debuut gekocht (wat toen nog niet eens meeviel om die te bemachtigen) en die liefde op het eerste gezicht werd al gelijk houden van.
Wat als de opvolger je dan alleen maar in hoger sferen weet te brengen? Dan praat je toch zeker al wel over de liefde van je leven? Niet dan?
Nou vooruit, we hebben meer zekerheden nodig om dat te bepalen en dat mocht dEUS gaan uitproberen op hun derde album The Ideal Crash. Misschien op voorhand al een gelopen race, want wie kraakt zijn liefje nu af?
Maar goed: soms heb je teleurstellingen te verwerken in een mensenleven, dus het had kunnen verkeren. Met de nadruk op had want de praktijk wees anders uit.
De band was er weer in geslaagd een meesterwerk af te leveren. Nummer 3 op rij.

Al bij opener Put The Freaks Up Front sloeg de opwinding toe. Het nummer nestelt gelijk in je oren, is spannend en sprankelt aan alle kanten. Het geluid leek wat ontdaan te zijn van rafelige randjes. Misschien was het vertrek van Stef Kamil Carlens en Rudy Trouvé hier debet aan, maar als je goed luistert ontdek je die randjes nog steeds alleen zijn ze wat natuurlijker en daardoor misschien wat onopvallender aanwezig. Tom Barman verstaat de kunst van het schrijven van mooie liedjes die blijven prikkelen en het lijkt wel of dat op dit derde album alleen maar beter lukt.
Hoe mooi is Sister Dew toch! Prachtige songstructuren, minder moeilijkdoenerij maar heel oprecht. Barman heeft geen rekening meer te houden met portretten als Carlens of Trouvé en kan nu volledig zijn eigen gang gaan. Het geeft zoals ik al zei een wat mooier geluid, minder rafelig, maar als het gevolg daarvan dit soort parels zijn dan ga ik volledig met hem mee. Dit is geen achteromkijken, geen stilstand, dit is blik naar voren en doorgaan. Laat de violen maar flink aanrukken en laten we genieten. Puur genieten.
Ook One Advice, Space heeft iets aandoenlijks. Maar buiten dat hangt er toch een spooky sfeertje, donker zonder echt donker te zijn. Nummers als deze zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Tijdloos en telkens weer een troostende werking. Hoe Barman het flikt, ik weet het niet, maar hier is een waar kunstenaar aan de gang geweest. Het mag dan wat minder excentriek zijn allemaal, maar hierdoor krijgen we juist nummers als deze voorgeschoteld en ik denk dat we daar heel blij om mogen zijn.
Op The Magic Hour is het heerlijk wegdromen. Het is allemaal perfect in balans. Op nummers als deze staat de song centraal en daar is experiment niet voor nodig. Ook een Barman wordt ouder en dat hoor je op nummers als deze. Hier hoor ik meer soul in. Alle instrumenten staan in dienst van elkaar, hier is het geen strijd meer.
Titeltrack The Ideal Crash probeert dan toch nog iets meer spanning in te bouwen. En het lukt ze heel behoorlijk zonder freaky te worden. Het zit hem hier meer in de kleine dingen: het jakkerige ritme, de viool op de achtergrond.
Instant Street voelt aan als een lome zomerse zondagmiddag. Wandelend tussen de korenvelden en genietend van de natuur. Althans dat beeld roept dit nummer bij mij op. Het klinkt allemaal ook zo ontspannen, zo ongelooflijk relaxed. Maar pas op, want zomerse dagen willen nogal eens eindigen met onweersbuien en dat merken we ook op Instant Street dat een climax krijgt in de vorm van rockende gitaren en een tempo dat voortjakkert.
Op Magdalena keert de rust terug. Pure schoonheid. Alles klinkt hier helder en fris. Keer op keer, het maakt niet uit hoe vaak je dit draait, het verliest geen moment aan kracht.
In Everybody's Weird worstelen ritme met melodie en geen van beiden komt als winnaar tevoorschijn. Het is misschien wel het grillige broertje van dit album. Niet te vergelijken met de twee vorige albums, maar dEUS laat hier toch wel horen dat ze niet alleen maar terug zijn gevallen op bloedstollend mooie songs. Er is wel degelijk nog wat gekte aanwezig. Everybody's weird...... inderdaad!
Let's See Who Goes Down First is ook ietsje avontuurlijker. Het nummer lijkt één grote ontdekkingstocht die je langs allerlei wegen voert waarin je jezelf maar moet zien te handhaven. Als je dat lukt heb je de reis van je leven. Er blijft telkens weer een flinke zweem mysterieusheid hangen die je ernaar doet verlangen de trip nog eens te maken. Leve de repeatknop!
Dream Sequence #1 is een prachtige afsluiter mede door het vioolspel van Klaas Janzoons met hulp van de strijkers genaamd Browndog (overigens op meer nummers te horen). Ook mooi is de harmonie in zang.

Heel knap dus dat een band 3 keer op rij zulke meesterwerken weet af te leveren. Ik heb er enorm veel respect voor.

De opvallende hoes is overigens een verhaal apart. Er werd een fotoshoot gemaakt met Rosalba Torres Guerrero en haar vriend (beiden dansers), maar uiteindelijk zou een lucky shoot de albumcover worden. De danseres maakt nl. wilde dansbewegingen in een soort hysterische woede en viel uiteindelijk op het zebrapad. Barman koos deze perfecte valpartij als cover omdat het zo mooi aansloot bij de emoties en de relatiestress die centraal stonden op The Ideal Crash (bron: internet).

avatar van Reint
Raar, dit album heeft een hoger gemiddelde dan WCS?

Zal ik hier ook maar eens naar luisteren.

avatar van fairiewitch
Reint schreef:
Raar, dit album heeft een hoger gemiddelde dan WCS?

Zal ik hier ook maar eens naar luisteren.

Dat is inderdaad wel raar.
The ideal crash is ook wel super maar WCS heeft toch dat ietsje meer dat dit album niet heeft

fairiewitch schreef:

Dat is inderdaad wel raar.

Ach ja, persoonlijke smaak zeker ? Toch vind ik The Ideal Crash ook wel een stuk toegankelijker dan WCS. Ligt daarom het stemgemiddelde hoger ?
Wie zal het zeggen ?

Wat wel vaststaat : ieder album van dEUS is pure klasse en laten we maar blij zijn dat er zoveel variatie tussen hun albums zit.

avatar van fairiewitch
Feeder schreef:

Wie zal het zeggen ?

avatar van ZERO
Ik vind het dan weer niet raar dat The Ideal Crash een hoger gemiddelde heeft. Hoewel ik zowel deze als WCS 4,5* heb gegeven. Maar toch. Voor mij hebben beide platen een 8-tal zéér sterke nummers. Het grote verschil is dat er hier maar 10 opstaan en op WCS 14! Meer fillers dus op WCS. Hoewel dEUS-fillers natuurlijk nog niet slecht te noemen zijn!

Maar zoals Feeder al zei: elk dEUS-album is pure klasse! Dus Reint, zeker proberen!!

Zal ik doen, hoor. (y)
Maar welke nummers versta jij onder fillers bij WCS?

Reint schreef:
Maar welke nummers versta jij onder fillers bij WCS?

Alle hoogtepunten tussen de meesterwerken

Jesse schreef:

Alle hoogtepunten tussen de meesterwerken

Het kan niet veel beter verwoord worden.

avatar van Reint
Ja, maar de enige filler die ik kan vinden, is Shake Your Hip. En dan misschien het intro erbij.
Daarbij ervan uitgaand dat jij Great American Nude en Divebomb Djingle er ook bij meetelt (een vermoeden), kom ik uit op 4 en, terwijl jij zegt dat er 6 fillers opstaan. Dus ik vroeg me af welke dat zijn.

Reint schreef:

Great american nude een filler ? Waar haal je dat achterhaald idee vandaan ?
Maar goed, laten we het hierbij laten, Worst case scenario is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Even terug naar The Ideal Crash. Deze cd heeft eigenlijk alles wat WCS niet heeft en andersom. Wat niet wegneemt dat dit een cd is die begin tot eind perfect in elkaar steekt. Een lust voor het oor en iedere muziekliefhebber zou dit toch eens moeten proberen.

fastpulseboy
Ik heb het een heel aantal keer geprobeerd met deze....maar het wil niet klikken. Waar ik WCS wel kon waarderen vind ik deze doodsaai en gaat ook nog eens irriteren na verloop van tijd. dus nee, tussen deus en mij is het over...

avatar van ZERO
Je mag het woord "filler" ook weer niet te letterlijk nemen natuurlijk! Onder een dEUS-filler versta ik "een nummer op een dEUS-cd dat niet ontzettend briljant is" ofzoiets! OP WCS zijn dat voor mij: "Intro", "W.C.S.", "Shake your hip", "Great American nude" en "Divebomb djingle". Maar zoals ik al zei, ik vind deze nummers niet slecht hé. Gewoon iets minder goed dan de andere nummers op het album. Voor mij is The Ideal Crash dus vooral van constanter niveau dan Worst Case Scenario. Maar dat is ieder zijn mening hé... Wat overigens helemaal niet wegneemt dat ik beide platen énorm goed vind!

avatar van Reint
Die nummers geven mij vooral aan dat dEUS echt deed waar het zin in had.

En inderdaad, die nummers zijn allemaal nét wat minder. W.C.S. vind ik dan wel weer gewoon briljant. De term filler zou ik niet durven gebruiken, maar jij bedoelde dus gewoon een iets minder nummer. In dat geval ben ik het wel een beetje met je eens.

avatar van Ploppesteksel
Ik ga hem een dezer dagen wel eens beluisteren.
Instant Street ken ik al wel en die 2 laatste minuten is gewoon schitterend, daar kan ik altijd van genieten..

avatar van Ploppesteksel
En dat is momenteel een 4 waard.
Later zal hij waarschijnlijk wel mijn top 10 binnendringen.

Meesterwerk.

EVANSHEWSON
Zéér originele Belgische rockband, daar mogen, neen, moeten wij Vlamingen in het biezonder trots op zijn.
Deze elpee, allez, nu cd dus, is ronduit hun allerbeste, hier staat niets ondermaats op.
Het nummer INSTANT STREET, daar geef je een been voor om zoiets hemels geschreven te hebben. En dan die OUTRO, die aanzwellende gitaar, die gestructureerd opgebouwde aanzet die overgaat in gecontroleerde schijn-chaos... dit kun je niet omschrijven, dit is hemelse rock ! 4.5 sterren voor deze prachtplaat !

fivehouses
Ik lees hier telkens dat dit album meerdere luisterbeurten nodig heeft. Maar ik vind hem bij de eerste luisterbeurt al lekker, is dat ook goed?