Nico Haak - 16 X Raak (1988)

Alternatieve titels: 16 X Raak Met Nico Haak | Foxy Foxtrot

Label: Philips

1. Joekelille (3:39)
  2. Tante Julia (3:13)

met Boudewijn de Groot

3. Honkie Tonkie Pianissie (3:53)
  4. Sokkies Stoppen, Schoentjes Poetsen, Dasje Goed en Kijk Goed Uit (3:06)
  5. Foxie Foxtrot (4:02)
  6. Doedelzakken Pakkie (3:18)
  7. Laame Damma Doen (3:53)
  8. Moe Zijn (2:52)
  9. Ted, de Tapper (3:34)
  10. Is Je Moeder Niet Thuis (3:37)
  11. Langzaam Sneller Gaan (4:00)
  12. Geef Mij Maar Holland aan 't IJsselmeer (3:23)
  13. Vogeltje, Wat Zing Je Vroeg (4:44)
  14. Meisjes Pas Op (3:22)
  15. Niet Geschoten Is Altijd Mis (3:31)
  16. Als Ze Me Missen..... (3:10)
avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Afgeleid? "Vertaald" bedoel je, door Lennaert Nijgh.

avatar van kaztor
Heerlijke blastbeats aan het einde van Langzaam Sneller Gaan. Heftige shit!

Nico Haak maakte in de jaren 80 in de roddelbladen reclame voor zo'n armband waar je rustig van wordt.
Toen Haak overleden was, maakte John Kraaykamp Jr. de grap "hij is er inderdaad erg rustig van geworden".
Ik heb ooit een keer een LP van Nico Haak gekocht, omdat daar beide kanten van de single met Boudewijn de Groot op aanwezig waren. Ik bedoel dus: Tante Julia / Ik druk m'n snor.
Haak werd toen nog begeleid door de Paniekzaaiers, een band waar volgens mij ook een van The Motions in zat. Nico werkte ook samen met Polle Eduard (ex-After Tea). Ik meen dat Polle onder een pseudoniem teksten voor Haak schreef (?).
Ik keek vroeger zowel naar Top Pop als Op Losse Groeven. Bij dat programma van Chiel Montagne deed Nico Haak het nummer Ted de Tapper vergezeld door een paar knappe tappende meiden van een showballet. Het is wel een dubbelzinnige titel. Het filmpje heb ik daarna nooit meer gezien.

avatar van Sjaan
N
ico ook nog weinig van gehoord.....ook niet in de top 2000 ofzo....

avatar van musician
Was een sympathieke Nederlandse zanger.

Zonder al te bizarre pretenties, anders dan een vrolijk avondje, een feestje, in de kroeg.
Met een knipoog naar die tijd in de jaren '50 en '60 en (theater-)muziek van nog eerder.

Teksten in de regel betamelijk, in ieder geval verstaanbaar, soms wat dubbelzinnig.
En hier op deze cd zijn allergrootste hits. Hij was met name in de jaren '70 vanaf 1972 een trouwe gast in de Top 40.

Ik heb geprobeerd mij over dergelijke Nederlandstalige muziek op te winden maar, anders dan bijvoorbeeld Guus Meeuwis, Haak krijgt mij niet op de kast. Hij heeft iets, waardoor bijvoorbeeld ook Boudewijn de Groot graag een duet met hem zong (Tante Julia).

Ergo, het meeste wat Haak brengt leidt automatisch tot enige vrolijkheid en zelfs een goede stemming.
Misschien kunnen we Trump en Kim Jong-Un nog snel een exemplaar sturen, het lijkt mij een passend medicijn voor de goede vrede.

avatar van Jan Wessels
Dit verzamelalbum werd in in 1998 nog een keer uitgebracht maar dan als Nico Haak - Foxy Foxtrot op het Rotation label. Precies dezelfde nummers in dezelfde volgorde.

avatar van nlkink
16X Raak en ik durf te zeggen dat de titel de lading dekt. Het enige liedje dat ik niet herken is Geef Mij Maar Holland Aan 't IJsselmeer maar dat kan zomaar een hit geweest zijn. Eigenlijk ongelooflijk dat iemand zo consistent hits heeft kunnen scoren in zo'n lange periode, zo'n beetje tot aan zijn overlijden toe. Een van zijn laatste hits was, ironisch, Uw Laatste Jas, Meneer. Eigenlijk leuke meezingbare liedjes met soms zelfs een originele invalshoek.
Het verhaal van de rustgevende armband van Stanley Koekblik van 24 oktober 2011 herken ik. Mijn ouders hadden een abonnement op de leesmap. Ze kregen het oudste exemplaar, zo'n acht weken oud. Tot hilariteit van mijn broer die weken na het overlijden van Haak nog de advertentie voorlas: "De Bio-Stabil, ik voel me er geweldig bij!"

avatar van Rockfan
Als ik de titels zo eens doorneem herken ik: Joekelille, Is je Moeder niet thuis, Tante Julia en natuurlijk Honkie Tonkie Pianissie. Allemaal aanstekelijke liedjes. De rest zegt mij eigenlijk niks. Zijn het hits geweest ?
Of materiaal dat niet verder kwam dan de tipparade ?

avatar van musician
Alles haalde wel de Top 40.