Black Mountain - IV (2016)

Canada
Label: Jagjaguwar

1. Mothers of the Sun (8:34)
  2. Florian Saucer Attack (3:23)
  3. Defector (4:02)
  4. You Can Dream (5:32)
  5. Constellations (4:01)
  6. Line Them All Up (3:54)
  7. Cemetery Breeding (4:10)
  8. (Over and Over) the Chain (8:47)
  9. Crucify Me (4:44)
  10. Space to Bakersfield (9:04)
avatar van Don Cappuccino
De eerste track is heel erg goed: Mothers of the Sun

avatar van Ducoz
De hoes is ook erg goed

avatar van Ray P Leak
Het album opent met een vertrouwd Black Mountain geluid, maar daarna - het tweede nr - lijkt het alsof we te maken hebben met een band die er eigenlijk geen zin meer in heeft. Bij het derde nummer dacht ik; 'oké, dit was dan het einde van Black Mountain, jammer'.........maar dan........word je van de sokken geblazen.

Black Mountain komt eindelijk op stoom met de resterende nummers, en ik kan niet anders zeggen dan: een klasse plaat, die moeiteloos hun "in the Future" uit 2008 overtreft.

Na 6 keer beluisteren kom ik uit op 4.5 ipv 5.0
("Florian Saucer Attack" en "Defector" kunnen mij namelijk nog steeds niet bekoren)

avatar van Aladdin
Ben naar aanleiding van je commentaar eens gaan opletten en deel je afkeur voor Florian Saucer Attack, wat mij betreft het minste nummer op de plaat. Defector vind ik daarentegen prima. Doet me een beetje denken aan Reflector (tja, what's in a name) van Arcade Fire. Vind ik geen straf.
Favorieten zijn Mothers of the Sun en het geweldige Space to Bakersfield. Godsamme, wat een lekker nummer is dat!

avatar van shakespeare
Je zou kunnen beweren dat Black Mountain met Cemetry Breeding hun allereerste niemendalletje in de gelederen heeft, ware het niet dat ik er een ontzettende feel-good-hit-of-the-summer gevoel bij krijg. Toegankelijker klonk de psychedelica van de band nog nooit. En het klopt dat Space to Bakersfield een geweldig nummer is. Wel eens in Bakersfield geweest? Dan heb je gelijk wel een gevoel bij de titel. Prachtplaat.

shakespeare schreef:

Ja, Space to Bakersfield is echt een geweldig nummer. En ja, wij reden ooit via Fresno en Bakersfield naar Death Valley N.P. Goed dat je het opmerkte: daar is dat gevoel!

avatar van peterjames777
Wow, dit kende ik niet maar klinkt erg interessant. Een bijzondere mix van stijlen. Soms hoor ik veel Arcade Fire, dan weer lekkere stoner riffjes en vervolgens gaat het weer meer richting de prog rock.

Voor de vinylliefhebbers, de tot 500 pcs beperkte limited geel vinyl editie met bonus CD met 5 Demo tracks is nog steeds hier te krijgen:

Het gatefold artwork en het Opaque Yellow Vinyl zien er echt heel mooi uit. Kies wel de goede optie: LP+

JVT
Dit klinkt heel erg goed, hele sfeervolle plaat. de hoes zet eigenlijk al de toon.

Mooi verhaal over de band, deze plaat en de 'riff van het jaar' van Mothers of the Sun in de Volkskrant vandaag: http://www.volkskrant.nl/muziek/-een-goede-riff-is-het-mooiste-muzikale-wapen~a4281673/

Ik wil beginnen met het laatste nummer. Dat nummer zegt gelijk veel over deze fantastische plaat. Space to Bakersfield is dromerig en psychedelisch, maar heeft ook een werkelijk sublieme lange gitaarsolo. De sfeer van het nummer is zo mooi, de combinatie van die gitaar en de synthesizer op het einde is zo raak. De laatste zin is: Are You Listening? Nou, dat doe je van begin tot eind op dit album.

Zeker in het begin naar Mothers of the Sun, een geniaal jaren '70 hardrock nummer, met daarop zoals de Volkskrant het noemde 'de riff van het jaar'. Die wordt voorafgegaan door de prachtige zang van Amber Webber en Joshua Wells. Ook dat is een sterke troef van de band Black Mountain en van hun side-project Lightning Dust trouwens. En dan moet die gitaar nog komen.... waanzinnig, ook de opbouw ernaar toe.

Het sterke van dit album is ook dat het niet te monotoon is. Zo heeft het wel een mooie retro sound, maar hoor je daarin allerlei invloeden terug, van Black Sabbath, via Led Zeppelin tot aan Pink Floyd. En zo worden de troeven van de mooie zang, de ijzersterke gitaar en de fraaie toetsen steeds weer (net) anders ingezet. Zoals bijvoorbeeld op het lekker rockende Florian Saucer Attack en het wat rustiger en heerlijk klinkende Defector. Een ander heel fraai nummer is (Over and Over) The Chain: wat een mooie sfeer heeft dat nummer. Eén van de albums van 2016 voor mij, dat is nu al duidelijk.

avatar van Doc
Doc
Sluit ik me bij aan, erg sterk album. Enige nummer waar ik wat minder mee heb is (Over and Over) The Chain. Het heeft een mooie sfeer idd, maar ik merk dat ik toch wat moeite heb met de opbouw. Die eerste 2 1/2 minuut hadden ze bijvoorbeeld best achterwege mogen laten wat mij betreft. (zonder dat je direct naar een "geamputeerd" nummer zit te luisteren) Maar misschien ben ik wel te verwend geraakt door de rest van deze plaat.

Doc schreef:
Maar misschien ben ik wel te verwend geraakt door de rest van deze plaat.

Haha: dat is mooi gezegd!

JVT
Line them all up ? fantastich nummer!

avatar van larco
Ik word er een beetje depressief van. Nu 3 x gehoord maar pakt me niet. helaas

JVT
Bij mij had deze plaat ook wel een luisterbeurt of 5-6 nodig vooralleer de meeste nummers pakten, ondertussen is bijna ieder nummer raak, en hij groeit nog steeds.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Black Mountain - IV - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik dacht eerlijk gezegd dat ik een beetje was uitgekeken op de muziek van Black Mountain, waardoor ik de plaat lang heb laten liggen, maar direct bij eerste beluistering van de vierde plaat van de Canadese band was ik weer verkocht.

Black Mountain heeft nooit een geheim gemaakt van haar inspiratiebronnen en doet dat ook deze keer niet. De Canadese band staat ook op haar nieuwe plaat met minstens één been in de jaren 60 en 70, maar blijkt vervolgens een veelvraat wanneer het gaat om de verwerkte invloeden.

IV, natuurlijk niet de meest inspirerende titel voor een vierde plaat, maar wel een titel die past bij de jaren 70, citeert nadrukkelijk uit de archieven van de 70s hardrock, maar is ook zeker niet vies van invloeden uit de psychedelica, de prog-rock en de space-rock, om maar een paar invloeden te noemen.

Mothers Of The Sun, de openingstrack van IV, laat goed horen wat Black Mountain in huis heeft. De band imponeert met de geweldige vocalen van Stephen McBean en met name Amber Webber, strooit driftig met trippy synthesizers en gooit er ook nog eens een gitaarsolo tegenaan om van te watertanden.

In de tweede track worden de jaren 60 en 70 verruild voor wat gotische invloeden uit de 80s, maar over het algemeen laat Black Mountain zich toch vooral inspireren door grote 60s en 70s bands als Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Pink Floyd en zeker ook Yes, Tangerine Dream en Hawkwind.

Toch is IV geen plaat die makkelijk kan worden vervangen door een van de vele klassiekers uit de genoemde decennia. Black Mountain verwerkt niet alleen veel invloeden in haar muziek, maar voorziet al deze invloeden ook van eigentijdse elementen.

IV is hierdoor veel meer dan een trip naar een ver muzikaal verleden, maar is ook een eigentijdse rockplaat die staat als een huis. Het is een rockplaat vol uitstapjes buiten de gebaande platen, waardoor IV meedogenloos kan rocken, maar ook kan overtuigen met folky tracks of kan benevelen met heerlijk zweverige passages vol dromerige synths.

Uiteraard moet een rockplaat het voor een belangrijk deel hebben van het gitaarwerk en dat is op IV van grote klasse, maar ook de vocalen, de synths en de complexe songstructuren zijn op de nieuwe plaat van Black Mountain van een uitzonderlijk niveau.

Nieuwe zieltjes gaat de band uit Vancouver er waarschijnlijk niet mee winnen, maar oude zieltjes die even dachten aan afhaken, zijn na beluistering van het fraaie IV weer onmiddellijk bij de les. Heerlijke plaat weer. Erwin Zijleman

Complimenten voor je recensie erwinz. Alleen klopt jouw waardering wel met jouw enthousiasme?

avatar van erwinz
west schreef:

Tja, dat blijft lastig. Ik recenseer alleen maar platen die ik leuk vind en varieer dus tussen 3,5 en 5. 3,5 zijn vooral de guilty pleasues, 4,5 de uitzonderlijk goede platen en 5 de zeldzame meesterwerken. Blijft de 4 over voor de rest. Deze mag ook best een 4,5 zijn.

avatar van spaceman
Lekkere plaat, al vind ik 'm over de hele linie wat minder rockend dan ik had verwacht gezien alle reacties. Inderdaad heeft Robert van Gijssel (Volkskrant) gelijk met z'n riff van het jaar, maar juist die riff doet naar meer verlangen. Verder is Florian Saucer Attack een geweldige single en niet voor niets een alternatieve hit (nr. 1in de Graadmeter van Pinguin Radio). In dit nummer komt sterk de invloed van Hawkwind naar voren (luister maar eens naar hun Fahrenheit 451). En ja, het stemgeluid van Amber Webber moet je liggen, maar mij gelukkig wel. Zij bepaalt mede - ondanks alle invloeden - het kenmerkende eigen geluid van Black Mountain.

avatar van Helicon
Space to Bakersfield! Wat een heerlijke trip

avatar van harm1985
Band ontdekt op TakeRoot in 2010. Geluid was echt slecht maar toch Wilderness Heart en de voorganger gekocht. Helaas is het sindsdien erg stil. Ben erg benieuwd naar dit album.

Helicon schreef:
Space to Bakersfield! Wat een heerlijke trip

Eén van mijn favoriete nummers van het vorige oh zo sterke muziekjaar!

avatar van vigil
Ja dat is wel een heul fijn liedje!

avatar van ElroHirtje
harm1985 schreef:

Heb je nieuwe plaat, wat optredens, reviews en interviews gemist vorig jaar? Zo stil was het zeker niet dacht ik.
Nb
Volkskrant verklaarde zelfs de riff van 'mothers of the Sun' tot dé rif van dit decennia.
Vond ik wat overdreven, maar dat was klaarblijkelijk hun sympathieke poging om BM boven het maaiveld uit te krijgen..

avatar van harm1985
ElroHirtje schreef:

Nb

Het is niet alsof ik ze op de voet volg en zes jaar tussen twee opeenvolgende albums vind ik best lang.

Rudi1984
Jammer dat dit qua sound teruggrijpt op de eerste twee albums. Ik had liever een vervolg op het directe, pakkende geluid van Wilderness Heart gehoord in plaats van die dromerige, voortkabbelende veel te lage nummers.