R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986)
Nieuw album, nieuwe stad, nieuwe producer. Plaats van handeling: Belmont, Indiana.
Man achter de knoppen: Don Gehman, tot dan vooral bekend van zijn werk met John Mellencamp, waar de leden van R.E.M. van onder de indruk waren. De bandleden hadden het prima naar hun zin in Indiana en bezochten er in hun vrije tijd veel concerten. Welke dan vraag je je af

De band wilde een harder hitting 'rock' album, wilden een beetje af van de murkiness van Fables of the Reconstruction. Een wat meer pristine productie met Michael's vocals duidelijker en vooraan in de mix. Ook wilden ze meer gebruik maken van verschillende instrumenten en nieuwe opnametechnieken zoals overdubs en layering in de studio waar ze tot dan nog niet echt bekend mee waren. En dat kon allemaal onder Gehman in Mellencamp's studio in Indiana. Hun meest uitdagende album tot dan toe, meest diverse ms ook wel. Een album ook voor mij waar ik nog steeds niet helemaal goed mijn vinger op weet te leggen. Minder een geheel ook voor mijn gevoel en ook minder evenwichtig. Dat zou je eigenlijk niet zeggen als je het eerste kwartet songs hoort. Het begint met het begin zullen we maar zeggen

De opener is meteen een van de beste tracks van het album. Heel rauw en rockish, eigenlijk heeft het op een bepaalde manier dezelfde vibe en cadans van een Cant Get There From Here, zeker in het gitaarwerk. Standout is hier voor mij Michael's vocals en zijn delivery die heel achteloos raspy, maar ook gedecideerd klinkt. Ik ga hier hartstikke lekker op, draai 'm vaak hard op straat via mijn smartphone inclusief Stipe dansjes

Op YT is een heerlijke versie te vinden samen met Eddie Vedder (überfan ook). Kan het beter? Eigenlijk niet, maar de power en vaart en boodschap van These Days doet je twijfelen of deze song niet nog beter is. Misschien wel

Life-affirming jeugdanthem, wat een energie! Meteen three, three, three redenen waarom toch wel

Dan komen er 2 environmental songs back to back, om te beginnen met het lieflijk hoge en ijle Fall on Me, een song die zo'n mooi refrein heeft dat lange verzen helemaal niet nodig zijn. Popgem in al zijn eenvoud. Laten we ons vervolgens meedrijven in de rivier Cuyahoga, maarja helaas vervuild. In songs als deze kan ik al een beetje de sound en zang horen van het volgende album Document. Cuyahoga heeft ook een heerlijk meezingrefrein. Een kwartet songs om u tegen te zeggen dus. Hyena doet mij eerlijk gezegd niet zo heel veel, een beetje de Second Guessing en Auctioneer van vorige albums. De straightforward snelle rocksong van het album, niet verkeerd, maar ook niet echt heel bijzonder. Underneath the Bunker is a fun little ditty, helemaal niks mis mee. Met een beetje samba/bossanova vibe (ik ben geen expert) en zorgt voor een mooie overgang naar het 2e deel van het album. The Flowers of Guatemala vinden veel mensen mooi. Ik vind 'm zeker wel aardig, maar niet verheffend mooi als een Perfect Circle of een Camera bv. I Believe is dan wel weer een klasse apart, ook in mijn persoonlijke top 10 stond ie ten tijde van de gezamenlijke R.E.M. top 200. Hier weer zo lekker positief heerlijk jangly, heerlijke drive ook en vooral Buck's shimmering gitaar in het refrein dat doorjengelt, prachtig! What If We Give It Away? is zeker een goede song, maar niet direct een topper. Past wel qua sfeer bij Bunker hiervoor. Het heeft wel een heel fijne en herkenbare riff. Just a Touch is voor mij ook weer redelijk anoniem, rechttoe rechtaan weer. Ik ben denk ik niet zo'n punker ook bedenk ik me nu

Swan Swan H met zijn oorlogssymboliek valt dan wel weer perfect in mijn straatje. Michael brengt dit prachtig. Een kleine song wel, maar wel met veel zeggingskracht. Een manier van zingen van Michael die we ook op Green gaan tegenkomen.
Superman, een cover van The Clique is zeker wel een fijn en catchy nummertje, apart om daar het album mee af te sluiten. Voor het eerst Mike Mills op vocals, oa door het feit dat de overige bandleden er niet zo kien op waren om dit nummer überhaupt op te nemen.
En dan zijn we alweer bij het moment van beoordelen aangekomen. Het album heeft een zeer sterk openingskwartet dat zeker, maar voor mij gaat het om de albumexperience in zijn geheel. En het 2e deel van het album is voor mij over het algemeen een stuk minder en een minder geheel ook, soms kom ik er ook niet zo heel goed doorheen. Daarom komt ie net onder Murmur terecht
4,25 *
1. Fables of the Reconstruction
2. Murmur
3. Lifes Rich Pageant
4. Reckoning
5. Chronic Town