R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986)

Label: I.R.S.

1. Begin the Begin (3:24)
  2. These Days (3:21)
  3. Fall on Me (2:49)
  4. Cuyahoga (4:17)
  5. Hyena (2:48)
  6. Underneath the Bunker (1:24)
  7. The Flowers of Guatemala (3:53)
  8. I Believe (3:32)
  9. What If We Give It Away? (3:31)
  10. Just a Touch (2:56)
  11. Swan Swan H. (2:39)
  12. Superman (2:50)
  13. Tired of Singing Trouble * (0:59)
  14. Rotary Ten * (1:58)
  15. Toys in the Attic * (2:26)
  16. Just a Touch [Live in Studio] * (2:38)
  17. Dream (All I Have to Do) * (2:38)
  18. Swan Swan H [Acoustic Version] * (2:41)
  19. Fall on Me [Athens Demo] * (2:49)
  20. Hyena [Athens Demo] * (2:49)
  21. March Song [Athens Demo] * (3:45)
  22. These Days [Athens Demo] * (3:35)
  23. Bad Day [Athens Demo] * (3:26)
  24. Salsa (Underneath the Bunker) [Athens Demo] * (1:32)
  25. Swan Swan H [Athens Demo] * (2:38)
  26. The Flowers of Guatemala [Athens Demo] * (3:29)
  27. Begin the Begin [Athens Demo] * (3:33)
  28. Cuyahoga [Athens Demo] * (4:32)
  29. I Believe [Athens Demo] * (3:36)
  30. Out of Tune [Athens Demo] * (0:33)
  31. Jazz (Rotary Ten) [Athens Demo] * (1:12)
  32. Two Steps Onward [Athens Demo] * (4:24)
  33. Just a Touch [Athens Demo] * (2:30)
  34. Mystery to Me [Athens Demo] * (2:06)
  35. Wait [Athens Demo] * (2:10)
  36. All the Right Friends [Athens Demo] * (3:39)
  37. Get on Their Way (What If We Give It Away?) [Athens Demo] * (3:16)
avatar van brandos
Mijn favoriete REM album. Prachtig hoe ze tegelijk zo melodieus en ongepolijst, dynamisch konden klinken. Het mooie van REM was dat ze meer deden met minder, de tweestemmigheid en het melodieuze basspel van Mike Mills. Het vitale slagwerk van Dave Berry. Het functionele en ook veelzijdige gitaarspel (met solo's die je noot voor noot kunt meezingen) van Peter Buck. En die geweldige stem met dat prettige rauwe randje van Michael Stipe.

avatar van heartofsoul
brandos schreef:

Mee eens. Waarschijnlijk mijn favoriete album van de heren. Prachtig compositorisch geheel. Verder heb je me de woorden uit de mond gehaald. Cd ligt klaar ter herbeluistering een dezer dagen.
Kleine opmerking: de drummer heet toch Bill Berry? Vergis me ook wel eens, hoor.

avatar van oceanvolta
Ook mijn favoriet van REM, al kwamen ze met AFTP wel in de buurt.

avatar van rkdev
heartofsoul schreef:
och ja, Little Things blijf je houden hè

avatar van brandos
heartofsoulschreef:

Inderdaad, foutje bedankt. Dave Berry had "this strange effect on me"

avatar van heartofsoul
Leuk gevoel voor humor!

avatar van harm1985
Iets minder sterk dan de opvolger Document, halverwege kakt het een beetje in met Underneath the Bunker en The Flowers of Guatemala maar over de linie is ook dit weer een sterk album. Wederom een tijdloos album, ook grappig om te horen dat invloeden van R.E.M. terug te horen zijn in de muziek van The Decemberists.

De beste R.E.M tot dan toe imo.
Fantastisch geheel werkelijk.
Net even wat puntiger en meer verzorgdere composities.
Overduidelijk hoor je hier een groei en is de band ook niet wars van enkele uitstapjes die wellicht niet zo R.E.M zijn.
De sound, de zang ( Mills hoor je hier al prominenter naast Stipe) en de typerende gitaarsound van Buck, het wordt steeds doeltreffender.
In een tijd van Synths en drumcomputers, blijft de band dicht bij zichzelf en dat is alleen maar te bewonderen.
Het gevoel voor melodie en de basic aanpak is absoluut een pluspunt.
Diepte is er genoeg, en laten we dan ook de lyrics niet vergeten, want Stipe heeft altijd wel iets zinnigs te melden.
Een blijvertje, wat met dit album defintief gezegd kon worden.
Coherente plaat, zonder echte zwakke plekken.
Highlight uit de 2e helft van de 80's.

avatar van HansVon
Bedankt Harm dat je (is al weer een tijd geleden) me dit IRS album aanraadde.
Ik begon ooit moeizaam van achter met Monster en daarna schitterende Automatic for the People terug in de tijd naar deze ; dacht wordt steeds toegankelijker dan.
Nou dat niet, maar heerlijk directe nummers die toch redelijk snel bij me binnenkwamen.

Ik hou wel van groepen die zulk verschillende albums maken in hun carrière ! En dat zeg ik nu ik pas
3 albums heb beluisterd !

avatar van Niek
Cd gisteren aangeschaft. Ook ik kom pas rijkelijk laat achter de klasse van R.E.M. in de vroegere jaren (al blijft Automatic for the People voorlopig wel op 1 staan qua R.E.M.-materiaal). Kort vraagje: mijn tracklisting achterop de jewelcase is als volgt:
1. Begin the Begin
2. Hyena
3. Just a Touch
4. I Believe
5. These Days
6. THe Flowers of Guatemala
7. Cuyahoga
8. What if we give it away?
9. Fall on me
10. Swan swan h
(geen 11 of 12)
13. Tired of singing trouble
en dan nog wat previously unreleased

Echter, ik hoor net Stipe Hyena roepen, terwijl we toch allang voorbij nummer 2 waren en idd: we waren bij 5, zoals de tracklisting hierboven aangeeft. Weet iemand of die afwijkende tracklist ergens op slaat?

avatar van Sandokan-veld
Niek de band besloot op het allerlaatste moment de tracklisting nog om te gooien, ik geloof vanwege het toevoegen van 'Superman'. De hoesjes waren toen al gedrukt. Op latere persingen werd de foutieve tracklisting gehandhaafd, naar ik aanneem omdat dat wel goed paste in een traditie van excentrieke lolletjes door de band. De tracklisting hierboven is dus de juiste.

avatar van Niek
Ha Sander,

Dank voor je reactie. Grappig. Misschien dat er naast Superman nog een nummer op laatste moment is toegevoegd (aangezien 11 en 12 ontbreken)? De bonustracks staan in ieder geval wel in de juiste volgorde erop, dus dat sluit aan bij je uitleg .

avatar van Sandokan-veld
Ja, dat tweede nummer zal dus 'Underneath the Bunker' zijn. Ik heb momenteel de bron hiervoor even niet bij de hand helaas.

Edit zie ook het bericht van herman bij dit album van 27 januari 2005, 03:07.

avatar van Come On
Goed album maar overtroffen door Document, Green, Out of time en Automatic for the people. En dat van iemand die alles heeft van Murmur t/m Up. Toen heb ik het opgegeven. De 4 genoemde zijn goud.

avatar van galleryplay
Dit was de eerste REM plaat die ik kocht in 1986. Dit was voor mij de periode dat ik nog zowel cd's en vinyl aanschafte, afhankelijk van de beschikbaarheid. Deze plaat heb ik dus op vinyl. Heb er vreselijk spijt van dat ik niet veel later helemaal overstapte op CD, wat had ik een mooie vinyl collectie gehad als ik stug was blijven volhouden...

Anyway, mooie tijdloze (traditiegetrouw) plaat van REM. Waarschijnlijk daarna alleen door AFTP overtroffen, al vind ik Green en Document ook zeer behoorlijk.
Het enige dat me van Life rich pageant ietsje tegenstaat is dat REM wel heel nadrukkelijk zocht arena-waardig materiaal. Logisch overigens want de band zag de zalen steeds groter worden. Toch klinken de gitaren zo nu en dan net ff te zwaar, althans voor REM