R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986)

Label: I.R.S.

1. Begin the Begin (3:24)
  2. These Days (3:21)
  3. Fall on Me (2:49)
  4. Cuyahoga (4:17)
  5. Hyena (2:48)
  6. Underneath the Bunker (1:24)
  7. The Flowers of Guatemala (3:53)
  8. I Believe (3:32)
  9. What If We Give It Away? (3:31)
  10. Just a Touch (2:56)
  11. Swan Swan H. (2:39)
  12. Superman (2:50)
  13. Tired of Singing Trouble * (0:59)
  14. Rotary Ten * (1:58)
  15. Toys in the Attic * (2:26)
  16. Just a Touch [Live in Studio] * (2:38)
  17. Dream (All I Have to Do) * (2:38)
  18. Swan Swan H [Acoustic Version] * (2:41)
  19. Fall on Me [Athens Demo] * (2:49)
  20. Hyena [Athens Demo] * (2:49)
  21. March Song [Athens Demo] * (3:45)
  22. These Days [Athens Demo] * (3:35)
  23. Bad Day [Athens Demo] * (3:26)
  24. Salsa (Underneath the Bunker) [Athens Demo] * (1:32)
  25. Swan Swan H [Athens Demo] * (2:38)
  26. The Flowers of Guatemala [Athens Demo] * (3:29)
  27. Begin the Begin [Athens Demo] * (3:33)
  28. Cuyahoga [Athens Demo] * (4:32)
  29. I Believe [Athens Demo] * (3:36)
  30. Out of Tune [Athens Demo] * (0:33)
  31. Jazz (Rotary Ten) [Athens Demo] * (1:12)
  32. Two Steps Onward [Athens Demo] * (4:24)
  33. Just a Touch [Athens Demo] * (2:30)
  34. Mystery to Me [Athens Demo] * (2:06)
  35. Wait [Athens Demo] * (2:10)
  36. All the Right Friends [Athens Demo] * (3:39)
  37. Get on Their Way (What If We Give It Away?) [Athens Demo] * (3:16)
avatar van Tribal Gathering
Dit is waarschijnlijk het makkelijkste album om in te stappen, als je iets wil gaan beluisteren van REM toen ze nog bij IRS zaten.

Michael Stipe is voor het eerst duidelijk te verstaan en de productie is ook lekker helder. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van het vorige album Fables of the reconstruction (overigens een album dat ik net zo goed vind).

Allereerst de mindere tracks. Wat mij betreft zijn die er niet, al kan ik me voorstellen dat Just a touch en Underneath the bunker niet aan iedereen besteed zijn.

Het album heeft een aantal lekkere rockers (Begin the begin, These days en Hyena) maar toch zijn het een aantal andere nummers die eruit springen. What if we give it away schijnt uit de oude doos geplukt te zijn, maar erg is het niet want het is gewoon een prima popsong. Cuyahoga is dat ook.

De beste drie zijn I believe, een heerlijke meezinger die eigenlijk niet mee te zingen is. Niet voor niets meldt Michael Stipe aan het eind "My throat hurts". The flowers of Guatemala is een werkelijk prachtige popsong dat op bijna elk ander album het hoogtepunt zou zijn ware het niet dat ook Fall on me op het album staat, een nummer zo mooi dat woorden te kort schieten. Popmuziek in zijn ultieme vorm, zoals dat eigenlijk voor het hele album geldt.

avatar van c-moon
Samen met 'Fables' en 'Document' een van mijn absolute favoriete REM-albums!

Heb REM altijd al gevolgd, maar heb ze pas leren kennen door het programma 'Domino' op (de Vlaamse) Radio 2. (Domino werd elke zaterdagavond van 20 tot 00.00 uur uitgezonden. Met veel aandacht voor rock, en in deel II, vanaf 22 uur - met Lux Jansen - alterantieve muziek). Het was toen ik daar "Fall on Me" hoorde dat ik verkocht ben. Dan gelijk naar de Bib en er dit album en wat ik vinden kon van hun vroegere werk gaan halen! ja!

Ik had toen nog geen idee, dat de volgende plaat, 'Document' nog straffer zou worden én de band enkele bescheiden hitjes zou bezorgen hier in Europa: waaronder vooral "The One I Love"....

'Life' is een erg knappe plaat... met toppers zoals "Fall On Me", "Superman", "What if we Give it Away" en zeker ook "Begin the Begin"... En hoe mooi is "Swan Swan H" wel niet zeg !!

4,5 / 5 en dat is dik verdiend !

// later zou REM heel groot worden - wie had dat tentijde van 'Life' vermoed. Jammer genoeg stel ik vast dat het toch vooral de albums zijn van voor 'Out Of Time' waar ik naar teruggrijp... zonder te willen zeggen dat ze na 'Out of Time' geen goede albums meer gemaakt hebben. Maar mijn tppers zitten wel allemaal in de periode voor OOT....

// ik stel vast dat ik, die deze band toch altijd een warm hart heb toegedragen, nog heel wat REM-cd's te bespreken heb op Musicmeter. Moet ik maar eens werk van maken dus!

avatar van brandos
Mijn favoriete REM album. Prachtig hoe ze tegelijk zo melodieus en ongepolijst, dynamisch konden klinken. Het mooie van REM was dat ze meer deden met minder, de tweestemmigheid en het melodieuze basspel van Mike Mills. Het vitale slagwerk van Dave Berry. Het functionele en ook veelzijdige gitaarspel (met solo's die je noot voor noot kunt meezingen) van Peter Buck. En die geweldige stem met dat prettige rauwe randje van Michael Stipe.