R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986)

Label: I.R.S.

1. Begin the Begin (3:24)
  2. These Days (3:21)
  3. Fall on Me (2:49)
  4. Cuyahoga (4:17)
  5. Hyena (2:48)
  6. Underneath the Bunker (1:24)
  7. The Flowers of Guatemala (3:53)
  8. I Believe (3:32)
  9. What If We Give It Away? (3:31)
  10. Just a Touch (2:56)
  11. Swan Swan H. (2:39)
  12. Superman (2:50)
  13. Tired of Singing Trouble * (0:59)
  14. Rotary Ten * (1:58)
  15. Toys in the Attic * (2:26)
  16. Just a Touch [Live in Studio] * (2:38)
  17. Dream (All I Have to Do) * (2:38)
  18. Swan Swan H [Acoustic Version] * (2:41)
  19. Fall on Me [Athens Demo] * (2:49)
  20. Hyena [Athens Demo] * (2:49)
  21. March Song [Athens Demo] * (3:45)
  22. These Days [Athens Demo] * (3:35)
  23. Bad Day [Athens Demo] * (3:26)
  24. Salsa (Underneath the Bunker) [Athens Demo] * (1:32)
  25. Swan Swan H [Athens Demo] * (2:38)
  26. The Flowers of Guatemala [Athens Demo] * (3:29)
  27. Begin the Begin [Athens Demo] * (3:33)
  28. Cuyahoga [Athens Demo] * (4:32)
  29. I Believe [Athens Demo] * (3:36)
  30. Out of Tune [Athens Demo] * (0:33)
  31. Jazz (Rotary Ten) [Athens Demo] * (1:12)
  32. Two Steps Onward [Athens Demo] * (4:24)
  33. Just a Touch [Athens Demo] * (2:30)
  34. Mystery to Me [Athens Demo] * (2:06)
  35. Wait [Athens Demo] * (2:10)
  36. All the Right Friends [Athens Demo] * (3:39)
  37. Get on Their Way (What If We Give It Away?) [Athens Demo] * (3:16)
Sorry, het gevoel deelde ik met TWINPEAKS. Ben het overigens wel eens met SPERANZA!

avatar van LittleBox
speranza schreef:
Dit is het beste album van deze band met het door merg en been gaande flowers of Guatemala als hoogtepunt.

avatar van rkdev
De eerste 3 zijn briljant, daarna wordt het een tikkeltje minder. Wel weer pluspunten voor het releasen van een song als Underneath the Bunker

avatar van Snakeskin
helemaal grijs gedraaid, deze plaat. Tot dan toe hun beste en zij bleven maar betere platen uitbrengen. Wat een geweldenaars

Father McKenzie
Behoorlijk sterk album, maar voor mij net geen meesterwerk. Daarvoor vind ik toch nog enkele skipnummers (Hyena, Underneath the Bunker...).
Maar wederom een heldere productie, goede songs, afwisselend rockend en rustiger dingen.
Cuyahoga vind ik ontzettend sterk, alsook The Flowers of Guatemala. Dit laatste haalt geen enkele compilatie, beetje onbegrijpelijk, maar ja...
Swan Swan Hummingbird (de intro - de eerste tonen - doet me denken aan Working Class Hero) is ook één mijner favorieten op dit toch mooie album.
Ik vind de klank typisch voor die jaren, maar verouderd vind ik het niet, het klinkt me nogal tijdloos om die boutade nog maar eens te gebruiken.

avatar van SirNoodle
kingoftheworld schreef:

Heb ik gedaan
Je hebt gelijk hoor, gewoon nog een keigoed REM-nummer, die dan plots zijn pracht ontplooid.

En ik ben ook weer in de ban van het fantastische 'begin the begin'.

Ook maar weer 5 sterren dus voor dit REM-album

avatar van DjFrankie
Ik ga voor I Believe en Begin the Begin.
voor leifhebbers van dit album luister ook naar Guardal Canal Diary - Walking in the Shadow of the Big Man

avatar van c-moon
Samen met 'Fables' en 'Document' een van mijn absolute favoriete REM-albums!

Heb REM altijd al gevolgd, maar heb ze pas leren kennen door het programma 'Domino' op (de Vlaamse) Radio 2. (Domino werd elke zaterdagavond van 20 tot 00.00 uur uitgezonden. Met veel aandacht voor rock, en in deel II, vanaf 22 uur - met Lux Jansen - alterantieve muziek). Het was toen ik daar "Fall on Me" hoorde dat ik verkocht ben. Dan gelijk naar de Bib en er dit album en wat ik vinden kon van hun vroegere werk gaan halen! ja!

Ik had toen nog geen idee, dat de volgende plaat, 'Document' nog straffer zou worden én de band enkele bescheiden hitjes zou bezorgen hier in Europa: waaronder vooral "The One I Love"....

'Life' is een erg knappe plaat... met toppers zoals "Fall On Me", "Superman", "What if we Give it Away" en zeker ook "Begin the Begin"... En hoe mooi is "Swan Swan H" wel niet zeg !!

4,5 / 5 en dat is dik verdiend !

// later zou REM heel groot worden - wie had dat tentijde van 'Life' vermoed. Jammer genoeg stel ik vast dat het toch vooral de albums zijn van voor 'Out Of Time' waar ik naar teruggrijp... zonder te willen zeggen dat ze na 'Out of Time' geen goede albums meer gemaakt hebben. Maar mijn tppers zitten wel allemaal in de periode voor OOT....

// ik stel vast dat ik, die deze band toch altijd een warm hart heb toegedragen, nog heel wat REM-cd's te bespreken heb op Musicmeter. Moet ik maar eens werk van maken dus!

avatar van Cor
Cor
Deze is toch een slag scherper en venijniger en ook gevarieerder dan de 3 eerste albums. Lekker bijtende songs, waar de soms snerende stem van Michael Stipe lekker bij kleurt. Goede periode, de 2e helft van de jaren '80 voor R.E.M.

haveman
Met het aanschaffen van Document en Life ben ik me ook maar eens gaan verdiepen in de beginperiode van REM. Ik vind het geluid van dit album, afgezien van de songs zelf, zeker niet best. Ook jammer dat er geen teksten in het boekje staan. Als ik lees waar een aantal songs over gaan had dit zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn. Voordat ik stem nog een aantal keren beluisteren.

avatar van 93.9
kingoftheworld schreef:
Wat een plaat! De beste en inderdaad heel toegangelijke plaat van REM. Destijds mee kennis gemaakt door een VARA programma: iets van de alternatieve top 15 op dinsdagmiddag. Volgens mij draaide ze daar Fall on me. Ik was compleet van de wereld: wat een nummer. De LP gelijk aangeschaft. Grappig dat SPERANZA vrijwel hetzelfde gevoel omschrijft: het leven was niet meer hetzelfde als daarvoor. Toch even een kanttekening voor SIR NOODLE: luister toch nog eens naar de hemeltergend mooie bridge in What If We Give It Away? ; )

Vara verukkulukke vijftien, Jeroen soer deed die, ook stenders en Wessel van diepen

avatar van steven
Snakeskin schreef:

geweldige plaat , maar niet eens dat ze maar betere platen uit bleven brengen , wel goede maar geen betere. Ik vind geen enkele plaat beter dan deze ( automatic en green komen wel dicht in de buurt)

Ook voor mij de beste R.E.M. en ook mijn eerste R.E.M. aankoop als LP ten tijde van het verschijnen.
Hopelijk dit jaar een 25 anniversary edition van deze parel

@steven
Dan zou ik nu met een argument moeten komen waarom ik andere platen van R.E.M. vind dan deze, met als gevolg daarvan dat ik vervelende dingen hierover moet zeggen en dat komt de plaat helemaal niet toe. Geweldig.

Ook mijn favoriete R.E.M. en de deluxe komt eraan,tegen de zomer allicht, met veel demo's op de 2de disc

avatar van Snakeskin
Daar ben ik ook reuze benieuwd naar. Het nieuwe album slaat goed aan, dus wellicht dat de nieuwe release daarvan kan profiteren.

Release 25 anniversary edition op 12 juli, met bonuscd (19 nrs)

avatar van kaztor
Heb 'm, gebundeld met Document, kunnen 'kopen' bij de bieb.

Ik heb 'm nog niet beluisterd, maar R.E.M. zou R.E.M. niet zijn als ze met vlag en wimpel wederom eens zouden slagen in de kunde van het dwars zijn:
Die tracklist op de achterkant klopt van geen kanten, man!

avatar van pmac
Een onverstaanbaar goede plaat .. Stipe is nauwelijks goed te verstaan maar de nummers zijn stuk voor stuk zo aanstekelijk dat hij de volle mep aan punten krijgt. Heb de muziek eerst op cassette gehad en hem later vervangen voor de cd. Het was mijn eerste kennismaking met REM en deze blijft voor mij ook de beste. De cd spat bijna van energie uit elkaar

avatar van DjFrankie
Deze gaat naar de maximale score, vandaag in de auto genoten van dit schijfje. Na Green de beste.

avatar van douwef
Tijdloos album van RE.M. ik heb alle cd's van hun maar grijp bijna elke keer weer terug naar deze. Alles klopt aan deze plaat productie is zeer goed alles klinkt als een klok. Je kan horen dat ze in de jaren 80 is gemaakt maar nergens stoort het. Nu bijna 27 jaar later is dit album nog steeds niet in kracht achteruit gegaan. Hij krijgt van mij de volle mep

inzekerezin
Het eerste album van R.E.M. dat de volle mep verdient, in mijn ogen. Ongelofelijk dat 'Flowers Of Guatemala' niet wereldwijd gewaardeerd wordt en de compilatie-albums ook niet haalde. Zeker mijn favoriet op dit album, en dat zegt iets, want over de gehele linie is dit album meer dan uitstekend. Dit is een tijdloos album en misschien wel hun beste.

avatar van Hedser
Die eerste twee nummers Dat noem ik pas uit de startblokken schieten.

avatar van vigil
Ja die krijgen bij mij samen met I believe een gele ster!

avatar van rkdev
Luister dit album weer eens, maar dan nu vanaf de pas aangeschafte vinylversie. Heerlijke plaat blijft dit toch. Vooral kant A is weergaloos. De eerste 3 nummers zijn de beste nummers van de plaat voor mij ('Fall on Me' is fantastisch en 'These Days' is een vergeten R.E.M. klassieker) en ik vind het echt geweldig dat ze het lef hebben gehad om 'Underneath the Bunker' erop te zetten. Lekker weird. Op Kant B wordt het gas wat teruggenomen op het sfeervolle 'The Flowers of Guatemala' (mooie solo ook!) en 'Swan Swan H.' en zakt het helaas even in met 'What If We Give It Away?'. Maar ook nummers als 'I Believe' en de cover 'Superman' maken die kant volkomen de moeite waard. Topplaat.

avatar van EttaJamesBrown
Jarenlang heb ik dit op een cassettebandje gehad die per ongeluk en zonder dat ik het ooit wist begon met kant B. Toen ik later de ceedee kocht was ik helemaal van slag. Nog steeds begint de plaat voor mij met I believe.

avatar van Fathead
EttaJamesBrown schreef:

avatar van SirNoodle
Fathead schreef:

De titel van track 1 lijkt me toch wel een subtiele hint

tja, Stipe zingt wel van "let's begin again, begin the begin", dus het is zelfs een beetje logisch dat dit het begin van de b-kant zou zijn

avatar van EttaJamesBrown
Fathead schreef:

De titel van track 1 lijkt me toch wel een subtiele hint

Stipe is natuurlijk wel van de kwinkslagen en de gedachtenkronkels, dus begin the begin kan ook best een dwaalspoor zijn geweest.

Op de andere kant van het cassettebandje stond the Fables of the Reconstruction: je begrijpt dat het bandje heel vaak gedraaid is. Op dit moment heeft Fables ook nog 1 streepje voor op pageant.