A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life (1996)

Label: Jive

7. 1nce Again (3:55)

met Tammy Lucas

8. Mind Power (3:55)

9. The Hop (3:27)
  10. Keeping It Moving (3:38)
  11. Baby Phife's Return (3:18)
  12. Separate / Together (1:38)
  13. What Really Goes On (3:23)
  14. Word Play (2:59)

15. Stressed Out (4:57)

met Consequence en Faith Evans

avatar van gweah
Jammer dit soort platen, die altijd vergeleken zullen worden met het andere werk van de artiest in kwestie.
Ja, als je het vergelijkt met The Low End Theory en Midnight Marauders is het minder. Die vind ik ook beter, hoewel ik deze deze denk ik vaker luister dan MM.

Maar dit album is gewoon dope. Inderdaad heeft het album een beetje dezelfde teneur als De La's Stakes Is High (ook heel vet album) maar ik vind het niveau van dit album wat constanter.

Ik hou ook wel van die platen die een beetje een uniforme sound hebben (zie ook: The Low End Theory, Hell On Earth, Dare Iz A Darkside, ATLiens etc)

Q-Tip en Phife zijn trouwens gegroeid als MCs vind ik. Niet voor niets wordt er al veel gequote hierboven. Dat zinnetje van
"Now check it, check it out, blah, blah, blah, blah, blah, that's what he said"
Then I came back and just fucked up his head
is inderdaad heerlijk.

Trouwens wat betreft best verkochte hip-hop cd's van 1996, je vergeet 2Pac nog. Die ging ook echt multi multi platina dat jaar. En Tribe niet volgens mij.

avatar van nega
deze vind ik ook nog wel goed. maar the love moment is echt nix. mijn favo is Jam

avatar van j.b.b.l
Prima opvolger van classic Midnight Marauders.Het klinkt weer lekker funky.

In tegenstelling tot sommige hier vind ik Phony Rappers niks.Productie van dat nummer vind ik niet zo dope.Op dit album is Q-tip echt in vorm,zijn flow is geweldig en zijn lyrics waren rond die periode standaard dope.Consequence doet het ook geweldig.

Producties zijn goed en de teksten zijn ook gewoon weer van hoog niveau,zoals je van ATCQ mag verwachten.

Mijn Favorieten nummers zijn Motivator(Q-Tip flowt geweldig op dat nummer),Crew en Keep It Moving.

avatar van Pooiertje
Is dit album de moeite waard?
Ik ben het namelijk van plan te gaan kopen maar ik weet niet of ik het wel leuk ga vinden

Pooiertje schreef:
Is dit album de moeite waard?
De eenheid is wat verder te zoeken hierop. Tis vrij duidelijk minder dan de eerste drie platen. Er staan desalnietemin wel weer een flink aantal fantastische Tribetracks op. Ik ben iig zeer content met het feit dat die op me plank staat.

avatar van Pooiertje
Oke dan koop ik hem gewoon

Ik heb toch geld zat aangezien ik heel wat xbox360 spellen ga verkopen

What Really Goes On luistert echt superlekker. Ik hoor eigenlijk niet zo waarom dit album nou slechter zou moeten zijn dan de Tribes eerdere platen. Terwijl alle kenners het daarover eens lijken te zijn.
Gewoon paar super tracks hier weer hoor!

bowi01
ben ik nou de enige die deze zo dope vind? ik vind juist die producties zo lekker, vooral om snoeihard op te flowen, en dat doen de heren ook! juist het simpele van dit album maakt het voor mij zo dope, beats & rhymes, gewoon knallen! en damn q-tip, wat kom jij funky op dit album!!!

bowi01 schreef:

Kijkend naar de scores ben je niet de enige toch?
Of was het een retorische vraag, damn ik hap ook altijd te snel!

avatar van Niek
We got ta bom ta bom ta bom bom bom, yo (JB: I don't know)

avatar van Outblasty
Het is toch wel weer heel erg lekker om Q-tip en Phife Dawg weer eens te horen. MM en The low end theory heb ik helemaal kapot gedraaid (nog steeds trouwens) en de eerste moet ik er binnekort er ook maar eens bijpakken. Tot nu toe klinkt het in ieder geval helemaal verkeerd

avatar van principal2000
Geen verkeerd album. Misschien wat aan de korte kant, maar dat was The Low End Theory ook. De nummers op zich zijn over het algemeen goed. Een aantal erg goede nummers en een aantal die ik als matig zou bestempelen. De sound is voor een album misschien een beetje eentonig, maar wel relaxed en funky (minder jazzy).

avatar van Shelter
51 minuten aan de korte kant???
Het is subjectief natuurlijk maar voor mij is kort 30-35 minuten.
Zelf geef ik de vorkeur aan albums die ongeveer 45 minuten duren, dat vind ik het lekkerst wegluisteren.

avatar van Outblasty
Misschien niet zo speciaal meer maar ik vind dit een erg lekker album. Qtip en Phife komen zo nu en dan erg scherp uit de hoek en de beats zijn ook prima te doen.

Stressed out, 1nce again en Phony rappers zijn mijn favoriete nummers.

Daily Operator
Die cover die wil ik opeten het lijkt net een snoepje
Toch maar dit album checken dan.

't begint wel lekker als hij die battle verslaat: Blablablablabla.
Drooooooooooooooooooooooooooooog

Daily Operator
die beat van THe Pressure

Muggsy
Eerste Tribe-plaat die ik ooit beluisterde, moet zo'n 9 à 10 jaar geleden zijn, en The Hop zadelt me nog steeds op met het zomerse gevoel van toen. Wel beetje raar als je de sneeuw naar beneden ziet dwarrelen. Album krijgt o.a. omwille van nostalgische gevoelens 4*.

Social_Mask
gweah schreef:
"Now check it, check it out, blah, blah, blah, blah, blah, that's what he said"
Then I came back and just fucked up his head.

Schitterend, ja.
Sowieso is Q-Tip lekker op dreef op dit album. Stijgt tot ongeveer dezelfde hoogtes als Phife Dawg, die ik toch wat meer waardeer. De sound op dit album is veel kaler dan de voorgaande albums, desalniettemin vind ik het wel erg fijn. Met de 'vibe' is weinig mis. Het blijft een uiterst komisch duo. Wel wat weinig uitschieters en toch wat jammer van sommig r&b refreinen - op twee nummers aanwezig als ik het me goed herinner.

Kijk eens aan: zowaar een normaal bericht. Ik kan het wel..

Social_Mask schreef:
Kijk eens aan: zowaar een normaal bericht. Ik kan het wel..

avatar van geniushiphop
Heb deze laatst gekocht... geweldige album!

Favoriete nummers zijn Jam en The Pressure!

4.5*

avatar van Silky & Smooth
Mijn eerste album van A Tribe Called Quest. Toch is dit na Midnight Marauders wat in de vergetelheid geraakt. Vandaag weer opduikelt en het blijft een heerlijk album. De sfeer is sinds Midnight Marauders en Low End Theory wel wat veranderd. Q-Tip valt mij op dit album nog meer op dan op vorige albums. Ik heb hem altijd een van de meest constante rappers aller tijden gevonden, maar hier vind ik hem erg op de hedendaagse Q-Tip lijken! Een ander pluspunt vind ik de toevoeging van Consequence. Een erg goed keuze. Hij is eigenlijk onopvallend opvallend. Je merkt wel dat hij aan het woord is, maar hij had net zo goed onderdeel van ATCQ kunnen zijn. Niet dat hij het niveau van Q-Tip en Phife haalt, maar doet ook niet veel onder.

avatar van WeztSide
Eh.

Er staan zeker leuke nummers op, maar het heeft toch niet hetzelfde sfeertje als TLET en MM. Phife Dawg is lyricaal erop achteruitgaan en Q-Tip neemt te vaak het voortouw. Consequence (die me een beetje aan AZ doet denken) vind ik niet echt een enorme verbetering.
Phife en Q klinken ook een stuk minder gretig, de momenten waarop ze dat wel doen (Q-Tip op Phony Rappers en Phife Dawg op The Hop) zijn ook gelijk hoogtepunten. Helaas kakt het niveau na laatstgenoemde track enorm in.
Ondanks dat het wat killer aandoet dan de vorige albums staan er toch veel leuke nummers op en is het geheel toch wel redelijk bevredigend.
Get A Hold, Jam, The Hop, The Pressure, Motivators zijn goede voorbeelden. *3,5

avatar van Jar0on
Na die documentaire/film net gezien te hebben heb ik deze weer eens opgezet.
Staan genoeg heerlijke tracks op en een heerlijk sfeertje over het hele album. Het beste ATCQ album? nee maar zeker geen slecht album! Luistert lekker weg, alleen jammer dat de "liefde" van de oudere albums niet meer op deze te horen is! Altijd al getwijfeld tussen een 3,5 en een 4 en weet nog steeds niet zeker.

avatar van party
Wauw weer een cd die in mijn toplijst mag staan. Het eerste album dat ik luister van A Tribe Called Quest. Ben alvast benieuwd naar de andere.

avatar van Shelter
Nou direct door naar Midnight Marauders zou ik zeggen, die vind ik zelf het beste

avatar van waxs
Fantastische plaat, staat zeker aan de top van mijn '96 lijstje. Fantastisch productiewerk van The Ummah (Dilla en Tip) ook de bijdrages van Consequence, het neefje van Q-Tip, bieden een verfrissende afwisseling in het duo.

avatar van Dirruk
Beter dan Midnight Marauders vind ik deze plaat niet, maar zet toch liever deze op dan bijvoorbeeld The Low End Theory. Q-Tip en Phife zoals gewoonlijk in vorm, en uitstekende producties.