The Neon Judgement - Mafu Cage (1986)

Belgiƫ
Rock / Electronic
Label: [PIAS]

1. Awful Day (4:36)
  2. The Man (4:03)
  3. He's Gonna Drop (4:26)
  4. Be Nice to Me (3:21)
  5. Rise (I Hope One Day) (5:37)
  6. 1958 (4:03)
  7. Voodoo Nipplefield (5:57)
  8. Dead Friend's Body (4:34)
  9. Tomorrow in the Papers * (4:35)
  10. Antoine * (4:07)
  11. TV Treated * (4:14)
  12. The Man [Remix] * (4:06)
avatar van MartinoBasso
The Neon Judgement, toch wel 1 van de beste Belgische bands in mijn ogen. Volgens velen samen met Front 242 de grondleggers van de EBM. Dit album neigt meer naar de darkwave a la sisters of mercy/clan of xymox.
Tomorrow In The Papers is natuurlijk een klassieker maar ook de andere nummers zijn klasse. In mijn ogen is deze Mafu Cage de beste van The Neon Jugement.
****1/2

avatar van Eliniej
Gelijk heb je, Martinobasso!

avatar van orbit
Ik vind The Neon Judgement meer naar darkwave neigen dan naar pre-ebm.. Maar misschien moet ik eens de hele zwik beluisteren TV treated is geweldig!

avatar van c-moon
Jeugdsentiment.

Ik treedt in grote mate, om niet te zeggen MartinoBasso bij!!
Samen met 242 was TNJ inderdaad baanbrekend... met dat verschil dat bij TB FRANK & DIRK DA DAVO (TNJ) het een mix was van synthesizers, drumcomputers en gitaren, daar waar het bij 242 sowieso volledig de electronics waren die het werk deden....

En de formule die TNJ toepastte we noemden het toen ook wel ELECTROWAVE was om van te snoepn.. Dit is een kleinmeesterwerkje!!!!

AWFUL DAY.... om meteen met een hoogtepunt om het album mee te starten.. zalige donkere dreigende sfeer.. de zware lage stem, de overdonderende synths en dtums.... de gitaaar.... Maar THE MAN is al meteen een tweede hoogtepunt!!!! "This is the man who knew too much, this is the men who saw too much..."

Andere favorieten zijn "Rise", maar zeker ook 1958 !!!

Maar we zijn er nog niet! Het album bevat immers ook de knallersVOODOO NIPPLEFIELD

Dead Friends Body (alleen die titel al!) is ook zeer knap.. en natuurlijk het onsterfelijke TOMORROW IN THE PAPERS... "tomorrow in the papers, tonight on TV, make sure that everyone can see.."

Zalig Electrowave-album!!!!

Ze zouden daarna nog wel mooie dingen doen, met bijvoorbeeld "Horny As Hell" en vooral "Blood en Thunder" waarop ze op geslaagde wijze "paris/texas" achtige sfeertjes, Ry Cooder, slide gitaar combineren met hun zwangere en onheilspellende electronica en sfeerschepping... , maar naar het einde aan werd het mij allemaal ietsje te poppy en te "Are you Real" heeft zelfs niks meer te maken met Electrowave of EBM....

Mocht je hem nog niet hebben, deze MAFU CAGE, kopen die boel!

avatar van MartinoBasso
Deze mag ook eens in een geremasterde versie uitkomen.

MartinoBasso schreef:
Deze mag ook eens in een geremasterde versie uitkomen.
Is er uberhaupt een CD versie van? Ik zoek m al lang. Moet het nog steeds alleen doen met Blood & Thunder in de kast (geen straf natuurlijk ::)

avatar van c-moon
Aquila schreef:

Jawel hoor, hij bestààt op CD. Maar of je hem NU nog kunt krijgen, dat weet ik niet...

Aquila
Dank, dan ga ik er op eBay weer eens achteraan. Ik heb vaak tweedehands bakken doorgelopen, want op een nieuw exemplaar reken ik al ruim 10 jaar niet meer.

chrismusic
Aquila schreef:

of als je hem beluisteren wilt pindakaas je hem even.

Aquila
Ik ken het, omdat een vriendin van me de LP heeft die ik op een cassettebandje had. Maar ik wel zelf graag de CD hebben.

avatar van FCEstebandido
Zeer goede plaat waar ik 25 jaar later nog steeds helemaal in kan opgaan.

Aquila schreef:

Na jaren zoeken en op eBay veilingen wachten, is het eindelijk gelukt! Vandaag binnengekregen. Gelukkig lang niet zo duur als de prijzen op amazon, die ik al die tijd met lede ogen heb aangezien.

En inmiddels ook grotendeels beluisterd. Heerlijke fysieke dark-wave/electronica die niet misstaat tussen CV, Fad Gadget en Coil in de kast. Ik kan maar weinig muziek van onze zuiderburen appreciëren (net zo min als die van eigen bodem trouwens), maar dit is een zeer positieve uitzondering.

avatar van freddze
Aquila schreef:
Na jaren zoeken en op eBay veilingen wachten, is het eindelijk gelukt!

Dus jij was het die 'm voor mijn neus hebt weggekaapt! Nu ja, 't leven is aan de rappen

Aquila
Blijkbaar Heb echt heel lang gezocht en op eBay wordt het ook maar zeer zelden aangeboden. Ik vertel je daarmee denk ik niks nieuws.

Misschien is het een geruststelling dat-ie ook nu in goede handen is - en ik hoop dat je er snel nog eentje mag vinden. Ik had het album zeker 15 jaar niet gehoord, maar de hernieuwde kennismaking is me erg goed bevallen. Hij stond zeker niet voor niets al zo lang op mijn wensenlijst, zo blijkt.

Anders natuurlijk dan in hun begintijd, dreigende dark wave, lijkt idd soms op Front242.
Rise en vooral Voodoo Nipplefield (heb ik ook op 12") zijn de prijsnummers wat mij betreft.
Heel anders bv dan Fashion Party in hun begintijd.
Ook een fijne funky inslag.