The Black Angels - Passover (2006)

Label: Light In The Attic

1. Young Men Dead (5:32)
  2. The First Vietnamese War (3:30)
  3. The Sniper at the Gates of Heaven (4:17)
  4. The Prodigal Sun (4:23)
  5. Black Grease (4:33)
  6. Manipulation (5:50)
  7. Empire (5:35)
  8. Better Off Alone (3:03)
  9. Bloodhounds on My Trail (3:59)
  10. Call to Arms (10:41)
  11. [Untitled] (3:54)
avatar van levenvergeten
levenvergeten schreef:
Het weet me niet echt te pakken helaas.

Ik mag er toch stukje bij beetje op terugkomen. Laatst heb ik de plaat weer eens opgezet, en het klinkt toch beter dan in mijn herinnering. Het roept associaties met 60s garage, Velvet Underground en postpunk op, allen door elkaar gemixt en gespeeld door een zootje muzikanten met een quasi-nonchalante en coole blik, langharig tuig met leren jackies. Het is nog wel enigszins langdradig, maar misschien zit er zelfs wel een 4* in.

Wat gek is, is dat het lijkt of die plaat die ik twee jaar geleden heb gehoord de opvolger is. Die lijkt erg op deze, maar dan met minder sterke songs. Aan de andere kant zou het wel betekenen dat die ook nog wel eens wat zou kunnen groeien. Het was de afgelopen dagen wel fijn om weer wat vuige rock&roll door mijn speakers en oordoppen te blazen, want ik heb daar de laatste tijd niet veel van gehoord.

avatar van orbit
Best stemmige yankee achtige rock die rechtstreeks uit de jaren 60/70 lijkt te komen.. meteen ook de zwakte, ik heb het allemaal al eerder gehoord en beter bij de betreffende invloeden waar dit zwaar op leunt. Maar de manier waarop het gebracht wordt is wel mooi gedaan, goed geleend zullen we maar zeggen. Maar geen plaatje wat ik nu echt voor mijn lol opzet, misschien iets voor bij de afwas ofzo.

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies deel 23:

Als ik The Black Angels ergens mee zou moeten vergelijken, dan vergelijk ik ze nog het liefst met een almachtig leger dat vol vechtlust alles op zijn pad kapotschiet. Je voelt gewoon de geldingsdrang en de intensiteit uit je boxen stromen bij het beluisteren van Passover.

Ik leerde deze band een kleine twee maanden geleden kennen aan de hand van hun nieuwe single Don’t Play With Guns. Sterk nummer, maar wat ze op dit album laten horen is inderdaad nog wel een paar klassen hoger. Het begint al met het verschroeiende Young Men Dead, dat het album heerlijk gruizig opent. Wapens, geweld en oorlog lijken trouwens het thema te zijn van de meeste nummers nummers op deze plaat als we op de songtitels mogen afgaan, vandaar ook mijn vergelijking met een leger tijdens de intro van mijn stukje. Hoe dan ook, al snel verlies je uit het oog naar welk nummer je nu precies zit te luisteren, omdat het hele album in principe één zalige maalstorm van elektrische gitaren is. The Black Angels spelen zowat alle bands uit het ‘redders van de rock n’ roll’-kliekje helemaal weg. Verdere favorieten zijn trouwens The First Vietnamese War, Manipulation en Call To Arms.

Het enige minpuntje aan deze plaat is dat ie toch net ietsje te lang duurt. Ergens in het midden ontstaat er namelijk jammer genoeg een licht meer van hetzelfde-gevoel. Gelukkig worden op de epische afsluiter Call To Arms nog eens alle remmen losgegooid, hoewel ook dat nummer op zich wel een stuk korter had gekund. En nu ik toch aan het zeuren ben, je album afsluiten met een hidden track, hoe gedateerd is dat nu weer niet? Vroeger was het natuurlijk altijd leuk om te ontdekken dat een album uit je collectie eigenlijk nog een extra nummer had, maar in deze tracklijsten-op-wikipedia-opzoeken-tijden is het verassingseffect compleet weg. Wat overblijft is een hoop moeilijkdoenerij.

Dus om af te sluiten: Passover is een sterk album, dat meermaals uitnodigt om vol overgave je airguitar weer eens boven te halen. De euforie wordt niet de volle 55 minuten vastgehouden, maar op dit album staan niettemin meer dan genoeg leuke momenten.