Ray LaMontagne - Ouroboros (2016)

Rock / Folk
Label: Stone Dwarf

1. Part One - Homecoming (8:28)
  2. Part One - Hey, No Pressure (6:34)
  3. Part One - The Changing Man (4:13)
  4. Part One - While It Still Beats (4:10)
  5. Part Two - In My Own Way (6:36)
  6. Part Two - Another Day (3:05)
  7. Part Two - A Murmuration of Starlings (2:33)
  8. Part Two - Wouldn't It Make a Lovely Photograph (3:58)
Supernova was een beetje een tegenvaller. Hopelijk herstelt hij zich weer met deze nieuwe.

avatar van oceanvolta
Voor mij was Supernova ook een tegenvaller. Dit lijkt wel een concept album afgaande op de titels.

avatar van Wickerman
Supernova was in het begin zeker een tegenvaller. Nu zet ik hem geregeld op als ik in een lome, zomerse bui ben. Best een aardige plaat, maar bij lange na niet zo goed als zijn eerste twee en God Willin' and the Creek Don't Rise. Ik ben benieuwd naar deze nieuwe. Die eerste single klinkt toch weer wat rauwer dan het zweverige van de vorige.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hier ben ook erg benieuwd naar, Supernova vond ik een grote tegenvaller en heb het album uiteindelijk niet gekocht.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik vind supernova zo slecht nog niet, maar ben ook geen uitgesproken fan; dat scheelt. Een nummer gehoord op Spotify en dat klinkt lekker. Wel benieuwd naar deze.

avatar van davido1986
Ik vond Supernova wel aardig met een aantal mooie nummers. Hey, No Pressure klinkt in dezelfde lijn als Supernova. Zijn stem lijkt de laatste albums ook wat gepolijster.

avatar van davido1986
Ondanks de koerswijziging vind ik In My Own Way gewoon weer een mooi nummer. Hey, No Pressure valt me wat tegen. Benieuwd naar de rest...

avatar van Ducoz
Ben benieuwd. Aan de band zal het niet liggen... Ray LaMontagne op gitaar en uiteraard vocals. De rest van de band zijn de leden van My Morning Jacket. Jim James schijnt ook op wat nummers als tweede stem te horen te zijn. Verder produceert hij dit album.

avatar van Lura
aERodynamIC schreef:
Zeg maar gerust een heel grote tegenvaller.

avatar van Lambchop
Ray is een soort coldplay zegmaar

Lambchop schreef:
Ray is een soort coldplay zegmaar

Hij doet wat er op het moment hip is?

avatar van Lambchop
Ducoz schreef:

Hij doet wat er op het moment hip is?

Ja zoiets. Van beetje alternatief naar pop. Deze plaat vind ik erg veel op elkaar lijken.

Tja, wat zal ik zeggen. Zodra de gitaar wat ruiger gaat klinken vind ik het al snel niet boeiend (psychedelische rock zoek ik wel ergens anders). Het openingsnummer is prachtig, maar duurt te lang.
Het zeurt me soms wat te veel door en echt raken zoals in z'n beginperiode doet LaMontagne me weer niet.

Slecht? Nee. Heel spannend? Ook nee.

Maar goed, er gaan meerdere draaibeurten volgen dus kijken hoe dat uitpakt. Vooralsnog ben ik nog niet helemaal om.

Lura schreef:
Zeg maar gerust een heel grote tegenvaller.

Zijn platen uit zijn beginperiode boeien me niet echt op een enkel nummer na. Supernova vind ik wel weer vernieuwend in sound en beter te pruimen. Zo zie je maar weer dat smaken verschillen in de muziek. Gelukkig maar, dat houdt het spannend.
Deze staat inmiddels ook op spotify en ik ga er eens voor zitten.

Mr.Badmouth
Vind deze lekker hoor. Heerlijk relaxed met af en toe een gitaaruitspatting. Beetje Dark Side Of The Moon sfeertje hier en daar. En die machtige stem

avatar van AstroStart
Zwaagje schreef:

Helemaal mee eens! Goed te pruimen plaat dit, alhoewel het af en toe een beetje inkakt. Hey, No Pressure is natuurlijk fantastisch.

AstroStart schreef:

Hey, no pressure is absoluut een hoogtepunt op de plaat.

Op openingssong Homecoming horen we de prachtige sfeer van Till the Sun Turns Black terug, die briljante plaat van Ray Lamontage. Het heeft iets weg van Be Here Now en dat is iets heel positiefs: wat een schitterend nummer is dit. En gelukkig zet deze mooie donkere sfeer zich door op het oh zo fraaie Hey No Pressure. Dit is eerder een hele mooie rocksong, met een dijk van gitaarriff trouwens.
En deze afwisseling van mooi en stevig, van donker en fraai, van rustig en hard, uitstekend neergezet door de band en natuurlijk prachtig gezongen door Ray gaat zo het hele album door. Daarbij ligt bij Part One de nadruk wat meer op iets steviger muziek en op part 2 horen we eerder de 'klassieke' Ray Lamontage terug.

Erg mooi vind ik trouwens ook While It Still Beats, zeker het einde van dat nummer. Maar eigenlijk is alles erg mooi. Wat bijvoorbeeld te denken van het rustige fraaie In My Own Way? Dit is het begin van Part 2, waar de songs erg mooi in elkaar overlopen en je - zeker door de gitaar op A Murmuration of Starlings - opvallend genoeg aan het beste Pink Floyd werk gaat denken. Ook afsluiter Wouldn't It Make a Lovely Photograph is alweer zo'n prachtig nummer met ook een opvallend mooie piano.

Ray heeft op dit album, samen met mede-producer Jim James van My Morning Jacket, duidelijk weer de combinatie van rock en folk opgezocht. En dan gelukkig ook weer die donkere mooi kant, waar zijn wonderschone stem het beste op uitkomt. Deze plaat ademt steengoede muziek en klasse uit al haar vezels, een juweeltje!

avatar van Zwaagje
Ik kan me vinden in het commentaar van west, alhoewel ik iets voorzichtiger ben. Of ik het echt een juweeltje ga vinden weet ik nog niet na een paar luister beurten. Soms weet ik dat direct, nu hou ik een slag om de arm. Voorlopig 4*

avatar van Mark17
De eerste drie songs. WAT. EEN. PRACHT.

Mark17 schreef:
De eerste drie songs. WAT. EEN. PRACHT.

Mocht NR 4 tot dus ver nou net mijn top favoriet van de plaat zijn. ?
Fijne nieuwe sound dit ?

avatar van Mark17
bossie20 schreef:

Mocht NR 4 tot dus ver nou net mijn top favoriet van de plaat zijn. ?
Fijne nieuwe sound dit ?

Ben ik met je eens, en de rest is ook fantastisch. Ray lijkt de perfecte mix te hebben gevonden.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik ben nog wat achterdochtig, eerst vanavond eens in zijn geheel op Spotify beluisteren.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik heb nog vakantie en heb de luxe deze plaat veel te kunnen luisteren en iedere keer smaakt het naar meer! Geweldige plaat gaat weer een lptje worden....

Zwaagje schreef:

Geweldige plaat gaat weer een lptje worden....

LP'tje is als het goed is onderweg naar mij: kan ik 'm morgen draaien.

west schreef:

LP'tje is als het goed is onderweg naar mij: kan ik 'm morgen draaien.

Jaloers

Ik heb mn LPtje al

Baas boven baas!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Eerste luisterbeurt bevalt mij al beter dan voorganger Supernova, zoals West al stelde heeft opener Homecoming veel raakvlakken met Be Here Now.
Ik ga liever voor de meer ingetogen La Montagne ten tijde van Till The Sun Tuns Black, dus vooral de wat rustige nummers genieten mijn voorkeur.

En ik ben ook nog eens positief over het artwork. Als je de LP openvouwt ben je in the USA, als ik het goed heb in Arches NP. De hoesfoto van de LP is al helemaal mooi. Ik gok hier op Bryce Canyon, de mooiste rode rotsen van de wereld.