Meat Loaf - Bat Out of Hell III (2006)

Alternatieve titel: The Monster Is Loose

Label: Mercury

1. The Monster Is Loose (7:12)

met John 5

2. Blind as a Bat (5:50)
  3. It's All Coming Back to Me Now (6:05)

met Marion Raven

4. Bad for Good (7:32)

met Brian May

5. Cry over Me (4:38)
  6. In the Land of the Pig, the Butcher Is King (5:30)

met Steve Vai

7. Monstro (1:38)
  8. Alive (4:22)
  9. If God Could Talk (3:45)
  10. If It Ain't Broke Break It (4:49)
  11. What About Love (6:04)

met Patti Russo

12. Seize the Night (9:46)
  13. The Future Ain't What It Used to Be (7:53)

met Jennifer Hudson

14. Cry to Heaven (2:24)
avatar van chansadres
Eddie schreef:
Toch is dit stiekum weer een erg sterke plaat van Meatloaf, hij klinkt wat moderner als zijn twee voorgangers, maar zo op het eerste gehoor vind ik de plaat niet minder goed. Het lijkt wel of Meatloaf al zijn goede songs bewaard voor een Bad Out Hell release, de overige platen van Meatloaf vind ik vrij matig maar de bad out of hell is geniaal.

Dat komt door 1 reden: Jim Steinman is de schrijver van de nummers van alle Bat out of Hells. Nummertje 3 heeft echter ook een paar nummers van Desmond Child die niet onder doen aan de nummers van Jim.

Een andere goede cd van Meat is Dead Ringer for Love. Wederom geschreven door Jim. Eigenlijk zou deze cd Bat out of Hell 2 worden maar doordat Jim de kwaliteit van de nummers te laag vondt is hier van afgezien. Toen Jim echter Bat out of Hell 2 af had, kreeg Meat Loaf stemproblemen en kon daardoor een hele tijd niet zingen. Jim Steinman heeft toen zelf die cd ingezongen en ingespeeld. Deze heet Bad for good. De nummers die op deze cd staan zijn later toch uitgebracht op de nieuwe Bat out of Hell 2 en nu dus 3.

Wist je dat It's all coming back to me now eigenlijk gepland was voor Bat 2... Het nummer was af maar Jim had ook het nummer I'd do anything for love en daardoor hebben ze gekozen om dat nummer op 2 te zetten en It's all coming back to me now op Bat 3 te zetten later. Maar in de tussentijd werd het gecovered door Celine Dion.

avatar van chansadres
Hij is sinds vandaag te koop in de winkel! Hij ligt er iets vroeger dan verwacht. En wonder boven wonder is hij al op verschillende plaatsen uitverkocht! Plaatsen waar ik ben geweest zeiden ze al dat ze niet hadden verwacht dat deze cd zoveel verkocht zou worden!

avatar van Halloween
Het is een Bat out of Hell cd, dat is een van de beste cd reeksen die er uit zijn gebracht, lijkt me logies dat deze als een speer word verkocht.

[quote]chansadres schreef:

"It's all coming back to me now" komt van het album Original Sin van Pandora's Box (ook weer zo'n zwaar onderschat album). Eigenlijk is die gemaakt door het complete Bat team, met uitzondering van Meat. De vocalen op dat album zijn onder meer van Elaine Caswell (die een grandioze versie vertolkt van "It's all coming back to me now), Ellen Foley en nog een paar van die grootheden. Een paar songs van Original Sin komen terug op 'Welcome to the neighbourhood' en Bat II, en nu dus ook op Bat III. Het verschil is altijd weer de stem van Meat Loaf. Die man kan deze songs echt als geen ander naar zijn hand zetten.
Wat ik wel pikant vind, is dat Meat het album 'Bad for Good' niet wilde maken omdat hij de songs niet goed genoeg vond. Dertig jaar later heeft hij ze allemaal opgenomen, behalve de "Paradise" pastiche 'Dance in my Pants" (dat hij overigens live wel een paar keer heeft gedaan). Het kan verkeren.

Geen kwaad woord over Bat III trouwens. Het is een donkerder album dan zijn voorgangers, maar het staat fier overeind en het is een waardige afsluiter van de reeks. Wat my betreft komt hij op de tweede plek (beter dan Bat II) -maar aan het origineel zal hij toch niet kunnen tippen!

avatar van oruiz
Wat een lelijke cover. Maar zijn de nummers wel goed?

avatar van Poeha
Lelijke cover?
Smaken verschillen gelukkig!
De Bat covers zijn juist geweldig!

Inderdaad een lelijke cover. Beetje te veel 80'ies. Ik weet niet of dat verkoopt. Album is goed, op de rocknummers na It's All Coming Back To Me is het beste naar mijn idee

avatar van Rinus
Een goed album, wat eigenlijk pas na een paar draaibeurten duidelijk wordt. Hij heeft nog steeds een behoorlijke windhoos van een stem, en de nummers zitten weer goed in elkaar, ook die, die niet door Jim Steinman geschreven zijn.

Ik heb het album op dubbel rood vinyl (dus LP), en dan komt ook de cover art tot zijn recht.

Op de vinyl uitvoering merk je bovendien goed , dat BAT III eigenlijk uit twee delen bestaat, en elk deel beslaat een LP.

avatar van Poeha
Kayy schreef:

Vind ik niet en het is ook nog eens een cover!
Had ik niet op de cd gezet als ik Loaf was geweest.

avatar van Witch-king
Deze moet ik hebben, ik heb de andere 2 ook al.

avatar van Memphis
Ik had ook sterk het gevoel dat ik deze cd moest hebben en ben niet teleurgesteld. Een echte Bat out of hell plaat. Klinkt ook lekker bij de tijd door de productie. De duetten met de vrouwen vind ik toch wat minder in vergelijking met de twee voorgaande delen. Toch 3,5 ster. Ik denk wel dat als hij geld nodig heeft hij weer een Bat out off hell plaatje maakt want waarom moeten die cd´s altijd zo heten. Slimme marketingtruc want het werkt wel. Ben benieuwd hoeveel er nog gaan komen. Elk deel een halve ster eraf

Harald
zo' n beetje een Copy/Paste plaat

Symphonic Death
Meat Loaf is een van mijn idolen, de teksten zijn geweldig met een zeer krachtige en goede inhoud, de muziek is prachtig en de zang van marvin is geweldig. Oké, hij is misschien wat ouderwets, maar voor mij is hij geweldig! Vooral dit album. Een dikke 5 geef ik hem.
De beste nummers hieruit vind ik: Alive, If god could talk en What aboud Love.

Ook ik heb Meat Loaf erg hoog zitten, maar deze Bat 3 vind ik eerlijk gezegd een enorme domper.
zeker in vergelijking met de andere Bats en wat sommige mensen ook niet weten is dat hij tussen Bat 1 en 2 twee super goede rock albums heeft afgeleverd.
h
et grootste probleem is dat de songs gaan enkele verbinding met elkaar lijken te hebben. het klinkt meer als een samenraapsel van allerlei liedjes dan 1 geheel.

avatar van buckingham
Niks mis mee! Prima rocknummers. Ook de langere nummers vervelen zeker niet. Niet vergelijken met Bat 1. Gewoon beschouwen als een degelijk rockalbum. Degelijke gastzangeressen!

avatar van Drs. DAJA
"Bad for Good" is overigens samen met Brian May.

Het minste album uit de Bat out of Hell-reeks, maar nog niet slecht.

Drs. DAJA schreef:
"Bad for Good" is overigens samen met Brian May.

Dat Klopt, Hij en Meat hadden in de jaren 80 al eens samengewerkt.

de Song Heroes, was speciaal gemaakt voor de (ik dacht) Paralympics in 87

avatar van Twinpeaks
Lekker over de top album ,met scheurende gitaren,stuwende drums en een flinke dosis bravoure.Je moet hem idd niet gaan vergelijken met de vorige twee Bat albums.Deze staat op zichzelf en het leuke is dat Meat of wie dan ook ,zichzelf niet erg serieus neemt op deze plaat.Gewoon lekker pretentieloos rocken en blazen ,met over de top composities waarin alle ruimte zit voor solo's.Lekkere ruime productie en prachtig artwork maken dit plaatje helemaal af.

avatar van The_CrY
Ja en dan na twee lichtere platen weer neerslaan met een derde poging tot Bat Out of Hell! En om het dit keer niet zo gedateerd en geforceerd te laten klinken, niet allemaal Steinman nummers maar ook weer wat anderen zoals Desmond Child en natuurlijk de welbekende Diane Warren, die ook al I'd Lie for You (And That's the Truth) voor Meat Loaf had geschreven.

Het album begint met een harde rock sound bij 'The Monster Is Loose' en het riekt gewoon naar Desmond Child. Eigenlijk een ijzersterke opener; je verwacht natuurlijk wéér dat motortje dat zal ronken en wéér zo een geforceerd piano-introotje zoals bij Bat 2, maar in plaats daarvan krijgen we een donkere en sfeervolle rocker met een voor Meat's doen nogal duister refrein. Het tweede nummer is weer geen Steinman en wéér is dit een aangename verrassing want 'Blind as a Bat' klinkt vrij modern en voert de wat donkere sfeer nog verder door. Als Steinman dan uiteindelijk toch wat nummers van zich laat coveren krijgen we ook nog eens sterke zoals 'It's All Coming Back to Me Now', bekend van o.a. Celine Dion, en 'Bad for Good'. Vooral de laatste klinkt lekker 70s en hiermee is de sombere sfeer doorbroken, maar niet voor goed verbannen.

'Cry over Me' is een wat ingetogenere ballade met de herkenbare hand van Diane Warren in de melodie. 'In the Land of the Pig [...]' is dan een nog niet eerder gehoord Steinman nummer die eigenlijk helemaal niet typisch-Steinman klinkt, wat juist goed is. Deze bevat ook die duistere sfeer van het titelnummer een lekkere riff. De beste man slaat de plank mis met 'If It Ain't Broke Break It', een 13-dozijns rock nummer dat zeker ivm de rest van de plaat gewoon slecht is, vind ik. Hij komt echter nog sterk terug met 'Seize the Night' en de laatste twee, waarvan 'Cry to Heaven' ook weer gloedje nieuw is. Desmond Child laat nog van zich horen op het hitgerichte 'Alive', de ballade 'If God Could Talk' en 'What About Love'.

Eigenlijk hoef ik het niet te zeggen, maar Meat Loaf klinkt natuurlijk weer geweldig. Er is iets in zijn stem wat me telkens weer pakt, en dat doet hij hier dus ook weer. Na Bat 2 was ik eigenlijk wat ongerust toen ik Bat 3 in de schappen zag liggen, maar uiteindelijk was het geen verkeerde investering, zo blijkt. De afwisseling tussen het Steinman-materiaal en het modernere werk heeft de plaat goed gedaan.

avatar van Heer Hendrik
Oei , oei ik kan me nog goed herinneren dat ik na het uitkomen van dit album naar zijn concert ging in de HMH.
Wat een afgang was dat. Zeker omdat ik hem al 3 x daarvoor had gezien en die concerten waren fantastisch.

De recensies op internet en in de kranten logen er ook niet om. Wat vooral opviel is dat Meatloaf telkens de piano zocht om ondersteuning te krijgen. Hij maakte zijn zanglijnen niet af. En de achtergrondzangers en zangeressen haalden hem uit de shit. Zeker toen er een versie van de Stones Gimme Shelter werd gespeeld. Het leek wel of ze tijdens het concert het stokkie van Meat Loaf overnamen. Een maat van mij zei na het tweede nummer: "Dit is toch niet goed!" Ik antwoorde"Ik dacht het aan mij lag."

een week later kwam de aap uit de mouw: Meat Loaf was ziek en de concerten in Duitsland en frankrijk werden afgelast.

Respect kwam toen in de plaats van teleurstelling, omdat hij toch het optreden had afgemaakt. Maar of het nu slim was. want er waren vele mensen die toch erg verbijstert waren.

avatar van Funky Bookie
Ik vind dit ook de minste van de 3, maar zeker geen slecht album.
Meat Loaf is nog altijd prima bij stem en de plaat knalt er gelijk lekker in.
Het tweede deel is mij echter wat te gezapig en daardoor blijft het album op 3.5* hangen.

avatar van LucM
De vorige twee edities van Bat Out of Hell waren succesvol, dus brengen wij een derde uit, dacht men zo. Echter, dit album is te wisselvallig en te langdradig, sommige nummers moeten het teveel van de bombast hebben dan van de spanning of inventiviteit al weten de laatste drie mij wel te bekoren en is Meat Loaf goed bij stem.
Dit album vormt ook veel minder een geheel dan de twee vorige edities, ik heb de indruk dat een aantal nummers eerder werden geschreven maar niet weerhouden op een album en dan zijn ze met enkele nieuwe nummers terecht gekomen op het derde deel.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat Bat Out of Hell III op MuMe hoger wordt gewaardeerd dan het debuut. Dit album kan er in de verste verte niet aan tippen.

avatar van bikkel2
Tja......het is net als met films. Beter dan de 1e wordt het meestal nooit meer.
The Godfather II dan als uitzondering - Gelijkwaardig, zo niet beter dan de 1e.

Dit 3e deel heb ik niet eens meer aandacht aan geschonken.
Zo overduidelijk om Meat weer in de picture te krijgen. Pffff.......

avatar van Heer Hendrik
He Bikkel.... The Expandables 2 en 3 zijn ook beter dan de eerste

avatar van bikkel2
Nooit gezien.....niet mijn cup of tea. Al die ouwe kerels

avatar van dynamo d
Ik had niet gedacht dat ik Meat Loaf ooit nog leuk zou vinden maar dat komt doordat ik in mijn jonge jaren zo vaak Paradise by the... hoorde en het eigenlijk een vervelend nummer vond. Echter, van beetje bombastische muziek houd ik wel mits maar goed gemaakt en dat is Bat Out of Hell III - The Monster is Loose zeker! Van begin tot eind een heel sterk album met als mijn favoriete nummers Cry over Me en Blind as a Bat. Door Bat Out of Hell III ben ik eindelijk Meat Loaf maar vooral ook de componisten van zijn nummers meer gaan waarderen.

avatar van Darkzone
bikkel2 schreef:
The Godfather II dan als uitzondering - Gelijkwaardig, zo niet beter dan de 1e.

Dit 3e deel heb ik niet eens meer aandacht aan geschonken.
Zo overduidelijk om Meat weer in de picture te krijgen. Pffff.......

Terminator 2 is ook beter dan de eerste.

Deze 3 delen van BOOH kun je muzikaal niet helemaal met elkaar vergelijken. De eerste heeft meer ouderwetse Rock & Roll en delen 2 en 3 veel meer bombast. Dan zijn de hoezen goed ontworpen. Draken en naakte vrouwen die gered moeten worden. Heeft geregeld veel weg van het nóg bombastischere Rhapsody. Heerlijk filmisch en theatraal en dramatisch. Maar soms iets té. De bombast en rock & Roll is gelukkig ook op andere albums terug te vinden van Meat Loaf. Met of zonder Jim Steinman.

avatar van Darkzone
BOOH 2 kocht ik als tiener op cassette en heb die ook grijsgedraaid tijdens zwemwedstrijden en daarna. Ik ken het album dus van haver tot gort. Eerder dit jaar kwam hij pas op cd in mijn bezit. Een weergaloos album.

Dead Ringer en de eerste BOOH staan op lp in de kast en BOOH ook op cd, maar die klinkt veel meer tijdgebonden dan BOOH 2.
Het is dan ook erg lastig om anno 2020 een inhaalslag te slaan met Meat Loaf. BOOH 3 is dan ook lastig en een zware belasting. Vergelijk dit met Terminator, T2 en Terminator 3.

Opener The Monster Is Loose is overdreven hard en stevig, en ook de tweede track is nog niet waar je op zit te wachten. De Steinman-track en Celine Dion-cover It's All Coming Back kan bij lange na niet tippen aan het origineel.

Duidelijk dat dit album voor mij nog vele luisterbeurten nodig heeft, maar duidelijk de hand van Jim Steinman van weleer mist.

avatar van fish
Darkzone schreef:

Ik mis met name de warme productie van Lofgren. Desmond Child geeft de muzikale omlijsting een kill, over the top bombast met te luide en snerpende gitaren. De paar Lofgren nummers, zoals Bad for good, klinken een stuk authentieker.