Paul Weller - Stanley Road (1995)

Label: Island

1. The Changingman (4:04)
  2. Porcelain Gods (5:08)
  3. I Walk on Gilded Splinters (5:07)
  4. You Do Something to Me (3:38)
  5. Woodcutter's Son (4:43)
  6. Time Passes... (4:55)
  7. Stanley Road (4:20)
  8. Broken Stones (3:17)
  9. Out of the Sinking (3:51)
  10. Pink on White Walls (2:39)
  11. Whirlpools' End (7:11)
  12. Wings of Speed (3:18)
  13. Sexy Sadie * (2:41)
  14. I'd Rather Go Blind * (4:09)
  15. It's a New Day, Baby * (2:12)
  16. I Didn't Mean to Hurt You [Live] * (3:51)
  17. My Whole World Is Falling Down * (3:21)
  18. A Year Late * (4:18)
  19. Woodcutter's Son [BBC Radio One's the Evening Session Version] * (4:20)
  20. Trident Jam [Take 3 - Manor Studio 04.01.95] * (1:37)
  21. Pink on White Walls [Demo 2 - Manor Studios 21.07.04] * (3:25)
  22. Porcelain Gods [8 Track Demo - Nomis Rehersal Room 02.02.95] * (4:46)
  23. Broken Stones [Demo 1 - Manor Studios 08.12.94] * (3:06)
  24. Wings of Speed [8 Track Demo - Solid Bond Demo Studio 09.09.94] * (2:42)
  25. The Changingman [8 Track Demo - Solid Bond Demo Studio 08.09.94] * (4:21)
  26. Everyone Must Have a Purpose [Manor Studios 01.12.94] * (2:38)
  27. You Do Something to Me [Demo 3 - Manor Studios 01.02.94] * (3:32)
  28. A Year Later [Demo 1 - Manor Studios 20.07.94] * (4:11)
  29. Whirlpools' End / Steam [Alternative Version - Solid Bond Demo Studio 25.07.95] * (4:00)
  30. Gtr Moog Jam [Demo - Manor Studios 07.01.95] * (1:25)
  31. Corrina, Corrina [Manor Studios 10.12.94] * (2:52)
  32. Out on the Weekend [Manor Studios 10.12.94] * (2:58)
  33. Time Passes [Demo 2 - Manor Studios 04.02.94] * (3:21)
  34. Time Passes [Demo 3 - Manor Studios July 1994] * (3:33)
  35. Wings of Speed [Demo 2 - Manor Studios 10.12.94] * (3:14)
  36. Stanley Road [Demo 1 - Manor Studio Dec 1994] * (5:15)
  37. Woodcutter's Son [8 Track Demo - Nomis Rehersal Room 02.02.95] * (3:48)
  38. Porcelain Gods [Instrumental - Manor Studios 15.02.95] * (5:33)
avatar van Ronald5150
Dit is een mooi album zeg. ”Stanley Road” is zo’n album waar het gitaarwerk en de kwaliteit van de liedjes mooi in evenwicht zijn. Paul Weller is een fantastische gitarist, maar niet eentje die dit etaleert met scheurende solo’s en gitaarpatserij. Weller speelt smaakvol gitaar, zowel in zijn solo’s als in zijn ritmepartijen. De solo op ”You Do Something For Me” vind ik zo verschrikkelijk mooi; ogenschijnlijk simpel, maar heel warm, donker en intens. Het geeft de sfeer van het liedje perfect weer. Zijn spel is over het gehele album meeslepend en de opbouw van de liedjes zijn zorgvuldig, maar vooral boeiend en spannend. De stem van Weller past er heel mooi bij, terwijl ik denk dat Weller technisch niet eens de allerbeste zanger is. Maar wat doet dat er toe, als de emotie en het gevoel bij alle liedjes stuk voor stuk te voelen is. De Dr. John cover ”I Walk on Guilded Splinters” doet het wonderwel goed en is een mooie aanvulling op Weller’s eigen composities. ”Stanley Road” is een van mijn favoriete albums uit de jaren negentig. Ik begrijp de lovende kritieken heel goed en snap dat Noel Gallagher dit album ophemelt. Geheel terecht dus. Fantastische melodieuze gitaarplaat!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na meerdere luisterbeurten is het album wel geland bij mij.
Ben nooit een groot liefhebber van zijn muziek geweest maar hier staan toch wel enkele sterke songs op, dus neem mijn woorden enigszins terug.
Vooral I Walk On Gilded Splinters, You Do Something To Me, Time Passes, Broken Stones & Whirlpools End springen er bovenuit.

avatar van Droombolus
Destijds mijn eerste Weller album. Het zijn vooral de eerste 4 nummers die mij over de streep trokken. Paul Weller en Wild Wood zouden spoedig volgen maar het was vooral Live Wood ( met Yolanda Charles op bas ) wat mijn voortdurende interesse in de modvader aan zou wakkeren.

When he sings we listen.

avatar van teus
You Do Something To Me ,mss wel mooiste LoveSong van de '90,S

Stijn_Slayer
Ik heb eigenlijk niet zo veel met The Jam en The Style Council, maar stilaan toch enkele albums van Paul Weller vergaard. Dit vind ik de beste van degenen die ik tot nu toe heb gehoord. Behalve de teksten, die tenenkrommend zijn, valt de ongedwongen vibe in positieve zin op. Weller is geen icoon à la Waits of Dylan, maar op zijn stem, zijn gevoel voor songwriting en de eclectische arrangementen is niets aan te merken. En voor een Britse rocker heeft hij toch een hoop soul. Niet de meest uitdagende plaat, maar wel lekker!

avatar van habada
Geweldig album.
De energie spat er vanaf

avatar van Queebus
Mooi album van Paul Weller, vooral bekend van You Do Something To Me. Eigenlijk zijn alle nummers op Stanley Road goed, geen zwak nummer te bekennen. Stanley Road klinkt erg naturel, alsof alles live ingespeeld is. Dit album behoort samen met Paul Weller en Wild Wood tot het beste wat de man heeft gedaan.