Kanye West - The Life of Pablo (2016)

3,43

Label: Roc-a-Fella

1. Ultralight Beam (5:20)
    met Chance the Rapper, Kirk Franklin, The-Dream, Kelly Price, Natalie Green en Samoria Green
  2. Father Stretch My Hands, Pt. 1 (2:15)
    met Kid Cudi
  3. Pt. 2 (2:10)
    met Desiigner en Caroline Shaw
  4. Famous (3:16)

13. Wolves (5:01)

met Caroline Shaw
  14. Frank's Track (0:38)
    met Frank Ocean
  15. Siiiiiiiiilver Surffffeeeeer Intermission (0:56)
    met Max B en French Montana
  16. 30 Hours (5:23)
    met André 3000 en Mike Dean
  17. No More Parties in LA (6:14)
    met Kendrick Lamar
  18. Facts [Charlie Heat Version] (3:20)
  19. Fade (3:19)

geplaatst: 18 juni 2016, 21:21 uur [permalink]
Saint Pablo is heerlijk!

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 22 juni 2016, 19:21 uur [permalink]
Die tekst van Saint Pablo, vreselijk. Vind het nou niet bepaald een hoogvlieger. Zeker niet goed genoeg om een zoveelste verandering van de tracklist te rechtvaardigen. Hopelijk maakt hij nu eindelijk eens zijn 'mind up' en dropt hij een definitieve versie van dit album (van mij mag het zonder Saint Pablo) en komt hij EINDELIJK eens met een fysieke release (!!!).

avatar van UnknownPleasure
geplaatst: 4 juli 2016, 17:22 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:

hahaha. echt he.
maar dat is bijna op heel dit album het geval.

geplaatst: 6 juli 2016, 21:13 uur [permalink]
ik wacht op de fysieke release. Tot dan heeft kanye een liefhebber verloren

avatar van IllumSphere
geplaatst: 6 juli 2016, 21:53 uur [permalink]
Thibaut V schreef:
ik wacht op de fysieke release. Tot dan heeft kanye een liefhebber verloren

Omdat het niet fysiek beschikbaar is?

avatar van Weirdo Wizzy
geplaatst: 13 oktober 2016, 16:24 uur [permalink]
Nu dan ook eindelijk dit album van Kanye West beluisterd (ik mag hopen in zijn definitieve versie). Het valt me flink tegen. Het album is erg fragmentarisch te noemen met al die korte nummertjes en het is helemaal plat geproduceerd. Het voelt aan als een samenraapsel van ideeen. Op zijn voorganger vond ik dat hij zijn ideeen veel beter had uitgewerkt tot volwaardige nummers waar ik echt enthousiast van werd, maar op The Life Of Pablo moet ik daar echt lang op wachten. Maar zijn samenwerking met Kendrick Lamar is wel heel erg vet. De afsluiter is ook best goed te noemen, maar voor de rest vind ik dit album maar een allergaartje waar ik niet warm of koud van word. En dat is jammer, want Kanye West heeft mij hiervoor nooit teleurgesteld met zijn albums.

2 ster

avatar van Metgezel

geplaatst: 15 oktober 2016, 01:03 uur [permalink]
Weirdo Wizzy

Het voelt aan als een samenraapsel van ideeen.

Dat is ook exact de intentie geweest. Ik zou je echt aanraden het album gewoon af en toe nog te luisteren, bij mij is hij ook erg gegroeid in een halfjaar tijd. De sound is sowieso veel te veel om in een paar luisterbeurten goed te kunnen verwerken.

avatar van Weirdo Wizzy
geplaatst: 15 oktober 2016, 21:24 uur [permalink]
Oh wie weet...zet ik hem nog eens op als ik de geest krijg maar voor nu laat ik hem even links liggen 😉

avatar van Rudi1984

geplaatst: 27 oktober 2016, 11:29 uur [permalink]
Metgezel schreef:
Dat is ook exact de intentie geweest.

Ik vind het altijd 'link', dit soort dingen. Waarom was een onevenwichtige plaat de intentie? Dit soort artiesten balanceert vaak tussen genialiteit en arrogantie waarbij je alles wat ze zeggen en doen maar als zoete koek moet aannemen. Dat het een slechte plaat zou zijn lijkt dan al bij voorbaat uitgesloten, het is altijd wel recht te praten.

Heb hem zelf overigens nog niet gehoord, ik wacht op de definitieve versie en anders op zijn volgende plaat. Die vorige vond ik wel gaaf.

avatar van Metgezel

geplaatst: 27 oktober 2016, 20:21 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Dat het een opzettelijke keuze is wil niet zeggen dat je het daardoor wél ineens goed moet vinden hoor. Het rommelige op deze plaat, de korrelige opnames bij vlagen, en dat het van de hak op de tak vliegt is 100% opzettelijk gedaan; wat je daar van vindt moet ieder voor zichzelf bepalen.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 12 december 2016, 11:49 uur [permalink]
Ik heb dit album nog steeds in de vorm van toen hij net uit kwam. Ik heb gezien dat er nieuwe songs bij zijn gekomen en de volgorde is veranderd? Is het de moeite om deze laatste versie te beluisteren of heb ik niets meer gemist?

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: 12 december 2016, 12:37 uur [permalink]
Saint Pablo is wel heel vet!

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 12 december 2016, 15:06 uur [permalink]
Ok, die ga ik dan eens achteraan mijn album plakken in m'n itunes. Thnx!
Verders nog iets? als ik dan toch bezig ben 😉

EDIT: Saint Pablo is idd heel erg vet!

avatar van catdog

geplaatst: 12 december 2016, 15:25 uur [permalink]
JVT schreef:

Er zijn ook verschillende toevoegingen aan de tracks. O.a. Extra backings bijv op Father Stretch My Hands en FML. Beats beter gemixt op Famous en Feedback. Wolves gewijzigd door Vic Mensa en Sia er terug op te gooien. De meest recente versie is wel dé versie van het album voor mij.

avatar van Pecore
geplaatst: 22 december 2016, 23:12 uur [permalink]
Ik snap er niks van; alles rondom deze plaat gaat fout. De tracklist, de hoes, de titel, alles wordt om de haverklap gewijzigd. Releasedatum wordt telkens verschoven. De beruchte luistersessie in MSG is een rommeltje. Shows worden afgekapt, de albumtour wordt zelfs gestaakt. Mevrouw Kardashian wordt overvallen en Kanye belandt in het ziekenhuis met mentale problemen. Artwork is amateuristisch, de muziek is een chaos.

Is dit allemaal in scène gezet? Is het een vooropgezet plan? Is de man krankzinnig? Maar vooral, waarom vind ik dit zo tof?

geplaatst: 29 december 2016, 14:24 uur [permalink]
Veel minder dan Yeezus deze plaat, vind het erg onsamenhangend.
Mis de gekte hier een beetje die Yeezus wel had.
En al die gasten, bijna geen één op het niveau van Kanye.
Kanye, ga nou gewoon alleen een plaat maken!
En doe een gewone release, wat een gedoe allemaal

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 29 december 2016, 19:23 uur [permalink]
Grootfaas schreef:
Veel minder dan Yeezus deze plaat, vind het erg onsamenhangend.
Mis de gekte hier een beetje die Yeezus wel had.
En al die gasten, bijna geen één op het niveau van Kanye.
Kanye, ga nou gewoon alleen een plaat maken!
En doe een gewone release, wat een gedoe allemaal

Enkel dat laatste ben ik met je eens. OK, niet zo gek als Yeezus, maar dit album is toch ook wel gek genoeg. Sterker nog, als er één iets is dat deze plaat net wel is, is het gek. Net als de beste man zelf.

avatar van Lasers
geplaatst: 8 januari, 12:23 uur [permalink]
Luister voor het eerst het album op Spotify sinds een lange tijd. Vind de toevoegingen in de producties zeker wat toevoegen. Enige minpuntje van dit album zijn de teksten en I miss the old kanye. Vooral na het horen van de orginele versie van het nummer.

En misschien het achterhouden van Fall out of Heaven/Bon Iver op dit album.

avatar van thgryda
geplaatst: 30 maart, 10:20 uur [permalink]
Deze haalde erg veel eindejaarslijstjes terwijl ik het album erg wisselvallig vond. Goed geproduceerd maar net zoals Yeezus en 808s wat rommelig en experimenteel geneuzel bij momenten zonder meerwaarde. Nu het album al een tijdje definitief lijkt te zijn heb ik het nog eens een paar kansen gegeven en het klinkt al een stuk coherenter.

Het album begint heel sterk met 4 heel goeie nummers maar heeft dan een 10tal mindere, rommelige minuten met wat experimentele pop waarna het niveau met Waves en FML terug omhoog gaat. Die nummers zijn nog steeds iets te poppy naar mijn smaak maar ze zitten muzikaal gewoon erg goed in elkaar. Dan volgen voor mij de vier beste nummers (samen met het beginstuk dan) van het album met Real Friends, Wolves, 30 hours en No More Parties in LA, al is het doodjammer dat Waves gepolijst werd en een beetje van zijn rauwheid kwijt is en die surfer skit voegt imo ook echt helemaal niks toe. Dat stukje van Frank Ocean doet me echt afvragen waarom de fuck hij het refrein van Wolves niet gewoon in heeft gezongen... Na No More Parties in LA had het voor mij mogen eindigen eigenlijk. Facts en Fade vind ik niet echt slecht maar ze passen niet in de sfeer in het album, hetzelfde geldt voor Saint Pablo hetgeen ik wel een erg vet nummer vind maar beschouw als bonustrack 🙂 (hoor ik daar een Apollo Brown sample?).

De nipte 3.5 die een 3 leek te gaan worden is een ruime 3.5 met kans op 4 geworden maar met een speelduur van 65 minuten hadden die 10 minuten in het midden, die skit en het drieluik aan het eind er wel af gemogen van mij. Dan had je 42 sterke minuten in 12 tracks en een 6 minuten bonus met Saint Pablo. DAN had ik dit allicht een poppy hip hop meesterwerk gevonden dat een 4.5 had verdiend. Nu voelt het meer als een gemiste kans...

avatar van Booyo
geplaatst: afgelopen woensdag om 19:22 uur [permalink]

avatar van Silky & Smooth
geplaatst: afgelopen woensdag om 20:16 uur [permalink]
Booyo schreef:
Saint Pablo maar 8 stemmen... Man. Zeldzaam goede track.

9 inmiddels, prachtig nummer inderdaad!

avatar van Arrie
geplaatst: afgelopen woensdag om 22:41 uur [permalink]
Booyo schreef:
Saint Pablo maar 8 stemmen... Man. Zeldzaam goede track.

Waarschijnlijk omdat ie pas later aan de tracklist is toegevoegd.

avatar van thgryda
geplaatst: afgelopen zaterdag om 13:51 uur [permalink]
Saint Pablo is inderdaad vet, dat refreintje van Sampha, de beat... Kanye zelf rapt niet heel erg sterk maar dat is verder ook niet heel verrassend. Ligt het aan mij of samplet hij daar een nummer van Dice Game van Apollo Brown in de achtergrond (of hij gebruikt dezelfde sample).