M83 - Junk (2016)

8. The Wizard (2:24)
  9. Laser Gun (4:17)

10. Road Blaster (4:21)
  11. Tension (2:05)
  12. Atlantique Sud (3:24)

13. Time Wind (4:09)

met Beck

14. Ludivine (1:35)
  15. Sunday Night 1987 (4:00)
avatar van davevr
Saturdays=youth is lang in mijn top 10 geweest tot ze recent is vervangen is doot You are the night. Om maar te zeggen, ik heb een boontje voor M83.

Dus was ik zo blij als een golden retriever pup met een bal toen mijn vinyl toekwam.

Nu heb ik geen problemen met de "french touch" van rond 2000, house met disco invloeden, en vond daarom de vorige van Daft Punk, een beetje passé maar wel goed gemaakt. Deze is in dat straatje ziek, maar het klinkt gewoon niet goed. De vorige lp was ook niet mijn ding, maar als liefhebber van synths in overdosis hoeveelheden kon ik die wel pruimen, ideaal voor lange autoritten. Zijn stem kon ik mij wel overheen zetten.

Dit is anders, is het slecht? Nee, maar het is vooral heel veilig. En ik hoor nu mensen zeggen, maar hij doet iets volledig anders dan zijn vorige "succesplaat" dus het is niet op safe spelen. Dat is het wel, dit is mikken op de dansbeentjes, de festivalletjes, de DJ's, de radio's. Hij is een goede muzikant, die mij een beetje verloren heeft maar misschien vind ik hem nog terug. Want You and the night is een prachtige plaat, en wie zoiets maakt verdient wat krediet.

En live zijn ze wel de moeite

avatar van Man of Sorrows
Ook M83 deelt in de huidige popmuziek malaise . Ja, dit album is ook voor mij (als behoorlijk groot fan) een teleurstelling, doch denk ik niet dat Anthony bewust een makkelijke commerciële plaat heeft afgeleverd. Men wordt wat ouder, dus ook wat meliger, en M83 heeft altijd wel geflirt met de meer cheesy kant van de Popmuziek, dat was zelfs op zijn (naar mijn mening) ultieme meesterwerk Saturday = Youth al het geval.

Men evolueert nu eenmaal als persoon, hetzelfde geldt voor de muziek business, Saturdays dateert alweer uit 2008, het is ook niet zo dat we van Phoenix, Cut Copy of andere MGMT's de voorbije jaren nog echt opmerkelijke dingen hebben gehoord. Het lijkt me ook niet dat hij met dit album nieuwe zieltjes zal winnen, het is ook niet zo dat hij ineens wil scoren met trendy muziek, of Coldplaygewijs een samenwerking met Rihanna of consoorten nastreeft.

M83 blijft voor mij een zeer authentiek artiest. Jammer genoeg kunnen ook authentieke artiesten al eens een teleurstellend album afleveren.

Man of Sorrows schreef:
...doch denk ik niet dat Anthony bewust een makkelijke commerciële plaat heeft afgeleverd...

Hmmm .... als de titel een hint is ...

dix schreef:

Hmmm .... als de titel een hint is ...

Helaas wel - er staan max 4-5 nummers op die het aanhoren waard zijn - de rest is huisartswachtkamermuzak. De twee vorige albums zijn daarentegen prima draaierikken.

Mjuman schreef:

Hij is gisteren meer op de terugreis geweest in de bolide. Het rijdt wel lekker, maar bij Moon Crystal kreeg ik wel hardnekkige beelden van lottoballen en dotten schaamhaar op mijn netvlies. Levensgevaarlijk.

dix schreef:

Vond het zelf iets van Barry White enters the Love Boat hebben - dit is idd suïcidaler dan The Day of the Lords.

De volgende track met Susanna Sundfor - alom bemind hier, behalve door mij - onderstreept dat nog eens met die corny sax.

avatar van Visnet
Ben er nog niet uit wat ik ervan vind.. Ik vind die opener maar irritant, zet gelijk een verkeerde toon, maar daarna volgen er best wat leuke plaatjes. Tot nu toe vind ik 'Walkway Blues' verreweg het fijnste/leukste nummer!

Het album doet me trouwens veel denken aan de platen van Sébastien Tellier, een beetje zelfde smaak van 'cheesy'.

dix
Heeft iemand de naam Ladytron al laten vallen? Bij deze dan maar ... ere wie ere toekomt.

avatar van Kos
Kos
Vlees noch vis.

avatar van Mjuman
Pzies - dit All Saints - Red Flag (2016) is een veel prettiger album om routineklussen bij te doen. Deze Junk leidt tot te veel ergernis

avatar van TornadoEF5
Kort even geluisterd, echt slecht is het natuurlijk niet, maar goed is het ook niet. En Do It, Try it is een echte boutsingle.

avatar van coldwarkids
Do It, Try It is uiteindelijk een fantastisch nummer geworden. De rest is hopeloos. Er is niks meer over van Before The Dawn Heals Us.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik snap alle kritiek niet zo. Ik ben geen fan van het eerste uur en ken eigenlijk alleen de nummers Midnight City en Kim & Jessie van de vorige 2 albums. Op basis daarvan iets totaal anders verwacht dan wat het uiteindelijk bleek te zijn. Maar het bevalt uitstekend! Lekkere vocals en mooie melodieën. Afgezien van Solitude missen er wel echte topnummers, vandaar dat ik ook weer geen hele hoge score geef.

avatar van davevr
Ik ga mijn mening bijstellen, ik ben deze plaat nu al een week in de auto aan het draaien en hij is een beetje mijn foute cd aan het worden. (Goldfrapp haar Head First staat nog steeds op kop).

Do it, try it is een knaller van een opener, Go vind ik tienermuziek, Walkway blues is heel goed. Bibi the dog is ok, dan gaat het op en neer. For the kids vind ik echt afschuwelijk, Atlantique en wizard en nog een paar meer stijloefeningen dan pakkende nummers. Maar Sunday night 1987 is zo cheesy dat ik het goed vind.

Uiteindelijk skip ik te veel nummer som van een goede plaat te spreken.

Bof, ik maak er een 3 van.

avatar van andnino
Plaatje met zeer wisselend niveau. Er zitten wat leuke dingen tussen, maar ook veel mindere. Opener Do It, Try It is in ieder geval erg goed, maar afsluiter Sunday Night 1983 is ronduit verschrikkelijk. Daar krijg ik de slechte vorm van kippenvel van.

avatar van vigil
Het is niet spannend of vernieuwend maar op een zomers dag kan dit best lekker wegluisteren. Niet nadenken en we vullen het glas nog eens aan.

Moon Crystal is overigens wel een erg fout jaren '70 theme from Love Boat achtige compositie.

avatar van TheRookie
Ik vind dit een geweldig album. Vol met mooie melodieën. Muziek voor regenachtige nachten, maar toch ook zomerse dagen. Solitude is in mijn ogen een klein meesterwerk. Toegankelijker dan voorgaand werk? Misschien wel, maar daar heb ik geen enkel probleem mee. Muziek geeft iedereen een ander gevoel.

avatar van gherdt
Vreemd genoeg vind ik dit veruit z'n beste album, die zag ik ff niet aankomen haha.....

fcdenhaag
Ben verslaafd aan Hurry up..... , maar dit vind ik tien keer niks. Wat een tegenvaller ?

avatar van Dance Lover
Was in het begin ook erg teleurgesteld, maar Do It Try It, Go!, Road Blaster & Laser Gun vind ik nu wel erg lekker klinken. Maar er staat inderdaad ook een hoop rotzooi op.

avatar van centurion81
Do it, try it vind ik zooo geweldig...Er zitten bepaalde funky synthesizer/piano melodieën in die me doen denken aan Super Mario World op de SNES

avatar van E-Clect-Eddy
Mooie ingetogen bewerking van Solitude is gisteren uitgekomen.

M83 - Solitude (Felsmann + Tiley Reinterpretation) (Official Audio) - YouTube